Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

@keilir Kan inte din sambo ge ersättning på flaska då? Så kan du få sova en natt(eller flera!)
Men min kan klaga över en natt i veckan...

Tänker att det kanske skulle ha varit bra för honom att varit hemma från Maj.. för att se hur det är.
Men nu blev det såhär.. Han är hemma från Augusti.
Jag var på kurs idag från 12-19. Då skulle pappa ha honom.... han ringde farmor och farfar så de hämtade sitt barn och barnbarn och pappa fick barnvakt.
Iom att vi ska till Sälen med de och svägerskans familj så tyckte pappa att det var bra att Gabriel fick vara med farmor och farfar. Sant iofs. Med kanske också skönt att slippa vara ensam hemma och få barnvakt? :cool:

Men jag måste få säga WIIIEEE!! Det gick så bra på kursen idag. Red bara en halvtimme, men så skönt att få bekräftat att jag var på rätt väg, och med lite guidning så gick det bara :banana: Den där kentaurkänslan ingav sig flera gånger och åh så skönt! Vi har ju haft lite förvirring jag och min medryttarhäst, men nu hittade vi rätt. Så underbart med en så ridbar och kunnig medryttarhäst :love:

Jag är 6h på kontoret sen jobbar jag mer hemifrån så det är 100%, det är det förresten redan nu i mars... många föreläsningar och övernattningar. Än så länge följer fröken med men det börjar bli svårare iom att hon är mer rörlig och pratar och lägger sig i när jag ska prata :-) Sambon är hemma från 7 april, det kommer bli bra för dem, dels så inte fröken ser mig och kan ta den lätta vägen att mamma förstår allt (...) och sambon inte kan ta den lätta vägen att lämna över kinkig brud. Han har insett hur smidigt det är att ha sjalen på när hon är gnällig så det är väl läge att han lär sig knyta själv. Ringsjalen får han ont i ryggen av snedbelastningen som blir. En annan är ju van att bära på höften och kånka på klumpen mest hela dagarna så min rygg har ju stärkt sig varefter hon växer.

Haha det där med att bebis vet att mamma förstår allt känner jag igen :)
(på gott o ont).

Du ska inte föreläsa ngt i Dalarna?

Nu ska jag ut och åka igen. Nån som bor runtikring Arvika-Karlstad som skulle kunna tänka sig ta en fika med mig på torsdag 19e mars?

Tror vi har lite liknande problem som flera andra, sambon nyttjar lätt mig för att fråga eller lämna över krånglande barn plus att jag blir irriterad när han inte gör likadant som jag (!). Funkar ju super när jag är borta, men är jag hemma går det inte alls lika bra, vilket är bådas fel:meh:

Här är liten överallt just nu trots att vi sliter med envisa förkylningar och idag är det jag som är sängliggande:( Liten verkar dock vara på bättringsvägen, men jag har mer och mer börjat reflektera över att han snabbt låter anfådd (har alltid gjort), men ingen annan verkar reflektera över det:confused: tycker inte alls det verkar normalt och ska fråga nästa gång på bvc.

Sen har vi ju köpt hus också så vi kommer flytta i maj. Känns jätteskönt efter att ha letat en längre tid, vi har hunnit bli riktigt less på lägenheten:yuck:

Men åh Madick, vi bor i Arvika, men på torsdag ska vi till Örebro för återkontroll av förra op :( Vi som nästan aldrig åker nånstans annars. Vilken taskig timing... så kul det hade varit att se någon av er! Så hade du kunnat ge mig sjalråd med :p

Grattis till huset @lillepia!

Men åh Madick, vi bor i Arvika, men på torsdag ska vi till Örebro för återkontroll av förra op :( Vi som nästan aldrig åker nånstans annars. Vilken taskig timing... så kul det hade varit att se någon av er! Så hade du kunnat ge mig sjalråd med :p

Grattis till huset @lillepia!
Jag ska till Eda ons kväll, vet inte när jag passerar Arvika men om jag har tid över och ni är hemma kanske vi hinner en snabbfika?

Inget inbokat just nu, kör bara mars ut sen sitter jag inne på kontoret under högsäsongen, kör igång i höst igen. Dra ihop något vettja!

Jag har kanske missat, men vad föreläser du om? :) F ö är Arvika helt fel håll, det är iofs de flesta ställen i Sverige när man bor i Skåne haha :D

Tror vi har lite liknande problem som flera andra, sambon nyttjar lätt mig för att fråga eller lämna över krånglande barn plus att jag blir irriterad när han inte gör likadant som jag (!). Funkar ju super när jag är borta, men är jag hemma går det inte alls lika bra, vilket är bådas fel:meh:

Här är liten överallt just nu trots att vi sliter med envisa förkylningar och idag är det jag som är sängliggande:( Liten verkar dock vara på bättringsvägen, men jag har mer och mer börjat reflektera över att han snabbt låter anfådd (har alltid gjort), men ingen annan verkar reflektera över det:confused: tycker inte alls det verkar normalt och ska fråga nästa gång på bvc.

Sen har vi ju köpt hus också så vi kommer flytta i maj. Känns jätteskönt efter att ha letat en längre tid, vi har hunnit bli riktigt less på lägenheten:yuck:

Grattis till huset! Det är inte så långt till maj ;)

Åhnej :( Lilla fröken får krya på sig @sandra87_

Här hemma tror jag de där förkylningarna börjar ge vika, äntligen! Fröken är piggare och snorar knappt något längre. Fortfarande lite trångt i näsan emellanåt men hon drar inga timmerlass på nätterna längre. Däremot vaknar hon runt fyra varje natt och är hur pigg som helst, jag är det inte. Får henne att somna igen till sju, men ibland håller hon låda i en timme. Och jag är liksom inte så van vid det, bortskämd med bra nätter ju :D Maten funkar fortsatt okej, ammar en gång på em, 1-2 ggr innan läggdags och en gång under natten, så det är skönt! Fortfarande inga tänder även om jag ser att de ligger och lurar.

Jag har kanske missat, men vad föreläser du om? :) F ö är Arvika helt fel håll, det är iofs de flesta ställen i Sverige när man bor i Skåne haha :D

Grattis till huset! Det är inte så långt till maj ;)

Åhnej :( Lilla fröken får krya på sig @sandra87_

Här hemma tror jag de där förkylningarna börjar ge vika, äntligen! Fröken är piggare och snorar knappt något längre. Fortfarande lite trångt i näsan emellanåt men hon drar inga timmerlass på nätterna längre. Däremot vaknar hon runt fyra varje natt och är hur pigg som helst, jag är det inte. Får henne att somna igen till sju, men ibland håller hon låda i en timme. Och jag är liksom inte så van vid det, bortskämd med bra nätter ju :D Maten funkar fortsatt okej, ammar en gång på em, 1-2 ggr innan läggdags och en gång under natten, så det är skönt! Fortfarande inga tänder även om jag ser att de ligger och lurar.
Jag ska förresten till Lund och Halmstad 25-26 mars.

Hade föräldraledighet varit ett jobb så hade jag sagt upp mig igår. Blä vilken dag, eller, egentligen var det väl bara lite extra kinkigt hos lille skrutt men med lite dålig sömn så kändes det som jag skulle gå under.
Idag är storasyster på fsk så det är lite återhämtning :) Stämningen är bättre idag i vilket fall! Skönt, för det är inte kul att känna att man inte riktigt har lust att vara med sina barn trots att man älskar dom över allt annat!

Igår hade vi hembesök av BVC för 8månaderskollen. 10410gram, bara 100 gram upp på en månad.

Är SÅÅÅÅ glad att barnet äntligen vill ha välling. Har gjort nattningarna så mycket smidigare. Dessutom kan sambon få honom att somna om på natten nu tack vare det, inte bara mamma som gäller!

@Madick Hade hemskt gärna dragit igång en föreläsning. Men jag orkar inte dra ihop något just nu :( , är ständigt och konstant skittrött och slut. Det här med alltjämt sjukt barn tar musten ur mig.
Men jag ska komma ihåg att möjligheten finns så snart jag har en gnutta energi över, det hade varit kul! :)

Igår hade vi hembesök av BVC för 8månaderskollen. 10410gram, bara 100 gram upp på en månad.

Är SÅÅÅÅ glad att barnet äntligen vill ha välling. Har gjort nattningarna så mycket smidigare. Dessutom kan sambon få honom att somna om på natten nu tack vare det, inte bara mamma som gäller!

Min plutt väger ca 8,5 kg, 7,5 månad gammal .

Vi vänjer in lite mat i taget i den mån vi orkar. Men huvudsakligen äter han nog ersättning och blandning ersättning/välling.
Imorse åt han dock en hel grötportion :)
Brukar få rån och mjuka smörgåsar. Ärtor, majs, potatis och sånt. Någon halva burkmat har också slunkit ner.

@Madick Hade hemskt gärna dragit igång en föreläsning. Men jag orkar inte dra ihop något just nu :( , är ständigt och konstant skittrött och slut. Det här med alltjämt sjukt barn tar musten ur mig.
Men jag ska komma ihåg att möjligheten finns så snart jag har en gnutta energi över, det hade varit kul! :)
Till hösten kanske, det är ändå ganska smockat nu resten av våren.

Så kul att läsa om alla framsteg! Och alla glada mammor! (förutom baggarna, fy fasen =( Minns nu vårt silverfiskproblem i förra lghtn... bläääh)

@majola och @DarkInNight hur har det gått med förkylningarna?

Hej, här är jag igen. Vi har varit utan internet (och telefon!) i över en månad, så jag har bara varit inne och snabbläst lite på mobilen då och då. Vi är fortfarande sjuka, mer eller mindre hela familjen. Hade verkligen hoppats att vi skulle slippa det i år eftersom jag inte är gravid, men nu har det alltså pågått över fem veckor. :mad:

Först alla fem tokförkylda, sedan dubbelsidig öroninflammation på dottern. Typ två dagar efter fick jag struphuvudsinflammation och kunde knappt prata på över två veckor (hade lite röst ett par timmar om dagen kanske). Samtidigt fick äldsta sonen problem med öronen pga av alla förkylningar och hörde jättedåligt. Bra kombination! :D Som tur är gjorde jag ju mycket babytecken med honom, så jag aktiverade det lite igen! Fick antibiotika och sista dagen på kuren bytte jag infektion och satsade på bihåleinflammation istället. De stora barnen hängde på den nya förkylningen (eller kanske rent av släpade hem den, för storebror har börjat på förskola nu). Hos Raphael är det mest jämna plågor, hosta och snuva, men han är vid gott mod i alla fall.

Han har numera 6 tänder, och blir åtta månader imorgon. Vi var på mät-och-väg när han var sju månader och då var han 71,5 cm och vägde 8080 gram. Har tappat på sina kurvor, men inget som oroade läkaren, även om han tyckte att han gärna kunde äta lite mer. Däremot tyckte han att huvudet var väl stort, så idag var vi på ultraljud av skallen men allt var helt ok. Han är bara lika tjockskallig som resten av familjen. :angel: Fick tredje vaccinationen idag också. Vi var lite tveksamma pga förkylningen, men eftersom vi redan har skjutit upp det pga sjukdom började det bli knappt om tid.

Riktig krypning är på gång, han står och gungar på alla fyra, men kan bara åla hittills. Sitter för ett moment utan stöd och har satt sig själv någon gång. "Pratar" jättemycket.

När det gäller mat äter han lite macka till frukost, 1/2-3/4 burk mat till lunch, frukt på eftermiddag och så erbjuder jag gröt på kvällen. Oftast är han för trött för att äta då, men några skedar brukar det bli. Hon han har sovit bra under dagen kanske en halv portion. Han tycker gröt är överskattat. Majskrokar däremot...:d Jag ammar inte jättemycket dagtid, ett par gånger kanske, sedan på kvällen, någon gång under natten och på morgonen.

Tummen upp för sömnen: Oftast går jag och lägger mig med honom mellan 19 och 20 och ammar till sömns. Sedan ligger han kvar i vår säng tills vi går och lägger oss (går inte så länge till...). Då försöker jag mycket försiktigt lägga honom i spjälsängen. Ibland går det och han sover vidare, ibland vaknar han och då får han sova hos oss. Annars vaknar han någon gång mellan 3 och 6 och ammas lite. Dumt nog turas mina barn för närvarande om att vakna punkt 05.10. :crazy: Inte alltid samma unge, men nästan alltid minst en. Min man stiger upp då och jag antar att de störs av det.

Vi funderar på att ge killarna en Kura-säng. Då kan storebror sova uppe och lillebror på en madrass nere. Minskar risken för fallskador och jag kan fortfarande ligga hos honom och amma.

I övrigt inte så mycket nytt tror jag...

Jisses @majola :crazy: Allt på en gång! Får hoppas att det avtar snart!
6 tänder! Och min lilla fröken har inte en enda ännu (blir snart 10 mån) men jag ser varenda tand ligga och lura som vita bulor.

Om knappt två veckor ska vi på ny kontroll för att väga och mäta. Tror inte hon blivit så mycket längre, men hon har definitivt lagt på sig ;)

IMG_20150317_094936_zpsrv88y7uy.jpg

Vi gick ut i sandskogen i tisdags och invigde vårjackan. Härliga soliga dagar vi har haft nu! Min häst går utan täcke i en TORR hage :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka