Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bättre med din sömn också nu Majola? Här har det också varit tufft med klockomställningen. Men det börjar släppa lite. Morgon här är ca 5.30-6.30. Sen sover han en gång ca 12-14.
Gabriel är snart 17 månader nu När blev de så stora?
Har lite smått panik för barnomsorgen. Vi ansökte för snart ett år sen till två förskolor inte långt från oss. Den närmaste arbetar jag på. I ett annat ärende till den som sköter placeringen frågade jag över vår barnomsorgsplacering till de vi ansökt till. Då fick jag svaret att vi får plats i augusti-16. Vi har ansökt om plats från 11 Jan. För vi tillhör inte det uppsammlingsområdet, vill vi ha barnomsorg under vårterminen får vi sätta honom på den förskola jag arbetar på i annan småbarnsgrupp. Då jag sa att vi valt bort den förskolan av anledning att jag arbetar där fick jag som svar att då är det augusti som gäller. Eller två andra förskolor på andra sidan stan, men där är det oklart när vi får plats. Så, vi vet inte riktigt hur vi ska lösa det. Vi har en del sparade dagar, men vi behöver ju även dagar för att ta honom ur barnomsorg innan och efter nästa operation om ett år. Och sedan vet vi ju inte om vi behöver fler operationer för talförbättring. Men men.... vi får se...
@Pilo
Borde ni inte få vab åtminstone under och efter op? Tänker att läkarna skriver sjukintyg till er så ni inte ska behöva ta era fp-dagar när ni vårdar barnet.
@Pilo
Jag förstår fullt ut då jag själv har åkt ut och in med mitt första barn på sjukhus med tillhörande operationer (dock inte för samma orsak som er) och då tycker jag de har varit schyssta med intyg för den tid man behöver för att vårda sitt barn. Känns ju så himla tokigt att ni ska behöva spara fp-dagar då ni borde ha rätt till vab.
Den mest "banala" op min dotter gjort är halsmandlarna som 3-åring och vi hade sjukintyg som gällde 1,5 v efter op (op tisdag, hemgång dagen efter och hemma första och andra veckan efter det).
Oj. Ja, det kändes tyvärr lite hårt då vår PK tyckte att vi bara behövde 2 dagar VAB då vi legat inne 6 dagar förra gången. Men som sagt. Det finns dom som har det betydligt värre. Jag är tacksam över den hjälp som vi får. Och jag hade ju fp och jag var ju hemma då. Det känns värre det som ska komma då vi både kommer att arbeta och han måste tillbaka till fsk efter viss tid Önskar att jag kunde vara hemma ett år till. Det händer så mycket fram till dom är ca tre.
Åh @majola Hoppas det snart går över med att vara nattvaket... vill han upp då? Eller kan du vila fast han är vaken i spjälsängen ändå?
Jag stiger inte upp med honom längre (inte före fem i alla fall) men sova vidare går ju inte. Han hoppar omkring, ger mig glasögon och mobil (klar signal: det är dags att stiga upp!) och sedan imorse: tänder taklampan (med subjektivt upplevda 8000 watt rakt i nyllet) osv.
Appropå spjälsäng. Hur sover ni? Min man sover i vårt sovrum där vi har hans spjälsäng fortfarande. Jag samsov med honom ofta förr, lyfte över honom då han vaknade till på nätterna, men sen började han fara runt i sömnen och spjälsängen kände tryggare.
Min man undrar när han kan börja sova i eget rum, för att han tror att han väcker honom på nätterna då min man snarkar en del. Jag sover i gästrummet nu, för att inte väcka de när jag ibland går upp kvart över 5.
Är det för tidigt för honom att sova själv?
När jag tar en natt på helgen tycker jag det känns så mycket tryggare att vara nära ändå.
Jag förstår oron @DarkInNight. Det är inget man vill vara med om, stor eller liten operation. Men dom är så duktiga,och med så små barn är det proffs. Gabriel har ju inte gjort det Vidar ska göra, men vill du prata kan du skicka pm. Om du bara vill skriva av dig.
Vanligtvis så åker man in för op dagen innan, sen op-dagen, sen hem dagen efter.
Första op fick vi höra när vi frågade om intyg, att det är rutinop, och man åker hem dagen efter. "Men det är väll trevligt att vara hemma hela familjen", då fick vi en vecka med båda hemma.
Andra op då han fick ligga på BIVA en natt, och vi fick en vecka på sjukhuset, skrev en avdelningsläkare ut papper på en veckas VAB efter hemgång. Vår (i alla möjliga avseenden underbara plastikkirurg) Malin kom på måndagen efter 5 dagar där och undrade varför vi var kvar... sen fick vi läkarunderskrifterna för hemgång av henne, VAB två dagar. Dom papprena skickade vi inte in... Vi valde dom med flest dagar.
För även om läkningen och det medicinska går bra, så är det en pärs att gå igenom. Oron innan, påfrestningen under op, vården efter, att vara hemifrån och resa med nyopererat och smärtpåverkat barn över hela Sverige. Sen för honom att landa i vad som hänt, och för en annan med. Men för läkarna så är ju det här "vardag", och jämfört med mycket annat som många tyvärr går igenom är så det väll inte så stort.. och då skriver de max 5 dagar efter op. Men att hitta en vardag igen efter med ny en helt ny mun, vilket det blir för honom, är ju lite mer än 5 dagar. Men den här operationen ska vara mindre smärtsam än den förra, fast det är ett år kvar. Mycket kan hända. Men vi löser det då. Men vi vill helst kunna ta honom ur barnomsorg två veckor innan, för att minska smittorisk. Operationstider växer inte på träd, sen räknar vi med två veckor efter. För det är ju flytande föda ett tag mm.
Oj, det blev långt.
Åh @majola Hoppas det snart går över med att vara nattvaket... vill han upp då? Eller kan du vila fast han är vaken i spjälsängen ändå?
Appropå spjälsäng. Hur sover ni? Min man sover i vårt sovrum där vi har hans spjälsäng fortfarande. Jag samsov med honom ofta förr, lyfte över honom då han vaknade till på nätterna, men sen började han fara runt i sömnen och spjälsängen kände tryggare.
Min man undrar när han kan börja sova i eget rum, för att han tror att han väcker honom på nätterna då min man snarkar en del. Jag sover i gästrummet nu, för att inte väcka de när jag ibland går upp kvart över 5.
Är det för tidigt för honom att sova själv?
När jag tar en natt på helgen tycker jag det känns så mycket tryggare att vara nära ändå.
Då sitter vi i bilen på väg till näsoperation
Har inte sovit mer än ett par timmar, har dels inte kunnat somna pga oro och dels lyssnat på Vidar när han andats i sömnen.
Han är något täppt och sover med napp så han har bara andats genom näsan, så han har snarkat och låtit hela natten, varenda andetag har låtit ansträngt.
Men nu hoppas jag att det snart blir bättre
Jag har varit mycket orolig och retlig hela veckan. Men nu har det lugnat sig, nu är det full fokus
Dock är jag skittrött, jag dricker inte kaffe i vanliga fall, men idag blir nog ett undantag
Tack!Lycka till idag!
Åh vilken lättnad när det nu är gjort! Hoppas det blir bättre för er nuTack!
Det har gått så bra! Vi är redan på väg hemåt.
Vidar smaskade i sig en glass, en flaska välling och en mjuk smörgås så snart han vaknade.
Inte kräkts, inte runnit blod.
Nu är han pigg och glad och testar röstresurserna i bilen, min älskade lilla pojke
Tack! Det hoppas jag medÅh vilken lättnad när det nu är gjort! Hoppas det blir bättre för er nu
Hur mycket pratar era små?
Vidar är 15 månader nu och det enda han kan säga är Bläää, och då räcker han samtidigt ut tungan för att man ska plocka bort det han har på tungan som han inte vill ha där.
Inte särskilt vältalig med andra ord
Hur mycket pratar era små?
Vidar är 15 månader nu och det enda han kan säga är Bläää, och då räcker han samtidigt ut tungan för att man ska plocka bort det han har på tungan som han inte vill ha där.
Inte särskilt vältalig med andra ord