Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Här tog R över syrrans HiWay, och hon tog över storebrors TwoWay (alltså som hos keilir!) Storebror vände vi framåt då. Han fyller fyra om en månad ungefär, men det är ju så svårt att få tag på bakåtvända stolar här (det finns bara jättedyra och jättestora, jag tvivlar på att de skulle få plats alla tre bak i bilen då). Vi har importerat alla våra stolar från Sverige, men hade vare sig resa eller besök planerat så att det passade för ytterligare en stol. Han har en Römer Adventure och de tre passar bredvid varandra bak i en Volvo V70 (för den som är intresserad av sånt...)

I farmors bil finns en TwoWay och en framåtvänd Römer samt ett ganska stort babyskydd just nu. Snart kommer R dock att bli för stor för det och då antar jag att vi förmonterar förankringsband och så får man flytta om stolarna vid behov, Vet inte hur mycket hon kommer att köra barnen framöver heller.

Och i min mans bil en framåtvänd Römer (det är nästan bara storebror som åker med i den ) samt att det ligger förankringsband så att antinen HiWayen eller TwoWayen ganska snabbt kan monteras.

Det här med egentid. Vi har pratat om att jag måste få tid för återhämtning (stressnivån alldeles för hög). Vad händer? Igår drog sambon iväg för han måste ju fixa med bilen, det är nån träff på lördag. Nyss... "jag åker en sväng med bilen, är det ok". Vad ska jag säga? Nej, nu vill jag vara ensam och göra ingenting... som om jag skulle. Vi har pratat om att jag har svårt att säga nej om någon frågar och svårt att hävda mig om jag ber om något och den andra börjar komma med motförslag. Ändå blir det jag som är fast. Igen och igen. Jag orkar inte sätta emot. Om jag orkade säga ifrån skulle jag inte behöva någon återhämtning om ni hänger med på logiken.

Det här med egentid. Vi har pratat om att jag måste få tid för återhämtning (stressnivån alldeles för hög). Vad händer? Igår drog sambon iväg för han måste ju fixa med bilen, det är nån träff på lördag. Nyss... "jag åker en sväng med bilen, är det ok". Vad ska jag säga? Nej, nu vill jag vara ensam och göra ingenting... som om jag skulle. Vi har pratat om att jag har svårt att säga nej om någon frågar och svårt att hävda mig om jag ber om något och den andra börjar komma med motförslag. Ändå blir det jag som är fast. Igen och igen. Jag orkar inte sätta emot. Om jag orkade säga ifrån skulle jag inte behöva någon återhämtning om ni hänger med på logiken.
:(
Det här med egentid är...milt uttryckt, Komplicerat.

Undrar om det är samma bilevent som min sambo är ute och packar ihop inför att åka på imorgon.

Jag har i princip noll egentid om inte arbetstiden räknas som egentid. Sambon är föräldraledig från heltidsjobbet men driver fortf fraktfirman han annars driver vid sidan av. Det innebär att när jag kommer från jobbet har jag mat tvätt och en mammig bebis att ta hand om medan sambon antingen fixar något med bilarna, sitter vid datorn eller helt enkelt halvsover i soffan för att sedan vara uppe till 2-3 på nätterna. Att jag skulle få tid att göra något bara jag finns liksom inte i ekvationen.

:(
Det här med egentid är...milt uttryckt, Komplicerat.

Undrar om det är samma bilevent som min sambo är ute och packar ihop inför att åka på imorgon.
Säkert. Västerås?

Förresten. Se till att bli barnledig söndag 7 juni, då kommer jag till Hööks i Borlänge och har föreläsning :-)

Ah, jag vill också gå på din föreläsning men vi planerar tävling den helgen..

Sambon knorrar lite varje gång jag vill ut och rida nu... Tråkigt eftersom det är mitt sätt att hämta energi! Och det blir inte så mkt, kanske 4 ggr/v MAX! Och då är det mormor som ofta passar dom när jag rider... Sambon spelar fotboll, träningar 2 ggr/v om det passar med jobbet. Och nu börjar matcher typ varje helg. Jag tycker inte att mitt hästintresse eller just ridningen tar så särskilt mkt mer tid än hans fotboll, för stalljobbet tycker jag inte räknas då jag gör det dagtid då han inte är hemma...
Som sagt, svårt!

Jag förstår vad du menar, tror jag. Jag kan också ha lite svårt för det där...

Just nu har jag inte något jättestort behov av egentid, men jag försöker åka iväg med bara R ibland för att få lite andrum från de andra två vildarna. Idag t ex var jag så galet trött efter kanske 3 timmars sömn under natten, men efter att ha lämnat L och T hemma hos pappa och åkt till leksaksaffären med R kändes det lite bättre (N.B. trång leksaksaffär kombinerad med porslinsaffär är ingen återhämtning om man skulle ge sig på att åka med tre barn!).

Min dotter ska ha tvåårskalas om några veckor och den lokala leksaksaffären har presentkorgsservice eller vad det kan heta. Alltså istället för önskelista kan man plocka ihop en korg med presentidéer och så kan gästerna gå till affären och säga att de ska till T:s kalas och vill välja det present. Typ som en del har på Duka när det gifter sig. :D Jag tyckte det verkade skitlarvigt när jag hörde om det första gången, men efter att min son blivit bjuden på första barnkalaset där vi inte kände barnet jätteväl insåg jag hur otroligt praktiskt det är och de mammor som frågat vad T önskar sig har dragit en djup suck av lättnad när jag sagt att det finns en korg där. Jag var förstås noga med att lägga i saker i olika prisklasser och av olika typer och det är naturligtvis inget krav att man handlar just det där på just den butiken. Det är självklart inte heller ett "krav" att ha med en present, men de flesta brukar ju vilja ha det. Hur som så var det jättekul att i lugn och ro gå omkring och välja leksaker. Det finns så många fina saker ju!

Vi kommer in i Barnkalasens Tid hemma hos oss nu. T fyller 2 den 7:e maj, L blir 4 den 6:e juni och sedan R som blir 1 år den 19 juli. Jag älskar barnkalas! :D Man kan frossa i mer eller mindre kitschiga papptallrikar (min dotter har valt byggare Bob, det är hennes största idol), godispåsar - även om det förstås inte blir så mycket godis på hennes kalas) och karamellfärg.

L vacklar lite mellan brandkårs- eller byggarbetarekalas (jag försöker att milt övertyga honom om brandkår, för det vill granndottern som är 2 dagar äldre ha, och då kan vi ju göra gemensam sak!). Raphael har inte uttryckt något önskan, så då får mamma välja! Jag tror det blir safari- eller djungeltema! :love: Varning: i tråden "Vårföräldrar 2013" råkade jag smitta några kollegor med barnkalasfascinationen...

Men eftersom jag är så trött idag, så ska jag nu vara förnuftig och gå och lägga mig istället för att planera Bob-kalas. Dessutom har vi råkat bjuda in min mans moster på fika på söndag, så det måste städas i helgen. Och tvättas, eftersom dottern har slutat med blöja och det går sådär, milt sagt... Ska kasta in en maskin med trosor i torktumlaren så att vi är redo för morgondagen!

Ja just det: Raphael har börjat klättra! Dags för trappgrind vid trappan upp till övervåningen nu.

Förresten, vad blev det för bilstol? :)

Vi håller på och ska byta vi också. Vidar får ta över storasysterns Izikid x3, den är lite högre så de små når att kolla ut men bara upp till 18 kg så det blir storasystern som får en ny nu.
Men usch vad svårt det är att välja.

Det blev en britax maxway :)

Jag torkar av ögonen med vanligt vatten, är noga med att ta utifrån och in (jobbade inom äldrevården för 8 år sen ;) ) men koksaltlösning är kanske bättre? Är ganska övertygad om att hon dragit upp snor i ögonen eftersom hon snorar en del och fastän jag torkar så hinner jag knappt vända mig innan det är lika mycket igen... Aptiten är sådär nu (förståeligt) men hon dricker åtminstone bra.
Tand nr fem blir nog i överkäken. Men inte den stora framtanden utan den bredvid. Hennes tänder kommer helt i fel ordning haha!

Usch vad trist :(
Min sambo knorrar inte över att jag åker till stallet (utom när vi har stallmöte som vi haft ofta den senaste tiden pga lite tradiga saker) utan jag tror han äntligen fattat att det är min paus för att orka och hans chans att bonda med dottern utan att jag "stör". När jag är hemma är hon oftast ganska mammig även in hon gärna sitter hos sambon en stund. Nu kan sambon göra allt, natta mata etc, såvida jag inte är hemma för då går det inte men det är så skönt att det funkar mellan de två för då slipper jag skynda mig hem för att mata eller natta. Och kan ta min tid och njuta.

Det blev en britax maxway :)

Jag torkar av ögonen med vanligt vatten, är noga med att ta utifrån och in (jobbade inom äldrevården för 8 år sen ;) ) men koksaltlösning är kanske bättre? Är ganska övertygad om att hon dragit upp snor i ögonen eftersom hon snorar en del och fastän jag torkar så hinner jag knappt vända mig innan det är lika mycket igen... Aptiten är sådär nu (förståeligt) men hon dricker åtminstone bra.
Tand nr fem blir nog i överkäken. Men inte den stora framtanden utan den bredvid. Hennes tänder kommer helt i fel ordning haha!
Haha, Lukas tänder kom inte heller i "rätt" ordning. Han fick ju dom två nere först men sen kom dom fyra uppe en i taget från vänster, så det såg lite kul ut !

När min trea är förkyld så kläggar nästan alltid hans ögon igen. Ibland får han knappt upp ögonen.

Det är dock ingen ögoninfektion eftersom själva ögonen inte är röda. Antagligen har han bara lite trånga tårkanaler.

Tror jag lyckats få ögoninflammation jag också...
Haha, Lukas tänder kom inte heller i "rätt" ordning. Han fick ju dom två nere först men sen kom dom fyra uppe en i taget från vänster, så det såg lite kul ut !

Här kom de två som är bredvid de som "ska" vara först. Så hon ser ut som schassen från 91:an... :D

När min trea är förkyld så kläggar nästan alltid hans ögon igen. Ibland får han knappt upp ögonen.

Det är dock ingen ögoninfektion eftersom själva ögonen inte är röda. Antagligen har han bara lite trånga tårkanaler.

Det här är definitivt en inflammation. Det finns ingen vita kvar, det är bara rött. Ser ganska läskigt ut faktiskt.

När lär man sig att orka med vardagen? Jag är sååååå trött hela tiden. Och har ständigt stress för att hinna med mer än kaoshantering (tvätt,disk,laga mat,osv) . Typ orka sortera källaren, tvätta fönster och andra saker.
Men det är så att vara förälder va? Kroniskt trött... sen hjälper det kanske inte att ha kroniskt trött som sjukdom.

Enligt darwinistisk lära så skulle jag nog eg dö ut.... min farmor hade 7, ien mycket hårdare tidsålder. Och här klagar jag som har en, med diskmaskin, tvättmaskin och vatten i kranen mm mm. Nej... nu måste jag sova. Och mörkläggningsgardin har aldrig varit mer aktuell på inköpslistan för sovrummet!

Och efter en natt där Gabriel sovit dåligt ska han som sover i ett annat rum sjukskriva sig för att han inte orkar jobba..... mmmmm juste...
För han ska ju på sista HLRkursdelen ikväll med.

Kan jag också göra det? Jag som sov i samma rum och var uppe hela natten är också lite trött nämnligen :meh:

Här är det också svårt med egentid. Men röt ifrån lite till sambon häromdagen att jag faktiskt inte orkar ta allt själv även om jag är hemma. Nellie är så väldigt klängig för tillfället med så blir svårt att sätta ner henne och få något gjort. Verkar som det har gått in men vi får väl se.

Har ju glömt att uppdatera status på fröken med förresten. Hon äter helt ok nu och om det är något som inte tycks om kan hon numera ta emot något annat istället. Innan blev hon jättearg och ville inte ha något alls om hon fick "fel" mat först. Läkaren hittade inget han trodde var fel eller så och förra veckan visade vågen 450 gr upp på ca 20 dagar. :bump:

När lär man sig att orka med vardagen? Jag är sååååå trött hela tiden. Och har ständigt stress för att hinna med mer än kaoshantering (tvätt,disk,laga mat,osv) . Typ orka sortera källaren, tvätta fönster och andra saker.
Men det är så att vara förälder va? Kroniskt trött... sen hjälper det kanske inte att ha kroniskt trött som sjukdom.

Enligt darwinistisk lära så skulle jag nog eg dö ut.... min farmor hade 7, ien mycket hårdare tidsålder. Och här klagar jag som har en, med diskmaskin, tvättmaskin och vatten i kranen mm mm. Nej... nu måste jag sova. Och mörkläggningsgardin har aldrig varit mer aktuell på inköpslistan för sovrummet!

Jag vet, min mormor hade 8 barn födda 1940 till 1960 - de sex första på mindre än nio år. :eek: Jag brukar tänka "tygblöjor, magsjuka, handtvätt - gånger åtta!" när det känns för tungt här hemma. Men det hjälper ju bara för stunden. :D

Men tyvärr är det nog så att om du har kronisk trötthet i grunden så kan du nog inte räkna med att det blir jättemycket bättre med småbarn... Om några år kanske. Själv tycker jag inte att det är i första hand sömnbrist som gör mig trött (men det blir ju värre om man inte får sova förstås) utan att man liksom är i tjänst 24/7. Och ljudnivån som hemma hos oss är ibland outhärdlig, för mina två största leker helst brandbil - de kan variera mellan vanlig siren ("weio-weio!") och Martins Horn (Tatütata-tatütata!) hur länge som helst.

Sedan påverkar ju sömnbrist människor på olika sätt och jag vill inte förringa din sambo, men det där lät ju lite pipigt faktiskt.

Jag tänker/upplever/i min värld/ lite som så att vi kvinnor har aldrig haft det tuffare än nu. Vi har extremt mycket att bära på våra axlar just nu i den här tidsepoken då vi vill leva jämställt men inte riktigt kommit dit.

Jag har ju precis insett att jag har zinkbrist (har en tråd på senior om det). Hade zinkbrist redan under graviditeten men ingen uppmärksammade det. Jag har funderat flera gånger på hur mycket en graviditet och amning rent bokstavligen suger musten ur en. Undrar hur vanligt det är med brister i kroppen efter att man burit och ammat ett barn?

Tänkte helt enkelt om du har kollat upp så du inte har någon brist?

Jag ska förövrigt få komma in och testa om Vidar har zinkbrist eftersom jag hade brist under min graviditet. Läste att zink kan påverka med allergi, luftvägsallergi och ständiga förkylningar så jag vill verkligen veta om han också har zinkbrist. För en gångs skull behövde jag inte bråka utan det var inga som helst problem att få det testat när jag pratade med läkaren.

Och efter en natt där Gabriel sovit dåligt ska han som sover i ett annat rum sjukskriva sig för att han inte orkar jobba..... mmmmm juste...

Kan jag också göra det? Jag som sov i samma rum och var uppe hela natten är också lite trött nämnligen :meh:

Oj. Det lät lite knepigt...
Hoppas han tog Gabriel under dagen åtminstone så du fick försöka sova lite?

Eh? Det där lät ju... lite ego. När jag varit trött har jag bara hivat över lillan till sambon och sagt att nu behöver jag sova. I början var han inte så glad men det är antingen det eller så får han stå ut med att jag inte orkar nåt öht. Han har varit hemma från jobbet i måndags och igår (vi har alla haft en envis förkylning). I söndags var jag borta hela dagen och det är inte hon van vid så hela måndagen var hon extremt gnällig och klängig och sambon fick knappt hålla i henne för då blev hon hysterisk. Då fick han äntligen se hur jobbigt det kan vara för jag fick ju inget gjort och hon var bara tyst när hon sov. Igår var hon fortfarande klängig men inte alls som i måndags.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 021
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg