Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Ja det där med sambon alltså... När vi båda är hemma sitter han gärna och spelar på sitt förbenade xbox. Jag måste tjata om allt allt allt annars blir det inte gjort. Och det är så himla tråkigt. Är likadan med att jag måste ha ordning när jag lagar mat. När det är hans dagar (kör stenhårt med varannan dag) så väntar jag helt enkelt på att han ska laga den. I början frågade han mig vad han skulle laga men nu har han slutat med det och gör det utan ett knyst. Tilläggas bör att han bla är hemkunskapslärare... hrm. Jaja, han tror nog att han kan sitta och spela dagarna i ända när han ska vara föräldraledig. Det kan han ju glömma. Ibland är han sur som ättika när jag varit i stallet ett par timmar och tösen varit gnällig som tusan. Ja men så har jag haft det hela dagen, välkommen till min värld liksom.

Ang mensen så har min inte kommit ännu. Ammar fortfarande kväll/natt och ibland på dagen. På tal om natt så var det inte alls roligt att väckas femtioelva gånger inatt, hon sover ju så bra annars så man är ju lite bortskämd. Lillan sover nu så jag tänkte också ta en liten lur :p

Vi har det bra.... för det mesta i det stora hela, det är bara den här vanliga "fällan", hushållet, som är vår akilleshäl. Sen att jag "ser allt" som ska/borde/måste göras, han ser inget... byter jag gardiner och blommor osv så märker han inte det. Klart som 1000an att han då inte heller ser vilka golv som borde dammsuga och skuras. Sen eftersom han aldrig på eget bevåg gör det så lägger han inte på minnet när det gjordes och borde göras igen.
(jag vill slå min svärmor med något hårt ibland) Han byter aldrig sänglakan på eget initiativ, han har ju aldrig lärt sig hur ofta det behövs. Suck!
Men just nu är det den veckan i månaden också, som jag då kan tillägga kom efter att jag slutade att pumpa, och var normal tills jag satte in kopparspiral. Men nu har jag mycket småblödningar. Inget uppehåll nästan. Jag har haft sådan spiral innan, jag känner att jag inte har något val då jag inte vill ha något med hormoner pga av min hypotyreos.

Den tror jag också spökar just nu och det gör ju inte humöret bättre :( ska få svar på nya prover till veckan. Hoppades på att det skulle bli bättre då jag slutat med gluten, men men...

Hur mycket vanlig mat äter era? Och hur går det med magen? Gabriel blir lite hård emellanåt, men jag brukar försöka ge honom ett päron om dagen, eller något annat lösgörande :p

Vi har det bra.... för det mesta i det stora hela, det är bara den här vanliga "fällan", hushållet, som är vår akilleshäl. Sen att jag "ser allt" som ska/borde/måste göras, han ser inget... byter jag gardiner och blommor osv så märker han inte det. Klart som 1000an att han då inte heller ser vilka golv som borde dammsuga och skuras. Sen eftersom han aldrig på eget bevåg gör det så lägger han inte på minnet när det gjordes och borde göras igen.
(jag vill slå min svärmor med något hårt ibland) Han byter aldrig sänglakan på eget initiativ, han har ju aldrig lärt sig hur ofta det behövs. Suck!
Men just nu är det den veckan i månaden också, som jag då kan tillägga kom efter att jag slutade att pumpa, och var normal tills jag satte in kopparspiral. Men nu har jag mycket småblödningar. Inget uppehåll nästan. Jag har haft sådan spiral innan, jag känner att jag inte har något val då jag inte vill ha något med hormoner pga av min hypotyreos.

Den tror jag också spökar just nu och det gör ju inte humöret bättre :( ska få svar på nya prover till veckan. Hoppades på att det skulle bli bättre då jag slutat med gluten, men men...

Hur mycket vanlig mat äter era? Och hur går det med magen? Gabriel blir lite hård emellanåt, men jag brukar försöka ge honom ett päron om dagen, eller något annat lösgörande :p

Sixten ammas direkt när han vaknar. Sen äter han gröt med fruktpuré till frukost. Ibland hinner han med en klämmis innan han ammas till sömns.
Lunch äter han en halv burk mat. Ibland vill han ha frukt/rån till efterrätt. Sen äter han middag, en halv-en burk mat. Ammas till sömns.
Välling och amma till sömns.
Nattammar 1-4 gånger.

Han har äntligen förstått tjusningen med mat! Smaskar när andra äter och säger "gottgott". Idag tiggde han till sig en falukorvsskiva :D

Han blir lätt hård i magen så det blir mycket plommonpuré och ett päron ibland. Han äter gärna själv.
"Mmm.. Gottgott!"

Hon äter lite drygt en halv portion gröt på morgonen, försöker med egen gröt och hemmagjorda fruktpuréer men det gillas inte riktigt. Den industriella äter hon av nu. Lite frukt till mellis och en halv burk till lunch. Ammas till sömns. Får middag och äter då en halv till en burk beroende på hur hungrig hon är :p På kvällen får hon gröt igen ca en halv portion och sen ammas hon till sömns och under natten.

Igår lyckades jag få en bild där hon ställt sig upp själv för alla första gången!

20150309_150223_zpswrj9eubn.jpg

Skönt att jag inte är helt ensam med hushållsarbetesuppdelningsproblem..! Även om det är trist att deT Är så vanligt :(

Nyss fick jag krypa in riktigt nära Vidar för att höra hans andetag, det tillhör inte vanligheterna om man säger så, det brukar rossla och låta ganska mycket.
Men det känns sååå bra att lyssna på små mjuka snusningar, kan lyssna i en evighet <3
Måtte han få bli frisk från förkylningar och skit ett tag nu så han får återhämta sig.
(inte helt kry från senaste förkylningen men uppenbarligen på rätt väg)

Fick tillbaka mensen idag. Har varit skönt att vara utan den :)

Så nu är det testkörning med menskopp, har inte behövt använda den på 1,5 år och sen senast har jag ju gått igenom en förlossning också.. Vakna i en blodig pöl i natt när koppen halkat snett eller åkt ut? :p

Märker ni av att underlivet förändrat sig efter förlossningen/ar?

Jag har fått en hel del förändringar, både bra och mindre roliga. Kan skriva en smärre novell om det men börjar så här ^^

Fick tillbaka mensen idag. Har varit skönt att vara utan den :)

Så nu är det testkörning med menskopp, har inte behövt använda den på 1,5 år och sen senast har jag ju gått igenom en förlossning också.. Vakna i en blodig pöl i natt när koppen halkat snett eller åkt ut? :p

Märker ni av att underlivet förändrat sig efter förlossningen/ar?

Jag har fått en hel del förändringar, både bra och mindre roliga. Kan skriva en smärre novell om det men börjar så här ^^

Men lyckans dig att ha varit utan så länge! Är så sugen på en menskopp men kommer mig aldrig för att köpa en.

Jag tycker att snipperiet har förändrats ganska mycket. Dels har jag en del ärrvävnad kvar som stör och stramar. Livmodertappen sitter längre ner och det är mera "öppet" liksom.
Jag har fruktansvärt ont av tamponger men klarar inte binda. Är menskopp bekvämare?

Men lyckans dig att ha varit utan så länge! Är så sugen på en menskopp men kommer mig aldrig för att köpa en.

Jag tycker att snipperiet har förändrats ganska mycket. Dels har jag en del ärrvävnad kvar som stör och stramar. Livmodertappen sitter längre ner och det är mera "öppet" liksom.
Jag har fruktansvärt ont av tamponger men klarar inte binda. Är menskopp bekvämare?
Oja, menskopp är bekvämare.
Och den har höll tätt hela natten :)

Jag klarar inte heller av binda, tycker det blir varmt, kladdigt och äckligt. Hade ofta svamp när jag använde tampong, och fick ont när den skulle in (vestibulit). Visst, det kan fortfarande kännas lite när koppen ska in, men oftast bara första gången när mensen börjar. Sen byter man inte lika ofta, och den sitter bara där, så jag brukar glömma av att jag har mens :D

Älskar min kopp, bara fördelar :)

Jag är också mer "öppen ". Det är inte helt negativt eftersom sexet blivit bättre (pga vestibuliten) men sjukt störande eftersom jag drar in luft vid vissa sexställningar .

Åh så kul att höra dig säga det! @DarkInNight
Stackars liten så länge han har haft det jobbigt, skönt att det äntligen vänder! :)

Gabriel äter ersättning på natten, gröt och frukt till frukost. Ca 6:00. Sen "lunch" 9:30-10:30. Mellanmål/frukt 14. "Middag" 16. Gröt 18. Däremellan ersättning då och då om han inte ätit sig mätt på målen. Han äter då runt 100 ml. Förutom på natten... vid 22:30-00:30 äter han runt 150ml. Sen runt 80-100 ml 3:30-4:30. Önskar att han kunde sluta vara så natthungrig för jag tycker att han äter så bra på dagen. Men men..

Ååååhh, när ni nu pratar menskopp... utan att prova min gamla så bara antog jag ( pga det andra ni skriver om) att jag behövde en större. Så köpte en ny och det bara läckte! :cool: Så tillbaka till den gamla mindre..

Stackars liten så länge han har haft det jobbigt, skönt att det äntligen vänder! :)

Gabriel äter ersättning på natten, gröt och frukt till frukost. Ca 6:00. Sen "lunch" 9:30-10:30. Mellanmål/frukt 14. "Middag" 16. Gröt 18. Däremellan ersättning då och då om han inte ätit sig mätt på målen. Han äter då runt 100 ml. Förutom på natten... vid 22:30-00:30 äter han runt 150ml. Sen runt 80-100 ml 3:30-4:30. Önskar att han kunde sluta vara så natthungrig för jag tycker att han äter så bra på dagen. Men men..

Ååååhh, när ni nu pratar menskopp... utan att prova min gamla så bara antog jag ( pga det andra ni skriver om) att jag behövde en större. Så köpte en ny och det bara läckte! :cool: Så tillbaka till den gamla mindre..

Imorse hade han feber igen, systern har varit förkyld så det kommer väl därifrån.

Men vi var på sexmånadersläkarundersökning idag. Det var en (av få) läkare jag faktiskt känner en smula tillit till.
Allt var så normalt och bra, tillväxt, kommunikation, hud etc, allt såg fint ut.
-Något annat du undrar över?
-Jag är orolig över att alla dessa förkylningar i grunden är någon värre sjukdom, Som förstör immunförsvaret eller så?
Men enligt läkaren var det tvärtom. Att han måste ha ett jäkla bra immunförsvar eftersom han aldrig fått någotn allvarligare sjukdom som lunginflammation, öroninflammation etc, utan att kroppen gång på gång tar hand om infektionerna.
Sen att det är drygt, ja. Men skulle absolut inte oroa mig.

Så det känns bra. Nu kan jag sluta oroa mig att han skulle vara svag /sjuk och hålla mig fast vid att han istället är stark som bekämpar förkylningarna på löpande band.

Åh han var så go igår.
Jag kom hem efter fem timmar på jobb, Vidar satt i pappas famn. Han skiner upp och lutar sig mot mig, jag möter honom och så får jag världens största och blötaste bebispuss på munnen/kinden :D

Iofs "öppnare" som i "större" passar inte helt bra som beskrivning av mig.
Jag blev ihopsydd lite väl bra efter första barnet, vi kunde inte ens ha sex, det tog stopP.
Ändå så började luftproblemet när vi väl kunde ha sex igen. Så jag måste ju varit öppnare men trängre? Haha

Den här gången sydde de lite mer sparsamt, har frågat sambon om han känner skillnad vilket han säger att han inte gör. Men han kanske ljuger :p

Skulle kanske tagit före-och-efter-förlossningen-bilder? ^^

Iofs "öppnare" som i "större" passar inte helt bra som beskrivning av mig.
Jag blev ihopsydd lite väl bra efter första barnet, vi kunde inte ens ha sex, det tog stopP.
Ändå så började luftproblemet när vi väl kunde ha sex igen. Så jag måste ju varit öppnare men trängre? Haha

Den här gången sydde de lite mer sparsamt, har frågat sambon om han känner skillnad vilket han säger att han inte gör. Men han kanske ljuger :p

Skulle kanske tagit före-och-efter-förlossningen-bilder? ^^

Jag tycker inte heller att jag är öppnare som i större. Men slidöppningen är liksom alltid lite öppen. Innan jag fick barn var den stängd.
Jag upplever snarare att jag har blivit trängre, men inte heller här känner sambon någon skillnad.

Oavsett, fan vad häftig kroppen är ändå. Har liksom fött ut en unge genom ett orimligt litet hål. Häftiga, coola och helt fantastiska kropp! Har fått en så mycket större respekt för mig själv, och alla andra kvinnor.

Har läst alla inlägg och ställer mig till skaran som hamnat i hemmafruträsket. Sambon är bedrövlig, tom på att plocka reda på sina egna saker. Skulle nästan kunna dra mig till att 4-åringen är duktigare på att plocka upp efter sig än vad han är. Och det är fruktansvärt tröttsamt. Jag gör allt här hemma. Innan så har vi haft dealen att han ska sköta diskmaskin och jag tvättar men om jag ska kunna laga mat så lär jag sköta disken med för annars är det en omöjlighet. Att han sällan lagar mat är dock inget konstigt då han sällan är hemma innan 18 på vardagar och då är det ju lite sent att börja med maten.
Lilleman verkar ha fått en inbyggd väckarklocka kl 7, vilket inte hade vart något problem om han inte hade vaknat 100 ggr på natten för att äta. En bra natt sover han till 03 och sen till 06 för att somna om till 07. Börjar bli less på detta nattammande, det är drygt... Och han borde inte behöva det heller nu när han är 9,5 månad. Gav på förslag att sambon kunde ta honom en natt men det vart grymt och suck, och han tyckte att han behöver väl äta han är så liten.. Ja jo, men jag då??? Ska jag gå runt som en zombie tills han behagar att sluta själv?
Hur ska man göra för att minska ner på nattamning? Måste man sluta helt eller kan man ge vatten första gångerna han vaknar och sen kanske amma framåt morgonen eller blir det bara förvirrande?

Har läst alla inlägg och ställer mig till skaran som hamnat i hemmafruträsket. Sambon är bedrövlig, tom på att plocka reda på sina egna saker. Skulle nästan kunna dra mig till att 4-åringen är duktigare på att plocka upp efter sig än vad han är. Och det är fruktansvärt tröttsamt. Jag gör allt här hemma. Innan så har vi haft dealen att han ska sköta diskmaskin och jag tvättar men om jag ska kunna laga mat så lär jag sköta disken med för annars är det en omöjlighet. Att han sällan lagar mat är dock inget konstigt då han sällan är hemma innan 18 på vardagar och då är det ju lite sent att börja med maten.
Lilleman verkar ha fått en inbyggd väckarklocka kl 7, vilket inte hade vart något problem om han inte hade vaknat 100 ggr på natten för att äta. En bra natt sover han till 03 och sen till 06 för att somna om till 07. Börjar bli less på detta nattammande, det är drygt... Och han borde inte behöva det heller nu när han är 9,5 månad. Gav på förslag att sambon kunde ta honom en natt men det vart grymt och suck, och han tyckte att han behöver väl äta han är så liten.. Ja jo, men jag då??? Ska jag gå runt som en zombie tills han behagar att sluta själv?
Hur ska man göra för att minska ner på nattamning? Måste man sluta helt eller kan man ge vatten första gångerna han vaknar och sen kanske amma framåt morgonen eller blir det bara förvirrande?
Hur mycket äter han på dagen?

Kan du inte ge honom någon annan mat under natten? Då kan ju din sambo sticka till honom en nappflaska med något mer matigt än vatten under natten.

Nattamandet har också den funktionen att upprätthålla mjölkmängden.

Dessutom är det en överlevnadsinstinkt för barnet att kolla av att man inte blivit övergiven.

Just den kombinationen kan göra det svårt att sluta äta under natten av sig själv för vissa barn.

Visst kan man sluta amma på natten och bara amma på dagen. Men vissa barn har som sagt svårt för det och det kan innefatta en hel del skrikande.

Oftast brukar det vara lättast om den som inte ammar tar barnet under natten den tiden man avvänjer från nattamningen.

Hur mycket äter han på dagen?

Kan du inte ge honom någon annan mat under natten? Då kan ju din sambo sticka till honom en nappflaska med något mer matigt än vatten under natten.

Nattamandet har också den funktionen att upprätthålla mjölkmängden.

Dessutom är det en överlevnadsinstinkt för barnet att kolla av att man inte blivit övergiven.

Just den kombinationen kan göra det svårt att sluta äta under natten av sig själv för vissa barn.

Visst kan man sluta amma på natten och bara amma på dagen. Men vissa barn har som sagt svårt för det och det kan innefatta en hel del skrikande.

Oftast brukar det vara lättast om den som inte ammar tar barnet under natten den tiden man avvänjer från nattamningen.
Han äter bra på dagen nu, frukost mellis lunch mellis och gröt som middag och välling innan läggdags. Han ammar inget på dagen för han har helt enkelt inte tid och då blir det bara en kamp om att få honom att ligga still, så jag har lagt ner det nu.

Han äter bra på dagen nu, frukost mellis lunch mellis och gröt som middag och välling innan läggdags. Han ammar inget på dagen för han har helt enkelt inte tid och då blir det bara en kamp om att få honom att ligga still, så jag har lagt ner det nu.
Men kan inte detta vara ett bra läge att sluta amma i så fall?

Ibland är det bra med större barn. Storstädningen av huset tog inte särskilt lång tid när vi var fyra som jobbade på. Jag var nog långsammast för lilla fröken hängde med mig, å andra sidan tar jag tvätten och den tar ju hela dan.

6 månader nu (igår) och det är nästan BARA jag som duger även om stackars sambon försöker ta henne så mycket han kan. Det gör att jag känner mig psykiskt slut, får aldrig vara bara jag och ifred. Men snart börjar jag jobba så då blir det ju typ 7h per dag utan bebis *mixade känslor*.

Ibland är det bra med större barn. Storstädningen av huset tog inte särskilt lång tid när vi var fyra som jobbade på. Jag var nog långsammast för lilla fröken hängde med mig, å andra sidan tar jag tvätten och den tar ju hela dan.

6 månader nu (igår) och det är nästan BARA jag som duger även om stackars sambon försöker ta henne så mycket han kan. Det gör att jag känner mig psykiskt slut, får aldrig vara bara jag och ifred. Men snart börjar jag jobba så då blir det ju typ 7h per dag utan bebis *mixade känslor*.
Blir du att jobba sju timmar fem dar i veckan? Ska sambon vara hemma med lilltösen?
Det blir nog bra, men kommer säkert bli tufft första tiden för din sambo om hon är väldigt mammig nu . När börjar du jobba?

Blir du att jobba sju timmar fem dar i veckan? Ska sambon vara hemma med lilltösen?
Det blir nog bra, men kommer säkert bli tufft första tiden för din sambo om hon är väldigt mammig nu . När börjar du jobba?
Jag är 6h på kontoret sen jobbar jag mer hemifrån så det är 100%, det är det förresten redan nu i mars... många föreläsningar och övernattningar. Än så länge följer fröken med men det börjar bli svårare iom att hon är mer rörlig och pratar och lägger sig i när jag ska prata :-) Sambon är hemma från 7 april, det kommer bli bra för dem, dels så inte fröken ser mig och kan ta den lätta vägen att mamma förstår allt (...) och sambon inte kan ta den lätta vägen att lämna över kinkig brud. Han har insett hur smidigt det är att ha sjalen på när hon är gnällig så det är väl läge att han lär sig knyta själv. Ringsjalen får han ont i ryggen av snedbelastningen som blir. En annan är ju van att bära på höften och kånka på klumpen mest hela dagarna så min rygg har ju stärkt sig varefter hon växer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka