Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sporadiskt nosat på magövningar oxå @hvala . Är 2 v sen snitt och tror jag blivit av med vätskan i kroppen. De kg som är kvar är nog av mer envis art:p
Liggande på rygg kan jag dra in magen. Jag tror att jag kan det stående oxå men om jag står framför spegeln så ...njae...Händer inte mycket :(. En utmaning...

Jag kämpar med amningen men får komplettera med flaska några gånger per dygn. Liten har klättrat upp till sin födelsevikt igen efter 14 dagar. Gick ner från 3 345 till 3040 på första dygnen. Nu känner jag att jag gärna hade ammat fullt... Är mer bekväm med det denna gången. Men är samtidigt glad att lillen tar flaska oxå.
Igår fick jag så starka känslor att jag verkligen önskar att jag kunde amma. Jag har inte ens försökt den här gången eftersom det bara kom enstaka droppar förra gången (jag är bröstopererad, mjölkkörtlarna är kvar men mjölkgångarna är kapade). Och igår kväll när jag tog av behån märkte jag att det droppade mjölk från båda brösten, dvs det kommer faktiskt ut mjölk :eek:

Efter en massa funderingar har jag i alla fall kommit fram till att jag ändå inte ska amma. Nu börjar brösten svälla av och jag har inte längre tennisbollar i armhålorna. Förhoppningsvis förstår M snart också att brösten förvisso luktar smaskigt men han får inget därifrån ;)

Återbesök på BB imorgon med första vägningen sedan födseln :)

Osså ett till inlägg från mig :D Ni som födde i början av sommaren och rider, hur går återhämtningen för er?

Jag har tänkt ta upp min ridning igen och har därför ställt mig i kö till ridlektioner. Jag trodde det skulle dröja men jag har blivit erbjuden en plats redan nu. Att jag inte kan börja nu är uppenbart men när kan jag tänkas vara redo, om 3 månader? Vad tror ni? Otränad men med bra muskelminne och okomplicerad förlossning :)

Vad jobbigt! :(

Vi har gjort upp nu att min man får ta första delen av natten vaken (han är nattuggla) medans jag går och lägger mig, och så lägger han M hos mig när han går och lägger sig. Jag tror min man kommer komma in i det senare. Han brukar ha ett extremt bra öra för när dottern har refluxbesvär och kräks nattetid.
Så har vi gjort oxå. Jag är mer kvällstrött. Jag har heller inga sovproblem. Somnar om på 5 minuter. Allt jag vill är att sova
Igår fick jag så starka känslor att jag verkligen önskar att jag kunde amma. Jag har inte ens försökt den här gången eftersom det bara kom enstaka droppar förra gången (jag är bröstopererad, mjölkkörtlarna är kvar men mjölkgångarna är kapade). Och igår kväll när jag tog av behån märkte jag att det droppade mjölk från båda brösten, dvs det kommer faktiskt ut mjölk :eek:

Efter en massa funderingar har jag i alla fall kommit fram till att jag ändå inte ska amma. Nu börjar brösten svälla av och jag har inte längre tennisbollar i armhålorna. Förhoppningsvis förstår M snart också att brösten förvisso luktar smaskigt men han får inget därifrån ;)

Återbesök på BB imorgon med första vägningen sedan födseln :)
Aha. Jag hade oxå trassel sist. Tycker jag kämpat mer nu men det blir svårt att hålla produktion och aptit på samma nivå.
Jag har en bröstvårta med ett ärr på och det är lögn att få ut något där. Det andra funkar ju men...
Oavsett så är det skönt när man bestämt sig för hur man gör. På BVC var hon mycket mer diplomatisk denna gången än med det större barnet. Ersättning numera är så bra och det finns många "myter" om bröstmjölkens överlägsenhet. Men som sagt- jag tycker det är mysigt att amma just nu...

Vad jobbigt! :(

Vi har gjort upp nu att min man får ta första delen av natten vaken (han är nattuggla) medans jag går och lägger mig, och så lägger han M hos mig när han går och lägger sig. Jag tror min man kommer komma in i det senare. Han brukar ha ett extremt bra öra för när dottern har refluxbesvär och kräks nattetid.

Så gjorde vi med sonen också, kommer säkert göra så den här gången med. Min sambo är också en kvälls/nattmänniska. Han har extremt svårt att somna men när han väl somnat så sover han som är död, man skulle kunna sno sängen ifrån honom samtidigt som man slår i tromboner utan att han skulle vakna..
Ända gångerna han vaknar av sonen är när jag inte är hemma, då är det som han kropp slår på nått läge där han sover ultralätt..

• Gilla
Reactions: Ray
Osså ett till inlägg från mig :D Ni som födde i början av sommaren och rider, hur går återhämtningen för er?

Jag har tänkt ta upp min ridning igen och har därför ställt mig i kö till ridlektioner. Jag trodde det skulle dröja men jag har blivit erbjuden en plats redan nu. Att jag inte kan börja nu är uppenbart men när kan jag tänkas vara redo, om 3 månader? Vad tror ni? Otränad men med bra muskelminne och okomplicerad förlossning :)
Med sonen började jag rida på ridskola 4 månader efter förlossningen, det funkade jättebra, även om det var lite svajigt ;). Jag ville vänta tills magmusklerna gått ihop sig innan jag började rida igen.

Hoppar in från vårtråden :)
Jag hade också en okomplicerad förlossning och läkte snabbt. Satt i sadeln första gången efter ca 2 månader (dvs. efter efterkontrollen) utan problem men hade säkert kunnat rida ännu tidigare. Balansen var lite off och sådär, men det är väll vad man kan förvänta sig :p

Födde 21 juni och satt på hästen typ 6 veckor senare. Känns inte konstigt alls utan tycker att jag kan rida som vanligt även om jag är otränad.

Red sista passet före fl i slutet av april.

Sambon vaknar, men oftast senare än mig. Dock bättre om han är den som ligger närmast och "har vakten" ;) hänt en gång att han fått väcka mig när jag sov längst bort, min kropp hade tydligen ställt in beredskapen :o.

Jag skrittade en kort runda ca 3.5 vecka efter men kunde då inte trava. Gick dock snabbt att komma tillbaka och rider i princip som innan nu. Men nu red jag ju långt in i graviditeten och hade bra kontakt med bäcken- och magmuskler direkt.

Jag red första gången när sonen var ca 8 veckor gammal, samma dag som jag varit på efterkontroll :) Kändes nog som att jag kunnat börja tidigare men beslutade mig för att vänta till efter efterkontrollen. Skrittade mest och travade något varv. Det kändes faktiskt inte konstigt alls, utan i princip som innan, även om jag naturligtvis är otränad nu.
Red sista passet innan förlossningen i början av februari, så det blev ju 6 månaders uppehåll ändå.
Har tänkt ta första galoppen nu på fredag, får se hur det går :D

Sambon vaknar, men oftast senare än mig. Dock bättre om han är den som ligger närmast och "har vakten" ;) hänt en gång att han fått väcka mig när jag sov längst bort, min kropp hade tydligen ställt in beredskapen :o.

Jag skrittade en kort runda ca 3.5 vecka efter men kunde då inte trava. Gick dock snabbt att komma tillbaka och rider i princip som innan nu. Men nu red jag ju långt in i graviditeten och hade bra kontakt med bäcken- och magmuskler direkt.
4 veckor efter förlossningen var det visst när jag kollade tillbaka. :)

Jag började rida igen ca 4 v efter förlossningnen, satt till häst första gången 2v efter, men då var jag ju inte gravid så länge heller så kroppen inte hann ta så mycket stryk. Hästen hade vilat i 3 månader med så vi satte igång hyfsat lugnt men var ändå igång och travde och galopperade någon vecka efter att jag börjat rida igen.

Har äntligen fått iväg sambon till närakuten. Har haft över 40graders feber sen i söndags kväll..
Han är en sån som bara går till läkaren om han är döende (typ). Men nu fick jag iväg honom med argumentet "Jag är gravid i v39, vad tror du händer om jag blir sjuk, eller om förlossningen startar"
Det bet tydligen på sambon för helt plötsligt satt han med telefonen i handen och ringde närakuten.

Det här är faktiskt gräsligt. Jag har så sjukt ont i främre delen av magen ner mot ljumskarna idag att jag knappt kan luta mig neråt eller framåt. Sambon fick hjälpa mig på med kläderna efter duschen idag. Sticker som knivar men så länge jag sitter bakåtlutad eller ligger ner så försvinner det.
Vad fasen är det som gör så ont?
Kommer aldrig mer utsätta mig för det här kan jag säga...

Det här är faktiskt gräsligt. Jag har så sjukt ont i främre delen av magen ner mot ljumskarna idag att jag knappt kan luta mig neråt eller framåt. Sambon fick hjälpa mig på med kläderna efter duschen idag. Sticker som knivar men så länge jag sitter bakåtlutad eller ligger ner så försvinner det.

Så har jag med, gissar att det är alla ligament och nerver som påfrestas av allt tryck neråt..

Har äntligen fått iväg sambon till närakuten. Har haft över 40graders feber sen i söndags kväll..
Han är en sån som bara går till läkaren om han är döende (typ). Men nu fick jag iväg honom med argumentet "Jag är gravid i v39, vad tror du händer om jag blir sjuk, eller om förlossningen startar"
Det bet tydligen på sambon för helt plötsligt satt han med telefonen i handen och ringde närakuten.
Oj, att ha så hög feber så lång tid låter inte särskilt bra, speciellt inte så nära förlossning. Bra att han tog sig i kragen och åkte till akuten. Hoppas det är något som är enkelt att åtgärda och som inte smittar.

Oh fy! Du får hålla hoppet uppe med att det bara är några dagar kvar nu.

Oh fy! Du får hålla hoppet uppe med att det bara är några dagar kvar nu.
Jo, visst, i värsta fall är det "bara" 10 dagar kvar. Borde få en igångsättning nästa fredag, men vet inte om de går med på att sätta igång en innan helgen. Imorgon är det besök hos BM så ska ta upp det då.

Känner mig dubbelt så "dålig", dels för att ungen inte vill titta ut (helt orimlig tankegång, jag vet, men man resonerar inte logiskt med 6 dagar över tiden) och sen för att jag inte kan/orkar göra _nånting_ längre. Var nere på stan igår en timme på ren viljestyrka, jag hade så ont på vägen till och från bilen att jag fick stanna flera gånger, en sträcka på några hundra meter...

Det är helt sjukt, kommer det göra så här ont när ungen ska ut också? Om det åtminstone hade lett fram till nåt, nu gör det bara så satans ont utan anledning , det enda som funkar är att ligga som en grönsak. :cry:
Stackare, lider så med dig! :heart

Men du, på förlossningen får du smärtstillande så tänk inte på det. Dessutom tar man smärtan på ett helt annat sätt när förlossningen är igång och man ser ljuset i tunneln!

Vila nu och undvik allt som gör ont. Lägg en vetekudde eller elektrisk värmedyna över där det gör ont. Försök hämta krafter. Det blir bättre! Snart är det din tur! :heart:heart:heart

Stackare, lider så med dig! :heart

Men du, på förlossningen får du smärtstillande så tänk inte på det. Dessutom tar man smärtan på ett helt annat sätt när förlossningen är igång och man ser ljuset i tunneln!

Vila nu och undvik allt som gör ont. Lägg en vetekudde eller elektrisk värmedyna över där det gör ont. Försök hämta krafter. Det blir bättre! Snart är det din tur! :heart:heart:heart
Tack...
Jo, visst, jag tar ju mycket hellre den här smärtan om jag vet att det finns ett slut på den, nu känns det totalt meningslöst bara.

Det finns inte så mycket annat att göra än att ligga eller sitta still typ 23 timmar per dygn, hur mycket jag än hatar det. Det värsta av allt är att så fort jag ställer mig så känns det som att nåt kan vara på gång, magen drar ihop sig, det gör ont och det strålar ut i ländryggen som sammandragningar/värkar. Sen lägger jag mig eller sitter och då går det över typ direkt.
Samma på natten, vaknat sååå många gånger nu med rejäl mensvärk och även nån enstaka värk. Har alldeles för ont för att kunna somna om när jag vaknar av det. Hinner ställa in mig på att nåt kanske ändå är på gång, men nä, det lägger sig igen. Fy fan rent ut sagt.

Förlåt för gnäll men idag är jag verkligen så himla less...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 198
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 157
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix