Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Oj @majola undrar vad det kan vara.

Här har det blivit förkyld för första gången. Intressanta bubblor kommer ur näsan, stora också! Rätt så pigg och glad ändå men sover mer.

Oj @majola undrar vad det kan vara.

Här har det blivit förkyld för första gången. Intressanta bubblor kommer ur näsan, stora också! Rätt så pigg och glad ändå men sover mer.

Var iväg och kollade det nu vid lunch. Definitivt ingen barnsjukdom ialla fall (=> vi behöver inte isolera oss!) utan en reaktion av något slag. Antingen allergisk eller på en vanlig förkylning. Inget man kan göra förutom att ge allergidroppar (de är egentligen från ett år, men läkaren sa att det går att ge redan nu om han har det jättejobbigt), evtl smärtstillande och så avvakta. Om det inte kommer tillbaka är det inget att tänka mer på, kommer det tillbaka så måste man fundera kring allergier.

Igår natt gav jag både nurofen och smorde in med smärtstillande tandgel. Och imorse såg jag att den tredje tanden kommit igenom så det var mycket på en gång nu...

Usch @majola det lät jobbigt för honom :(

Jag undrar vad som händer med/i Gabriel just nu... sen förra veckan så sover han så dåligt. Han vaknar och gråter runt varannan timme, och därimellan så får man vysha och vagga (han sover i vagga) honom för att han ska fortsätta sova. Men det blir ju ingen sömn för en annan. När han gråter så är det bara att lyfta upp och gå och göra ersättning för antingen så är han hungrig eller så tröstar den så han somnar. Men han äter inte på natten som han brukade heller.
Förr så somnade han runt 20. Åt runt halv 1, 2. Somnade om. Sov till 5-6. Åt och sen vaken till 7-8 då sov han ca 40 min till.
Nu somnar han fortfarande runt 20. Men sen går det i gråtintervaller...

Men han är ju med på ett helt annat sätt nu, bara senaste veckorna. Rullade över från rygg till mage för första gången igår!

Men jag är så trött. Pappa ska ta den här natten. Bad om nästa också, men det ser det inte ut att bli.
Jag är i zombiemoode just nu.

Och jag skäms så mycket för att när jag hör av att nu, nu kommer han att börja gråta och vi måste upp... så blir jag så frustrerad. "Inte igen... varför går det bara inte att sova en timme till.."

Usch. Jag vill inte skicka någon sån energi till honom! Han är ju det underbaraste jag har och han har det så tufft! Men hela min kropp skriker :-/

Och jag skäms så mycket för att när jag hör av att nu, nu kommer han att börja gråta och vi måste upp... så blir jag så frustrerad. "Inte igen... varför går det bara inte att sova en timme till.."

Usch. Jag vill inte skicka någon sån energi till honom! Han är ju det underbaraste jag har och han har det så tufft! Men hela min kropp skriker :-/
Ibland får dom sådana perioder. Gör han så även om ni sover bredvid honom? Hur länge väntar ni innan nu går ifrån honom när han har somnat? Går han fortfarande på smärtstillande?
Alltid när dom får ett sådant beteende så kollar jag alltid öronen.

Om han nu inte har ont någonstans så är det där en normalt beteende. Bebisens överlevnad hänger på att hans föräldrar tar hand om honom. När han då blir lämnad själv så signalerar hans hjärna FARA. Var är mamma/pappa!!!

Men fundera först om han inte har ont någonstans.

Usch @majola det lät jobbigt för honom :(

Jag undrar vad som händer med/i Gabriel just nu... sen förra veckan så sover han så dåligt. Han vaknar och gråter runt varannan timme, och därimellan så får man vysha och vagga (han sover i vagga) honom för att han ska fortsätta sova. Men det blir ju ingen sömn för en annan. När han gråter så är det bara att lyfta upp och gå och göra ersättning för antingen så är han hungrig eller så tröstar den så han somnar. Men han äter inte på natten som han brukade heller.
Förr så somnade han runt 20. Åt runt halv 1, 2. Somnade om. Sov till 5-6. Åt och sen vaken till 7-8 då sov han ca 40 min till.
Nu somnar han fortfarande runt 20. Men sen går det i gråtintervaller...

Men han är ju med på ett helt annat sätt nu, bara senaste veckorna. Rullade över från rygg till mage för första gången igår!

Men jag är så trött. Pappa ska ta den här natten. Bad om nästa också, men det ser det inte ut att bli.
Jag är i zombiemoode just nu.

Precis sådär gjorde vår kille också mellan ca 5-7 månader. Nu verkar det ha gått över *peppar peppar* och han sover lugnare och längre intervaller. Han har både lärt sig att sitta och åla framåt under den oroliga perioden så jag gissar att det har med utveckling att göra.

Ja, det är samma när vi samsovit och vi brukar vänta tills vi hört att andningen är tung och jämn. Nej, nu är det ingen smärtlindring. Hm... inte tänkt på öronen :o lkgbarn är ju ofta naturligt öronbarn. Han är sig själv när han är vaken, utom igår.. då var han lugnare..

Ja. Det är nog utvecklingen mycket. Herrejisses så fort allt hänt sista månaderna. Vi var för första gången på babycafe i öppna förskolan i onsdags. Han var helt lyrisk! Men här har de gränsen vid 7 mån. Jag tycker det är tidigt.. att sen vara med u övriga öppna förskolan. Förskolan har ju 1år som gräns så varför ska 8 mån vara med i blandad grupp där?

Ja.. det kommer ju inte att hålla på förevigt, bara mammagnäll. Men jag ska kolla öronen!:up:

Skönt att höra, tack!

Sixten hatar kött, fisk och fågel. Han kan gå med på pureer om det är på bara en grönsak. Frukt älskar han.
Gröt går bra ibland. Tror att blw skulle funka bra men jag är för feg.

Jag kan väl inte bara ge honom fruktpure?

Finns ingen anledning att känna sig stressad över vad eller hur en 6,5 månaders äter. Så länge han är pigg och frisk och följer sin kurva är allt bra.

*Kl*
Elisa är drygt 5 månader nu och äter en smakportion gröt på morgonen. Hon gillar gröt och skulle säkert äta mer om hon fick.
Har testat potatis och palsternacka också. Men det fick hon kväljningar av.

Förra veckan vägde hon 6,4 kg och var 62,8 cm.

Vad har era barn för ögonfärg?
Jag har själv bruna ögon, min man har blå. Alla mina söner har bruna ögon. Runt 4-6 månader har man sett att de kommer bli bruna.
Elisas ögon är knallblå.
10940416_10153059606986703_5109897837191363481_n.jpg

Ja, det är samma när vi samsovit och vi brukar vänta tills vi hört att andningen är tung och jämn. Nej, nu är det ingen smärtlindring. Hm... inte tänkt på öronen :o lkgbarn är ju ofta naturligt öronbarn. Han är sig själv när han är vaken, utom igår.. då var han lugnare..

Ja. Det är nog utvecklingen mycket. Herrejisses så fort allt hänt sista månaderna. Vi var för första gången på babycafe i öppna förskolan i onsdags. Han var helt lyrisk! Men här har de gränsen vid 7 mån. Jag tycker det är tidigt.. att sen vara med u övriga öppna förskolan. Förskolan har ju 1år som gräns så varför ska 8 mån vara med i blandad grupp där?

Ja.. det kommer ju inte att hålla på förevigt, bara mammagnäll. Men jag ska kolla öronen!:up:
Man kan också prova att ge dom lite smärtstillande för att se om det hjälper.
Pojkarna hamnar i djupsömn mycket fort. I princip så fort dom somnar.

Lillan däremot tar det ca 1-1,5 timme innan hon somnar på riktigt. Skillnaden är att innan hon hamnar där så vaknar hon kort efter man lämnat henne.

Det tog ett tag för mig att lista ut det. Tyckte hon sov som en kratta innan jag kom på varför.

Finns ingen anledning att känna sig stressad över vad eller hur en 6,5 månaders äter. Så länge han är pigg och frisk och följer sin kurva är allt bra.

*Kl*
Elisa är drygt 5 månader nu och äter en smakportion gröt på morgonen. Hon gillar gröt och skulle säkert äta mer om hon fick.
Har testat potatis och palsternacka också. Men det fick hon kväljningar av.

Förra veckan vägde hon 6,4 kg och var 62,8 cm.

Vad har era barn för ögonfärg?
Jag har själv bruna ögon, min man har blå. Alla mina söner har bruna ögon. Runt 4-6 månader har man sett att de kommer bli bruna.
Elisas ögon är knallblå.
10940416_10153059606986703_5109897837191363481_n.jpg
Mina tre killar är blonda och blåögda (än så länge) och tjejen är inte blåögd i alla fall. Själv är jag brunhårig och brunögd. Mannen ljushårig och blåögd.

Man kan också prova att ge dom lite smärtstillande för att se om det hjälper.
Pojkarna hamnar i djupsömn mycket fort. I princip så fort dom somnar.

Lillan däremot tar det ca 1-1,5 timme innan hon somnar på riktigt. Skillnaden är att innan hon hamnar där så vaknar hon kort efter man lämnat henne.

Det tog ett tag för mig att lista ut det. Tyckte hon sov som en kratta innan jag kom på varför.
Vidar behöver också en längre stund på sig innan han faller i djupsömn.

Ronja behöver bara fem-tio minuter :)

Sitter på hotellrum i Sundsvall med sovande bebis i sängen bredvid. Hon har skött sig så himla bra hela resan hit. Åkte 15 på em och hon sov ända till Valbo (Gävle) där jag väckte henne för vi skulle äta och fixa lite inne på IKEA, hann ju dit så vi hade 50 min på oss innan de stängde. Bra med amningsrum där det också fanns plats att leka lite. Iväg igen efter hon varit vaken dryga timmen, ställde upp babyskyddet mer rakt så hon kunde leka men efter 10 min sov hon igen så jag fick stanna och vicka ner den. Sen sov hon till vi hade 5 min kvar. Vilken guldunge! Hoppas nu det håller i sig, det blir mycket bilåkande de närmaste dagarna. I morgon drar vi vidare till Lycksele och sen på kvällen ner till Umeå.

Min sover också lite halvtaskigt nu. Hon gråter inte men vaknar ofta för att snutta och sedan somna om. Hur många gånger vet jag inte för jag misstänker att hälften av gångerna vaknar jag inte ens utan bara låter henne snutta medan jag mer eller mindre sover mig igenom det :D

Oj här var lite att läsa ikapp :D

Stackars liten @majola inte lätt när allting kommer på en gång!

Jag har känt likadant i helgen som @Pilo. Lillan väckte mig flera ggr per natt, typ en gång i timmen och så vaken ca 10-20 min åt gången... Har jag varit en zombie eller? Inatt var det lite mer normalt med två gånger. Var tvungna att sänka bottnen i hennes säng eftersom hon kommit på att hon kan sätta sig upp i sängen och dessutom drar hon sig upp och står på knäna.

Lillan har grå ögon och ljust hår. Både jag och min sambo är brunögda med brunt hår.

Dag två på resande fot. Startade 10.00 från Sundsvall och var i Lycksele 17.30. Fler oplanerade stopp, inte lika enkelt att köra dagtid. Hon höll sig glad tills det var 20 min kvar. Efter två stopp där hon bara ville leka blev det Babblarna på mobilen sista biten så vi skulle komma fram nån gång. Satt i sjalen under föreläsning gen och la sig bara i då och då

Dag två på resande fot. Startade 10.00 från Sundsvall och var i Lycksele 17.30. Fler oplanerade stopp, inte lika enkelt att köra dagtid. Hon höll sig glad tills det var 20 min kvar. Efter två stopp där hon bara ville leka blev det Babblarna på mobilen sista biten så vi skulle komma fram nån gång. Satt i sjalen under föreläsning gen och la sig bara i då och då
Ute på roadtrip? :)

Strongt av er att orka med sånt! Jag klagar bara jag måste ha liten med mig till stallet :D

Ännu en natt där hon vaknar stup i kvarten... Hon är orolig helt klart, för hon somnar snabbt igen när jag tar upp henne ur sängen. Har funderat flera gånger fram och tillbaka om hon ska sova hos oss men både sambon och jag sover verkligen urkasst då. På den ljusa sidan hägrar flytten, om två veckor är det skarpt läge! Då får lillfia ett eget rum, undrar hur nätterna blir då...

Han har inte varit sjuk, men nu har nattvakandet slutat hoppas jag. Sov mer som vanligt natt till måndag och idag. En matning, sen somna om. Vad jag lider med de som har barn som aldrig sover! Jag är helt färdig efter två veckor!

Han har rullat över från rygg till mage för första gången nu! Och lärt sig att hoppa i hoppgungan. (Fast bara korta stunder) Tycker det är så trisst, men vi kommer att missa babysimmet då kirurgen vill se oss på återbesök först. Men men, safety first.

Skönt att det funkar så bra Madick :-) våra turer till och från Uppsala har peppar peppar också gått bra. Men skulle åka från syster 6 mil bort en dag och fick stanna en 7 ggr. Han orkade inte somna. Fastnade i en halvtimme 9 km hemifrån...

Men han börjar bli "stor". Det är jättespännande med nya platser och med besök mm. Babycafe imorgon igen,tror att det blir svårt att gå hem igen.

Hur går det för er alla?
Med allergier, förhållanden och eksem?

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka