Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Vilken humor bruden har. Hon satt på mattan och pratade lite. Jag frågade om hon ville komma upp och gick mot henne med händerna uträckta. Då kastar hon sig ner och kryper iväg det fortaste hon kan :-) typ "kom och ta mig om du kan". Så jäkla gulligt!

Vilken humor bruden har. Hon satt på mattan och pratade lite. Jag frågade om hon ville komma upp och gick mot henne med händerna uträckta. Då kastar hon sig ner och kryper iväg det fortaste hon kan :-) typ "kom och ta mig om du kan". Så jäkla gulligt!

Va go!
Här jobbas det frenetiskt på att komma på hur man kryper. Får inte riktigt ihop det än dock. ;)

För övrigt peta fröken i sig ganska mkt till lunch idag. :) Tyckte jag skymtade en tredje tand med men svårt att se. Hoppas det kanske kan vara den som spökat lite också.

Ikväll gjorde jag mannagrynsgröt till lilleman då det gått ner bra senaste tiden (vi skulle äta tacos). Tji fick jag, han åt typ två skedar sen åt han majs, ost och tacofärs som en häst!!! Helt galet. Visst, tacokrydda är ju väldigt salt men just nu känner jag att det kvittar, spelar mindre roll vad han äter bara han verkligen äter! Och det är så trevligt varje måltid då han verkligen äter, annars suger det mest energi när han är så strulig.
Han gillar korv också, det är ju inte heller det mest optimala livsmedlet i den här åldern...

Ikväll gjorde jag mannagrynsgröt till lilleman då det gått ner bra senaste tiden (vi skulle äta tacos). Tji fick jag, han åt typ två skedar sen åt han majs, ost och tacofärs som en häst!!! Helt galet. Visst, tacokrydda är ju väldigt salt men just nu känner jag att det kvittar, spelar mindre roll vad han äter bara han verkligen äter! Och det är så trevligt varje måltid då han verkligen äter, annars suger det mest energi när han är så strulig.
Han gillar korv också, det är ju inte heller det mest optimala livsmedlet i den här åldern...
Taco är perfekt plockmat för småttingar.

EGENTID HEMMA! Sambon åkte just iväg och ska hjälpa sina föräldrar byta däck. Lillfröken fick följa med så farmor får vara lite barnvakt. Ensam hemma, vilken lyx!

Och nu kommer det mindre bra. Tydligen har fröken skrikit i 1,5 timma. Nu sover hon i vagnen utanför och jag vill bara gå och väcka henne och gosa. Lillpluttan.

Näe fy @Madick =( Så jobbigt att höra om sådant. Var i stallet och ut och red igår och när jag kom hem hade det varit en svår läggning, han hade varit ledsen och gråtit i ca en timme. Han är annars väldigt lättsövd.

Nej... nu ska jag gå och lägga mig. Idag har vi renoverat färdigt ett rum och fixat med annat plock i huset. Det går i snigeltakt verkligen, men det händer saker iaf.

Gösta är idag 10 månader. En stunden är det som om han kom alldeles nyss och andra som om han alltid har funnits i familjen. Har lite svårt att föreställa mig livet utan honom känns som om det var tomt. Men jag vet ju att vi hade det väldigt bra före hans födelse också. Lite konstigt hur hjärnan fungerar ibland.

Han har den senaste veckan sovit väldigt oroligt på småtimmarna. Skriker i sömnen utan att vakna, men vrider och vänder sig och är klart missnöjd med något. Oftast går det att få honom att somna om genom att ge honom nappflaskan att snutta på. han tar ju varken napp eller annan snutte. Men i natt var jag vaken ca 03-05. Då han till och från var en vaken solstråle som inte alls förstod varför inte mamma gick ned med honom på undervåningen så han fick leka med sina leksaker. Det gör att jag är en zombie på jobbet idag.

Hoppas att den här fasen vad den nu går ut på går över snabbt så vi får tillbaka vår nattsömn!

Vi har också lite problem med sömnen, häromnatten gallskrek hon en timme. Pigga på morgonen, jadå... Det har inte heller gått att lägga tillbaka henne i sin säng när jag ammat henne på natten så hon har fått sova mellan oss istället och det har funkat. Hon blev också 10 månader fast i onsdags.

Hahaha de söta små liven!

Och just nu vägrar hon äta på morgonen... Inget går ner. Ja förutom bröstmjölk då, som jag verkligen försöker avstå att ge. Ett par skedar gröt, några små tussar vitt bröd, yttepyttelite yoghurt - sen tvärvägrar hon och slår allt ur händerna på oss alt kastar ner det på golvet. Snacka om att suga musten ur en! Vägning och mätning på bvc i måndags gav 74 cm och 9 kg exakt. Huvud- och längdkurvorna är fina men viktkurvan har börjat plana ut. Upp drygt 250 g sen 8-månaderskontrollen. Det var ändå bättre än dessförinnan, då var det knappt 200 g mellan besöken (två månader mellan).
Läkaren skulle kolla att hon greppade med båda händerna samt använde pincettgreppet men det kvittar vad främmande människor lockar med, hon tar det inte utan tittar bara :D Så läkaren fick lägga sakerna framför henne och först då plockade hon upp allt enligt skolboken :p Hon kryper med en jäkla fart och börjar resa sig upp mot de flesta sakerna här hemma och går längs med möbler. Min stora plutt :love:

Vi har också lite problem med sömnen, häromnatten gallskrek hon en timme. Pigga på morgonen, jadå... Det har inte heller gått att lägga tillbaka henne i sin säng när jag ammat henne på natten så hon har fått sova mellan oss istället och det har funkat. Hon blev också 10 månader fast i onsdags.

Hahaha de söta små liven!

Och just nu vägrar hon äta på morgonen... Inget går ner. Ja förutom bröstmjölk då, som jag verkligen försöker avstå att ge. Ett par skedar gröt, några små tussar vitt bröd, yttepyttelite yoghurt - sen tvärvägrar hon och slår allt ur händerna på oss alt kastar ner det på golvet. Snacka om att suga musten ur en! Vägning och mätning på bvc i måndags gav 74 cm och 9 kg exakt. Huvud- och längdkurvorna är fina men viktkurvan har börjat plana ut. Upp drygt 250 g sen 8-månaderskontrollen. Det var ändå bättre än dessförinnan, då var det knappt 200 g mellan besöken (två månader mellan).
Läkaren skulle kolla att hon greppade med båda händerna samt använde pincettgreppet men det kvittar vad främmande människor lockar med, hon tar det inte utan tittar bara :D Så läkaren fick lägga sakerna framför henne och först då plockade hon upp allt enligt skolboken :p Hon kryper med en jäkla fart och börjar resa sig upp mot de flesta sakerna här hemma och går längs med möbler. Min stora plutt :love:
Häromdan åt vi kycklingbullar med couscous. Gjorde egna åt henne och kokade snabbt i lite tomatigt vatten och så mosade jag i philadelphiaost (laktosfri) i hennes couscous och jäklar vad hon moffade! Det kunde hon äta själv i små bollar.

Åh jag troor att våran tjej är tillbaka! :love:
Senaste 2 dagarna har hon varit toksprallig och superglad! Idag var vi iväg till en outlet ca 1 1/2 timme hemifrån för att handla lite kläder osv. Fröken sken som en sol hela dagen. Skrattade och pratade och lekte hela vägen fram och tillbaka i bilen och höll låda precis hela tiden inne i affären. :o Om vi kom ifrån varandra behövde de andra bara följa ljudet av en överlycklig och högt pratande unge så hittade dom oss. :o:D
Maten går bättre och bättre tycker jag. Även om hon ratar en del än. Går dock ner en del vid varje mål plus att vi kämpar på med ersättning och välling. Hoppas vikten är på uppgång när hon ska vägas igen på onsdag. :)

Senaste 2 dagarna har hon varit toksprallig och superglad! Idag var vi iväg till en outlet ca 1 1/2 timme hemifrån för att handla lite kläder osv. Fröken sken som en sol hela dagen. Skrattade och pratade och lekte hela vägen fram och tillbaka i bilen och höll låda precis hela tiden inne i affären. :o Om vi kom ifrån varandra behövde de andra bara följa ljudet av en överlycklig och högt pratande unge så hittade dom oss. :o:D
Maten går bättre och bättre tycker jag. Även om hon ratar en del än. Går dock ner en del vid varje mål plus att vi kämpar på med ersättning och välling. Hoppas vikten är på uppgång när hon ska vägas igen på onsdag. :)
Åh vad trevligt att läsa!!

Idag har Vidar blivit döpt.

Dopklänningen som egentligen är virkad till 5-6 månaders bebis satt precis på gränsen till min lilla snart åttamånaderspojk , men det gick!
Bara glada miner hos honom och storasystern under hela ceremonin.

Dopet har legat och stört mig länge att det aldrig blivit av, så det är väldigt skönt att ha det avklarat :)
Ska bara boka fotograf medan vi fortfarande kan knöla ner Vidar i klänningen :p

Så skönt! Håller tummarna att vågen visar ökning :D

@supersonic ogilla på den!

Nu har jag börjat jobba inne på kontoret, och sambon är hemma med söta fröken som snart blir 7 månader. Det går superbra, hon diggar sin farsa hårt. På mornarna när vi vaknar så börjar hon med att kolla att han är där, sen är det full attack på näsa och öron. Vinkade hejdå idag när jag gick och hon vinkade glatt tillbaka. Vilken skillnad på kontakt jämfört med de två stora med sin pappa som inte var hemma förrän barnen var runt året. Inga problem med amningen heller, tuttarna håller sig medan jag är borta och jag behöver inte pumpa. Kanske lite mer nattsnutt nu men eftersom hon sover bredvid mig så är det inget större störmoment.

Haha, det skulle R aldrig göra! "Mamma, mamma, mamma!" säger han och ålar set fortaste han kan när han er mig och sedan klamrar han sig fast runt mitt ben. Nu låter det som om han är helt försummad, men jag bär honom jättemycket och så. Han är bara ett väldigt "klängigt" barn (det låter så negativt, men jag menar det inte så). Alla mina barn har varit väldigt mammiga som små, sedan efter ettårsdagen har pappa blivit lite intressantare.

Taco har R också ätit. Dock utan krydda för vår är väldigt stark så vi gör ändå en mild variant åt storasyskonen.

Jag hoppas att det inte är så himla farligt med salt längre nu när han är snart 9 månader. Om jag lagar mat åt honom så saltar jag naturligtvis inte, men han kan få lite ris, pasta, potatis etc av oss även om vattnet saltats. Det är inga mängder det handlar om.

Igår fick han prova att gunga för första gången och det var en stor hit. Han är på gång med att försöka ställa sig upp också, men han har liksom inget riktigt bra stöd i vårt vardagsrum. Dammsugaren har rätt höjd men den rullade lömskt iväg mitt i hans träning!

Tyvärr är han ganska bitsk av sig och ålar gärna fram och biter storasyskonen i fötterna eller drar dem i håret och så. Bäddar för dålig stämning, även om de är mycket tålmodiga.

Blåmärkesdags nu. Hon ställer sig upp mot allt och släpper händerna för att testa balansen och ibland blir det framstupa istället för snygg vikning så hon hamnar på rumpan. Såhär tidig behöver hon inte vara... inte ens 7 månader än ju.

Blåmärkesdags nu. Hon ställer sig upp mot allt och släpper händerna för att testa balansen och ibland blir det framstupa istället för snygg vikning så hon hamnar på rumpan. Såhär tidig behöver hon inte vara... inte ens 7 månader än ju.

Jisses! :nailbiting: En av töserna i min mammagrupp GÅR nu, hon blir 1 om en månad lite drygt. Så sjukt!

Jag hoppas att det inte är så himla farligt med salt längre nu när han är snart 9 månader. Om jag lagar mat åt honom så saltar jag naturligtvis inte, men han kan få lite ris, pasta, potatis etc av oss även om vattnet saltats. Det är inga mängder det handlar om.
Det är inte farligt med salt till barn. Anledningen till salt avråds är för att vi i västvärlden överkonsumerar salt och man vill få ner saltkonsumtionen. Sen har det blivit spritt som en "sanning" att små barns njurar inte tål salt för att de inte är utvecklade, men det stämmer inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix