Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Har jag berättat att jag köpt en lådcykel??

Tröttnade på att behöva ta bilen varje gång vi skulle någonstans. Lösningen blev en lådcykel där storasyster på tre år kan sitta på bänken och lillebror på åtta månader sitter i sitt babyskydd som ställs ner på golvet.

Så idag tog vi en liten cykeltur och stannade för picknick. Så himla uppskattat av oss alla!
Klart bästa köpet på länge, ser fram emot sommaren och cykelturer till badstrand och glasskiosk :)

sovaellerinte.jpg

"Pappa sa nåt om sova. Jag spanar för fullt men ser inget sova."

Såååå, då kör vi dunderförkylning nu. Lille goset är supersnorig och hostig så det rosslar. Usch :( och imorgon ska vi till Örebro och träffa en logoped. Han har ont i halsen så prata är ju inte aktuellt... men men. Hoppas att hon kan få något ut av våra filmer med joller..

Annars är det inget nytt här. 9 mån och 5 dagar. Väger nog lite över 10 kg och någonstans mellan 74 och 80 i st. Hsn äter jättebra, men inget kryp eller rumphasande än. Han ålar omkring och gungar upp på alla 4 ibland, men blir frustrerad och lägger sig ner igen. Sen ställer han om sin sömn just nu.... från en kort slumring vid 8-9 och sen sova ca 12-13 och sen 15-16 så sover han nu 8:30-10:30 och sen vaken och somnar i vagnen 14-15:30. Och efter halv 4 är det ju svårt att sova någon kort stund innan nattning.. så vi kämpar med smått övertrött kille till läggning vid 18:30. Och har jag natten så vaknar han 30min-1h efter att jag lägger mig. Oavsett tid... och ska ha flaska... händer inte med pappa. Hör han att jag försöker lugna honom om natten är det bara att gå upp :meh:

Hur länge är era vakna? Och äter dom mycket på natten? Han vägrar välling..

Såååå, då kör vi dunderförkylning nu. Lille goset är supersnorig och hostig så det rosslar. Usch :( och imorgon ska vi till Örebro och träffa en logoped. Han har ont i halsen så prata är ju inte aktuellt... men men. Hoppas att hon kan få något ut av våra filmer med joller..

Annars är det inget nytt här. 9 mån och 5 dagar. Väger nog lite över 10 kg och någonstans mellan 74 och 80 i st. Hsn äter jättebra, men inget kryp eller rumphasande än. Han ålar omkring och gungar upp på alla 4 ibland, men blir frustrerad och lägger sig ner igen. Sen ställer han om sin sömn just nu.... från en kort slumring vid 8-9 och sen sova ca 12-13 och sen 15-16 så sover han nu 8:30-10:30 och sen vaken och somnar i vagnen 14-15:30. Och efter halv 4 är det ju svårt att sova någon kort stund innan nattning.. så vi kämpar med smått övertrött kille till läggning vid 18:30. Och har jag natten så vaknar han 30min-1h efter att jag lägger mig. Oavsett tid... och ska ha flaska... händer inte med pappa. Hör han att jag försöker lugna honom om natten är det bara att gå upp :meh:

Svarar lite snabbt.
Vaken till 19-21, lite beroende på hur dagen varit. Sover till ca 24-01 och äter liten slurk ersättning. Sover sedan till 06-07, ofta med en till slurk ersättning vid 04-05.

Jag ger ingen mer välling, magen hans gillar inte riktigt välling.

Stackars :( Han får krya på sig fort <3

Lillan är vaken 7-8 till 21 på kvällen, däremellan sover hon två gånger ca 1,5 - 2 timmar. Först vid ca 10 och den andra vid ca 15. Vaknar 1-2 ggr på natten, oftast vid 2 och 4. Mycket bättre än tidigare när hon inte sov alls på dagen och somnade 00-01...

Tand nr 2 tittade upp igår och fler är på gång...

Våran kille somnar mellan 19-20 och sover till 06-07 med några uppvak för isättning av nappen, inga måltider. Sover en period vid kl 09, ca en timme och en gång på eftermiddagen, 1-2 timmar. Även han vägrar välling men har fram tills nu ätit flera flaskor ersättning men har de senaste dagarna vägrat även det. Jag är orolig att han blir uttorkad, han sippar ju lite vatten emellanåt men det blir inga mängder. Blöjorna är torra mycket längre än tidigare och kisset luktar starkare. När ska man börja oroa sig på allvar?

Idag slog det mig vilken enorm skillnad det blivit på sambon.
Nu under hans ledigvecka dvs jag jobbar fm, så är det han som tar dottern till dagis och sen umgås med sonen fram till jag kommer hem efter 4-6 timmar. Ibland hämtar han dottern på dagis också med sonen i släptåg.
Han har börjat plocka/städa mer än förut, visst är det inte prickfritt men stor skillnad. Idag uttryckte han en saknad/nästan missnöje över att inte få lägga minstingen och även att han tycker det är kul att umgås med sonen efter att förut känt det som ett tvång, att han nu känner sig som en PAPPA och inte en barnvakt. Han har passat på att byta däck medan jag var på jobb, dottern på dagis och sonen sov i bilen.
Idag åkte han själv med Vidar till BVC på kontroll.
Det känns som att han börjat hitta in i sin nya roll som tvåbarnspappa och även landat mer i sin roll som andra hälften i hushållsdelen. Det känns jättebra och vi är säkra på att det inte hänt om jag inte börjat jobba och han blivit tvingad till att hitta sig själv och relationerna till barnen.

Men ibland är det tufft att åka iväg till jobbet. Det händer att jag vill ringa och säga att jag inte kommer till jobbet för jag vill stanna hemma för att pussa och krama mina barn! :love:

I övrigt så fortsätter vi att medicinera Vidar och även om han är lite konstant småförkyld så är det långtifrån lika förkylt och jobbigt som för några månader sedan. Han sover bättre. Jag sover bättre.

Så nu kan jag börja släppa lite av all oro för honom. Men då flyttas fokus. Jag är så sjukt trött. Har ni någonsin hört mig gnälla över något sånt? :p
Var in till VC, tagit lite prover och hoppas på att det är så lätt åtgärdat som järnbrist igen (som det var under graviditeten).

Här är lilleman ca 10,5 månad nu. Han vaknar mellan 7-8, oftast precis mittemellan alltså 7.30 Då äter vi frukost, brukar bli lite rysk yougurt med mosad banan, ibland går det i en macka också. Sen är han oftast vaken till 10-10.30, brukar inte vara svårt att hålla honom vaken om det händer något, den här gossen somnar inte bara sådär :)
Sen blir det lunch runt 12, det går bättre med maten nu även om gan inte direkt sitter och gapar men det går iaf att få i honom. Sen sover han en vända till runt 16. Han sover ca 1-2 timmar åt gången.
Han äter gärna själv men jag tycker det är svårt att uppskatta hur mycket han verkligen får i sig då även om han är ganska duktig. Till kvällen äter han ca 200 ml välling, oftast mellan 20-20.30. Sen ammar han oftast två gånger på natten.. Förutom i natt, då jag tappade räkningen till slut, vet inte vad det var för fel... Vi får väl se hur det blir i natt, kanske någon mer tand på g, eller nån förkylning. Han har 4 tänder uppe och två nere.

... ooooooch där kom tand nr 3! Efter femtioelva bajsblöjor idag och att ha flängt runt i halva Skåne för att hjälpa syrran känns det ganska skönt att softa i soffan nu :) John Blund har hällt ett helt grustag i mina ögon och sängen skriker högt så den här trötta mamman ska släpa sig i säng...

Vad skönt att höra @DarkInNight! Tror det blir bättre här med när sambon ska vara hemma i 6 månader :)

Nu under hans ledigvecka dvs jag jobbar fm, så är det han som tar dottern till dagis och sen umgås med sonen fram till jag kommer hem efter 4-6 timmar. Ibland hämtar han dottern på dagis också med sonen i släptåg.
Han har börjat plocka/städa mer än förut, visst är det inte prickfritt men stor skillnad. Idag uttryckte han en saknad/nästan missnöje över att inte få lägga minstingen och även att han tycker det är kul att umgås med sonen efter att förut känt det som ett tvång, att han nu känner sig som en PAPPA och inte en barnvakt. Han har passat på att byta däck medan jag var på jobb, dottern på dagis och sonen sov i bilen.
Det känns som att han börjat hitta in i sin nya roll som tvåbarnspappa och även landat mer i sin roll som andra hälften i hushållsdelen. Det känns jättebra och vi är säkra på att det inte hänt om jag inte börjat jobba och han blivit tvingad till att hitta sig själv och relationerna till barnen.

Men ibland är det tufft att åka iväg till jobbet. Det händer att jag vill ringa och säga att jag inte kommer till jobbet för jag vill stanna hemma för att pussa och krama mina barn! :love:
Jag skall ju börja jobba nästa vecka (:() och min man tar över. Jag hade väldigt gärna velat vara hemma längre men vad gör man när någon bestämt kungör att han skall vara hemma halva tiden, minst! :meh:

Men jag tror att det är det bästa i långa loppet. Både för barn, partner och mig.

@DarkInNight du får skicka din man hit på studiedag. Jag kan garantera att efter en dag här så kommer han att tycka att två barn är ingenting. Nästan semester, typ :D

Jag skall ju börja jobba nästa vecka (:() och min man tar över. Jag hade väldigt gärna velat vara hemma längre men vad gör man när någon bestämt kungör att han skall vara hemma halva tiden, minst! :meh:

Men jag tror att det är det bästa i långa loppet. Både för barn, partner och mig.

@DarkInNight du får skicka din man hit på studiedag. Jag kan garantera att efter en dag här så kommer han att tycka att två barn är ingenting. Nästan semester, typ :D

Haha! :D

Helt ärligt så tror jag vi skulle gå under om vi hade fler barn. Det skulle inte fungera.
Dagtid skulle nog fungera, men för den som ska natta.. När man är själv med barnen kan det ibland ta tre-fyra timmar att få båda att somna på kvällen. En till att natta, hur lång tid skulle det då ta?
Eller om ett till barn blir sjukt.. Nej, tyvärr, vi skulle inte klara det :(

Sover era fint och snällt i egen säng?
Bäst sover han om han får sova i vagnen under natten. Men vi har sovrummen uppe och det är riktigt bökigt att få upp vagnen :p

Annars sover han helt ok i spjälsängen. Vi har den bredvid dubbelsängen och blir han ledsen får han komma över till oss.
Dottern brukar också göra oss sällskap allt som oftast mitt i natten :)

Haha! :D

Helt ärligt så tror jag vi skulle gå under om vi hade fler barn. Det skulle inte fungera.
Dagtid skulle nog fungera, men för den som ska natta.. När man är själv med barnen kan det ibland ta tre-fyra timmar att få båda att somna på kvällen. En till att natta, hur lång tid skulle det då ta?
Eller om ett till barn blir sjukt.. Nej, tyvärr, vi skulle inte klara det :(
Det är faktiskt lättare med fler än med två.

Och sedan är tv på deras rum en fantastisk uppfinning :angel:

Jag lägger bebisen och dom tre tittar på Nickelodion. Tvååringen brukar krypa in till mig efter en stund och dom två stora sitter och tittar på tv tills Rebecka somnat. Brukar ta runt en timme eller två.
Är någon av barnen riktigt sjukt så är vi hemma båda två.

Saken är den att man kommer på sina knep som gör att det fungerar. :)

Det är skillnad här hemma också sen jag började jobba. Mycket bättre kontakt far och dotter och han börjar förstå på riktigt nu varför saker inte alltid hinns med.

Det är faktiskt lättare med fler än med två.

Och sedan är tv på deras rum en fantastisk uppfinning :angel:

Jag lägger bebisen och dom tre tittar på Nickelodion. Tvååringen brukar krypa in till mig efter en stund och dom två stora sitter och tittar på tv tills Rebecka somnat. Brukar ta runt en timme eller två.
Är någon av barnen riktigt sjukt så är vi hemma båda två.

Saken är den att man kommer på sina knep som gör att det fungerar. :)

När vi tar varsitt barn går det jättebra :)

Det är främst när jag ska lägga dem själv som det är jobbigt. Ofta så sätter jag på tv´n och låter storasystern titta på den, medan jag nattar V, antingen i sjal eller vagn. I sängen går absolut inte, då ska storasyster och ska vara med och så busar de och ingen av dem har minsta tank epå att sova :D
Alldeles för ofta kommer storasystern och undrar vad vi gör/känner sig ensam/vill vara med mamma/ är ledsen/måste på toa/är hungrig/vill sjunga för lillebror/ hämta spel/ etcetc med lite lagoma intervall så V aldrig kommer till ro.
Och det är såååå jobbigt och frustrerande, helst när V verkligen är på väg att somna :/

Hrm. Kanske får börja med kvällspromenader i dubbelvagnen när det är dags för ensamnattning. Det är ju ljust rätt länge om dagarna nu =)

Bäst sover han om han får sova i vagnen under natten. Men vi har sovrummen uppe och det är riktigt bökigt att få upp vagnen :p

Annars sover han helt ok i spjälsängen. Vi har den bredvid dubbelsängen och blir han ledsen får han komma över till oss.
Dottern brukar också göra oss sällskap allt som oftast mitt i natten :)
Hur ligger barnen då? När båda ligger med er i sängen? Jag vågar inte ha nån ut mot kanten...

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka