Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Hur äter era små nu? Vi har introducerat mat långsamt och kom av oss iom sjukdom men nu är vi igång. En vanlig dag ser ut ungefär såhär:

Kl 8 Gröt och fruktpure, ca 0,5 dl. Vatten till och ersättning tills han är mätt, ca 150 ml

Kl 10 Ersättning, ca 170 ml

Kl 12 Lunch. Tre-fem iskuber med mat, från burk eller hemlagad. Borde motsvara ca 1/4 köpeburk. Vatten till och ersättning tills han är mätt, ca 150 ml

Kl 14 Fruktpure eller mosad banan

Kl 16 Ersättning,ca 170 ml

Kl 18 Middag, likadant som lunch

Kl 20 Ersättning med lite välling i. Han gillar inte välling och ratar den om det är mer än 50/50 ersättning välling men vi jobbar på det.

Han är en väldigt aktiv bebis, sitter sällan still utan ålar runt och upptäcker allt runtomkring sig. Han efterfrågar sällan mat men äter när han blir erbjuden. När han äter gröt eller mat tappar han snabbt koncentrationen och slutar äta och kniper igen munnen, annars hade han nog kunnat äta mycket mer vid varje mål. Han är dessutom väldigt tunn så jag är mån om att han får i sig så mycket som möjlig. Jag tänker att ju större mål mat han får i sig desto mindre ersättning kommer han att vilja ha efter maten och på sikt kan vi fasa ut ersättning i samband med måltid.

Oj vad mycket mat han äter, lyxigt!
Sixten är inte superförtjust i mat, ammar i princip lika mycket som förut. Två små mål om dagen kan vi få till om vi har tur..
Antar att jag kommer få bannor om det på nästa bvcbesök.

Raphael äter lunch, ca en halv 1/3-1/2 burk. Ibland några tsk fruktpuré efteråt. Sedan ett grötmål på eftermiddagen, rör ut ca 2 ersättningsmått dinkelflingor med vatten och tillsätter 1-2 msk fruktpuré. Fast idag ville han inte ens ha hälften av det. Utöver ammar jag fritt, kanske 5-6 ggr dagtid och 2-3 ggr nattetid? Jag vet inte så noga faktiskt. Idag har jag nog ammat 8, 10, 12 , sedan lunch vid 14, ammade 15:30, gav gröt 16:45 som han inte ville ha och då ammade jag istället. Det blir väl ytterligare 2-3 amningar under kvällen, sedan i regel 00 och efter 2:30 ligger han typ konstant vid bröstet f.n.

Hur äter era små nu? Vi har introducerat mat långsamt och kom av oss iom sjukdom men nu är vi igång. En vanlig dag ser ut ungefär såhär:

Kl 8 Gröt och fruktpure, ca 0,5 dl. Vatten till och ersättning tills han är mätt, ca 150 ml

Kl 12 Lunch. Tre-fem iskuber med mat, från burk eller hemlagad. Borde motsvara ca 1/4 köpeburk. Vatten till och ersättning tills han är mätt, ca 150 ml

Kl 20 Ersättning med lite välling i. Han gillar inte välling och ratar den om det är mer än 50/50 ersättning välling men vi jobbar på det.

Han är en väldigt aktiv bebis, sitter sällan still utan ålar runt och upptäcker allt runtomkring sig. Han efterfrågar sällan mat men äter när han blir erbjuden. När han äter gröt eller mat tappar han snabbt koncentrationen och slutar äta och kniper igen munnen, annars hade han nog kunnat äta mycket mer vid varje mål. Han är dessutom väldigt tunn så jag är mån om att han får i sig så mycket som möjlig. Jag tänker att ju större mål mat han får i sig desto mindre ersättning kommer han att vilja ha efter maten och på sikt kan vi fasa ut ersättning i samband med måltid.
Här har vi en till som är liten i maten. När vi äter frukost brukar han få i sig lite banan blandat med avokado. Sen brukar det bli lite amning innan han somnar. När han vaknar brukar jag prova med lunch, igår åt han jättebra (för att vara honom) en hel liten burk egenlagad mat. Sen ammar han innan han sover igen, eller lite banan eller något och sen innan läggning en portion med bovetegröt med en iskub plommonpure. Gröten brukar gå hyfsat bra nästan varje dag. Förutom igår, då tyckte han väl att han ätit nog med riktig mat till lunch. Han säger sällan till när han är hungrig och när man ammar på dagen är det sällan han ligger stilla utan ska upp och fara och det tar ungefär två sekunder att äta. Och sen är han snabb som en iller på golvet när han ålar och har sällan tid att sitta lugnt i knät på en heller (besökare brukar stå ut 5 min med att ha honom i knät, sen är det enklare att lägga honom på golvet). Han är verkligen hal som en ål.
Vägde 7080 g och var 70 cm idag vid BVC besöket. 8 månader den 30/1.

Våran tjej älskar mat! :d
Dock har vi inte kommit på vad hon vill ha riktigt till frukost än. Så på morgonen ammar jag vid ca 6-7 när hon vaknar. Sedan somnar hon oftast om till ca 9 då vi går upp. Försöker oftast då med lite frukost som t ex gröt men vid den tiden vill hon inte ha. Ska nog testa med lite mosad banan imorrn kanske. Runt 10 ammar jag eller så blir de lite fruktpure el liknande som mellanmål. Runt halv 12-12 äter hon en hel burk mat plus typ en halv burk efterrätt. :o
Vid 3-4 snåret brukar jag amma eller så blir det lite frukt eller liknande till mellis.
Ca 6 äter hon gröt. Sedan ammar jag runt halv 9 innan hon somnar för kvällen vid 9 tiden. Hon sover hela natten utan att äta.
Nu är planen att fasa ut amningen så tänkte börja lite med välling och se om vi kan byta ut eftermiddagssmningen mot det till att börja med.

Var på BVC idag. Hon väger nu 9,2 kg och är 69 cm. Ca 6,5 månader gammal. :)

Och nu vet jag varför Raphael inte ville ha sin eftermiddagsgröt... Han fick fisk för första gången till lunch och kaskadspydde precis upp alltihop. Han syster tålde inte heller fisk innan hon var runt året, så det lägger vi ner för ett halvår eller så nu...

Oj vad mycket mat, duktigt! Här går det ner nästan en hel portion gröt till frukost vid ca 10. Lite amning efter beroende på hur mycket av gröten hon vill äta. Sover en liten stund. På em lite fruktpuré och framåt kvällen försöker jag smyga in lite burkmat. Sen ammar jag ett par gånger innan läggdags (somnar ca 22-23) och en gång under natten. Några speciella tider har vi inte :D Aptiten på vanlig mat har senaste veckan varit betydligt mindre än vanligt. Blir 8 månader på söndag (1/2).

Här är det bara smakning på lillfingret då och då (när matens konsistens passar att fastna på lillfingret).

Mannagrynsgröt är en favorit.

Oj vad mycket mat han äter, lyxigt!
Sixten är inte superförtjust i mat, ammar i princip lika mycket som förut. Två små mål om dagen kan vi få till om vi har tur..
Antar att jag kommer få bannor om det på nästa bvcbesök.
Varför skulle ni få bannor om det?

Fick det sist, när vi inte börjat med smakisar. Lär ju bli ännu mer nu när han är 6,5 månad och knappt äter.
Om barnet växer som det skall och går upp i vikt så säg ifrån på skarpen.
Finns ingen som helst anledning att ge dig bannor för det!

Hon är ju bara 6,5 månad. Om hon varit 1,5 år då kanske får man börja fundera om något inte är som det skall. Men att ge dig bannor för att hon äter för lite vanlig mat vid 6,5 månaders ålder är bara så fel!!!

Senast ändrad:

Hon är ju bara 6,5 månad. Om hon varit 1,5 år då kanske får man börja fundera om något inte är som det skall. Men att ge dig bannor för att hon äter för lite vanlig mat vid 6,5 månaders ålder är bara så fel!!!

Precis! Jag var iväg och vaccinerade när R var ganska precis 6 månader. Då frågade läkaren om vi börjat med mat eller inte eftersom jag bad om råd för att sluta amma då han bits. Det enda han sa angående mängden var att 1/3 burk inte räcker för att ersätta ett amningsmål om nu barnet inte tar flaska och det kan ju vem som helst räkna ut... Och då kan man tänka på att rekommendationen här är att börja mellan 4 och 6 månaders ålder, medan den i Sverige väl är 6 månader för start?

Ja alltså han går ju definitivt upp i vikt, han är ju trådens tungviktare, 10,1 kilo ;)

Men ja, vår bvctant är rätt värdelös..

Ja alltså han går ju definitivt upp i vikt, han är ju trådens tungviktare, 10,1 kilo ;)

Men ja, vår bvctant är rätt värdelös..
Lyssna inte på henne. Stressa inte med maten. Det är lätt så att det blir problem sen.

Vet att många påstår att om man missar att lära barnen äta vid 6 månaders ålder så är det i princip kört.
Men faktum är att det är en myt. Finns ingen (seriös) forskning som stödjer det.

Så simma lugnt :up:

Lyssna inte på henne. Stressa inte med maten. Det är lätt så att det blir problem sen.

Vet att många påstår att om man missar att lära barnen äta vid 6 månaders ålder så är det i princip kört.
Men faktum är att det är en myt. Finns ingen (seriös) forskning som stödjer det.

Så simma lugnt :up:

Skönt att höra, tack!

Sixten hatar kött, fisk och fågel. Han kan gå med på pureer om det är på bara en grönsak. Frukt älskar han.
Gröt går bra ibland. Tror att blw skulle funka bra men jag är för feg.

Jag kan väl inte bara ge honom fruktpure?

Skönt att höra, tack!

Sixten hatar kött, fisk och fågel. Han kan gå med på pureer om det är på bara en grönsak. Frukt älskar han.
Gröt går bra ibland. Tror att blw skulle funka bra men jag är för feg.

Jag kan väl inte bara ge honom fruktpure?
Så länge du ammar eller ger honom ersättning och inte vill sluta göra det så spelar det ingen större roll.

Ge honom vad han vill ha och erbjud smakprov av annat.

På tal om mat; liten åt en hel portion gröt (enligt måtten på paketet) och ville ändå ammas efteråt! O_o
Tycker det är lite hysteri kring att sluta amma faktiskt. På min bvc är de jättebra. Men folk blir liksom förvånade när jag säger att jag fortfarande ammar och hon snart är 8 månader. En "bra" dag får jag i henne gröt på morgonen, lite fruktpuré på em och 1/3-½ burk med lagad mat på kvällen, och ibland inget alls (förutom amningen då). Jag har slutat noja och resonerar som så att hon avgör när hon vill ha mer vanlig mat. Det har ju funkat bra hittills och hon går ju upp (växer som ogräs!) och följer sin kurva jättebra. Ska till bvc nästa fredag och mäta och väga :) En bit över 70 cm borde hon vara nu... Helt sjukt att hon vuxit typ 20 cm sen födseln!

Här är det sjukt för första gången. R spydde ju en gång i förrgår. Igår var han ganska gnällig och täppt. Dock har han inget snor i näsan utan den är mer igensvälld. Svårt att dricka förstås. Ammade vid 8 imorse, då hade han lite röda prickar på huvudet. Tänkte att han kanske hade legat mot ngt gosedjur eller så som irriterat huden. Sov hela förmiddagen, åt ca 1/2 burk lunch. Utslagen hade då blivit betydligt mer. Ville inte ammas. Drack till slut ca 90-100 ml ur flaska (!). Ammade igen först strax innan 16. Utslagen är nu nästan heltäckande i ansiktet, plus små prickar på mage och rygg. Verkar klia i ögonen. :(

Han verkade lite piggare just när vår barnläkarmottafning öppnade för eftermiddagen, så jag valde att avvakta, men om han inte är bättre imorgon så får jag gå dit. Intressant att veta om det är ngt smittsamt eller allergi eller vad...

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 932
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V