Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Äh Ifån :p

Tänkt på lite allvarligare saker. PSD (blir ju nästan gråtfärdig bara av att tänka på det). Är det någon här som använder andningsalarm till bebis?

Vi har inte använt det. Har väl tänkt tanken nån gång men har faktiskt inte känt behovet. Om jag känner mig själv rätt skulle det stressa mig mer än lugna. Svägerskan har med kört utan, men en bekant har fortfarande på sin son. Han är typ ett och ett halvt år nu.
Jag har inte vågat läsa på så mkt, men när räknar man att den största risken minskar?

Tänkt på lite allvarligare saker. PSD (blir ju nästan gråtfärdig bara av att tänka på det). Är det någon här som använder andningsalarm till bebis?

Faktiskt inte känt behov av det, och när fröken kom hade jag inte en aning om att sånt fanns.

Fy för, nu är jag helt skakis... Sprang en snabbis på toa för tösen låg och sov i soffan, in mot ryggstödet. Precis när jag ska resa mig hör jag en duns så jag springer ut och så ligger hon på golvet :nailbiting: Helsike vad fort det gick, mindre än en halv minut vaknade hon på och vände sig (vi har ju dessutom en djup soffa) och trillade ner... Hon verkar ha klarat sig undan soffbordet dock. Vilket adrenalinpåslag, jag är heeeeelt skakis... Och känner mig som världens sämsta förälder :(

Faktiskt inte känt behov av det, och när fröken kom hade jag inte en aning om att sånt fanns.

Fy för, nu är jag helt skakis... Sprang en snabbis på toa för tösen låg och sov i soffan, in mot ryggstödet. Precis när jag ska resa mig hör jag en duns så jag springer ut och så ligger hon på golvet :nailbiting: Helsike vad fort det gick, mindre än en halv minut vaknade hon på och vände sig (vi har ju dessutom en djup soffa) och trillade ner... Hon verkar ha klarat sig undan soffbordet dock. Vilket adrenalinpåslag, jag är heeeeelt skakis... Och känner mig som världens sämsta förälder :(
Ronja har också rasat ner när hon var liten , men från sängen.

Vi har ett och har använt det till alla tre. Fast det är ett med plattor och f.n. sover ju Raphael mest med mig så då funkar det ju inte. Men så fort han ligger i sin säng är det på.

@sandra87_ : Jag förstår vad du menar, men larmet är i första hand inte till för stt föräldrarna inte ska noja utan för att larma om barnet slutar andas - så att man kan ge första hjälpen (ofta räcker det med att ta upp bebisen, eller så vaknar den till av larmet).

Vi har ett och har använt det till alla tre. Fast det är ett med plattor och f.n. sover ju Raphael mest med mig så då funkar det ju inte. Men så fort han ligger i sin säng är det på.

@sandra87_ : Jag förstår vad du menar, men larmet är i första hand inte till för stt föräldrarna inte ska noja utan för att larma om barnet slutar andas - så att man kan ge första hjälpen (ofta räcker det med att ta upp bebisen, eller så vaknar den till av larmet).

Jo jag vet hur det funkar osv, men har inte känt behovet av att skaffa ett.

Här har vår lille kille lärt sig att sitta utan stöd och att åla sig lite framåt. Igår var första tillfället på babysim. Han gillade det verkligen, njöt i vattnet och gjorde riktiga glädjetjut. Vi har också hunnit med ytterligare en förkylning... Aptiten var bedrövlig när han var som sämst men nu har det vänt och han äter både mat och gröt och ersättning igen, vilket behövs eftersom han är väldigt tunn och inte har något extra att ta av. Det syntes inte minst på babysimmet där alla andra barn var rund som julgrisar utom våran kille som ser ut som en liten schimpans.

Och här ramlade lilleman ur vagnen idag. Som sagt, det gick så himla fort!! Men han var ledsen tills jag hade tagit upp honom och sen var han en glad skit igen och har vart sig lik. Men man känner sig dålig..

Ja usch och fy man hänger inte riktigt med @keilir! Skönt att din lille klarade sig! Min tös fick en liten bula men det var allt. Tänk om hon slagit i soffbordet :nailbiting:. Vi har ju en tjock matta vid soffan plus att den är låg så fallet var inte så högt tack och lov. Tillräckligt högt för att mammahjärtat skulle stå still ett par sekunder dock...

Och idag var hon dessutom sjukt mammig. Varenda gång hon inte satt nära eller i mitt knä var det ma-ma-ma. Så när sambon kom hem fick jag köra iväg till stallet och fixa fort som tusan (har 40 min fram och tillbaka med bil) för pappa dög inte alls.

En olycka händer så lätt. Och ibland fort.
Vi har klarat oss än sålänge men det kommer nog för oss med skulle jag tro. Eller ja. Sambon åkte utför halva trappen häromdagen med lillan i famnen kom jag på nu. Han klarade henne dock men fick rätt ont själv. :p

Skönt att det ändå verkar bra med era små!

Oj vad alla trillar här i tråden nu :p

Babysim gick vi med dottern. supermysigt!. Men det känns inte aktuellt nu när Vidar är krasslig :(
Vi ska ta blodprov imorgon för test mot katt, kanin och häst.
Kommer inte ihåg vem som skrev om att låta katten bli utekatt ?? Första känslan var NEJ. Men nu har vi funderat och känslan har ändrat sig till att kanske skulle det fungera att låta missen flytta ner till källarvåningen och ha en kattlucka ut därifrån. Han trivs ju så bra här på ägorna <3

Jag är en sån där människa som snöar in på saker. Nu när jag börjat tänka på andninglarm så kan jag inte släppa det.
Läste att sjukdom kan vara en orsak till PSD och eftersom V just har problem med luftrören så förstår ni kanske att nu kan jag inte släppa tanken på att vi nog skulle behöva ett larm. Vet inte hur många timmar jag legat och lyssnat på honom istället för att sova för att jag är orolig..
Så det fick bli ett begagnat (använt tre månader enligt säljaren) och jag hoppas hon skickar det fort :)

Blä, min chef ringde mig igår och vill dra ner min 100% till 60%. Dessutom verkar han vilja att jag ska byta avdelning efter att jag pratat med facket. Usch och fy och blä. Mindre jobb skyller han på, jo men visst...

Blä, min chef ringde mig igår och vill dra ner min 100% till 60%. Dessutom verkar han vilja att jag ska byta avdelning efter att jag pratat med facket. Usch och fy och blä. Mindre jobb skyller han på, jo men visst...
Vadå vill? Blir det inte fackliga förhandlingar och sånt då? Det är väl inget chefen bara kan göra?

@keilir Jo jag är ju medlem i facket så jag har ett ombud som kommer sköta förhandlingarna åt mig, jag har berättat vad jag vill och så för denne, men i o m att chefen hänvisar till "mindre att göra" så ser det inte så ljust ut för min del. Jag hoppas att han går med på 75-80% istället (jag hade snarare velat ha 87% till hösten och jobba 100% över sommaren) för min lön är redan ganska låg i jämförelse med andra som har lika mycket erfarenhet som jag. 60% kommer med nöd och näppe räcka, för vi har det ganska tight idag med föräldrapenningen. Om jag jobbat över i mer än ett halvår kan det bli tal om att gå upp i tid, men då måste jag bevisa att jag jobbat över (beordrad antar jag).

Nähä, det blev inga förhandlingar. Chefen har tydligen ändrat sig och kan tänka sig att jag får ha kvar mina timmar, men att min tjänst kommer att ändras. Han skulle själv ringa och berätta.

Här blir mammigheten bara värre och värre. Ungen sitter klistrad på mig i princip. Drar och klättrar och gnäller. Tur man får en paus på ett par timmar i stallet varje dag åtminstone. Nu kan hon själv sätta sig upp från alla håll men drattar baklänges lite då och då... Smörgåsrån är en favorit för tillfället, kliar nog gott i munnen. Inga tänder har brutit fram ännu, men jag ser att hela munnen är full så frågan är om de planerar att komma allihop på en gång? :nailbiting:

På tal om stallet fick min gammelgubbe (travare) väldigt fina ord av en tränare igår och så lyckades vi slå hål på en del fördomar ;) Jätteroligt att vi fortfarande kan överraska! :D

Det är väldigt mammigt här också.

Jag har dragits med migrän igår kväll och idag fm, då vill jag helst ligga helt själv i ett tyst svalt mörkt rum och ber till gud att tabletterna ska verka och jag få somna. Men så slår mammigheten till och det illlvrålas tills jag tar honom, mycket opraktiskt när man inte ens orkar med sig själv :(
Ska ev hoppa in lite som vikarie och då vill jag ju kunna åka iväg ett par timmaR

Tog blodprov på honom igår. Vi hade fått hem EMla-plåster att sätta på i förväg. Men de hittade inga ådror att sticka i , de försökte en gång och det kom inge blod alls. Och han skrek, det var inte alls roligt att bli fasthållen i armen.
Jag frågade om inte vanligt stick i fingret fungerade och jo det var inga problem. Visst blev han ledsen då också men blod fick vi ju åtminstone den gången. Så nu blir det två veckors väntan på provsvar, testat allergi för katt, hund, kanin, häst.

Och nästa vecka lungröntgen för säkerhetsskull.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 932
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18