Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Jobbigt att det sitter i än!
Nu låter jag kanske jättekonstig, men jag känner lite att hellre eksem än att det skulle vara allergi. :o
Vi har 2 katter, en hund och jag har hästar. I princip alla vi umgås med, vänner som familj har katt, hund eller både och.

Så är det här med. Vi umgås med min sida släkten flera gånger i veckan, och både mamma och pappa samt syster har katter.
Vi har mycket djur runtomkring oss.

Inatt blev en bra natt. Somnade vid åtta efter sköljt näsan , fick ersättning vid tio. Sov i sin spjälsäng fram till två då han lyftes över till mig och ammade, sov sen bredvid mig till sju. Ammade och sköljde näsan :)

Idag ska vi hämta en luftrenare och se om det också kan hjälpa tills vi vet mer om vad som är fel.
De skulle ha ringt oss för att boka tid till blodprov och test av inhalation men ingen har ringt på hela veckan.

@DarkInNight vad skönt med en bra natt :)

Och vad dåligt att dom inte har hört av sig. Irriterande!

Håller tummarna för att det kanske är en vändpunkt.

Förväntar mig en daglig rapport varje morgon :D

Jobbigt att det sitter i än!
Nu låter jag kanske jättekonstig, men jag känner lite att hellre eksem än att det skulle vara allergi. :o
Vi har 2 katter, en hund och jag har hästar. I princip alla vi umgås med, vänner som familj har katt, hund eller både och.

Jag förstår, jag är också en djurknarkare av stora mått :D När jag flyttade hemifrån fick jag inte ha djur i min lägenhet. Hade jag inte haft min häst hade jag blivit knäpp...
När jag var liten och läkarna skulle reda ut allt så trodde de först att jag var allergisk mot pälsdjur, mina föräldrar hade två innekatter, och de skulle ju genast avlivas enligt läkarna. Men jag visade aldrig något på pricktest, varken då eller nu i vuxen ålder så det var ju tur att mina föräldrar inte avlivade katterna, de blev 18 år gamla och den ena var något alldeles speciellt:love:

En tanke; har hon mycket napp? Jag vet att en del människor kan reagera på monomerer som ingår i plaster, och dessa fälls ut när plasten är blöt. Som sagt, bara en tanke...

Nej så är det ju visserligen, att hennes verklighet och vår inte alltid är lika... Hon har en väldans massa låtsaskompisar också men det var tydligen inte en sån som sovit med pappa utan en riktig människa. Det är den kommentaren som gör att jag tvivlar på att hon bars "hittar på".

Tjejen ifråga är ingen jag känner eller ens har träffat utan vet bara vem det är till namn och nu vet jag också hur hon ser ut efter lite efterforskning på fb.

Sambon verkar inte tycka det är någon stor grej, och har vart borta och jobbat (inte på det stället från i helgen) och kommer hem sent ikväll. Vi får ha ett ordentligt snack imorgon!

Usch, vad jobbigt! Känner din dotter tjejen, eftersom hon kunde berätta vem det var? Hoppas att din sambo är så oberörd pga att det faktiskt inte var något.

Vi har precis varit iväg på andra vaccinationen och det gick jättebra. Han grät lite precis när de stack men det gick över på en gång. I eftermiddag ska vi på fika med en mammagrupp för min dotter, bara jag och småttingarna. Storebror ska till simhallen med sin farmor. Jag älskar mina barn jättemycket och har ju aktivt valt att ha stora sonen mkt hemma hellre än på en halvtaskig förskola, men det är ändå otroligt skönt och chilligt att vara iväg med bara två barn ibland (även om de två yngsta kanske inte är chilligaste varianten...).

Och tack vare @Madick blev jag inspirerad att teckna mer med de små igen! Min dotter var inte så intresserad (men har visst lärt sig en del i lönndom, för i nödfall tecknar hon för att klargöra vad hon vill!). Med Raphael har jag i princip bara tecknat "mjölk" och "mer" hittills. Min äldsta son tecknade jättemycket (hans första treordssats med 17 månader: "Mer kex tack!" :D )

Nu har jag fått hjälp med lillbrudens namntecken (läxa till nästa gång). Inte så lätt när ingen verkar använda ordet bubbla. Enklast blir att använda samma som sjuda, det går att göra med en hand, annars är substantivet bubbla samma ord som boll och planet och då behövs ju båda händerna.

Så häftigt med tecken! Hade ingen aning om att det fanns (fast när jag tänker efter så borde det vara självklart med tanke på barn som föds med sämre/ingen hörsel).

@DarkInNight vad skönt med en bra natt :)

Och vad dåligt att dom inte har hört av sig. Irriterande!

Håller tummarna för att det kanske är en vändpunkt.

Förväntar mig en daglig rapport varje morgon :D
Haha okej!

Jag är besviken på min lokala elbutik, de skulle ta hem luftrenaren till idag. Fick sms om att den var restad och kommer den 26, vill jag vänta?
Öhh nej tack.
Lite irriterad, hade haft den idag om jag beställt via nätet men nu ville jag gynna lokala handlare..
Nu är den ändå beställd via nätet men lär ju inte få den förrän nästa vecka. Mutter och spik v

Jag förstår, jag är också en djurknarkare av stora mått :D När jag flyttade hemifrån fick jag inte ha djur i min lägenhet. Hade jag inte haft min häst hade jag blivit knäpp...
När jag var liten och läkarna skulle reda ut allt så trodde de först att jag var allergisk mot pälsdjur, mina föräldrar hade två innekatter, och de skulle ju genast avlivas enligt läkarna. Men jag visade aldrig något på pricktest, varken då eller nu i vuxen ålder så det var ju tur att mina föräldrar inte avlivade katterna, de blev 18 år gamla och den ena var något alldeles speciellt:love:

En tanke; har hon mycket napp? Jag vet att en del människor kan reagera på monomerer som ingår i plaster, och dessa fälls ut när plasten är blöt. Som sagt, bara en tanke...

Nej vet inte vad jag skulle göra utan mina djur. :nailbiting:Nu är hunden hela 17 år så honom har vi väl inte kvar så länge till, men planen är ju att skaffa en ny sen så småningom när inte nuvarande är kvar.

Jo napp har hon men vi försöker använda den så lite som möjligt. Hon vill dock gärna ha den när hon är i vagnen. Har även flera olika modeller som vi byter mellan så det inte ska sitta mot samma ställe för mkt. Jag misstänker att den kan bidra lite om hon redan är känslig. Dock är hon ju redan van med napp och hon vill inte riktigt gå med på att sluta.

Usch, vad jobbigt! Känner din dotter tjejen, eftersom hon kunde berätta vem det var? Hoppas att din sambo är så oberörd pga att det faktiskt inte var något.

Min dotter har följt sin pappa många gånger på jobbet, på flera olika ställen så hon har rätt bra koll på vilka som jobbar var. Men känner gör hon väl inte...

Spännande värre. Nu har jag bokat hotell för norrlandsjobbresan. 4 nätter på hotell med bebis, 160 mil i bil. Dock har jag delat upp resan så det blir övernattning både upp och nervägen halvvägs (Sundsvall) och så ska jag försöka åka så det är sovtid för söta fröken. Vi har tygblöjor, det ska bli intressant! Tar med pockets och många inlägg, pocketarna är lätta att skölja upp på kvällen och hinner torka till morgonen. Vikisar att ha när vi inte sitter i bilen eller sjalen (typ lektid), de går också att handtvätta och hinner torka över natten. Ingen vagn med men jag tror nog iaf tre sjalar får följa med :-) man vet ju aldrig vilket behov som dyker upp.

Jo
@sandra87_ , jag läste nyss att just såna eksem i ansiktet kan vara symptom på allergi mot komjölksprotein. Är det något ni har funderat på?

Jo har läst lite om det. Men det jag fick fram var att dom då har ont i magen med? Men jag vet inte. Just idag är det nästan borta, men det brukar ju pendla.
Så länge det inte blir sämre så skulle vi inte ändra något innan den 10 feb iaf när vi ska till barnmottagningen. :)
Blev det värre och blossade upp igen skulle vi höra av oss och få komma in på en akuttid så dom fick se hur det såg ut.

@keilir hur har det gått?
Ja, med sambon känns det lite bättre.
Men lilleman är jobbig på kvällar och nätter och det sliter verkligen på mig. Så idag har det vart en riktig skitdag. Som tur är piggade han upp mig lite när han sov över 3 h i vagnen ute på em. Då hann jag både fixa stallet och sitta en stund ensam i soffan, sambon och dottern var iväg en sväng då så hag kunde sitta lugnt utan tjat och kolla på vilket tv program jag ville :) Sen blir det nog en tidig kväll.
Blir inte riktigt klok på pojken. Han äter ofta gröt på kvällen och då äter han hhelt ok (är lite kinkig annars) sen ammar han lite precis innan läggdags. Tjorvar omkring lite innan han somnar sen vaknar han i regel efter 30-40 min. Och han kan ju omöjligt vara hungrig?!!!
Sen är det 3-4 uppvak under natten då han vill äta. Funkar inte att stoppa i nappen. Jag blir ju koko i huvudet av att hålla på såhär!

Ja, med sambon känns det lite bättre.
Men lilleman är jobbig på kvällar och nätter och det sliter verkligen på mig. Så idag har det vart en riktig skitdag. Som tur är piggade han upp mig lite när han sov över 3 h i vagnen ute på em. Då hann jag både fixa stallet och sitta en stund ensam i soffan, sambon och dottern var iväg en sväng då så hag kunde sitta lugnt utan tjat och kolla på vilket tv program jag ville :) Sen blir det nog en tidig kväll.
Blir inte riktigt klok på pojken. Han äter ofta gröt på kvällen och då äter han hhelt ok (är lite kinkig annars) sen ammar han lite precis innan läggdags. Tjorvar omkring lite innan han somnar sen vaknar han i regel efter 30-40 min. Och han kan ju omöjligt vara hungrig?!!!
Sen är det 3-4 uppvak under natten då han vill äta. Funkar inte att stoppa i nappen. Jag blir ju koko i huvudet av att hålla på såhär!
Min brukar somna vid 19:00. Blir väldigt pipig annars. Men den riktiga djupsömnen (dvs så jag kan gå ifrån henne) kommer inte förrän vid 20:00-20:30.

Sen brukar hon sova till 24-01 tiden. Då vill hon äta. Vet inte riktigt hur många gånger hon vaknar sen för att äta (hon sover bredvid mig så jag lägger mig bara bredvid henne så sköter hon det själv, fördelen med hängtuttar :D) men kanske 2-4 ggr fram till 07:00.
Men alla de gånger hon vaknar så vill hon äta. Även om hon vaknar till vid 22:00 tiden.

Jag tycker inte det låter sååååå konstigt som du har det. Vissa barn är sådana. Tyvärr.

Jo

Jo har läst lite om det. Men det jag fick fram var att dom då har ont i magen med? Men jag vet inte. Just idag är det nästan borta, men det brukar ju pendla.
Så länge det inte blir sämre så skulle vi inte ändra något innan den 10 feb iaf när vi ska till barnmottagningen. :)
Blev det värre och blossade upp igen skulle vi höra av oss och få komma in på en akuttid så dom fick se hur det såg ut.
mjölkproteinallergi kan tydligen yttra sig på en mängd olika sätt. Fråga @Miks till exempel, hennes son visade sig vara allergisk men han var aldrig ledsen. Bra att ni får hjälp och att det finns en plan :)

igår nattade jag V vid halv nio, han somnade fort men sov oroligt så jag låg kvar... Vaknade vid fyra med ett ryck - hästarna kvällsfoder!!
Men då hade sambon efter att jag somnat flyttat fram en ny hösilagebal, gett kvällshö samt laddat nattmaten :love:
Sen sov vi till 06 då jag fick skölja näsa, sen slumrade till 07.30
Fler sådana nätter tack!!

@sandra87_ Just ont i magen var igen vår son hade alls. Han var mjölkproteinallergisk. Och när vi pratar pricktest så har jag förstått att sånna småisar är väldigt svåra både att få pricktestet rättvisande samt blodprovsanalys.

Hur ser hon ut på resten av kroppen? Är det bara i ansiktet hon har fläckarna?

Sonen fick röda kinder och haka. Vi har smörjt med Weleda calendula wind and weather cream när vi varit ute. Den är ganska dyr men sjukt dryg. Finns på typ hälsokosten.

Mvh Miks

Åh va kämpigt ni verkar ha det en del =(
Hoppas verkligen att det löser sig med allergin @DarkInNight! Nu har vi ju inte några djur... snarare hoppats på att äntligen skaffat ett. Det finns inga andra lösningar?
Den som jag är medryttare hos har uppvärmd sadelkammare där missen får bo. Det är ju inte samma sak.. men nödlösning.

Efter 7 dagar på sjukhus fick vi äntligen komma hem! Mycket efter att vi fick stå på oss med att de INTE skulle sätta på dropp igen, de var rädda för uttorkning. Jättebra! Men herrn blev ju inte hungrig... och det var svårt för honom att börja äta igen. Men han var ju tvungen att lära sig på nytt och så åkte han på sin första förkylning (Tänkte mycket på stackars Vidde då! G fick koksalt i näsan och adrenalininhalationer )
Men 4 dagar efter att vi kom hem så fungerar det igen :banana: Men jag är tyvärr rädd för att några stygn har släppt... men det är så svårt att se i lilla munnen. Men precis uppe vid hårda gommen tycker jag att det ser så ut, men allt är täckt av en form av var... typ.. som heter fibrin. Men vi ska till plastikkirurgens avd i Örebro i Mars. Vad kan vi göra åt det nu? Det får väl vänta till nästa operation isåfall. Han har det tuffare att äta nu. Det tar ju emot nu och eftersom det är öppet genom hårda så åker det ofta genom näsan nu och det störs han av. Men han kämpar på ändå, och då han vägrade att äta ( inte ens glass, oboy eller piggelin :p) så hann vi ju börja med en del annat. Så Sem*ers pärondryck fick tummen upp. Sen en del puréer. Allt när man är desperat. Och det har vi fortsatt med nu... så nu har en del gröt gått i, och fortsatt puréer. Men han gick ner en hel del i vikt, 700 g. Mitt lille gos. Men vi ska ta igen nu!

Så kul att ni börjat med tecken! Aldrig tänkt på att börja med det så tidigt, men jag har tänkt att vi ska börja med det som komplement då G kan ha problem med uttal och hörsel.
Nu håller killen på att förstå att han kan röra sig i gåstolen. Bakåt... =) Men än rullar han inte från rygg till mage, men han byter riktning på mage och går från mage till rygg.

Jag förstår inte att det redan har gått ett halvår... börjar få ångest för att börja jobba. Jag vill inte vara ifrån honom 40h i veckan :cry: Visst är det skönt att få någon stund själv, men det är inte samma sak.

Åh va kämpigt ni verkar ha det en del =(
Hoppas verkligen att det löser sig med allergin @DarkInNight! Nu har vi ju inte några djur... snarare hoppats på att äntligen skaffat ett. Det finns inga andra lösningar?
Den som jag är medryttare hos har uppvärmd sadelkammare där missen får bo. Det är ju inte samma sak.. men nödlösning.

Efter 7 dagar på sjukhus fick vi äntligen komma hem! Mycket efter att vi fick stå på oss med att de INTE skulle sätta på dropp igen, de var rädda för uttorkning. Jättebra! Men herrn blev ju inte hungrig... och det var svårt för honom att börja äta igen. Men han var ju tvungen att lära sig på nytt och så åkte han på sin första förkylning (Tänkte mycket på stackars Vidde då! G fick koksalt i näsan och adrenalininhalationer )
Men 4 dagar efter att vi kom hem så fungerar det igen :banana: Men jag är tyvärr rädd för att några stygn har släppt... men det är så svårt att se i lilla munnen. Men precis uppe vid hårda gommen tycker jag att det ser så ut, men allt är täckt av en form av var... typ.. som heter fibrin. Men vi ska till plastikkirurgens avd i Örebro i Mars. Vad kan vi göra åt det nu? Det får väl vänta till nästa operation isåfall. Han har det tuffare att äta nu. Det tar ju emot nu och eftersom det är öppet genom hårda så åker det ofta genom näsan nu och det störs han av. Men han kämpar på ändå, och då han vägrade att äta ( inte ens glass, oboy eller piggelin :p) så hann vi ju börja med en del annat. Så Sem*ers pärondryck fick tummen upp. Sen en del puréer. Allt när man är desperat. Och det har vi fortsatt med nu... så nu har en del gröt gått i, och fortsatt puréer. Men han gick ner en hel del i vikt, 700 g. Mitt lille gos. Men vi ska ta igen nu!

Så kul att ni börjat med tecken! Aldrig tänkt på att börja med det så tidigt, men jag har tänkt att vi ska börja med det som komplement då G kan ha problem med uttal och hörsel.
Nu håller killen på att förstå att han kan röra sig i gåstolen. Bakåt... =) Men än rullar han inte från rygg till mage, men han byter riktning på mage och går från mage till rygg.

Jag förstår inte att det redan har gått ett halvår... börjar få ångest för att börja jobba. Jag vill inte vara ifrån honom 40h i veckan :cry: Visst är det skönt att få någon stund själv, men det är inte samma sak.
Men lilla goa hjärtat. Jag blir alldeles gråtfärdig när jag tänker på vad han har fått gå igenom och kommer gå igenom. :(:love:

Samtidigt är det ju helt fantastiskt att han får så fin hjälp :)

Jag skall också börja jobba när Rebecka är 7 månader. Känner ångest för att lämna henne bara jag tänker på det och då är det ändå 3 månader kvar. Så jag förstår dig precis.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 932
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025