Energi
Trådstartare
Hur äter era små nu? Vi har introducerat mat långsamt och kom av oss iom sjukdom men nu är vi igång. En vanlig dag ser ut ungefär såhär:
Kl 8 Gröt och fruktpure, ca 0,5 dl. Vatten till och ersättning tills han är mätt, ca 150 ml
Kl 10 Ersättning, ca 170 ml
Kl 12 Lunch. Tre-fem iskuber med mat, från burk eller hemlagad. Borde motsvara ca 1/4 köpeburk. Vatten till och ersättning tills han är mätt, ca 150 ml
Kl 14 Fruktpure eller mosad banan
Kl 16 Ersättning,ca 170 ml
Kl 18 Middag, likadant som lunch
Kl 20 Ersättning med lite välling i. Han gillar inte välling och ratar den om det är mer än 50/50 ersättning välling men vi jobbar på det.
Han är en väldigt aktiv bebis, sitter sällan still utan ålar runt och upptäcker allt runtomkring sig. Han efterfrågar sällan mat men äter när han blir erbjuden. När han äter gröt eller mat tappar han snabbt koncentrationen och slutar äta och kniper igen munnen, annars hade han nog kunnat äta mycket mer vid varje mål. Han är dessutom väldigt tunn så jag är mån om att han får i sig så mycket som möjlig. Jag tänker att ju större mål mat han får i sig desto mindre ersättning kommer han att vilja ha efter maten och på sikt kan vi fasa ut ersättning i samband med måltid.
Oj vad mycket mat han äter, lyxigt!
Sixten är inte superförtjust i mat, ammar i princip lika mycket som förut. Två små mål om dagen kan vi få till om vi har tur..
Antar att jag kommer få bannor om det på nästa bvcbesök.