Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Hon är inte jätteintresserad av mat men hon äter mer nu än innan tycker jag. Frukosten går ner utan problem men lunchen brukar vara svårare. Idag fick jag dock i henne en tetra med majsvälling när hon inte ville ha maten. På kvällen har det gått ganska bra med middagen ett par dagar nu. Sen får hon ju mellis ett par ggr också såklart. Då brukar det bli vad hon tycker om. Typ fruktpure eller nestlés barnyoghurt. Igår satt hon och plockade med majs och ärtor men det mest hamnade på golvet. :D
Hon verkar vilja ha vår mat när vi bjuder henne så ska försöka laga lite mat som smakar mer får vi se om det kan göra susen.
Kan kaloririk plockmat vara något? Typ någon barnvänlig fet ost, skuren i små tärningar? Makaroner? etc
Vidar älskar förövrigt ost :p , och Findus ärt/majs/paprika-blandning. Idag åt han ett halvt glas med Findus grönsaker ^^

Eller grädde till gröten kanske? :d

Kan kaloririk plockmat vara något? Typ någon barnvänlig fet ost, skuren i små tärningar? Makaroner? etc
Vidar älskar förövrigt ost :p , och Findus ärt/majs/paprika-blandning. Idag åt han ett halvt glas med Findus grönsaker ^^

Eller grädde till gröten kanske? :d

Åh men ost ska jag testa! Det brukar hon gilla. Problemet med tärningar eller bitar överlag är väl att hon suger och smakar lite innan de åker ut igen och så in med nästa. :p
Makaroner ska jag prova igen men lite samma där, in o så ut igen.
Grädde ska jag också definitivt ha i en skvätt i gröten imorgon.
Tack så mkt för tips! Jag känner att jag har blivit helt låst och är bara frustrerad och ledsen över allt strul som varit just nu så det är himla skönt med lite pepp och nya idéer. :)
Alla jag har pratat med irl så att säga tycker jag ska sluta oroa mig och att hon äter när hon är hungrig osv.
Visst äter hon lite nu men vikten är ju inte alls som vi vill att den ska vara. :(

Åh men ost ska jag testa! Det brukar hon gilla. Problemet med tärningar eller bitar överlag är väl att hon suger och smakar lite innan de åker ut igen och så in med nästa. :p
Tack så mkt för tips! Jag känner att jag har blivit helt låst och är bara frustrerad och ledsen över allt strul som varit just nu så det är himla skönt med lite pepp och nya idéer. :)
Alla jag har pratat med irl så att säga tycker jag ska sluta oroa mig och att hon äter när hon är hungrig osv.
Visst äter hon lite nu men vikten är ju inte alls som vi vill att den ska vara. :(
Så söt, kan se det framför mig hur hon testar :D
Men vad tror du om en väldigt mjuk ost som nästan smälter, åker den ut ur munnen lika fort? Gräddost? :d

Med tanke på att köpegröt är järnberikad och att mjölkprodukter hämmar upptag av järn så kanske du skulle testa med lite matolja i gröten istället?

Gösta äter gladeligen hemlagad mat men bara frukt på burk. All mat på färdig burk ger bara en grimaserande pojk som inte fort nog kan få ut det där äckliga ur munnen.

Så söt, kan se det framför mig hur hon testar :D
Men vad tror du om en väldigt mjuk ost som nästan smälter, åker den ut ur munnen lika fort? Gräddost? :d

Får nog bli en tripp till affären imorgon och försöka handla massa smaskigt som kanske kan locka fröken. :d Gräddost i riktiga minibitar borde kanske gå. :D
Ska testa den blandningen som du pratade om med. Hon har fått en en skiva paprika att smaska lite på innan och det var väldigt poppis. :)

Med tanke på att köpegröt är järnberikad och att mjölkprodukter hämmar upptag av järn så kanske du skulle testa med lite matolja i gröten istället?

Gösta äter gladeligen hemlagad mat men bara frukt på burk. All mat på färdig burk ger bara en grimaserande pojk som inte fort nog kan få ut det där äckliga ur munnen.
Burkmat är inte någon större hit här heller. Till och med ris med tomatsås är godare :p

Tyvärr ger jag inte så mycket vanlig mat just nu, lilla magen verkar inte klara av att ta hand om det ännu. Så det är mest ersättning han äter just nu.
Men det slinker som sagt ner lite smått av diverse mat, men inga riktiga portioner.

Får nog bli en tripp till affären imorgon och försöka handla massa smaskigt som kanske kan locka fröken. :d Gräddost i riktiga minibitar borde kanske gå. :D
Ska testa den blandningen som du pratade om med. Hon har fått en en skiva paprika att smaska lite på innan och det var väldigt poppis. :)
Hoppas, hoppas att ni hittar något hon gillar !

Oj det visste jag inte. Får testa olja då kanske. Kanske göra egen gröt med så man kanske kan få i henne lite grädde också.

Samma här med frukten. Gjorde egen efterrätt till henne igår med blåbär och banan men det gick inte. Burkfrukten slank ner lätt dock.
Hon har ju ätit burkmat utan problem förut men nu åker den ut direkt. Ska som sagt testa laga lite mer eget och se om det kan gå hem. Är så himla dålig på matlagning bara så måste läsa på lite. :o

Burkmat är inte någon större hit här heller. Till och med ris med tomatsås är godare :p

Tyvärr ger jag inte så mycket vanlig mat just nu, lilla magen verkar inte klara av att ta hand om det ännu. Så det är mest ersättning han äter just nu.
Men det slinker som sagt ner lite smått av diverse mat, men inga riktiga portioner.

Om fröken ändå ville ha ersättning skulle jag känna mig lugnare. Ska försöka få i henne mer av det de gånger hon ratar maten. Välling går lättare men hon kan ju inte dricka hur mkt välling som helst efter vad jag har förstått gällande havre och gluten osv.

Jahopp. Viktkoll idag igen. 60 gram ner igen och jag känner mig som sämsta mamman i världen som inte kan få mitt eget barn att äta ordentligt och gå upp i vikt. :cry: Längd och huvudmått följer kurvan perfekt. Vad gör man egentligen?
Ska tillbaka nästa vecka igen och då ska vi få träffa en läkare.
Vi funderade på om det kan vara gluten kanske men jag vet inte.
För övrigt är hon piggare och gladare än någonsin. Busar, leker och utvecklas som bara den. Vinkar till allt och alla, står på alla fyra och gungar mest hela tiden och börjar förstå hur man ska göra för att komma upp i sittande från liggande. :love:
Så länge längd och huvudmått följer sin kurva så brukar det inte vara någon större fara.

Speciellt inte om hon verkar nöjd och glad.

Jag är lite osäker då jag har en tendens att blanda ihop alla lite (:o). Äter hon ersättning/ammar du fortfarande?

Så länge längd och huvudmått följer sin kurva så brukar det inte vara någon större fara.

Speciellt inte om hon verkar nöjd och glad.

Jag är lite osäker då jag har en tendens att blanda ihop alla lite (:o). Äter hon ersättning/ammar du fortfarande?

Jag blandar med ihop folk. :o
Jag slutade amma för ca en månad sen kanske. Hon var helt enkelt inte intresserad mer än kanske litegrann på morgonen och då försvann mjölken ganska snabbt.
Försöker dock få i henne ersättning nu eftersom hon tappat så men det går lite si och så. Välling vill hon hellre ha men vet inte hur mkt man vågar ge.

Jag slutade amma för ca en månad sen kanske. Hon var helt enkelt inte intresserad mer än kanske litegrann på morgonen och då försvann mjölken ganska snabbt.
Försöker dock få i henne ersättning nu eftersom hon tappat så men det går lite si och så. Välling vill hon hellre ha men vet inte hur mkt man vågar ge.

Kan du inte blanda ersättning och välling då? :)

Förvisso är ersättning mer näringsfullt än välling men man skulle kunna blanda i lite olja eller något energirikt (bra dessutom om hon är hård i magen).

Tror inte direkt att det är någon fara att ge mycket välling. Välling har fått en del skäll på sista tiden men det är inget dåligt med det på så sätt som tex äta hamburgare morgon/middag/kväll. Tvärtom det är en ganska så näringsfull och nyttig mat.

Nackdelen skulle vara att vällingen "stjäl" utrymme från annan mat. Dvs hon äter välling istället för vanlig mat.

Det låter ju lite som om hon inte får i sig tillräckligt med mat. Vid intoleranser så brukar det ju finnas fler symptom än bara viktnedgång/ej viktuppgång.

Hade hon tappat i vikt eller är det själva kurvan som tappat ökning? (Dvs om hon vägde 100 förra vägningen så väger hon 80 nu).

Tycker det är jättebra att ni får träffa en läkare. Oftast brukar det ju inte vara något. Dessutom följer ju din tjej dom andra två kurvorna.

Kan du inte blanda ersättning och välling då? :)
Såklart kan jag ju det! :o Fast i tankesättet var det ja..

Förvisso är ersättning mer näringsfullt än välling men man skulle kunna blanda i lite olja eller något energirikt (bra dessutom om hon är hård i magen).

Tror inte direkt att det är någon fara att ge mycket välling. Välling har fått en del skäll på sista tiden men det är inget dåligt med det på så sätt som tex äta hamburgare morgon/middag/kväll. Tvärtom det är en ganska så näringsfull och nyttig mat.

Nackdelen skulle vara att vällingen "stjäl" utrymme från annan mat. Dvs hon äter välling istället för vanlig mat.

Det låter ju lite som om hon inte får i sig tillräckligt med mat. Vid intoleranser så brukar det ju finnas fler symptom än bara viktnedgång/ej viktuppgång.

Hade hon tappat i vikt eller är det själva kurvan som tappat ökning? (Dvs om hon vägde 100 förra vägningen så väger hon 80 nu).

Tycker det är jättebra att ni får träffa en läkare. Oftast brukar det ju inte vara något. Dessutom följer ju din tjej dom andra två kurvorna.

Olja ska jag prova! Nu på morgonen fick hon brödbitar med ordentligt med smör på och det verkar gå hem. Plus den vanliga gröten då såklart.
Jag tror med att hon helt enkelt inte får i sig tillräckligt.
Jag tror hon har gått ner men svårt att veta säkert. Hon vägde ca 9,2 vid 6 månader. Vid 8 månader precis innan kollen blev hon ju dålig så när hon vägdes då vägde hon 9,3. Hon var nere på 9,2 igen en vägning men sedan vände det. Igår vägde hon exakt 9,5 vilket var 60 gram mindre än i fredags. Dock tror vi att hon har vägt ca 10,5 en vända då vi ställt oss med henne på vågen men det vet vi inte säkert.

Återigen. TACK för alla råd och tips!
Känner mig faktiskt lugnare nu än när jag träffade BVC sköterskan. Hon är jättegullig men även om jag ber om det får jag inte så mkt konkreta råd om vad jag ska prova att ge henne osv.

Om fröken ändå ville ha ersättning skulle jag känna mig lugnare. Ska försöka få i henne mer av det de gånger hon ratar maten. Välling går lättare men hon kan ju inte dricka hur mkt välling som helst efter vad jag har förstått gällande havre och gluten osv.
Min som nu är 13 år åt BARA välling en period, 5 ggr/dygn välling och vägrade allt annat. Han är en pigg och normal unge idag :-)

Här har vi äntligen ätit klart antibiotikan mot kikhostan. Nu hostar hon nästan ingenting och det rosslar i lungorna istället så man vill att hon hostar. Men hon är pigg och glad för det mesta, särskilt när vi gör något iväg eller när syskon och pappa kommer hem. Bara jag är ganska tråkig tydligen. Fast igår var vi ute för det var varmt och skönt på södersidan och det var jättekul att krypa runt på altanen.

Gösta är idag 10 månader. En stunden är det som om han kom alldeles nyss och andra som om han alltid har funnits i familjen. Har lite svårt att föreställa mig livet utan honom känns som om det var tomt. Men jag vet ju att vi hade det väldigt bra före hans födelse också. Lite konstigt hur hjärnan fungerar ibland.

Han har den senaste veckan sovit väldigt oroligt på småtimmarna. Skriker i sömnen utan att vakna, men vrider och vänder sig och är klart missnöjd med något. Oftast går det att få honom att somna om genom att ge honom nappflaskan att snutta på. han tar ju varken napp eller annan snutte. Men i natt var jag vaken ca 03-05. Då han till och från var en vaken solstråle som inte alls förstod varför inte mamma gick ned med honom på undervåningen så han fick leka med sina leksaker. Det gör att jag är en zombie på jobbet idag.

Hoppas att den här fasen vad den nu går ut på går över snabbt så vi får tillbaka vår nattsömn!

Såklart kan jag ju det! :o Fast i tankesättet var det ja..

Olja ska jag prova! Nu på morgonen fick hon brödbitar med ordentligt med smör på och det verkar gå hem. Plus den vanliga gröten då såklart.
Jag tror med att hon helt enkelt inte får i sig tillräckligt.
Jag tror hon har gått ner men svårt att veta säkert. Hon vägde ca 9,2 vid 6 månader. Vid 8 månader precis innan kollen blev hon ju dålig så när hon vägdes då vägde hon 9,3. Hon var nere på 9,2 igen en vägning men sedan vände det. Igår vägde hon exakt 9,5 vilket var 60 gram mindre än i fredags. Dock tror vi att hon har vägt ca 10,5 en vända då vi ställt oss med henne på vågen men det vet vi inte säkert.

Återigen. TACK för alla råd och tips!
Känner mig faktiskt lugnare nu än när jag träffade BVC sköterskan. Hon är jättegullig men även om jag ber om det får jag inte så mkt konkreta råd om vad jag ska prova att ge henne osv.
Du kan blanda ner lite smör i gröten också. Överlag kan du blanda ner en klick smör/olja i allt hon äter.

Min som nu är 13 år åt BARA välling en period, 5 ggr/dygn välling och vägrade allt annat. Han är en pigg och normal unge idag :-)
Ha ha ha! Samma här. Har också en som bara åt välling en period. Han är dock bara fyra år så svårt att säga om han är normal än det lilla monstret :D

Vi har ju också en liten herre som är lite kinkig med maten, mycket åker ut igen men frukt går ofta ner. Jag brukar göra egna smoothies med olika frukter och nu på sistone har jag börjat ha i rysk yougurt som är den mest feta och även en skvätt vispgrädde. Försöker även få i ypugurten till frukost då herrn inte är så förtjust i gröt längre.. I övrigt har jag i olja i allt! Maten vällingen på mackan har jag massa fett. Och gärna få i lite avokado också som ju också är fett.
Så fett fett fett fett Brukar ju hjälpa magen också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka