Rosen-Knoppen
Trådstartare
Grattis till er som fått bebisar sen jag skrev sist!
Sonen (så konstigt det känns att skriva ), som heter Algot är nu 3 veckor och allt går bra men jag har inte suttit vid datorn sen vi kom hem i princip och jag avskyr att skriva på mobilen men nu stod laptopen framme på soffbordet så jag tänkte passa på .
Algot är är en bestämd men godmodig bebis så länge han är mätt. För en vecka sedan började han bli kinkig och vi fick börja ge ersättning som komplement och barnet blev nöjd igen. Äter ungefär var tredje timme men lite oftare sista dagarna (vilket också synts på vågen hos BVC).
Jag har idag beslutat mig för att skippa amningen helt, sista tiden har vi nästan fått ge flaskan efter varje gång han ammat och eftersom jag inte mår så bra av amningen så känns det inte värt det om vi ändå ska ge flaskan också. Känns skönt att tagit det beslutet, då kan jag må bra och också fungera bättre som mamma
Efter förlossningen och att hormonerna gått ur kroppen har min ADHD "kommit tillbaka" med full styrka och det har varit tufft att hålla sig stabil när jag varken kan träna som vanligt eller ha en fungerande struktur och sen dessutom försöka sitta still och amma (och det dessutom krånglar så det tar ännu längre tid) har varit påfrestande.
Nu har jag iaf longerat pållarna ett par gånger (kände mig som en ny människa när jag kom in till lill-plutten igen) och en vecka efter förlossningen så har jag kunnat gå promenader igen och nu går jag minst en gång om dagen vilket känns otroligt skönt. Hade velat upp och rida redan nu men vågar inte förrän efterkontrollen varit, annars hade det nog gått bra även om stygnen fortfarande är kvar. Känns som sagt skönt att tagit beslutet om amningen så att både sambon och jag kan sköta matningen och jag kan få lite lättare att ut och rida sen.
I förgår började jag med lite styrkeövningar i väntan på att kunna rida och springa och jag tror inte jag tappat särskilt mycket muskler alls .
Håller fortfarande på att göra det sista i huset även om det tar lite längre tid när man har Algot att ta hänsyn till.
Annars har jag haft det lite kämpigt och känt mig understimulerad även i huvudet så jag tror nog jag kommer börja jobba lite ganska snart om det fungerar, jag jobbar hemifrån med eget. Får vi lite tydligare rutiner och han sover 2-3 timmar i sträck så kommer jag nog jobba 1-2 h om dagen så får jag använda huvudet lite med.
Det här med att "vila när bebis sover" är inget jag känt något behov av mer än första veckan när man var lite trött och hade lite ont. Han somnar runt 22-23 och sover till runt 02-03 när jag ammat honom (fast nu har vi fått ha flaska vissa nätter också) och vaknar sen runt 04:30-05:30 och fått mat igen, sen efter det är det inte alltid han somnat om så bra men då har han fått sova på sambon någon timme till. Så jag känner att jag ändå är ganska utvilad och inte behöver sova extra på dagen.
Nu vaknade lill-knodden. det var iaf lite uppdatering från oss. Ja just det vi har EC:at honom sen vi kom hem från BB och ganska ofta så kissar han när vi byter blöja och har även bajsat ett par gånger
säg till om ni vill ha förlossningsberättelse så ska jag skriva ihop det.
Skönt att ta beslutet med flaskan! Om man inte mår bra av att amma ska man inte göra det.
Kan tänka mig att det är tufft att hålla sig stabil utan träningen och hästarna, det är det även tufft utan ADHD så det måste bli ännu tuffare för dig. Men då är det ju bra att få avlastning med matning så du kan få tid till att stimulera kroppen och knoppen på det sätt som är bäst för dig
Jag är absolut sugen på förlossningsberättelse