Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Rosen-Knoppen hoppas ni får hålla er friska tills bebis kommer.

Bf +4 idag . Kommit in i ett behagligt lunk om dagarna. Det pendlar mellan att göra ganska ont och bajsont vid typ all form av rörelse. Vid vila avtar det.

1-3 timmar varje natt spenderas genom att ligga och glo rakt ut i mörkret/klappa hunden eller genom att titta igenom BBC-dokumentärer, med jämna avbrott för toabesök. Vaknar av mensvärk som tilltagit i styrka de senaste nätterna men som försvinner när jag går upp på morgonen. Icke att förglömma halsbrännan som gör att jag de senaste nätterna fått ligga och knapra minimorötter i sängen. I natt väcktes sambon av att jag tappade min förpackning med Novalucol i huvudet på honom.

3-5 gånger varje dag får jag frågan om det inte kommit någon bebis ännu. Igår kompletterades frågorna dessutom med påståendet "jag blev så orolig när du inte svarade i telefon igår!", med lätt anklagande röst. Från en icke nära anhörig, kan tilläggas.

Texten ovan kan innehålla spår av ironi.
På fredag är det BM-besök, då tänker jag kräva en hinnsvepning.

Får också frågan om det är bebis på g, och då är jag inte ens framme vid BF. Förstår inte.. Folk kommer få reda på om det kommit en bebis förr eller senare liksom.. suck!

Tips! Ta typ omeprazol innan du går och lägger dig, jag har gjort det senaste 3 veckorna och det hjälper faktiskt. Glömmer jag så är jag vaken av all halsbränna hela natten och får knapra ett paket Novalucol för att överleva natten.
Jag tar en runt 21-22 tiden ungefär, då håller den hela natten.

Får också frågan om det är bebis på g, och då är jag inte ens framme vid BF. Förstår inte.. Folk kommer få reda på om det kommit en bebis förr eller senare liksom.. suck!

Tips! Ta typ omeprazol innan du går och lägger dig, jag har gjort det senaste 3 veckorna och det hjälper faktiskt. Glömmer jag så är jag vaken av all halsbränna hela natten och får knapra ett paket Novalucol för att överleva natten.
Jag tar en runt 21-22 tiden ungefär, då håller den hela natten.
Tack för tipset, har omeprazol hemma också men brukar bara ta det när jag har magkatarr, ska dock prova att ta en ikväll innan sänggående då. :)
Visst är det intressant hur ens kropp liksom blir nån form av allmän angelägenhet? Får sms och meddelanden från folk som jag _aldrig_ pratar med annars. Jag förstår att det är av välvilja, men jag har verkligen inga planer på att hemlighålla födseln för någon. Hör jag inte av mig så beror det troligtvis på att det inte kommit nån bebis...

@Rosen-Knoppen hoppas ni får hålla er friska tills bebis kommer.

Bf +4 idag . Kommit in i ett behagligt lunk om dagarna. Det pendlar mellan att göra ganska ont och bajsont vid typ all form av rörelse. Vid vila avtar det.

1-3 timmar varje natt spenderas genom att ligga och glo rakt ut i mörkret/klappa hunden eller genom att titta igenom BBC-dokumentärer, med jämna avbrott för toabesök. Vaknar av mensvärk som tilltagit i styrka de senaste nätterna men som försvinner när jag går upp på morgonen. Icke att förglömma halsbrännan som gör att jag de senaste nätterna fått ligga och knapra minimorötter i sängen. I natt väcktes sambon av att jag tappade min förpackning med Novalucol i huvudet på honom.

3-5 gånger varje dag får jag frågan om det inte kommit någon bebis ännu. Igår kompletterades frågorna dessutom med påståendet "jag blev så orolig när du inte svarade i telefon igår!", med lätt anklagande röst. Från en icke nära anhörig, kan tilläggas.

Texten ovan kan innehålla spår av ironi.
På fredag är det BM-besök, då tänker jag kräva en hinnsvepning.
Hoppas det sätter igång snart. Låter så himla segt att ha "mensvärk" utan att det händer något.

Själv har jag haft lite svårt att somna på kvällarna så jag lyssnar på Pappapodden tills jag somnar :D.

Hoppas det sätter igång snart. Låter så himla segt att ha "mensvärk" utan att det händer något.

Själv har jag haft lite svårt att somna på kvällarna så jag lyssnar på Pappapodden tills jag somnar :D.
Tack, nu fick jag mensvärk igen bara för det efter min o sambons lilla cykeltur.:) Mensvärken är dock det jag lider minst av, så det är inte hela världen.
Pappapodden ska jag kolla in, kan ju vara nåt för mig o sambon på kvällarna. :)

Precis när nätterna började bli bättre och bättre så vänder det tillbaka igen. Hade ett par dagar när hon sov 5-7 timmar i sträck om man var snabb med att ge henne nappen. Nu är vi tillbaka till ca 4, kan fortfarande sträcka den till 6 h om man ger nappen sisådär 4 gånger de två timmarna =man får själv inte sovit ordentligt. När hon då väl kommer upp och annat tar det också ett par timmar och vi båda somnar i sängen igen, hon sover gott, jag sover dåligt men om jag lägger henne i nestet vaknar hon efter 10 min. :arghh: igår och idag har hon dessutom tyckt det var morgon kl 7 och 7.30 istället för 8 -8.30
Jag är skoltrött för tillfället!!
Dock har vi fått in en bra rutin de dagarna vi är i stallet och hon sover gärna 3-4 h i vagnen så jag kan rida. :bump::banana: Nu ska vi "bara" få ordning på nätter och eftermiddagarna, misstänker de hänger lite ihop...

Annars så ler och skrattar hon mer och mer och försöker härma våra ljud och miner så gott hon kan :love:
6 timmar.wow.
Min äldre sov inte så länge förrän hon var typ 2 år...
Lillegrisen sover max 4 timmar. I natt var bra och då hade vi ett 4 timmars pass har sen varannan timme men somnade ßnällt om i varje fall.
Annars har vi haft ett två timmarspass i vaket tillstånd mellan 2 och 4 på natten... Lagom kul även om han är jättemysig och gosig...

6 timmar.wow.
Min äldre sov inte så länge förrän hon var typ 2 år...
Lillegrisen sover max 4 timmar. I natt var bra och då hade vi ett 4 timmars pass har sen varannan timme men somnade ßnällt om i varje fall.
Annars har vi haft ett två timmarspass i vaket tillstånd mellan 2 och 4 på natten... Lagom kul även om han är jättemysig och gosig...
6 h är bra, hon somnar dock vid 20-20.30 en bra dag och jag kommer själv inte i säng förrän vid 21.30 tidigast och har lite svårt för att somna generellt så det blir inga 6 h för mig, snarare 2 eller i bästa fall 3 innan hon börjar röra på sig och ska ha nappen.
Men ikväll ska jag försöka varva ner och gå och lägga mig direkt när hon har somnat, bara för det så är det säkert en av de kvällarna hon inte somnar förrän vid 21.30:p
De två timmars vaken tid har hon iaf slutat med, nu sover hon men när hon inte kommer helt till ro så ligger hon och stönar och gnyr i sömnen=stört omöjligt för mamman att slappna av ;)

Hade nog också varit lättare om vi hade haft en större säng, där är inte riktigt plats till oss alla tre på en gång! :cool:

Men det är ju bättre än när hon var helt ny, dock tycker jag att jag blir tröttare och tröttare även om jag nog sover mer nu än för 1 månad sedan! :down: jag behöver nog också lära mig att somna, avundas sambon som bara vänder sig runt och somnar om efter att ha varit uppe och byta blöja eller liknande :devil:

• Gilla
Reactions: Ray
6 h är bra, hon somnar dock vid 20-20.30 en bra dag och jag kommer själv inte i säng förrän vid 21.30 tidigast och har lite svårt för att somna generellt så det blir inga 6 h för mig, snarare 2 eller i bästa fall 3 innan hon börjar röra på sig och ska ha nappen.
Men ikväll ska jag försöka varva ner och gå och lägga mig direkt när hon har somnat, bara för det så är det säkert en av de kvällarna hon inte somnar förrän vid 21.30:p
De två timmars vaken tid har hon iaf slutat med, nu sover hon men när hon inte kommer helt till ro så ligger hon och stönar och gnyr i sömnen=stört omöjligt för mamman att slappna av ;)

Hade nog också varit lättare om vi hade haft en större säng, där är inte riktigt plats till oss alla tre på en gång! :cool:

Men det är ju bättre än när hon var helt ny, dock tycker jag att jag blir tröttare och tröttare även om jag nog sover mer nu än för 1 månad sedan! :down: jag behöver nog också lära mig att somna, avundas sambon som bara vänder sig runt och somnar om efter att ha varit uppe och byta blöja eller liknande :devil:

Jag säger bara: Öronproppar. Min son var också en stonkare/stönare och gnyde i sömnen när han inte kom till ro. Och det var det som var problemet, det var i sömnen men jag vakna likt förbannat..
Så gör han fortfarande..
Började sova med öronpropp i ena örat, för stänga ute stonkadet men ändå vakna när det var "påriktigt".
Då blev sömnen så mycket bättre..
Inte bara för mig, även för sonen som antagligen blev störd av mig när jag vakna och skulle lägga handen på för att "lugna"..

Jag säger bara: Öronproppar. Min son var också en stonkare/stönare och gnyde i sömnen när han inte kom till ro. Och det var det som var problemet, det var i sömnen men jag vakna likt förbannat..
Så gör han fortfarande..
Började sova med öronpropp i ena örat, för stänga ute stonkadet men ändå vakna när det var "påriktigt".
Då blev sömnen så mycket bättre..
Inte bara för mig, även för sonen som antagligen blev störd av mig när jag vakna och skulle lägga handen på för att "lugna"..
Kanske värt att testa även om jag alltid har tyckt det verkar otroligt obekvämt att sova med öronproppar :p

Har fått nåt jätte konstigt energi påslag idag.. Det bara kryper i kroppen, jag städar här och fixar där. Ont så inåt... i framfogen. Men jäklar vad pigg jag är. Inte ens illamåendet bekommer mig idag.
Undra om det är det där järndropp som börjar ge effekt eller om kroppen bara fått en knäpp?

Har fått nåt jätte konstigt energi påslag idag.. Det bara kryper i kroppen, jag städar här och fixar där. Ont så inåt... i framfogen. Men jäklar vad pigg jag är. Inte ens illamåendet bekommer mig idag.
Undra om det är det där järndropp som börjar ge effekt eller om kroppen bara fått en knäpp?
Jag hoppas att det är ungens sätt att berätta att den är på väg ut så att du slipper detta eländiga illamåendet!

Igår rann mjölken till på allvar trots att jag gjort allt jag kan för att inte stimulera brösten. Jag vet inte om det är det värkstimulerande droppet som gjorde det, det är ju oxytocin?

I vilket fall skulle min man ta M i natt eftersom jag har såna besvär av brösten. Det visade sig inte alls funka för min man vaknade inte av M:s gråt. Jag vaknade och låg och lyssnade i ett par minuter men när det inte slutade gick jag upp, och då sov min man så hårt att jag fick ruska honom flera gånger för att han skulle vakna. Otäckt! :crazy:

I övrigt funkar det bra här hemma. M är en hungrig kille så vi ökar portionerna snabbare än instruerat. Det behövs för att få fart på magen. Jag ska börja jobba på mammamagen med lite knip- och kontaktövningar idag tänkte jag.

Igår rann mjölken till på allvar trots att jag gjort allt jag kan för att inte stimulera brösten. Jag vet inte om det är det värkstimulerande droppet som gjorde det, det är ju oxytocin?

I vilket fall skulle min man ta M i natt eftersom jag har såna besvär av brösten. Det visade sig inte alls funka för min man vaknade inte av M:s gråt. Jag vaknade och låg och lyssnade i ett par minuter men när det inte slutade gick jag upp, och då sov min man så hårt att jag fick ruska honom flera gånger för att han skulle vakna. Otäckt! :crazy:

I övrigt funkar det bra här hemma. M är en hungrig kille så vi ökar portionerna snabbare än instruerat. Det behövs för att få fart på magen. Jag ska börja jobba på mammamagen med lite knip- och kontaktövningar idag tänkte jag.
Har svårt att tro att det beror på droppet, det borde ha gått ur kroppen ganska fort efter att droppet stängts av. Oxytocin stimulerar bara utdrivningen av mjölken, produktionen triggas däremot av prolaktin. :)

Här vågar sambon inte somna för han är rädd att inte vakna... Inte bra det heller....

Kan ju trösta mig med att nånting måste ha hänt efter gårdagens frustrerade färdknäpp iaf. Om inte slemproppen håller på och lossnar så blir jag orolig för hur det står till down under kan jag säga. :yuck: Proppen kan ju å andra sidan lossna flera veckor innan så jag ska väl inte ta ut nåt i förskott...

Galet trött idag också, vill bara sova.:meh:

Jag har sporadiskt nosat på magövningar oxå @hvala . Är 2 v sen snitt och tror jag blivit av med vätskan i kroppen. De kg som är kvar är nog av mer envis art:p
Liggande på rygg kan jag dra in magen. Jag tror att jag kan det stående oxå men om jag står framför spegeln så ...njae...Händer inte mycket :(. En utmaning...

Jag kämpar med amningen men får komplettera med flaska några gånger per dygn. Liten har klättrat upp till sin födelsevikt igen efter 14 dagar. Gick ner från 3 345 till 3040 på första dygnen. Nu känner jag att jag gärna hade ammat fullt... Är mer bekväm med det denna gången. Men är samtidigt glad att lillen tar flaska oxå.

Här vågar sambon inte somna för han är rädd att inte vakna... Inte bra det heller....
Vad jobbigt! :(

Vi har gjort upp nu att min man får ta första delen av natten vaken (han är nattuggla) medans jag går och lägger mig, och så lägger han M hos mig när han går och lägger sig. Jag tror min man kommer komma in i det senare. Han brukar ha ett extremt bra öra för när dottern har refluxbesvär och kräks nattetid.

• Gilla
Reactions: Ray
Vad jobbigt! :(

Vi har gjort upp nu att min man får ta första delen av natten vaken (han är nattuggla) medans jag går och lägger mig, och så lägger han M hos mig när han går och lägger sig. Jag tror min man kommer komma in i det senare. Han brukar ha ett extremt bra öra för när dottern har refluxbesvär och kräks nattetid.

Jag tror också att det kommer. När vi var på bb med sonen fick jag lite panik över att maken inte vaknade när sonen skrek sig igenom ett blöjbyte mitt i natten. Men det tog inte lång tid innan han också flög upp för minsta lilla ljud :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 216
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 157
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar