Sommarföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok. Gjort ultraljud men är inte så mycket klokare.
Först tog läkaren fram sin mätsnurra för tiden och sa att jag är i v.6 (1177 säger 7+1, min app 7+3).
Sen vul, visar nåt litet med ett hjärta. Är ca 5 mm enligt läkaren och menar att det är svårt att säga nåt såhär tidigt men att det ser ok ut för v.6. I journalen som jag läste nyss står det att den är normal för v.5....

Så nu ligger oron på att den inte utvecklats som den ska.

Läkaren sa "får du symtom så vet du ju att allt är bra" :banghead:

Ibland undrar en om läkarna bara låter nonchalanta eller om de inte har järnkoll med sina snurror...
I alla fall, jag tror att det kan variera ganska mycket bara några dagar hit och dit.
Jag gjorde två vul i vecka 6, det första i 6+1, då fick vi se ett hjärta och läkaren mätte pricken till 3 mm. Nr 2 var i 6+5, då hade den växt till 6,5 mm och bedömdes till vecka 6+4. Så det blev flera mm på bara några dagar. Det verkar normalt med en del variation!

(Anledningen till att det blev två besök var att läkaren tyckte att gulkroppen såg märklig ut och ville utesluta att det var på väg att utvecklas ett utomkvedshavandeskap förutom graviditeten i livmodern :crazy: På vul nr 2 var han dock nöjd med hur det såg ut som han sa, gulkroppen hade krympt... Jag har givetvis inte släppt det utan oroar mig för att gulkroppen inte ska fungera som den ska så att fostret får det det behöver för att utvecklas...)

Usch vart faktiskt lite besviken på en kompis till mig idag. Vi har känt varandra länge, sen gymnasietiden och stått/står väldigt nära varann. Men har inte orkat umgås så mycket med henne på sista tiden bla eftersom hon blivit lite..självupptagen..allt ska alltid handla om henne då vi ses. Nåja idag berättade jag iaf för henne när vi sågs. Reaktionen var typ..jaha okej..sen började hon prata om att hon skulle köpa ny bil. Visst behöver väl alla inte vara eld och lågor över det men lite mer hade jag förväntat mig. När hon fick sina två barn var jag jätteglad för hennes skull. Ville nog bara skriva av mig lite..

Usch vart faktiskt lite besviken på en kompis till mig idag. Vi har känt varandra länge, sen gymnasietiden och stått/står väldigt nära varann. Men har inte orkat umgås så mycket med henne på sista tiden bla eftersom hon blivit lite..självupptagen..allt ska alltid handla om henne då vi ses. Nåja idag berättade jag iaf för henne när vi sågs. Reaktionen var typ..jaha okej..sen började hon prata om att hon skulle köpa ny bil. Visst behöver väl alla inte vara eld och lågor över det men lite mer hade jag förväntat mig. När hon fick sina två barn var jag jätteglad för hennes skull. Ville nog bara skriva av mig lite..
Fy vilken trist kompis! :(

Vilken extremt tråkig reaktion :(
Men även förutom denna händelsen låter hon inte som mycket till kompis:meh:

Vilken extremt tråkig reaktion :(
Men även förutom denna händelsen låter hon inte som mycket till kompis:meh:
Nä man börjar ju fundera lite. Det som är tråkigt är ju att hon har ju faktiskt varit en väldigt bra vän förut men sista tiden har hon blivit så här självupptagen.

Nåja hoppas (och tror) på lite bättre reaktioner från mina andra vänner och familj för nu känns det som att vi tänkte börja berätta lite smått för de närmaste. Nog för att jag vet att de flesta kommer bli superglada :)

Jag tror jag passar in i den här tråden, oväntat nog. Vet inte ens hur långt gången jag är... testade i söndags och har sen dess gått runt i någon skum... dvala.

Får veta mer den 30/12, förhoppningen är väl att få till ett vul... även om jag tror att jag är typ 10 veckor gången, utefter mina symptom, vet ju hur det har yttrat sig sist och när..

Jag berättade också för en kompis igår, som reagerade precis lika. "ah, okej!" typ. Inget grattis, inget "kul!", inget.. Det var så att jag funderade på om hon verkligen hört vad jag sa.. Hon vet om att vi försökt länge, vet om utredningen och sådär. Men var lit okänslig kring det också.. Jättetråkig reaktion tycker jag. :/

Jag berättade också för en kompis igår, som reagerade precis lika. "ah, okej!" typ. Inget grattis, inget "kul!", inget.. Det var så att jag funderade på om hon verkligen hört vad jag sa.. Hon vet om att vi försökt länge, vet om utredningen och sådär. Men var lit okänslig kring det också.. Jättetråkig reaktion tycker jag. :/
Fan vad ledsen man blir av sån respons! Här kommer du med världens grej, och får knappt ett svar tillbaka :(
Vi har inte berättat för alla vänner än, tänker vänta till minst 12 fulla veckor. Men om jag får ett sånt svar av någon skulle jag bli oerhört besviken! :(

Jag funderar på om jag ska våga ringa idag och boka tid på mödravårdscentralen. Vet inte riktigt när de vill ha inskrivning, men runt v.12 tror jag (eeeevighet kvar).

Dessutom gnager oron över läkarens ord "får du symtom vet du att allt är bra". Om jag inte får symtom, är det inget bra då?
Förstår inte heller varför hon inte kunde mäta CRL på embryot, man kan ju mäta milimeterstorlekar med VUL. Hon har nästan bara gjort mig mer orolig :mad:.

@Flutterdash och @ninsan finns åt andra hållet också. En nära vän och jag har vart tajt stöd åt varann i barnaskapandet. Hon blev gravid, jag grät av lycka att det äntligen tagit sig för dom och efter det var stödet från hennes håll som bortblåst. Nu var ju hon gravid så då kändes det väl inte så viktigt att stödja mig (men jag ska stödja henne i graviditetsbekymrena).

@Flutterdash och @ninsan finns åt andra hållet också. En nära vän och jag har vart tajt stöd åt varann i barnaskapandet. Hon blev gravid, jag grät av lycka att det äntligen tagit sig för dom och efter det var stödet från hennes håll som bortblåst. Nu var ju hon gravid så då kändes det väl inte så viktigt att stödja mig (men jag ska stödja henne i graviditetsbekymrena).

Men åh, vilka tråkiga personer ni har runt er :(
Hoppas verkligen att både ni och @Bubble har många vettiga kring er också, som blir genuint glada för er skull :love:

Välkommen @Ferrari :)

Jag funderar på om jag ska våga ringa idag och boka tid på mödravårdscentralen. Vet inte riktigt när de vill ha inskrivning, men runt v.12 tror jag (eeeevighet kvar).

Dessutom gnager oron över läkarens ord "får du symtom vet du att allt är bra". Om jag inte får symtom, är det inget bra då?
Förstår inte heller varför hon inte kunde mäta CRL på embryot, man kan ju mäta milimeterstorlekar med VUL. Hon har nästan bara gjort mig mer orolig :mad:.

Ring mvc du :) Som jag har förstått det är inskrivning mellan vecka 8 och 12. Du kanske kan ta upp din oro sedan läkarbesöket och så också, och kanske få stöd redan i telefon? :heart

Det är svårt det där tycker jag. Har oxkså en vän som jag haft som stöd när vi båda försökt bli gravida. Tagit tid för både henne och mig. När jag blev gravid vågade jag nästan inte berätta för henne.. Nu vet hon, och verkade som om hon blev genuint glad för min skull. Jag pratar inte om graviditeten med henne, och försöker peppa och stödja henne i kontakt med vården och sådär. Men det känns liksom lite som att jag bara strör salt i hennes sår genom att jag hade tur och hon inte ännu. :(

+ @Bubble
Fy så trist! Ett "grattis! så kul för dig!" kunde väl vännen i båda fallen ha kostat på sig, det är närmast någon sorts grundhyfs kan jag tycka? Särskilt som hon vet att ni försökt länge @Flutterdash .

Och @Monifa , tråkigt att hon inte kan kosta på sig att fortsätta vara stöd för dig, särskilt eftersom hon förväntar sig att du ska visa intresse för henne. Det är trist när stöd och intresse liksom bara går åt ett håll i "vänskapen" :down:

Jag oroar mig ju också över bristen på tydliga symptom, men jag kan dela med mig av vad min läkare sade. Hen är av den torra typen, och när jag påpekade att jag inte direkt kände av någon graviditet blev svaret kort: "Det behöver man inte!"
Jag fortsatte med att jag var orolig för att det lilla illamående jag känt hade försvunnit och hen viftade bort det med "du behöver ju inte må illa varje dag!"
Nog för att lite mer inkännande kanske hade varit att föredra, men budskapet var ju tydligt i alla fall :grin:
Jag tror att din läkare bara var klumpig och inte tänkte på hur hen uttryckte sig.

Usch vad tråkigt! Vad är det med folk egentligen nog säger man väl grattis iallafall när man får höra en sån stor nyhet. Förstår att det är speciellt tråkigt också med tanke på att hon vet att ni försökt länge! Hoppas att du får bättre reaktioner från andra iallafall.

Berättade iaf för två andra vänner idag och det kändes mycket roligare dom vart lite förvånade men glada och frågade massor om hur det kändes och sånt :) i jul blir det att berätta för familjen.
Vi kommer antagligen också berätta för familjerna nu i jul. Tror att alla kommer att bli superglada!

Min familj vet redan (mamma och bror). Vi tänkte försöka vara tyst så länge som möjligt för övriga med tanke på att det är tidigt fortfarande (v.8, 7+3). Dock fick jag en konstig blick av både svärmor och svägerskan igår när vi träffade dem så ev blir sambon utfrågad imorgon när han ska dit :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
  • Låst
Gravid - 1år Jag vågar mig på att starta tråden fastän det är tiiiidigt tidigt för mig ännu. Sommarföräldrar -18, nu kör vi!! :) Juni KattenKorven...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
136 403
Senast: Jozze
·
Gravid - 1år Skapar en ny tråd eftersom den gamla börjar bli för lång :). Här kommer också den senaste listan och har knåpat ihop en...
95 96 97
Svar
1 935
· Visningar
97 028
Senast: hvala
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 121
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar