Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Åhnej!!! :( Ska katten få ett nytt hem nu?

Var på 8 månaderskontroll idag på bvc. Fröken är 72 lång (4 cm längre än vid 6 månader) och väger 8760. Hon har bara ökat drygt ett halvt kilo sen 6 månaderskontrollen och vi pratade om mat och att hon inte vill ha mer än ett par skedar, sen kniper hon ihop munnen och vänder sig bort. Inte ens mango som hon verkligen älskar äter hon särskilt mycket av. Vitlökssås gillar hon också men det kan jag ju inte proppa i henne. Hon hatar banan (hon ryser till när hon får det i munnen och spottar och fräser) och 99% av all gröt är med banansmak. Välling gillar hon inte heller. Nu räcker inte mjölken längre verkar det som så nu måste fröken börja äta...
Men hon följer sin längdkurva?

Så länge hon växer som hon skall så är det oftast ingen ko på isen.

Man kan prova blanda lite vaniljsocker i vällingen. Det kan hjälpa ibland.

Annars kan man prova med ersättning.

Det går ju att amma henne mer men du kanske skulle vilja fasa ut amningen lite?

Blanda i bröstmjölk i maten kan underlätta.

Som någon skrev tidigare så att låta henne plocka i sig maten själv kan hjälpa vissa.

Oftast lossar det lite om man kan hitta något dom gillar.

Jag gjorde alltid egen mat (dottern åt inte köpeburkar) och egen gröt med dottern och har blivit ännu mer antiindustrimat denna gången. Alla får göra som dom vill och jag dömer ingen och vill helst inte uppfattas som prettomorsa (som det lätt blir när man gillar att göra själv), tycker helt enkelt att det är väldigt enkelt att göra egen barnmat och att det känns bra att veta vad som är i.
Här kör vi gröt på boveteflingor och paltbröd med plommonpure. Gör även egen välling på havremjölk och skrädmjöl som Lukas har tyckt om från start. Dottern trugade vi väldigt länge med innan köpevälling dög.

Jag gjorde alltid egen mat (dottern åt inte köpeburkar) och egen gröt med dottern och har blivit ännu mer antiindustrimat denna gången. Alla får göra som dom vill och jag dömer ingen och vill helst inte uppfattas som prettomorsa (som det lätt blir när man gillar att göra själv), tycker helt enkelt att det är väldigt enkelt att göra egen barnmat och att det känns bra att veta vad som är i.
Här kör vi gröt på boveteflingor och paltbröd med plommonpure. Gör även egen välling på havremjölk och skrädmjöl som Lukas har tyckt om från start. Dottern trugade vi väldigt länge med innan köpevälling dög.
Har du recept på vällingen? :)

Åhnej!!! :( Ska katten få ett nytt hem nu?

Var på 8 månaderskontroll idag på bvc. Fröken är 72 lång (4 cm längre än vid 6 månader) och väger 8760. Hon har bara ökat drygt ett halvt kilo sen 6 månaderskontrollen och vi pratade om mat och att hon inte vill ha mer än ett par skedar, sen kniper hon ihop munnen och vänder sig bort. Inte ens mango som hon verkligen älskar äter hon särskilt mycket av. Vitlökssås gillar hon också men det kan jag ju inte proppa i henne. Hon hatar banan (hon ryser till när hon får det i munnen och spottar och fräser) och 99% av all gröt är med banansmak. Välling gillar hon inte heller. Nu räcker inte mjölken längre verkar det som så nu måste fröken börja äta...
Min första vägrade allt pureigt så där blev det "stavmat" som han kunde äta själv. Nu har jag fått reda på att det har ett namn, BLW :-) värt att testa.

Åh nej @DarkInNight :( fy så tråkigt!

Vi ska testa BLW. Men jag läste att de ska kunna sitta stabilt först. Så vi får vänta lite ... och jag är rädd för att det ska finnas stygn kvar som maten kan fastna. Nojjig.

Har en del dåligt samvete över att Gabriel fått burkmat. Men efter operationen så var det sempers pärondryck och mango som gällde.
Han vänder sig åt båda håll från rygg nu. Tänk så stolt man kan bli... både mor och son ;)
Och han vill så gärna framåt.. undrar var jag ska göra av alla mina orkidéer som står i låga fönster...

Apropå mat så har fröken fått börja smaka på allt möjligt. Gurka är supermumsigt att suga på, lika så apelsin och mandarinklyftor där jag bitit av toppen, de sugs ur totalt på saft. Äpple är kul att gnaga på och i morse fick hon en tomatskiva, det var poppis. Små bitar av varmkorv fick hon också, första hon faktiskt svalde som var lite mer "i bit", det gick bra. Till kvällen provade vi kokta morotsstavar. Det mesta verkar mumsigt! Hon är ju ändå inte ens 5 månader än (jo på fredag).

Oj ska försöka svara alla!

Äter hon gröt öht alltså? För de måste inte äta industrigröt med fruktsmak. Här i Tyskland finns det massor med spannmålsflingor på barnmatshyllan. Då kan du blanda i vilken fruktpuré du vill t ex. Du kan köra havregryn torra i mixer så blir de mer finmalda.

Raphael gillar inte gröt alls, så han äter banan och smörgås istället (han gillar banan). Det är också spannmål och frukt.

Har ni provat med plockmat och att hon får äta själv? Min dotter dissade puré och ville ha riktigt käk. Jag är så glad att Raphael i alla fall äter lunchpurén, men erkände mig besegrad med den där gröten ganska snabbt...

Intressant! Har gett henne smörgåsrån som hon mest leker med. Fick tips av bvctanten att ge små bitar vit bröd med leverpastej på så ska prova det. Hon tipsade också om avokado med yoghurt men det gillade fröken inte alls. Flingor har jag inte sett här. Min bvc vill gärna att de ska äta gröt eller välling som är berikad med mineraler och vitaminer.

Men hon följer sin längdkurva?

Så länge hon växer som hon skall så är det oftast ingen ko på isen.

Man kan prova blanda lite vaniljsocker i vällingen. Det kan hjälpa ibland.

Annars kan man prova med ersättning.

Det går ju att amma henne mer men du kanske skulle vilja fasa ut amningen lite?

Blanda i bröstmjölk i maten kan underlätta.

Som någon skrev tidigare så att låta henne plocka i sig maten själv kan hjälpa vissa.

Oftast lossar det lite om man kan hitta något dom gillar.

Hon ökar sin kurva hela tiden, dvs den är högre än vad som förväntas om du förstår vad jag menar?
Köpte majsvälling och ska testa det. Jag fortsätter amma, men vill helst fasa ut det så att jag bara ammar kväll och natt. Tyvärr funkar det inte med bröstmjölk i heller, har testat. Mango gillar hon väldigt mycket men äter inte så mkt av det heller.

@keilir är också nyfiken på recept på vällingen!

Min första vägrade allt pureigt så där blev det "stavmat" som han kunde äta själv. Nu har jag fått reda på att det har ett namn, BLW :-) värt att testa.

Där ser man! Jag ska kolla upp det! Hon är väldigt analyserande av sig, tänker och tittar länge innan hon gör något, plockar nästan aldrig saker ur andras händer utan vill själv plocka upp det.

Jättesnällt att ni delar med er av tips och erfarenheter, det uppskattas ska ni veta! :laugh::up:

Intressant! Har gett henne smörgåsrån som hon mest leker med. Fick tips av bvctanten att ge små bitar vit bröd med leverpastej på så ska prova det. Hon tipsade också om avokado med yoghurt men det gillade fröken inte alls. Flingor har jag inte sett här. Min bvc vill gärna att de ska äta gröt eller välling som är berikad med mineraler och vitaminer.

Såg nu att jag formulerade mig lite oklart. Jag menar alltså inte flingor som i müsli, utan mer som gryn (ibland är min svenska inte så himla bra längre, jag råkar ut för falska vänner från tyskan... :crazy:). fast apropos müsli så ska jag testa det när han är lite äldre och kan äta mer mjölkprodukter. Alltså schweizisk müsli som blir som kall gröt ungefär - fast babyvarianten som är väldigt finfördelad. Det smakar lite rejälare än bara gröt.

Jag har hört att det rekommenderas industrigröt eller välling i Sverige, alternativt att man berikar med paltbröd el dyl. Eftersom det inte alls är så här, och tyska barn blir stora och starka ändå, så känns det lite överdrivet. Men jag reserverar mig för att det kan finnas bakomliggande faktorer som gör att det är skillnad mellan Sverig eoch Tyskland. Eftersom min dotter inte åt puré och det är svårt för dem att tugga kött i bitar som bebisar :crazy: så frågade jag min barnläkare om man borde fundera på järnintaget (dessutom rekommenderar de inte här att man "byter upp sig" när det gäller ersättning, utan stannar kvar på spädbarnsvarianten). Han menade att det inte var något som helst problem (och det var det inte heller).

Oj ska försöka svara alla!

Hon ökar sin kurva hela tiden, dvs den är högre än vad som förväntas om du förstår vad jag menar?
Köpte majsvälling och ska testa det. Jag fortsätter amma, men vill helst fasa ut det så att jag bara ammar kväll och natt. Tyvärr funkar det inte med bröstmjölk i heller, har testat. Mango gillar hon väldigt mycket men äter inte så mkt av det heller.

@keilir är också nyfiken på recept på vällingen!

Där ser man! Jag ska kolla upp det! Hon är väldigt analyserande av sig, tänker och tittar länge innan hon gör något, plockar nästan aldrig saker ur andras händer utan vill själv plocka upp det.

Jättesnällt att ni delar med er av tips och erfarenheter, det uppskattas ska ni veta! :laugh::up:
Så länge hon följer sin längdkurva utan några dippar i växten på längden så gör några dippar i vikten inte så mycket. Jsg vet att dom flesta BVCtanter helst vill att barnen följer alla sina kurvor.

Just vikten är en dock sådan som kan variera mycket helt normalt. Man får i stället använda ögon och öron. Tex ser hon rund och go ut? Är hon nöjd? Ja då är vikten sekundär om hon växer som hon skall på längden.

Jag hade som sagt inte bekymrat mig om vikten så mycket just nu om hon är rund och go och glad (under förutsättning att längdkurvan fortsätter vara ok)

Har du provat med ersättning?

Vissa barn är senare med vanlig mat än andra. Inget konstigt och oftast fullt normalt. Problem blir det först om man vill fasa ut bröstmjölk/ersättning och barnet är lite sen med att ta till sig den vanliga maten. Hon måste inte äta vanlig mat, bröstmjölk/ersättning räcker utan problem som enda födan.

Ibland kan det räcka om man väntar några veckor och provar igen.

Eller så är det så att hon är liten i maten. Min näst äldsta pojk har alltid ätit vanlig mat som en liten fågelunge. Han har två kurvor. En på bröstmjölk och en på vanlig mat.

Tror du tänker rätt där. Skulle gissa att det lättaste är nog att försöka ersätta bröstmjölken med något annat flytande. Hon kanske behöver någon/några månader till för att kunna gå över till "fast" föda.

@majola intressant att det är sån skillnad mellan två länder. Har aldrig sett nån form av müsli/gryn heller, men det kan lika gärna vara att jag har missat det bara. Bvctanten var väldigt orolig för hennes järnvärde, därav tipset om leverpastej. Provade nu imorse och det var en jäkla massa hostande och harklande och sen ville hon inte ha igen.

Så länge hon följer sin längdkurva utan några dippar i växten på längden så gör några dippar i vikten inte så mycket. Jsg vet att dom flesta BVCtanter helst vill att barnen följer alla sina kurvor.

Just vikten är en dock sådan som kan variera mycket helt normalt. Man får i stället använda ögon och öron. Tex ser hon rund och go ut? Är hon nöjd? Ja då är vikten sekundär om hon växer som hon skall på längden.

Jag hade som sagt inte bekymrat mig om vikten så mycket just nu om hon är rund och go och glad (under förutsättning att längdkurvan fortsätter vara ok)

Har du provat med ersättning?

Vissa barn är senare med vanlig mat än andra. Inget konstigt och oftast fullt normalt. Problem blir det först om man vill fasa ut bröstmjölk/ersättning och barnet är lite sen med att ta till sig den vanliga maten. Hon måste inte äta vanlig mat, bröstmjölk/ersättning räcker utan problem som enda födan.

Ibland kan det räcka om man väntar några veckor och provar igen.

Eller så är det så att hon är liten i maten. Min näst äldsta pojk har alltid ätit vanlig mat som en liten fågelunge. Han har två kurvor. En på bröstmjölk och en på vanlig mat.

Tror du tänker rätt där. Skulle gissa att det lättaste är nog att försöka ersätta bröstmjölken med något annat flytande. Hon kanske behöver någon/några månader till för att kunna gå över till "fast" föda.

Tja hon är ju rund, kanske inte lika rund som för två månader sen, men visst finns det lite veck här och där :) Nej ersättning har jag inte provat ännu. Att hon skulle vara liten i maten har jag inte ens tänkt på. Har ju lerig reflekterat över hur mycket hon äter, det har hon och brösten reglerat så fint :) Jag får väl lugna mig lite och prova med mat lite senare igen.

Lite bonusbilder, två är från igår :)

20150207_191134_zpsjkrp30fs.jpg

IMG_20150207_152620_zpsain74kbo.jpg

20150131_172905_zpspymt0ti1.jpg

@majola intressant att det är sån skillnad mellan två länder. Har aldrig sett nån form av müsli/gryn heller, men det kan lika gärna vara att jag har missat det bara. Bvctanten var väldigt orolig för hennes järnvärde, därav tipset om leverpastej. Provade nu imorse och det var en jäkla massa hostande och harklande och sen ville hon inte ha igen.

Tja hon är ju rund, kanske inte lika rund som för två månader sen, men visst finns det lite veck här och där :) Nej ersättning har jag inte provat ännu. Att hon skulle vara liten i maten har jag inte ens tänkt på. Har ju lerig reflekterat över hur mycket hon äter, det har hon och brösten reglerat så fint :) Jag får väl lugna mig lite och prova med mat lite senare igen.

Det här var skumt. Såg inga bilder förrän jag citerade dig :confused:

Jag säger bara som det står på en av Rebeckas dregglisar: 100% charmtroll :love:

Oj så mycket hår! Jag längtar tills det kommer mer hår på det här lilla kala huvudet.

Jag brukar ta 2 msk skrädmjöl utvispat i 1,5 dl vatten, koka upp tills det tjocknar (rör om!) och sen späder jag med 1,5 dl havremjölk. Man kan givetvis ta vanlig mjölk också om man vill det. Sen brukar jag ta en uns vaniljpulver och ett par tsk kokosolja (använder den utan smak).
Man kan såklart göra större sats på rn gång och ha i kylen, håller åtminstone 2-3 dagar. Receptet ovan delar jag upp på två. Så han äter ca 125 ml till kvällen och ammar lite..

Oj så mycket hår! Jag längtar tills det kommer mer hår på det här lilla kala huvudet.

Det har sina nackdelar också... Snor som sitter som berget på morgonen, kräk som fastnar osv... Har klippt henne tre gånger sen hon föddes för att inte håret ska komma in i ögonen på henne och för att det ska se någorlunda jämt ut :)

Skar upp lite mango- och päronstavar till henne innan. Päronen var roliga att tugga på men hon spottade ut dem igen efter ett tag. Mangon tog hon i en gång, rös till och sen rörde hon inte den igen haha :D

Tack för att du delar med dig @keilir! Det ska jag prova!

En undran, var iväg till affären igår och hittade inte skrädmjöl. Var får jag tag i det? Letade efter paltbröd också men det hittade jag inte heller. Var ändå i en stor matbutik så jag tycker ju sortimentet borde vara stort.

@supersonic
Skrädmjöl vet jag inte, men paltbrödet finns bland tunnbrödet. Avlångt, fyrkantigt paket.

Ersättning var vår räddning när jag började jobba och storasyster inte kommit igång med maten riktigt. Hon ratade industrigröt helt också och jag minns hur stressad jag var över järnet.

Hon hoppar alltså uppåt mellan kurvorna? Då tänker du rätt i att vänta med maten. Bröstmjölk är ju fullgott till ett års ålder så så länge hon inte tappar på kurvan skulle jag inte vara orolig.

Lite tips på mat som kräsna storasyster gillade:
Är hon 8 månader kanske du kan prova med stavar av blodpudding? Koka upp 1 dl mjölk i en liten kastrull och lägg i blodpudding skuren i mindre bitar. Låter den puttra i mjölken i fem minuter mosa eller servera. Vi skar i stavar. En klar favorit här hemma!

Mjuk kokt broccoli (hel bukett) fungerade bra här också.

Du kan också prova med plättar gjorda på dinkelsikt. Recept finns i boken Andra mosboken av Johanna Westman.

Långt o svamligt, jag vet...

Senast ändrad:
En undran, var iväg till affären igår och hittade inte skrädmjöl. Var får jag tag i det? Letade efter paltbröd också men det hittade jag inte heller. Var ändå i en stor matbutik så jag tycker ju sortimentet borde vara stort.
På mitt ica maxi finns en sort och den står vid övriga mjölsorterna. Annars har jag beställt på ekologiska barnmatsbutiken, det är dyrt men å andra sidan går det ju inte åt några stora mängder..

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka