Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Usch @sandra87_ hon vill inte äta själv? Du har säkert provat allt :heart jag hade nog bara fortsatt att erbjuda och ge amning/ersättning. Kämpa på!

Vi ringde vc i Sälen, eftersom vi är på semester, men bvc/distrikssköterskan sa att han hade fullgott skydd med 2 vaccinationer och de ger inte antibiotika förebyggande, vi skulle kontakta vår bvcsköterska. Inte fått tag i henne... lämnat meddelande. På 1177 tyckte de också att han var skyddad med 2 vaccinationer. Det var värre för oss sa dom då när skyddet gäller 10 år. Han har torrhostat lite, men det har blivit bättre. Vi håller tummarna och väntar på måndag.

Jag försöker inte att vara stressad över att han bara ålar och inte jollrar. "Alla" andra barn verkar så pratiga och rörliga. Han pratade mer innan mjuka gom op :( då jollrade han för jämnan... saknar de ljud han gjorde då :cry:

Om det är till någon tröst jollrar inte Vidar så mycket heller.
Så fort han har problem med luftvägarna pratar han väldigt lite, och jA...luftvägsproblem har han ju nästan jämt så det blir inte mycket snack :(

Så ni är iallafall inte ensamma <3

Hur har ni tänkt med amningen, ni som ammar?

Jag har alltid haft en bild i huvudet av att jag kommer amma minst två år, men det känns som amningen har fasats ut så mycket nu senaste månaden. Vill och vill inte sluta amma.
Det kommer ingen mjölk alls längre i princip.
Han snuttar kanske tre-fyra gånger på ett dygn bara för att mysa..

Jag tänkte sluta när min lilla var sex månader - haha! Nu är hon snart 10 månader och jag ammar em/kväll/natt fortfarande. Tänker väl lite så att hon slutar när hon är redo. Nu är vi inne i ett nytt matbråk igen. Inatt ammades hon vid två, vaknade sju och jag försökte med frukost och fröken tvärvägrade. Gråter och skriker och skakar på huvudet. Försökte igen vid åtta och en gång vid nio men ville absolut inte ha. Sen åkte jag till min mammagrupp på bvc och så åt hon lite katrinplommonpuré vid 11 och en halv burk med mat vid 13. Jag blir galen. 10-månaderskontroll på tisdag... Hela morgonen kröp hon runt mina fötter och bara grät. Tror det är första tanden som är på g nu, hon är liksom lite blå i tandköttet.

Här är det konstaterad kikhosta... tur att jag har en sambo som reagerar när jag uttrycker att något inte är riktigt som det ska och tycker vi ska ta det på allvar. Antibiotika sattes in redan i måndags så det ska inte bli så illa. Trist nog var vi ju hos Pilo första dan hon började hosta så det blir väl antibiotika för den lilla pysen också.

Men gud! Hoppas det går över fort, krya! Och hoppas ni klarar er @Pilo!

Idag släppte hon lite och stod själv! I soffan visserligen men jag hann knappt reagera!

e

Ge mer ersättning? Jag tror inte man kan räkna med att de äter så himla mycket i den åldern även om de har gjort det tidigare. De är liksom periodare. Visst är hon lika gammal som min R (19:e juli)?

Angående oro så sa min barnläkare att de inte bör tappa mer än 10% i vikt under akut sjukdom. Hur gick det idag på kontrollen?

Jo hon är född 17:e juli. Försöker ge mer ersättning men hon vill inte ha. Idag har hon dock ätit riktigt bra. Frukostgröt, lunch och så fick hon gröt på kvällen eftersom hon brukar ta det på morgonen. Och så lite mellis på em och välling på kvällen. Provade med ersättning på fm men det var inte intressant alls.
Kontrollen gick bra ändå. Ca 300 gr upp sedan i måndags. Så något får hon ju i sig iaf. :)

Usch @sandra87_ hon vill inte äta själv? Du har säkert provat allt :heart jag hade nog bara fortsatt att erbjuda och ge amning/ersättning. Kämpa på!

Vi ringde vc i Sälen, eftersom vi är på semester, men bvc/distrikssköterskan sa att han hade fullgott skydd med 2 vaccinationer och de ger inte antibiotika förebyggande, vi skulle kontakta vår bvcsköterska. Inte fått tag i henne... lämnat meddelande. På 1177 tyckte de också att han var skyddad med 2 vaccinationer. Det var värre för oss sa dom då när skyddet gäller 10 år. Han har torrhostat lite, men det har blivit bättre. Vi håller tummarna och väntar på måndag.

Jag försöker inte att vara stressad över att han bara ålar och inte jollrar. "Alla" andra barn verkar så pratiga och rörliga. Han pratade mer innan mjuka gom op :( då jollrade han för jämnan... saknar de ljud han gjorde då :cry:

Jo hon äter gärna själv, men det mesta hamnar på golvet. Roligare att kasta omkring på maten. :p Men vi ska testa lite mer plockmat och se om hon kommer på grejen.
Min unge ålar inte alls. ;) Jollrar vet jag inte om man kan säga att hon gör heller. Mest lite olika ljud och tjut.
Hoppas ni slipper hosta!

Känner mig jättehemsk nu. Men känns skönt att det inte bara är här maten ratas för tillfället. :o Att man inte är ensam med problemet liksom.

Här är det full rulle nu. Fröken kryper litegrann, mest med vänster ben inunder sig men ibland blir det rätt några steg och sen pladask på mage och full hasning framåt. Hon rör sig över stora ytor och idag blev det visst provsmakning av hundens mat :-)

Även ätandet går framåt, i morse moffade hon i sig hela portionen mannagrynsgröt jag gjort och hon gapade glatt när sambon gav henne fruktpuré när jag var iväg på jobbet en sväng. Gjorde lasagne som är bebiskryddad men hon somnade så det får väl bli provsmakning i morgon.

Känner mig jättehemsk nu. Men känns skönt att det inte bara är här maten ratas för tillfället. :o Att man inte är ensam med problemet liksom.

Gud nej! Här bråkar vi varenda eviga dag med mat och har gjort ända från början i princip... Det känns så himla jobbigt, men jag tänker att det lättar nog så småningom, det gick från en dag till en annan med gröten och sen funkade lunchen hyfsat osv. Men just nu är det frukost och kvällen (alltså grötmåltiderna) som hon inte vill ha. Innan dess var det lunch och middag (varm mat). Innan dess var det alltihop...

Har anmält mig till en dressyrkurs sista helgen i april! Känns spännande och lite ångestfyllt samtidigt. Både häst och jag har varit mer eller mindre avställda sen mars i fjol och kommit igång så sakta efter nyår. Tränaren känner till oss och vet att vi måste ta det lite lugnt och att vi båda inte tränat regelbundet för tränare sen 2008, men nu ser jag fram emot detta med lite skräckblandad förtjusning :D

Apropå mat. Blåbär är gott!
gott.jpg

Nu håller äntligen en tand på att bryta igenom! :D
Svårlagd och vill vara nära mamma sin. Strök på lite salva som ska lindra vid tandsprickning och så blev han plötsligt jätteglad och sprallig. Gissar på att det gjort ont i tandköttet.

Han Står förresten ibland i krypposition och gungar, så snart så.. :)

Och så var prästen här nyss för att planera helgens dopceremoni. Enkelt och litet blir det, vi orkar inte dra ihop något.

Nu är vi hemma äntligen! Det var en jätterolig vecka, trotts lite knacklig inledning. Han förstod mig när vi pratade ut om det och bad om ursäkt och var ledsen. För mig som arbetat med så underbara kollegor innan där hur jag tänker är vardag så känns det så självklart för mig. Jag glömmer ibland att han har 0 erfarenhet och inte läst lika mycket om anknytningsteorier mm.

Min mans syster och sambo passade honom när han sov en gång och skulle ringa när han vaknade (vi hade lift och backe precis brevid stugan) men när vi kom tillbaka efter några åk så hade han varit vaken 15 min. Dom hade inte ringt.. dom hade tagit kort på varandra med honom och jag såg på korten att han var så förvirrad och osäker, jag nämnde för min man också senare och han såg detsamma.
Senare i veckan gick farmor och lade på en promenad, vi sa hejdå så han såg att vi lämnade till farmor. Sen åkte vi några gånger och när vi kom tillbaka så vaknade han straxt efter. Usch, det var aaaaaaasjobbigt för mig. Men han verkar inte alls brydd då och det var skönt.
Har ni lämnat till någon förutom sambo?

Vi kom hem igår och idag hade vi tid hos ÖNH för kontroll av öron, han har inte varit där sen han var 4 dagar. Och jag var så nervös efter kontrollen innan operation då han fick sådan panik att han var okontaktbar i flera minuter. Men allt gick bra och läkaren utbrast "men det här är ju en normal trumhinna", och andra örat fick samma utlåtande. Så läkaren sa sen "ja, det här är ju inte enligt normen för LKGbarn, så jag vet inte hur vi går vidare, men ni får väll komma tillbaka efter 6 månader ändå". Och hörseltesterna gick också helt utmärkt. En sådan lättnad! Slippa ytterligare ingrepp och så skönt att veta att hörseln är så bra!Sen kan han ju få uttalsproblematik pga munnens anatomi, men han hör iaf korrekt. :bow:

Men det sjukhusbesöket tog sista orken efter Sälen. Han vaknade jätteledsen på vägen hem, sen orkade han inte med sig själv på flera timmar. Ledsen, trött och jättekramig. Ingen hosta :up:

@Madick Så sött kort! Allt bra nu?

Åh fy @DarkInNight! Stackars, stackars Vidar och er! Som ni kämpar.

Heja på ni andra med maten! Här är det bra med mat, men vi får ge en hel del lösande för att han dricker inte så mycket vatten.

Nu håller äntligen en tand på att bryta igenom! :D
Svårlagd och vill vara nära mamma sin. Strök på lite salva som ska lindra vid tandsprickning och så blev han plötsligt jätteglad och sprallig. Gissar på att det gjort ont i tandköttet.

Han Står förresten ibland i krypposition och gungar, så snart så.. :)

Och så var prästen här nyss för att planera helgens dopceremoni. Enkelt och litet blir det, vi orkar inte dra ihop något.

Åh så kul! Gabriel kan stå och gunga till nån gång, sen orkar han inte mer och landar på magen och gör sälen =P

Mindre roligt att det ska vara så jobbigt med tänderna för dom. Vi varvar våra bitsaker i frysen flera ggr dagligen just nu... Vilken salva har ni?

Vi har Dentinox, men jag vet inte om den finns i Sverige också. Den har hjälpt bra för det mesta, men ibland har vi gett Nurofen också. Kylda bitleksaker har inte intresserat något av mina barn...

Raphael har lärt sig att sätta sig de senaste dagarna. Dock är han så lång och gänglig att han itne kan balansera upp sig riktigt ännu, men det lär ju komma nu när han kan träna. Han har en intressant teknik: han drar liksom in ena benet under magen, sedan trycker ha sig upp med händerna och vecklar inte det andra benet. Ibland går det och ibland blir det bara en knut. :D

Vi har kommit in i fasen där man måste klä om barnet från topp till tå efter varje måltid... Han vill gärna äta själv (det går sådär) och dricker gör han ju bara ur glas (=väldigt mycket spill, så han blir ju plaskblöt).

R sover dessutom sedan ett par dagar i egen "säng". Madrassen bredvid vår säng funkar jättebra. Ibland är jag så sömnig när han vaknar på natten att jag tar upp honom av bara farten, men han tycker att det är helt ok om jag rullar ner till honom, ammar och sedan kan jag krypa upp igen när han sover utan att han vaknar. :bow:

Hihihi! Igår helt från ingenstans började Gabriel säga MAM MAM MAM MA vid matbordet när vi åt :love:

Usch, har såååå lite pengar kvar då bilen var tvungen att repareras efter servicen innan jul. Ändå fick den tvåa på ett hjullager och en till sak som måste bytas efter besiktningen nu.... och jag blev återbetalningsskyldig då min gamla kommun gav mig lön för jan. Jag som hittat så fina saker jag hade velat ge Gabriel i ett påskägg.... men nu måste jag prioritera och ge andras barn då det är högtid nu...men men. Det är bara materiella saker.

Hihihi! Igår helt från ingenstans började Gabriel säga MAM MAM MAM MA vid matbordet när vi åt :love:

Usch, har såååå lite pengar kvar då bilen var tvungen att repareras efter servicen innan jul. Ändå fick den tvåa på ett hjullager och en till sak som måste bytas efter besiktningen nu.... och jag blev återbetalningsskyldig då min gamla kommun gav mig lön för jan. Jag som hittat så fina saker jag hade velat ge Gabriel i ett påskägg.... men nu måste jag prioritera och ge andras barn då det är högtid nu...men men. Det är bara materiella saker.
Andras barn? Varför då?

Jahopp. Viktkoll idag igen. 60 gram ner igen och jag känner mig som sämsta mamman i världen som inte kan få mitt eget barn att äta ordentligt och gå upp i vikt. :cry: Längd och huvudmått följer kurvan perfekt. Vad gör man egentligen?
Ska tillbaka nästa vecka igen och då ska vi få träffa en läkare.
Vi funderade på om det kan vara gluten kanske men jag vet inte.
För övrigt är hon piggare och gladare än någonsin. Busar, leker och utvecklas som bara den. Vinkar till allt och alla, står på alla fyra och gungar mest hela tiden och börjar förstå hur man ska göra för att komma upp i sittande från liggande. :love:

Jahopp. Viktkoll idag igen. 60 gram ner igen och jag känner mig som sämsta mamman i världen som inte kan få mitt eget barn att äta ordentligt och gå upp i vikt. :cry: Längd och huvudmått följer kurvan perfekt. Vad gör man egentligen?
Ska tillbaka nästa vecka igen och då ska vi få träffa en läkare.
Vi funderade på om det kan vara gluten kanske men jag vet inte.
För övrigt är hon piggare och gladare än någonsin. Busar, leker och utvecklas som bara den. Vinkar till allt och alla, står på alla fyra och gungar mest hela tiden och börjar förstå hur man ska göra för att komma upp i sittande från liggande. :love:
Åh fy så tufft för er :(
Är hon något alls intresserad av mat? Kan hon äta/plocka med mat själv?
Hur är hon i magen?
Men skönt att hon är pigg och glad ändå!

Senast ändrad:
Åh fy så tufft för er :(
Är hon något alls intresserad av mat? Kan hon äta/plocka med mat själv?
Hur är hon i magen?
Men så skönt att hon är pigg och glad!

Hon är inte jätteintresserad av mat men hon äter mer nu än innan tycker jag. Frukosten går ner utan problem men lunchen brukar vara svårare. Idag fick jag dock i henne en tetra med majsvälling när hon inte ville ha maten. På kvällen har det gått ganska bra med middagen ett par dagar nu. Sen får hon ju mellis ett par ggr också såklart. Då brukar det bli vad hon tycker om. Typ fruktpure eller nestlés barnyoghurt. Igår satt hon och plockade med majs och ärtor men det mest hamnade på golvet. :D
Hon verkar vilja ha vår mat när vi bjuder henne så ska försöka laga lite mat som smakar mer får vi se om det kan göra susen.
Tycker hon är helt ok i magen nu. Ett tag var hon hård i magen och verkade ha ont, men nu senaste 2 dagarna tycker jag hon är som vanligt igen.
Att hon är pigg och glad måste ju ändå vara ett bra tecken tycker jag. Hon borde ju vara mer missnöjd om något var fel kan jag känna. Men jag är ju inte direkt någon expert på området.

Åh så kul! Gabriel kan stå och gunga till nån gång, sen orkar han inte mer och landar på magen och gör sälen =P

Mindre roligt att det ska vara så jobbigt med tänderna för dom. Vi varvar våra bitsaker i frysen flera ggr dagligen just nu... Vilken salva har ni?
Salvan är från Multi-Mam, heter Babydent. Vet ju eg inte den fungerar , det är så svårt att veta ibland med de små tycker jag :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka