Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Grattis till bäbis!!:heart Jag hade lätt skaffat en till :p bara för goset skull. Skämt åsido så är det ju inte så lätt, men du kommer att fixa det superb! Min syster har tätt mellan sina äldsta pojkar och dom har så kul ihop och är så täta... en egen klubb liksom.

Jag kommit igång med träning, prova på månad på crossfit. Känns underbart. Familjelivet, mer taggigt än rosor... jag var borta två nätter med Gabriel. Kommer hem och han har precis kört igång diskmaskinen (för den var ju inte full,han åt ju ute med vänner två dagar) han hade dammsugit alla rum. Alla mattor hängde ute... och säger att han plockat. Han tycker han har gjort massor,för han ville ju vila.

Jag ser obäddade sängar sen vi åkte... inte handlat, disken i diskstället var densamma. I badkaret låg lortiga ikeahaklapparna. All återvinning kvar på diskbänken. Mm. Överreagerar jag? Är det fel att hoppas på att han "gjorde fint" när jag kommer hem från en tråkig resa (min farmor är sjuk?) Tvätten hade min mamma vikt när hon var där för att hämta en bil. Den var kvar.
Förlåt att jag spyr ut så mycket här... men ni är opartiska. Och jag undrar om det är mig det är fel på.

Gabriel är bara fantastisk, han släpper soffa mm nu och tultar iväg själv. :heart

@Pilo Det är väl ingen som egentligen kan säga om du överreagerar när du blir besviken eller inte - det är ju dina känslor! (Sedan kan man ju överreagera gentemot sin partner, men där vet jag ju inte vad som hände.) Jag hade nog också blivit lite besviken och irriterad, men jag är rätt oberörd när det gäller sånt så det hade nog gått över rätt snabbt. För mig tar det för mycket energi att vara arg. Men alla är ju olika och ingen kan säga vad som är rätt eller fel tänker jag.

Vi åker till Sverige på lördag morgon. Lagom till denna resa har Raphael kommit på att han hatar att åka bil. Kul läge, vi har väl ca 16-17 timmars ren restid vid goda förhållanden (fördelat på två dagar visserligen). Någon som har ett supertips så här i sista minuten? Eller kanske ett supertips på hur man får 11-månaders illbattingar att sluta bitas? :devil:
I övrigt är han en vansinnigt gullig solstråle, har numera tio tänder, har börjat "äta" med sked (nåja, det mesta hamnar väl på golvet, men han har liksom fattat vad det går ut på, nu saknas det motoriska...). Jag ammar fortfarande ganska mycket, ofta 2 ggr om dagen, sedan ammar jag till sömns på kvällen,. ungefär en gång under natten och så tidig morgon en eller ett par gånger. Annars är favoritmaten banan och smörgås med jordnötssmör (jag veeet, men hans syskon älskar det och då vill han ju också ha...

Oftast sover han en längre lur och en kortare om dagen. Idag sov han t ex ca 1-1,5 timme på förmiddagen och 15-20 minuter på eftermiddagen. Somnar runt 20-21 på kvällen och stiger upp någon gång mellan 6.30 och 7 oftast. Käkar macka till frukost, frukt på förmiddagen, lunch ungefär samma som vi (om det inte är direkt olämplig), frukt/smörgås på eftermiddagen och sedan kvällsmat ungefär samma som vi. Utom fisk, det har vi inte gett honom ännu. Och så ammar han alltså ca 5 ggr per dygn.

Grattis till plusset @Hjartagna! Är så sugen men vi kom överens om att vänta till i höst med att "göra" ett syskon :) Längtar nåt vansinnigt!

@Pilo hur du känner kan ingen säga åt dig, det är helt ok att känna sig besviken (jag hade också gjort det utifrån din beskrivning). Jag började jobba nu i måndags och sambon är hemma. Helt plötsligt lagat han mat, städar (inte som jag men han STÄDAR utan att jag behöver säga nåt!) plockar undan återvinning, går ut med sopor... Ja allt! Och det är så skönt för nu har han liksom fattat. Och jag slipper tjata :D

Det lät inte så trevligt @Madick men skönt att du fick hjälp av en vad armbåge :D

Lillan släpper ännu inte taget men gasar omkring med sin lära-gå-vagn för fullt. Tand nr 8 är på väg och hon älskar att få borstat tänderna! Sover 21-9 oftast utan att vakna. Sover mitt på dagen ett par timmar. Äter nästan allt som vi äter (ärtor är en favorit!) och vi som hade såna problem innan. Min lilla har blivit stor!

Även jag säger grattis till plusset @Hjartagna! Spännande med en ny generation bebisar, vi fick väl precis våra!?

Här finns fortfarande bara två tänder än så länge men det är grymt knöligt i överkäken så de andra lär väl komma såsmåningom. Han rejsar för fullt runt möbler och med gåvagnen men vågar inte riktigt släppa taget ännu. Förutom i natten det var full kalabalik så sover han helt ok, har till och med börjat sova lite längre på morgonen vilket uppskattas av föräldrarna :)

Jag börjar jobba om en dryg månad och då går sambon hem tom januari. Har sökt förskoleplats och hoppas på något av de som ligger inom 200 meter från ytterdörren. Jag tycker att det ska bli skönt att börja jobba, har saknat lite mental stimulans under föräldraledigheten och kommer med framtida barn försöka planera ledigheten annorlunda. Syskon dröjer nog ett tag, kanske börjar försöka om ett år eller så.

Tack för era svar. Nej, vi bråkar inte. Vi mest vissa ser saker olika, och det har nog blivit tydligare med en tredje familjemedlem. Olika prioriteringar, det kanske ändrar på sig till hösten ;)

Vi har tänkt att vänta lite eftersom Gabriel har en operation nästa höst. Jag vill kunna vara där helt då.

Hoppas att du får hjälp @Madick. Låter ju inte gott om benen haft olika längd

Och äntligen kom sommaren! Om en vecka fylller han ett år! Galet!

Jag hade många drömmar om hur "mammalivet" skulle vara.... mysa och amma, höra första skrattet mm. Det blev ju inte riktigt så, det har varit så mycket bättre (och jobbigare!) Att följa honom det här året har varit helt magiskt.
Jag låter nog som tagen ur MAMA, men han är det bästa som hänt mig. Det var asjobbigt med operationerna, och alla läkarbesök. (fast allt runtikring det är ju som ett rullande maskineri med hela teamet som funkar klockrent)
Och föräldraskapet växer vi nog in i, även om det är slitigt emellanåt. (fått alla mina provsvar på papper och sen han kom ut har det varit usla värden.. ska på läkarbesök för undersökning om några veckor)

På det stora hela med solen som lyser idag är jag high on life :D och vi har en pool. Den är nog knappt 1*1 m och räcker bara till en liten rumpa, men den gör livet till det bästa.

Tack för ert stöd under året. Det är så kul att ni delar med er och att få följa era gos, även om man önskar att man ibland kunde göra mer än ord när det är svårt. Jag hoppas att ni alla har det gott i värmen! :heart

Äntligen tog lillfröken sina första steg helt själv! :love: Innan hon satte sig på rumpan igen haha :D Så glad att jag inte missade det för att jag var på jobbet utan att det skedde hemma på en söndag :)

Äntligen tog lillfröken sina första steg helt själv! :love: Innan hon satte sig på rumpan igen haha :D Så glad att jag inte missade det för att jag var på jobbet utan att det skedde hemma på en söndag :)
Åh vad roligt! Jag hoppas Lukas kan komma igång snart men han är så feg. Han är ju över 13 månader nu..
Annars kan jag rekommendera att inte få magsjuka när man flyttar, det blir mycket jobbigare då.. Blääää.

Åh så spännande. Jag hade hoppats vår lilla skulle lära sig innan vårt bröllop den 25e men ser inte ut så just nu. :laugh: Hon kan stå själv och hon kutar omkring med gåvagnen i full spruta. Går längs med och mellan möbler men törs inte släppa än.
Jaja. Det kommer när hon är redo. :)
Vi har fått dagisplats till henne till hösten med. Hoppas hon ska trivas, men det tror jag. Hennes pappa kommer vara hemma med henne ett par dagar i veckan så det inte blir så mkt. Tror dock hon behöver det. Efter att öppna förskolan slutade är hon sjövild här hemma. Jag räcker inte riktigt till för att aktivera henne helt själv hemma känns det som. Även om vi ger oss ut på grejer såklart så är det ju bara hon och jag hela dagarna typ vilket har gjort att hon är supermammig och klängig. Ska bli skönt att få hem pappa på semester nästa vecka så kanske han duger att umgås med igen sen. :D

Åh vad roligt! Jag hoppas Lukas kan komma igång snart men han är så feg. Han är ju över 13 månader nu..
Annars kan jag rekommendera att inte få magsjuka när man flyttar, det blir mycket jobbigare då.. Blääää.

Usch och fy för magsjuka! :yuck:
Ja fröken är en bit över 13 månader och sist på att gå i min mammagrupp, men hon är också som Lukas och som din tjej @sandra87_ - vågar inte riktigt släppa. Har stått själv ett par gånger och det går bra så länge hon inte fattar att hon inte har stöd för annars sätter hon sig illa kvickt :meh: Eller när hon ska gå utan stöd så lutar hon sig framåt, framåt, framåt... och försöker nå fram utan att lyfta fötterna :D Springer som en tosing med sin vagn och går utan problem längs möbler och väggar här hemma.

Usch och fy för magsjuka! :yuck:
Ja fröken är en bit över 13 månader och sist på att gå i min mammagrupp, men hon är också som Lukas och som din tjej @sandra87_ - vågar inte riktigt släppa. Har stått själv ett par gånger och det går bra så länge hon inte fattar att hon inte har stöd för annars sätter hon sig illa kvickt :meh: Eller när hon ska gå utan stöd så lutar hon sig framåt, framåt, framåt... och försöker nå fram utan att lyfta fötterna :D Springer som en tosing med sin vagn och går utan problem längs möbler och väggar här hemma.

Låter precis som här. :D
Men bara för jag skrev här så tog hon 2 steg igår. :laugh: Var nog inte med flit, men ändå. :p
Dock har jag märkt att hon står mer själv nu. Mer medvetet eller hur man ska förklara. Liksom släpper och står länge och väl innan hon sätter sig eller tar stöd igen. Tidigare var det mer att hon stod utan att tänka på det, och sedan satte sig såfort hon kom på vad hon gjorde. :D

Väntar fortfarande spänt på när lilltjejen ska ta fler steg för egen maskin. Hon släpper längre stunder nu och står själv mer och mer. Den förste augusti blir hon 14 månader. Jisses! Hon älskar att dansa och så fort vi sätter på någon låt kryper hon till radion/TVn som en oljad blixt och börjar digga :laugh:

Bild från förra helgen när vi var hos min mamma :love:

20150712_154318_zpsziqbcl9w.jpg

Även här har gossebarnet blivit ett år!

Han går inte heller ännu, men klättrar så att man blir helt matt.
Var på ettårskontroll häromdagen och han fick godkänt ;-) men han har blivit lite smal. Är nu 77 cm och väger 9120 gram. Min jättebebis som sprängde alla kurvor som bebis ligger plötsligt på mittenkurvan på längd och på 25%-percentilkurvan på vikten.

Kan man länka till bilder från Instagram? Jag försöker helt enkelt.

https://instagram.com/p/5Zi22dq1kP/?taken-by=mjcurrlin

Även här har gossebarnet blivit ett år!

Han går inte heller ännu, men klättrar så att man blir helt matt.
Var på ettårskontroll häromdagen och han fick godkänt ;-) men han har blivit lite smal. Är nu 77 cm och väger 9120 gram. Min jättebebis som sprängde alla kurvor som bebis ligger plötsligt på mittenkurvan på längd och på 25%-percentilkurvan på vikten.

Kan man länka till bilder från Instagram? Jag försöker helt enkelt.

https://instagram.com/p/5Zi22dq1kP/?taken-by=mjcurrlin
Vilken underbar bild. Älskar hans min :D

Väntar fortfarande spänt på när lilltjejen ska ta fler steg för egen maskin. Hon släpper längre stunder nu och står själv mer och mer. Den förste augusti blir hon 14 månader. Jisses! Hon älskar att dansa och så fort vi sätter på någon låt kryper hon till radion/TVn som en oljad blixt och börjar digga :laugh:

Bild från förra helgen när vi var hos min mamma :love:

20150712_154318_zpsziqbcl9w.jpg
Två riktiga charmtroll :love:

Jag har fått en riktig hästtjej, jösses vad hon älskar djur och särskilt hästar. Hon TJUTER när hon ser en häst och ska prompt klappa och klättra upp på.

Hade häst hela 3 veckor, skulle rida in och om vi trivdes skulle jag köpa den. Men nej, hon var inte så som jag tyckte en oarbetad häst ska vara och en koll igår visade att hon har något knas med hb så det blev direkttransport hem till ägaren igen. Letar ny häst och har både bråttom och är kräsen, det är jobbigt.

Åh vilka godingar ni har :love:
Grattis alla 1åringar.

Imorgon börjar jag jobba. 100% direkt, så att jag ska gå ner sen.. men FY så tungt det känns :arghh:
Jag vill inte. Det känns som att jag aldrig kommer att träffa honom igen... och 1 år, ett år utav hela hans liv... sen kommer all tid framöver vara uppdelat av annat av många skäl. Menmen, har en miljard guldkorn från året som var.
Nä... jag skulle lätt som en plätt kunnat bli hemmamamma. Jag är född i fel tid helt enkelt. Eller så måste jag få med min man på att flytta långt bort och bli självförsörjande osv.. :D

Gos ska vara hemma med pappa nu till januari. Vi var på läkarbesök i Karlstad för en månad sen och de tyckte att han växt som han ska, så det nu räcker med de vanliga bvcbesöken. (Sen kommer öron och hjärta följas separat. ) Han har börjat teckna mer och det är så kul att prata med honom. 78 cm och 11 kg. Och två tänder uppe och två nere.

Nej.. om man skulle komma över ångesten och sova lite kanske.

Åh vilka godingar ni har :love:
Grattis alla 1åringar.

Imorgon börjar jag jobba. 100% direkt, så att jag ska gå ner sen.. men FY så tungt det känns :arghh:
Jag vill inte. Det känns som att jag aldrig kommer att träffa honom igen... och 1 år, ett år utav hela hans liv... sen kommer all tid framöver vara uppdelat av annat av många skäl. Menmen, har en miljard guldkorn från året som var.
Nä... jag skulle lätt som en plätt kunnat bli hemmamamma. Jag är född i fel tid helt enkelt. Eller så måste jag få med min man på att flytta långt bort och bli självförsörjande osv.. :D

Gos ska vara hemma med pappa nu till januari. Vi var på läkarbesök i Karlstad för en månad sen och de tyckte att han växt som han ska, så det nu räcker med de vanliga bvcbesöken. (Sen kommer öron och hjärta följas separat. ) Han har börjat teckna mer och det är så kul att prata med honom. 78 cm och 11 kg. Och två tänder uppe och två nere.

Nej.. om man skulle komma över ångesten och sova lite kanske.

Hur gick det för dig idag?

Jag hänger hemma med magsjuk dotter, storebror som därmed är tvångsledig från förskolan och gnällig lillebror som verkar få tänder igen. Ska det aldrig ta slut? Han hade 12 tänder på ettårskontrollen, men det bar ploppar ut fler och fler känns det som (obs subjektivt!). Själv är jag tämligen förkyld och ute har vi drabbats av getinginvasion som fixade ambulansfärd till sjukhuset för svärmor i söndags kväll. Både jag och min man reagerar också allergiskt på getingstick så nu törs jag knappt gå ut med barnen. Ambulanspersonalen sade att getingarna verkar ha fått fnatt de senaste dagarna och att de hade massor med sådana fall nu.

Det är som i Bullerbyn, roligt nästan jämt. Och nu färdiggnällt för idag.

Jag håller på och syr en tipi till barnen, med skulle ha köpt det tyg som saknas idag, men nu kunde jag ju liksom inte åka iväg med ungarna. Hoppas att min man hinner hem i tid och att vi inte har fullt kaos här då.

Raphael har utvecklat någon sorts dödslängtan och jag har med hjärtat i halsgropen plockat ner honom från köksbordet ett par gånger. Imorse hade dottern glömt att stänga trappgrinden och innan vi visste ordet av hadehan klättrat upp för hela trpapen! Bobbycar åker han helst stående. Älsklingsmaten är vattenmelon.

Jag tror inte att jag skrev något om det, men jag fick en lite syrlig kommentar på ettårskontrollen pga att jag fortfarande ammar "Hur länge hade ni tänkt fortsätta med det?". "Så länge barnet och jag vill!" svarade jag sött som socker... I alla fall träffade jag min barnmorska häromdagen och hon bekräftade att det bara var trams och dumheter och att jag kan amma hur länge jag vill. Är det någon mer som fortfarande ammar?

Hur gick det för dig idag?

Jag hänger hemma med magsjuk dotter, storebror som därmed är tvångsledig från förskolan och gnällig lillebror som verkar få tänder igen. Ska det aldrig ta slut? Han hade 12 tänder på ettårskontrollen, men det bar ploppar ut fler och fler känns det som (obs subjektivt!). Själv är jag tämligen förkyld och ute har vi drabbats av getinginvasion som fixade ambulansfärd till sjukhuset för svärmor i söndags kväll. Både jag och min man reagerar också allergiskt på getingstick så nu törs jag knappt gå ut med barnen. Ambulanspersonalen sade att getingarna verkar ha fått fnatt de senaste dagarna och att de hade massor med sådana fall nu.

Det är som i Bullerbyn, roligt nästan jämt. Och nu färdiggnällt för idag.

Jag håller på och syr en tipi till barnen, med skulle ha köpt det tyg som saknas idag, men nu kunde jag ju liksom inte åka iväg med ungarna. Hoppas att min man hinner hem i tid och att vi inte har fullt kaos här då.

Raphael har utvecklat någon sorts dödslängtan och jag har med hjärtat i halsgropen plockat ner honom från köksbordet ett par gånger. Imorse hade dottern glömt att stänga trappgrinden och innan vi visste ordet av hadehan klättrat upp för hela trpapen! Bobbycar åker han helst stående. Älsklingsmaten är vattenmelon.

Jag tror inte att jag skrev något om det, men jag fick en lite syrlig kommentar på ettårskontrollen pga att jag fortfarande ammar "Hur länge hade ni tänkt fortsätta med det?". "Så länge barnet och jag vill!" svarade jag sött som socker... I alla fall träffade jag min barnmorska häromdagen och hon bekräftade att det bara var trams och dumheter och att jag kan amma hur länge jag vill. Är det någon mer som fortfarande ammar?
Ammar fortfarande och tänkte göra det så länge som det känns ok för båda. Bara två tänder här, så olika det kan vara!

Här har vi fått vattkoppor, stackars liten.

Ammar fortfarande och tänkte göra det så länge som det känns ok för båda. Bara två tänder här, så olika det kan vara!

Här har vi fått vattkoppor, stackars liten.

Och här har även Raphael fått magsjukan... Har temporärt återgått till engångsblöjor, tvättmaskinen går i ett redan utan en hög diarréblöjor. Two down, three to go? Vi hade lite vadslagning om vem som kommer att drabbas när...

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 021
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix