Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Börjar få dagisnojja. Alldeles för många saker som jag inte känner mig okej med.. :(

Deras rastgård består av en gräsplätt på max 5-700 kvm med en sandlåda och en liten rutschkana i plast. Thats it.
Den delar de dessutom med avdelningen ovanför, med 3-5 åringar och alla har utelek samtidigt. Ca 30 min på förmiddagen.
Det är oinspirerande, trångt och så himla.. TRÅKIGT! Vart är alla leksaker som ska inspirera och uppmuntra till lek och skoj!?

Nästa grej är att Vidar blir väldigt trött där, när det är dags för lunch vid 11,30 är han så slut att han bara gråter i ett. Finns inte en chans att få i honom lunch.
De har ett vilorum där de vilar/sover på madrasser men det går inte att nyttja till vila annan tid än vilopausen efter lunch. Om vi vill att Vidar ska få sova på FM skulle vi ta med vagn som isf förvaras ute. Vet inte hur ni har det men här är det fuktigt ute och det mesta tyg möglar på någon vecka om det är ute. Känns helt uppåt väggarna att de inte har någon vagnförvaring !

..och flera andra småsaker men främst uteplatsen känns helt åt skogen, jag vill inte ha honom där, det känns inte ettåringsvänligt (inte barnvänligt överhuvudtaget) ! :(

Sambon ska dit med honom imorgon och ta upp dessa saker.
Så får vi se hur vi gör, ska ge dagis en chans att lösa det vi ser som problem innan jag säger upp hans plats.

Börjar få dagisnojja. Alldeles för många saker som jag inte känner mig okej med.. :(

Deras rastgård består av en gräsplätt på max 5-700 kvm med en sandlåda och en liten rutschkana i plast. Thats it.
Den delar de dessutom med avdelningen ovanför, med 3-5 åringar och alla har utelek samtidigt. Ca 30 min på förmiddagen.
Det är oinspirerande, trångt och så himla.. TRÅKIGT! Vart är alla leksaker som ska inspirera och uppmuntra till lek och skoj!?

Nästa grej är att Vidar blir väldigt trött där, när det är dags för lunch vid 11,30 är han så slut att han bara gråter i ett. Finns inte en chans att få i honom lunch.
De har ett vilorum där de vilar/sover på madrasser men det går inte att nyttja till vila annan tid än vilopausen efter lunch. Om vi vill att Vidar ska få sova på FM skulle vi ta med vagn som isf förvaras ute. Vet inte hur ni har det men här är det fuktigt ute och det mesta tyg möglar på någon vecka om det är ute. Känns helt uppåt väggarna att de inte har någon vagnförvaring !

..och flera andra småsaker men främst uteplatsen känns helt åt skogen, jag vill inte ha honom där, det känns inte ettåringsvänligt (inte barnvänligt överhuvudtaget) ! :(

Så får vi se hur vi gör, ska ge dagis en chans att lösa det vi ser som problem innan jag säger upp hans plats.
Oj vad jobbigt. Inte roligt att lämna sitt barn någonstans där man känner att det inte fungerar alls.
Kan ni inte byta till någon annan förskola?

Men fy! Finns det inget annat dagis, även om det är lite längre att åka?

Fy, det låter ju inte alls roligt! Säger som flera andra, finns det inget annat i närheten som ni kan byta till?

Gösta trivs förträffligt på sin förskola. Han är inne på tredje veckan efter inskolningen nu och han är glad när vi går dit och fullt nöjd med att vara kvar när jag eller Johan lämnar honom på mogonen. De jobbar två avdelningar tillsammans med barn från 1-5,5 år. på Göstas avdelning är de 15 barn och lika många på den andra, även om de oftast jobbar med dem i åldersgrupper med barn på båda avdelningarna. Varje avdelning har 3 pedagoger så de är ju större delen av dagen 6 pedagoger på 30 barn. En stor utegård med massor att göra och mycket leksaker.

Sixten är nu knappt 15 månader, har precis börjat gå mer än krypa och han är SÅ ARG!
Minsta lilla motgång så skriker han, kastar sig på golvet och ingenting duger. Han vill inte vara själv och han vill inte bli tröstad. Han bits, sliter i mitt hår och slåss. Säger jag "nej, det gör ont på mamma när du gör så" så blir han ÄNNU mer arg och bits ännu hårdare.

Försöker att hela tiden bekräfta han känslor, "jag förstår att du blir arg och ledsen när..." "Jag ser att du är ledsen nu" men det ger ju noll och ingen effekt.

Dessutom får jag så sjuuhuuuukt dåligt samvete när han biter hål på min hud för sjuttioelfte gången och jag skriker "men sluta någon gång då!! DET GÖR ONT!!".

Pepp tack! :(

Åh, det är tufft. Vet bara från barngrupp med barn som bits och har fort till alla känslor. Det är mycket som majola sa. Alla barn är olika och mycket släpper när dom får mer språk, och du gör rätt.. Du benämner känslorna. Dom lär sig sen och kan använda sig av det när språket kommer. Men nej, det är inte lätt. För någon av er, det är inte lätt som pedagog när barnen har känslor som rinner över, och jag förstår att det måste vara riktigt tufft som förälder.

Gabriel kan bitas när han blir riktigt glad eller gosig. Jag brukar mest ropa AJ, mest för att det gör ont och av ren överaskning. Det är inte farligt att säga ifrån, även om han blir ledsen/rädd/arg. Han måste ju lära sig ramarna för vad som är OK och inte. Även om det är svårt för dom att lära sig kontrollera alla affekter. Ett boktips är Själv-känsla. http://www.adlibris.com/se/bok/sjalvkansla---att-forsta-sig-sjalv-och-andra-9789147050956

Usch,det lät hemskt @DarkInNight ! Ingen mindre gård för bara de minsta? Sen kan det ju finnas superfina gårdar, men utan bra pedagoger så gör det detsamma.... är pedagogerna bra då, känner du någon trygghet för dom? För det är ju ändå så att verksamheten blir vad dom gör den till... Går storasyster där?
Stackars liten, jag förstår din oro. Hur känner du för personalen? Vad säger dom?

Åh, det är tufft. Vet bara från barngrupp med barn som bits och har fort till alla känslor. Det är mycket som majola sa. Alla barn är olika och mycket släpper när dom får mer språk, och du gör rätt.. Du benämner känslorna. Dom lär sig sen och kan använda sig av det när språket kommer. Men nej, det är inte lätt. För någon av er, det är inte lätt som pedagog när barnen har känslor som rinner över, och jag förstår att det måste vara riktigt tufft som förälder.

Gabriel kan bitas när han blir riktigt glad eller gosig. Jag brukar mest ropa AJ, mest för att det gör ont och av ren överaskning. Det är inte farligt att säga ifrån, även om han blir ledsen/rädd/arg. Han måste ju lära sig ramarna för vad som är OK och inte. Även om det är svårt för dom att lära sig kontrollera alla affekter. Ett boktips är Själv-känsla. http://www.adlibris.com/se/bok/sjalvkansla---att-forsta-sig-sjalv-och-andra-9789147050956

Usch,det lät hemskt @DarkInNight ! Ingen mindre gård för bara de minsta? Sen kan det ju finnas superfina gårdar, men utan bra pedagoger så gör det detsamma.... är pedagogerna bra då, känner du någon trygghet för dom? För det är ju ändå så att verksamheten blir vad dom gör den till... Går storasyster där?
Stackars liten, jag förstår din oro. Hur känner du för personalen? Vad säger dom?

Hugger din knapp och svarar alla.

Jag skulle skolat in i fredags och hade tänkt ta upp allt då, men ordinarie personal var sjuk så det blev inte av.

Det blev sambon som fick ta upp det idag istället.
Personalen hade pratat och fixat så Vidar fick ett rum att sova i. Sambon med son kom dit vid åtta och sambon lämnade Vidar vid tio, en ur personalen nattade en stund senare och han slocknade direkt. Han sov en timme medan de andra lekte ute och åt sen två portioner lunch innan sambon hämtade.

Vi upplever att personalen lyssnade och tog vår oro och funderingar på allvar, det kändes bra och tryggt.
Känns mycket bättre nu :)

Edit. Lekplatsen användes inte varje dag av den äldre gruppen.
Men jag ska nog gå vidare med frågan om utformning av den, det är så mycket som saknas.

Jag har ju sån enorm lyx att jag får lägga mina timmar på jobbet hur jag vill :D
Barnen ska gå varannan vecka 15 timmar (tis-tors 9-14) och varannan vecka utefter hur jag jobbar.

Hur hade ni gjort på jobbveckan?
-Barnen går måndag -fredag 8-13.00
-Barnen går måndag , onsdag, fredag 7-14.30

Jag har ju sån enorm lyx att jag får lägga mina timmar på jobbet hur jag vill :D
Barnen ska gå varannan vecka 15 timmar (tis-tors 9-14) och varannan vecka utefter hur jag jobbar.

Hur hade ni gjort på jobbveckan?
-Barnen går måndag -fredag 8-13.00
-Barnen går måndag , onsdag, fredag 7-14.30

Hoppas det fortsätter gå så bra som idag! Alla berörda borde ju vara intresserade av att ha pigga och glada barn!
Jag hade nog valt alt 2, med lite längre dagar men lite mera lediga dagar!

Här ligger jag och småsurfar lite innan jag ska sova - på soffan! Det känns lite som kollo.

Efter en drygt månad med alldeles för lite sömn har vi tagit beslutet att sluta med nattamning. Gullungen vaknade till slut typ varannan timme, var ofta pigg och vaken ca 1,5 timme mitt i natten och jag höll på att bryta ihop. Sedan blev min man sjuk -> ingen avlastning alls knappt. När sedan även dottern blev sjuk och jag ofta satt med henne (hon är jättemammig och accepterar inte pappa alls i sådana lägen) ngn timme varje natt blev det helt ohållbart och jag blev dum i huvudet på riktigt. T ex frågade jag barnläkaren tre ggr förra veckan om R skulle vaccineras eller inte - för jag kunde inte koncentrera mig länge nog för att förstå vad han sa.

Så igår flyttade jag ner på soffan och det gick faktiskt jättebra för min man att ta R (har inte funkat alls tidigare) Själva viloeffekten dämpades dock en del av att jag hade glömt sätta på dottern blöja innan hon lade sig, så hon vaknade blöt och jätteledsen vid halv fyra och det tog väl ngn timme innan vi sov igen - och då sov hon hos mig på soffan vilket blev lite trångt. Men jag har ändå sovit mer än på länge och är vid gott mod.

Här var det minsann lugnt, fast det förstår jag, 13+ mån är ingen barnlek... Sitter på kontoret och jobbar idag (mormor är barnvakt) så då hinner jag kika in här.

Mitt i ett utvecklingssprång och det är BARA jag som duger, hela nätterna ska det tuttas och ligga nära nära. Allt ska testas och nåde oss om vi säger emot. En rejäl pipa har damen också, öronproppar nån?

Samtidigt förstår hon så mycket, det var som om det klickade över en natt, så många saker är så mycket enklare. Vi har skaffat valp också och det är som att de verkligen är jämnåriga och busar massor. Valpen står ut med vad som helst från sin "syster" men springer pipande iväg om någon av de stora barnen tittar lite för närgånget på honom. Lilla pluttan kan "lyfta", sätta sig på honom, dra i svansar och tass, ta hans leksaker och godis osv.

Vi fick bakläxa för vikten vid ettårskontrollen och det verkar lugnt, en månad senare har hon gått upp nästan ett kilo! 10 kg väger hon nu.

Hoppas det fortsätter gå så bra som idag! Alla berörda borde ju vara intresserade av att ha pigga och glada barn!
Jag hade nog valt alt 2, med lite längre dagar men lite mera lediga dagar!

Vi testar det på prov nu :)
Idag var vi ( jag Ronja Vidar) lediga så vi gjorde en heldag med tågåkning till de större städerna i närheten. MYCKET intryck och ingen lunchsovning så lilleman somnade 17.00 :D

Nu har vi förresten fått en operationstid!!
Fredagen den trettonde (hu... Här får man inte vara skrockfull!!) ska världens mest förbannade körtel opereras bort.
Skräckblandad förväntan, vill inte att han ska ha ont och även om det är en rutinoperation så är det ändå en operation med sövning så lite orolig är jag ändå.
Men eftersom jag tror att det är den som ligger bakom så mycket frustration och problematik så vill jag få det avklarat så fort som möjligt.

Nu har vi förresten fått en operationstid!!
Fredagen den trettonde (hu... Här får man inte vara skrockfull!!) ska världens mest förbannade körtel opereras bort.
Skräckblandad förväntan, vill inte att han ska ha ont och även om det är en rutinoperation så är det ändå en operation med sövning så lite orolig är jag ändå.
Men eftersom jag tror att det är den som ligger bakom så mycket frustration och problematik så vill jag få det avklarat så fort som möjligt.
Min tvåa är född fredagen den 13e så det är absolut ett bra datum!

@Madick jag tänkte precis skriva i hösttråden och höra hur det går för er med tidiga septemberbarn och utvecklingssprång. Hur länge har språnget pågått för er? För oss började det igår. Än så länge är det mest mysigt att hon är så närhetstörstande. Vi kramas hela dagarna :love:

@Madick jag tänkte precis skriva i hösttråden och höra hur det går för er med tidiga septemberbarn och utvecklingssprång. Hur länge har språnget pågått för er? För oss började det igår. Än så länge är det mest mysigt att hon är så närhetstörstande. Vi kramas hela dagarna :love:
Reagerade på att det nog var ett språng för en knapp vecka sen. INTE kul kvällar och nätter, dagtid gör det absolut ingenting men sen är jag trött.

Reagerade på att det nog var ett språng för en knapp vecka sen. INTE kul kvällar och nätter, dagtid gör det absolut ingenting men sen är jag trött.
Jag förstår det. Vi har turen att sprången påverkar främst aptiten och inte sömnen. Hoppas det blir bättre för er snart!

"Vi" är också mitt i ett språng (17 månader) och de fyra kindtänderna bestämde sig för att komma samtidigt... Två har brutit igenom, den tredje kommer vilken dag som helst och den fjärde kommer väl en vecka senare. När hon fick de första åtta kom det en i veckan. Två månader kvar till dagisstart.

Hej på er. Hos oss är det också high life hela dagarna. Raphael gå visserligen inte ännu, men kräver i princip konstant passning eftersom han är rent livsfarlig. Förra helgen hade vi besök av storasyster fader med familj. Deras dotter är en dag äldre än Ro hc kan gå och prata lite, har en massa hår och är överlag jättekul. När de föddes var hon pytteliten och han jättestor och nu har hon vuxit om honom. Vår lilla spinkis kröp mest omkring och undrade vad det var som hände. Den helgen gick han faktiskt lite men när de åkte hem igen bestämde han sig tydligen för att det var överreklamerat och återgick till att blir buren eller krypa istället. Han är jättemammig och klängig, jag bär honom flera timmar om dagen.

Sedan oktober går han två förmiddagar i veckan i en liten privat lekgrupp (samma som syrran går i). Det går jättebra, trots att jag hade föreställt mig att det skulle ta flera månader med inskolningen. Just nu är det dock lite extra kjobbigt, då mina två yngsta inte har anammat omställningen till vintertid utan helst stiger upp klockan fem på morgonen, och då blir han ju väldigt trött på förmiddagen.

Igår kväll kämpade vi med att hålla dem vakna lite längre och *peppar, peppar* nu 06.30 sover han faktiskt fortfarande. Dottern ville dock stiga upp redan vid 05.30...

Har slutat amma helt och hållet nu - med lite blandade känslor. Men han började bitas igen och då hade jag ingen lust längre... Han äter med oss och äter ofta lika mycket som sina syskon, eller mer, men är en smalis ändå. För närvarande ligger han runt 9,8 kg.

Tänder ja: vi har kämpat länge med hörntänderna men nu verkar de var ute alla fyra. Tack och lov...

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 021
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.