Helt okej med OT. Känner så igen mig, när man har känslan men inte kan hitta en förklaring.
Min förra valack hade oförklarliga beteenden vid ridning ibland. Från att ha varit hur lugn som helst till världens explosioner ala rodeo. Han var världens snällaste. Vi provade allt. In och ut på klinik och det hittades aldrig några fel. Röntgen på rygg, hals, alla ben. U name it, ultraljudade leder, dom gjorde allt.
Efter 1 år kunde dom se en aningens liiiiite rörelsestörning i bak. Så lite att det knappt går att se.
Behandla med metacam och se om det blev bättre.
Helt plötsligt en dag ringde de från stallet och bad mig komma. Han fick inte med sig bakbenen när han gick och de bara föll ihop under honom. Distriktarn kom och vid det laget låg min häst i boxen och bara skakade, han gav massa lugnande och vi fick in hästen i transporten och åkte till Ultuna. Där gick det inte att göra nåt, han hade tarmvred och dom fick ta bort honom. Det visade sig sen vid obduktion att han hade en liten medfödd missbildning på tarmarna som gjorde att allt låg på vänstersida i kroppen och tyvärr orsakade tarmvredet.
Nu vill jag inte skrämma upp dig, det här är ju en extrem sak.
Men det jag vill säga är att man ska lita på magkänslan och det är bra att du kollar upp det.
Alla sa till mig att min häst var sjuk i huvudet, att det var psykiskt. Men jag hade hela tiden känslan av att det inte stämde, nåt var fel. Och jag hade ju rätt, han hade ont och när ryttarem kom åt med skänkeln så försökte han göra sig av med det som orsakde smärtan.
Hoppas ni hittar felet!