Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Här är vi förkylda, tror det är tredje förkylningen på raken nu. Ingen vaccination i morgon heller alltså. Den här är värst hittills. Jag och fröken somnade 19 igår och sov till 07 (ja, med några avbrott för mig då) så lite lite fräshare känner jag mig allt.

5 dagars bärande sållade fram en favorit bland sjalarna i alla fall. Opraktiskt nog är den vit... på posten finns att hämta ut en liknande materialblandning som är lite beige också :-)
Vilken modell blev vinnaren? :)

EH15.jpg

Oscha Vanilla Roses triblend!

Nu när jag stått och burit sisådär 12h per dag så har kroppen vant sig, träningsvärken är borta. Tänkte hålla uppe det hela med en promenad till närmsta butik, drygt 5 km, men sen kom jag på att jag är ju dyngförkyld så det kanske inte är riktigt rätt läge... får väl sjala på nya underverket senare ikväll.

Nu när jag stått och burit sisådär 12h per dag så har kroppen vant sig, träningsvärken är borta. Tänkte hålla uppe det hela med en promenad till närmsta butik, drygt 5 km, men sen kom jag på att jag är ju dyngförkyld så det kanske inte är riktigt rätt läge... får väl sjala på nya underverket senare ikväll.
Klokt val!

Själv så använder jag mei'tai'en flera gånger per dag nu. Inför varje läggning får han sitta där i, för då somnar han antingen direkt eller så somnar han så snart jag lägger ner honom i vagnen.
Det är sååå mysigt när han börjar bli trött och sitter i mei'tai 'en, för då smeker han min arm med sin lilla mjuka hand <3 helt underbart

(ibland nyps han också. Det är inte lika skönt :p )

Här har det visst hänt lite sen jag kollade sist!

Så skönt att det är bättre mellan dig och din sambo nu @DarkInNight! Och att kissen har det bra i sitt nya hem :)

Här börjar vi så smått komma i ordning efter flytten förra helgen. Har en del lådor kvar att packa upp, men vi tar det i långsam takt. Jag fixar lite medan lillfia sover. Så underbart att bo i en fyra istället för i en tvåa och med ordentlig golvyta så fröken kan krypa omkring (och pilla på allt :meh:) och nu går det undan! Kryper med bestämda tag :D Hon har börjat vinka och det är så sött! I söndags blev hon 9 månader (jisses!) och maten fungerar bättre! Hon klämde en hel burk häromdagen och jag och sambon såg ut som fågelholkar. Nu känner jag att jag kan börja fixa egen mat till henne och sluta köpa. Det var liksom inte roligt när hon bara ratade allt... Hemmagjord aprikospuré med lite nyponmjöl slank ner fort :D Ska börja göra egen gröt och välling (affären här har både skrädmjöl och paltbröd!) och prova mig fram, helt plötsligt känns det bra igen. Och amningen är (ÄNTLIGEN!) neddragen till kväll/natt och någon enstaka gång på dagen när hon tydligt visar att hon vill ha bröstet. Tror det mest är mys hon vill ha så jag försöker tänka på att sitta med henne och mysa utan att amma. Ibland suttar hon utanpå tröjan ändå, känner väl lukten antar jag. Pekar på saker och säger da! eller ttta! som i där och titta :p Mina sovmorgnar är ett minne blott. Fröken vaknar nu mellan 7 och 8 istället för 10, och somnar mellan 21-22.30. Sover två gånger om dagen ett par timmar ungefär. Sov inget på dagen tidigare så det är skönt med lite egentid även där numera. Vaknar oftast en gång per natt, vid 4 ungefär. Helt plötsligt bara vände det känns det som, liksom över en natt!
Vi har en hokuspokus som matstol, älskar den!

Nu har vi haft jättekul här hemma... Vi har visst dragit hem någon typ av mjölbagge och har således fått banta skafferiet rejält. Katterna är väl de enda som tyckt det varit roligt när de jagat flygfäna som kommit ur skafferiet när vi dragit ut allt som fanns i. Och vår lilla tös fattar ingenting, men hon märker att vi inte är som vanligt så hon har varit väldigt gnällig och klängig ikväll. Ett stort plus är att hon fortsätter äta vanlig mat med god aptit, jag vågar knappt tro att det är sant.
Nä nu ska vi hålla kväll och hoppas att vi slipper de där baggarna. Örk.

Klokt val!

Själv så använder jag mei'tai'en flera gånger per dag nu. Inför varje läggning får han sitta där i, för då somnar han antingen direkt eller så somnar han så snart jag lägger ner honom i vagnen.
Det är sååå mysigt när han börjar bli trött och sitter i mei'tai 'en, för då smeker han min arm med sin lilla mjuka hand <3 helt underbart

(ibland nyps han också. Det är inte lika skönt :p )
Ha ha ha! Tänkte precis skriva att det är skönt tills dom nyps i ställer eller tar värsta taget med nageln på något utstående födelsemärke när jag såg att du fått känna av den smärtsamma sidan av armsmek du också.

:D

Nu har vi haft jättekul här hemma... Vi har visst dragit hem någon typ av mjölbagge och har således fått banta skafferiet rejält. Katterna är väl de enda som tyckt det varit roligt när de jagat flygfäna som kommit ur skafferiet när vi dragit ut allt som fanns i. Och vår lilla tös fattar ingenting, men hon märker att vi inte är som vanligt så hon har varit väldigt gnällig och klängig ikväll. Ett stort plus är att hon fortsätter äta vanlig mat med god aptit, jag vågar knappt tro att det är sant.
Nä nu ska vi hålla kväll och hoppas att vi slipper de där baggarna. Örk.
Gillar alltså att hon äter vanlig mat med god aptit :D

Så kul att läsa om alla framsteg! Och alla glada mammor! (förutom baggarna, fy fasen =( Minns nu vårt silverfiskproblem i förra lghtn... bläääh)

@majola och @DarkInNight hur har det gått med förkylningarna?

Här skenar dagarna fram, 8 mån nu på tisdag. 74 börjar bli tight att knäppa och han väger runt 9 kg.
Tyvärr så har de inte hittat någon ersättare till min man, så jag måste börja jobba i Augusti, sååå synd :D
Vi har ju kört lite BLW och lite brukmat blandat, men nu när han lärt sig tugga och får in maten i munnen bättre så är det inte ok att bli matad ;) Och han är så duktig! Och inte kräsen, men sötpotatis, banan, päron, tomat och mango är stora favoriter. Och sötad grädde..... som morfar lät honom smaka då de var här och åt semlor
Fast tyvärr går ju inte all mat ner i magen utan kommer ut genom näsan, och han blir så irriterad när jag vill torka bort det som kommer ut. Och en del åker långt upp i näsan och irriterar honom, han gnuggar händerna mot näsroten. Ibland kommer det ut efter en eller 4 nysningar. Lille vännen. Den 19e ska vi på återbesök för mjuka gom operationen.

Men här gnisslar jag tänder över olika tankesätt oss vuxna emellan... "jag gör det sen" är en mening jag vill spy på, eller "jag ligger på minussömn" (betyder att X måste sova ikapp... ) Ursäkta för att jag kommer med så bittra ord. Jag blir bara så trött... och grinig. Visst jag jobbar inte, men det är mycket jobb med hushållet också... och visst....jag har höga krav på ordning och reda, för att jag tycker inte om ha det stökigt. Men ååååååååå det händer ju aldrig att han spontant kommer med några egna initiativ för att städa eller göra något! Jag vill inte känna såhär. Speciellt inte nu, men jag vet inte hur jag ska gå till väga för att hitta något vi kan enas om. Han gör saker, men det är för att jag säger till om det.

... Det här skulle ju inte bli ett gnällinlägg, men fingrarna stack iväg på bekännelsestigen när jag började skriva nu

Fast nästa helg ska jag på ridkurs :banana: SÅÅÅ kul!!

Mensfråga!
Hur har er mens betett sig efter förlossning? När fick ni tillbaka den? Var den "normal" direkt?

Jag har alltid haft långa menscykler, mellan 32-40 dagar.
Första cykeln efter förlossningen var 44 dagar, andra 40 dagar och nu 36 dagar. Jag antar att det är normalt?
Har inte längre någon mensvärk alls vilket gör att mensen känns som en total (ovälkommen) överraskning nu. Får liksom ingen hands up.

Dessutom har mensperioden blivit sååå låååång. 7-8 dagar!
Varför ändras det av en förlossning?

Så kul att läsa om alla framsteg! Och alla glada mammor! (förutom baggarna, fy fasen =( Minns nu vårt silverfiskproblem i förra lghtn... bläääh)

@majola och @DarkInNight hur har det gått med förkylningarna?

Här skenar dagarna fram, 8 mån nu på tisdag. 74 börjar bli tight att knäppa och han väger runt 9 kg.
Tyvärr så har de inte hittat någon ersättare till min man, så jag måste börja jobba i Augusti, sååå synd :D
Vi har ju kört lite BLW och lite brukmat blandat, men nu när han lärt sig tugga och får in maten i munnen bättre så är det inte ok att bli matad ;) Och han är så duktig! Och inte kräsen, men sötpotatis, banan, päron, tomat och mango är stora favoriter. Och sötad grädde..... som morfar lät honom smaka då de var här och åt semlor
Fast tyvärr går ju inte all mat ner i magen utan kommer ut genom näsan, och han blir så irriterad när jag vill torka bort det som kommer ut. Och en del åker långt upp i näsan och irriterar honom, han gnuggar händerna mot näsroten. Ibland kommer det ut efter en eller 4 nysningar. Lille vännen. Den 19e ska vi på återbesök för mjuka gom operationen.

Men här gnisslar jag tänder över olika tankesätt oss vuxna emellan... "jag gör det sen" är en mening jag vill spy på, eller "jag ligger på minussömn" (betyder att X måste sova ikapp... ) Ursäkta för att jag kommer med så bittra ord. Jag blir bara så trött... och grinig. Visst jag jobbar inte, men det är mycket jobb med hushållet också... och visst....jag har höga krav på ordning och reda, för att jag tycker inte om ha det stökigt. Men ååååååååå det händer ju aldrig att han spontant kommer med några egna initiativ för att städa eller göra något! Jag vill inte känna såhär. Speciellt inte nu, men jag vet inte hur jag ska gå till väga för att hitta något vi kan enas om. Han gör saker, men det är för att jag säger till om det.

... Det här skulle ju inte bli ett gnällinlägg, men fingrarna stack iväg på bekännelsestigen när jag började skriva nu

Fast nästa helg ska jag på ridkurs :banana: SÅÅÅ kul!!

Här är vi fortfarande förkylda! (Surprice liksom... suck).

Jag har också lite mutter kring min sambo haha. Men till att börja med så har han fått en helt annan förståelse för hur arbetsamt det är att "bara vara hemma" med barn sen jag började jobba. Helt ärligt tycker han det är semester att åka till jobbet mot att vara hemma med barn och hushåll. Och ja, det blir ju en del att hålla koll på med treåring (med allt det innebär) och en sjumånaders med konstant förkylning så nog kan det vara påfrestande ibland.

Mitt mutter handlar om att våran uppdelning av hushållssysslor helt plötsligt ser ut som så att jag sköter 90% av alla disk, dammsugning, allmän städning. 100% av gardiner, förberedelser för veckohandling, tvättning (vikning, sortering), klädinköp och barngrejer.
Och det är INTE OK! Vi har förut haft det uppdelat, jag dammsugning och tvätt, sambon disk och uppvärmning.
Men så blir det sämre och sämre på diskfronten och så plötsligt står jag och fixar disk och städning av kök varje dag ändå eftersom jag HATAR att laga mat i oreda samt att vi skaffade underhållsfri uppvärmning i form av bergvärme i höstas..
Visserligen ser han till att bilarna rullar, byggnationer och så men det här vardagliga trökskötseln av hemmet sköter jag till största del.
Nej det här måste vi reda ut.

Senast ändrad:
Mensfråga!
Hur har er mens betett sig efter förlossning? När fick ni tillbaka den? Var den "normal" direkt?

Första cykeln efter förlossningen var 44 dagar, andra 40 dagar och nu 36 dagar. Jag antar att det är normalt?
Har inte längre någon mensvärk alls vilket gör att mensen känns som en total (ovälkommen) överraskning nu. Får liksom ingen hands up.

Jag har inte fått tillbaka min ännu av någon anledning.
Med dottern tror jag att jag fick tillbaka den direkt jag slutat helamma och då var den som vanligt direkt :)

Mensfråga!

Mycket och lång mens första 3ggr men nu har den stabiliserat sig, visserligen 5 dar mot normala 3 men inte lika hysteriskt mycket.

Här är vi fortfarande förkylda! (Surprice liksom... suck).

Jag har också lite mutter kring min sambo haha. Men till att börja med så har han fått en helt annan förståelse för hur arbetsamt det är att "bara vara hemma" med barn sen jag började jobba. Helt ärligt tycker han det är semester att åka till jobbet mot att vara hemma med barn och hushåll. Och ja, det blir ju en del att hålla koll på med treåring (med allt det innebär) och en sjumånaders med konstant förkylning så nog kan det vara påfrestande ibland.

Mitt mutter handlar om att våran uppdelning av hushållssysslor helt plötsligt ser ut som så att jag sköter 90% av alla disk, dammsugning, allmän städning. 100% av gardiner, förberedelser för veckohandling, tvättning (vikning, sortering), klädinköp och barngrejer.
Och det är INTE OK! Vi har förut haft det uppdelat, jag dammsugning och tvätt, sambon disk och uppvärmning.
Men så blir det sämre och sämre på diskfronten och så plötsligt står jag och fixar disk och städning av kök varje dag ändå eftersom jag HATAR att laga mat i oreda samt att vi skaffade underhållsfri uppvärmning i form av bergvärme i höstas..
Visserligen ser han till att bilarna rullar, byggnationer och så men det här vardagliga trökskötseln av hemmet sköter jag till största del.
Nej det här måste vi reda ut.
Jag la fram mina farhågor inför när jag börjar jobba, att jag kommer få göra allt hemma också. Lite gnissel mellan oss ett tag då han försöker ta reda på vad jag gör och jag tar det lätt som kritik att jag inte gör något, jag har liksom svårt att förklara vad jag gör, pysslar ju hela tiden med nånting eller sitter fast med ätande/sovande bebis. Men han har tagit till sig och redan börjat ta tvätt och matlagning oftare och på eget initiativ och försöker ta bebis mer efter jag förklarat att jag måste få tid utan henne klistrad på mig (som det varit ett tag) för att jag ska orka vara glad och positiv.

Här är vi också lite förkylda. Fröken är pigg och glad ändå. Förrförra veckan hade vi dock en släng av magsjuka. Inte så nice. :yuck:
Matstol kör vi Ikeas antilop med bord. Har även en hokuspokus som lämnades kvar av tidigare husägare men den fick flytta till mina föräldrar. Vill gärna ha bordet på Ikeas då det är så smidigt att torka av när hon vill sitta o gegga själv.
Hon kryper eller ålar inte alls än men sitter duktigt själv. Blir 8 månader nästa vecka.

Angående mens har min inte kommit tillbaka i någon större utsträckning. Satte ju dock in en spiral för ett par månader sedan så antar de är därför. Har haft liite blod på pappret nån gång typ. Man kanske inte får mens när man har spiral? Glömde fråga BM om det. :o
Har i princip slutat amma helt nu så lär väl märkas om det påverkar. :)

Och just de. @DarkInNight
Gick förbi en luftfuktare på Claes Ohlsson i lördags, kom att tänka på dig som tycker det funkat så bra så köpte med en. :D Utslagen som varit i princip borta jättelänge kom tillbaka i samband med förkylningen under helgen så vi hoppas det ska hjälpa lite. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka