Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Jag är så TRÖTT. Att jobba 100% och samtidigt ta hand om bebis är ingen lek kan jag ju säga. Nu vaknar hon dessutom 05 för att bajsa varje morgon och sen är hon vaken 1-2h och det är inte alltid jag kan sova med henne nästa sväng och den sovstunden är ibland bara 30 min.

Något som är bra är att det går jättebra att åka iväg och lämna bebis och sambo hemma själva. Hon både äter och sover och nu har han precis fått henne att somna i vaggan istället för i min famn som det annars blir när jag tagit henne de senaste veckorna.

Coolt! (inte sömnbristen alltså...)

Det blev akuten. Väntade 3h på läkaren som hann undersöka men fick akutlarm innan allt var klart. Det blir antibiotika och provtagning. Är det kikhosta måste antibiotikan sättas in tidigt. Smittad på Eurohorse i så fall...

Och vilken fotomodell hon är @supersonic

Haha, ja hon har lite poser för sig... När hon inte kunde sätta sig upp ännu brukade hon lägga sig på sidan, stötta sig på ena armbågen och sätta den andra handen på höften :D Hon registrerar varje gång kameran låter, då tittar hon direkt dit, så numera har jag telefonen på ljudlös när jag fotar för att få bilder där hon inte är medveten om att hon blir fotad :)

Igår kväll var det inget roligt här alls. Kände mig helt maktlös när hon bara låg i min famn och stortjöt. Trött var hon också, somnade mellan snyftningarna. Strök på lite babydent (eller vad det heter) så lugnade hon sig lite efter ett tag. Somnade för natten halv elva, själv stöp jag i säng en timme senare när allt var fixat här hemma. 4.55 vaknar hon och är SUPERpigg... Jag visste knappt var jag var. 7 var jag i stallet för att ta emot en leverans av hösilage och nyss käkade jag upp min frukost :D

Förresten, är det någon av er som har något bra tips att dela med er av om man vill gå upp i vikt? Jag gick upp 12 kg under graviditeten men gick ner nästan 20 kg. Bör kanske nämna att jag generellt har svårt att hålla vikten uppe och har alltid haft, min ämnesomsättning är sjukt hög.

Åh fy @supersonic Jag minns när Gabriel hade ont efter op... aldrig känt mig så liten på jorden när jag inte kunde ta bort smärtan.

Och stackars lilla @Madick . Hoppas att det inte är kikhosta.. utan något annat som går över fort.

Jag kämpar med semester med "pappans" familj just nu. Pappa tycker att det inte är några problem nu efter två dagar att vi kom hit låta hans systers sambo ta Gabriel på morgonen 4-6. Jättego familj. De vill bara väl. Inte så... mest navigationsproblem i familjedynamiken. Jag känner på ett sätt. Och har kunskap. (Förskollärare med småbarnsinriktning) Men vi är två föräldrar och känslan är också att det kollektivt inte är för mina intressen det lutar mot. Men jag har svårt för att släppa på det jag känner är rätt, även om jag vet att Gabriel inte är inom fara... men jag kan inte alltid föra referens när det är jag som är så känslig och har ett så lyhört förhållningssätt och bara "har på känn" att det är som jag säger och jag vet att jag har rätt. Det är svårt bara. Känner mig ensam och stämplad "överbeskyddande och lullig". Jag vill inte att han ser på tv förrens efter ett år efter vad jag har läst om hjärnans utveckling... det tolkar de flesta som att de då är dumma i huvudet och deras barn är dömda enligt mig eftersom dom fått se på tv. Varför måste jag vara i vittnesbåset för att jag älskar mitt barn?

@Pilo förstår hur du känner, det är faktiskt väldigt jobbigt att hamna i en "konflikt" om barnuppfostran. Här har det stundtals gått så långt att sambon tror att jag inte tycker om vissa personer i hans familj, men när vi pratade igenom det kom vi på att problemet är att vi är så olika så vi har svårt att förstå varandra. Vet dock inte hur mitt inlägg ska hjälpa dig.

@Madick hoppas hon kryar på sig snabbt!

Här börjar jag oroa mig för liten som helt plötsligt har börjat kissa mycket mer såpass att vi båda reagerar på det. Och han har även blivit lite röd i rumpan gissningsvis för att blöjan är dyblöt på morgonen, innan har han varit helt torr nattetid :(

Håller med lillepia @Pilo, även om jag och min sambo är ganska överens så här långt. Men ändå är det jag sin säger ifrån, både till min mamma och till hans föräldrar när vi tycker de gör fel. Som ex satt farmor med lillan i famnen och sa hela tiden "du är så duktig, ja så duktig". För mig är det helt obegripligt, för visst ska man berömma men då ska man väl berömma FÖR något? Annars betyder det ju inget? Där är sambon och jag överens men vem var det som sa ifrån? Sånt kan jag bli lite sne på. Eller så är jag bara känslig :D

@lillepia sånt har jag inte alls tänkt på! Vissa nätter är blöjan torr tills fram på småtimmarna andra nätter behöver jag byta på natten för att den är så himla blöt. Så mycket saker kring de här små som är nytt för en.

Här är det fortsatt gnälligt, jag måste sitta på golvet större delen av dagen. Hon kommer med täta mellanrum och lägger huvudet i mitt knä och gråter/gnäller. Igår såg jag spetsen på ena hörntanden i överkäken som brutit ut. I helt fel ordning ju... :cautious:

Hur har ni tänkt med amningen, ni som ammar?

Jag har alltid haft en bild i huvudet av att jag kommer amma minst två år, men det känns som amningen har fasats ut så mycket nu senaste månaden. Vill och vill inte sluta amma.
Det kommer ingen mjölk alls längre i princip.
Han snuttar kanske tre-fyra gånger på ett dygn bara för att mysa..

@Pilo förstår hur du känner, det är faktiskt väldigt jobbigt att hamna i en "konflikt" om barnuppfostran. Här har det stundtals gått så långt att sambon tror att jag inte tycker om vissa personer i hans familj, men när vi pratade igenom det kom vi på att problemet är att vi är så olika så vi har svårt att förstå varandra. Vet dock inte hur mitt inlägg ska hjälpa dig.

@Madick hoppas hon kryar på sig snabbt!

Här börjar jag oroa mig för liten som helt plötsligt har börjat kissa mycket mer såpass att vi båda reagerar på det. Och han har även blivit lite röd i rumpan gissningsvis för att blöjan är dyblöt på morgonen, innan har han varit helt torr nattetid :(
Jag hade varit orolig om blöjan varit torr efter en hel natt :D

Jag har alltid haft en bild i huvudet av att jag kommer amma minst två år, men det känns som amningen har fasats ut så mycket nu senaste månaden. Vill och vill inte sluta amma.

Jag slutade helt för ca 3 veckor sedan. Hon åt bara lite på morgonen i ett par veckor och då tog mjölken slut. Hon ville inte ha på dagen. På natten har hon inte ätit sedan hon var typ 2 månader. Var ganska skönt att sluta tycker jag. :o Vaknar hon jättetidigt och är hungrig eller så brukar hon få lite ersättning istället.
Hon är strax över 8 månader nu.

För övrigt tror jag ätandet börjar komma tillbaka här äntligen. Gröten på morgonen har gått ner med god aptit ett par dagar. Lunchen gick ner idag med lite övertalning. :banana:
Fått en tid på
fredag så vi får väga och se om det går åt rätt håll igen. :)

Jag alternerar mellan att vilja sluta NUbumsmeddetsamma (det är ffa när han bits) och att vilja mysamma till han är runt året. F.n. ammar jag till sömns på kvällen, ngn gång under natten, tidigt på morgonen och 0-2 ggr dagtid. det senaste dygnet har jag tex ammat vid 19:30, 02:30, 05:30 och 14:30. Gissar att nästa gång blir när han går och lägger sig vid 19:30. Utöver det har han ätit frukost runt 7, lunch vid 11.15 (blev tidigare än vanligt för jag skulle hämta storasyskonen lite tidigare). När storasyster strax vaknar ska vi äta mellis (runt 16) och så blir det kvällsmat 18:30-19 ungefär. Raphael har kommit gång med att dricka vatten nu också. Han dricker ur ett litet dessertglas och tycker det är toppen. Ännu måste jag hjälpa till att hålla dock.

Förresten vill jag tipsa rent allmänt om den här bloggen! http://montessorionthedouble.com/tag/self-feeding/
Den har både hjälpt och inspirerat mig på sista tiden...

Här är det konstaterad kikhosta... tur att jag har en sambo som reagerar när jag uttrycker att något inte är riktigt som det ska och tycker vi ska ta det på allvar. Antibiotika sattes in redan i måndags så det ska inte bli så illa. Trist nog var vi ju hos Pilo första dan hon började hosta så det blir väl antibiotika för den lilla pysen också.

Här är det konstaterad kikhosta... tur att jag har en sambo som reagerar när jag uttrycker att något inte är riktigt som det ska och tycker vi ska ta det på allvar. Antibiotika sattes in redan i måndags så det ska inte bli så illa. Trist nog var vi ju hos Pilo första dan hon började hosta så det blir väl antibiotika för den lilla pysen också.

Nej, vilken otur. Hoppas hon kryar på sig snabbt och att Pilos kille inte blev smittad.

Åh nej! Krya!

Här fick jag igen för att jag trodde det började vända. Är vilda protester mot maten igen. :(Fruktpure, rån och morgongröten brukar gå ner. Ev lite om hon får smaka av oss men bara ibland. Och så välling och ev lite ersättning då.
Hon blir jätteledsen när man ens försöker med maten. Himla jobbigt tycker jag. Hon är lite hård i magen så har matat med lite katrinplommonpure. Det åt hon iaf.
När bör man oroa sig att något är fel? Gått snart 2 veckor.

Hon verkar nöjd o glad för övrigt. Dock har hon fått för sig att pappa inte duger på kvällarna och gråter så fort han tar henne. Hoppas det går över fort. Blir lite jobbigt att fixa med stallet och så om inte pappa kan ha henne.
Hon har även kommit upp på alla fyra flera gånger idag och kämpar för att komma på hur man ska ta sig framåt så det dröjer nog inte innan hon kryper. :nailbiting:

Åh nej! Krya!

Här fick jag igen för att jag trodde det började vända. Är vilda protester mot maten igen. :(Fruktpure, rån och morgongröten brukar gå ner. Ev lite om hon får smaka av oss men bara ibland. Och så välling och ev lite ersättning då.
Hon blir jätteledsen när man ens försöker med maten. Himla jobbigt tycker jag. Hon är lite hård i magen så har matat med lite katrinplommonpure. Det åt hon iaf.
När bör man oroa sig att något är fel? Gått snart 2 veckor.

Hon verkar nöjd o glad för övrigt. Dock har hon fått för sig att pappa inte duger på kvällarna och gråter så fort han tar henne. Hoppas det går över fort. Blir lite jobbigt att fixa med stallet och så om inte pappa kan ha henne.
Hon har även kommit upp på alla fyra flera gånger idag och kämpar för att komma på hur man ska ta sig framåt så det dröjer nog inte innan hon kryper. :nailbiting:
e

Ge mer ersättning? Jag tror inte man kan räkna med att de äter så himla mycket i den åldern även om de har gjort det tidigare. De är liksom periodare. Visst är hon lika gammal som min R (19:e juli)?

Angående oro så sa min barnläkare att de inte bör tappa mer än 10% i vikt under akut sjukdom. Hur gick det idag på kontrollen?

Oj vad jag missat grejer här i tråden, inte fått några notiser :(

Usch så jobbigt med kikhosta, och magproblem för de små. Krya på sig allihopa!

Krya på er alla sjuklingar, usch för kikhosta!

Vi var på 10-månaderskontroll i tisdags. Dålig viktuppgång, 100 gram på en månad men sen har han ätit dålig länge nu.. Suck. Jag är väl inte orolig för att han ska svälta men det tar så mycket energi att krångla med mat. Men nu har jag lagt ner matningen, nu får han äta själv. Visst, det blir vääääldigt kladdigt men han äter hyfsat då faktiskt. Det enda jag försöker mata är rysk yougurt på morgonen, där går min gräns för kladd :) Sen försöker vi få i välling på kvällen, det gick ju så himla bra ett tag men nu har han börjat strejka där med..

Usch @sandra87_ hon vill inte äta själv? Du har säkert provat allt :heart jag hade nog bara fortsatt att erbjuda och ge amning/ersättning. Kämpa på!

Vi ringde vc i Sälen, eftersom vi är på semester, men bvc/distrikssköterskan sa att han hade fullgott skydd med 2 vaccinationer och de ger inte antibiotika förebyggande, vi skulle kontakta vår bvcsköterska. Inte fått tag i henne... lämnat meddelande. På 1177 tyckte de också att han var skyddad med 2 vaccinationer. Det var värre för oss sa dom då när skyddet gäller 10 år. Han har torrhostat lite, men det har blivit bättre. Vi håller tummarna och väntar på måndag.

Jag försöker inte att vara stressad över att han bara ålar och inte jollrar. "Alla" andra barn verkar så pratiga och rörliga. Han pratade mer innan mjuka gom op :( då jollrade han för jämnan... saknar de ljud han gjorde då :cry:

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka