Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Åh nej!! :cry: Min värsta mardröm!! Kram!!

Åh nej, vilken mardröm!! Jag är inte avundsjuk på er sits just nu.. ❤️

Åhnej!!! :cry: Känner med dig<3

@Moonwalk och @DarkInNight : Fy vad jobbigt! Hoppas verkligen att ni hittar bra lösningar för era familjer!

Just nu vill jag bara sluta amma! R har börjat bitas med sina sylvassa bissingar. :mad: Men det går ju inte eftersom han inte tar flaskan (vi övar men utan större framsteg ännu).

Ajdå. Så tråkigt. Men hur pass säkert är dom testerna på så små barn? Han är väl bara 5 månader eller så?

Det är verkligen min värsta mardröm. Att få ett allergisk barn.
Jag har levt med djur i min vardag sen jag var liten, kan inte tänka mig annat liv.
Djur och speciellt katter (och hästar) står mig mycket varmt om hjärtat. Här är de inte bara djur, här är de familjemedlemmar.
Ett hem utan katt är inget hem för mig.

Och så vår kära älskade fina misse som valde vår trapp när han var mager, misskött , blockhalt, uvi. Han valde oss, hur ska jag kunna välja bort honom? Min stora fina kluns.

Trött och känslosam, mycket svammel medan tårarna rinner .
Vi har en del att fundera över här hemma .

Är det nån här som bor norrut längs E4an (tänk Gävle-Umeå)? 1-4 februari ska jag åka och jobba och har bebis med mig. Kommer vara "ledig" dagtid (det är restid) och om någon är hemma skulle det ju vara superkul att ses!

Tack.

Jo det är lite panikslaget ibland, lite så som @FengurLaugar skrev, utan djur vet jag inte vem jag är.

Läkaren ringde igår. Det var visst ovanligt att en femmånaders utvecklat pälsdjursallergi.
Ibland får jag otroligt fåniga känslor "whyy meee!???" Det är så sjukt stor del av min personlighet som har med djur att göra. Så det känns lite som att någon bett mig amputera ett par armar eller radera den bit som är mig.

Så mitt upp i all oro för sonen är jag inslungad i en livskris.

Läkaren tyckte vi skulle ta blodprover för att kolla hur mycket antikroppar han har. Röntga lungor ska vi också göra. Hämta ut medicin också.

Helst ska vi åka bort en vecka till djurfritt ställe och se om det blir någon förbättring.
Vi ska inte hiva iväg katten NU, men hon tyckte vi kunde börja förbereda oss på att det kanske blir så.

Annars så tycker jag att nätterna faktiskt blir lite bättre de senaste tre nätterna. Inatt sköljde jag näsa 20.00 och sen inte förrän 07.00, stor förbättring!
Har beställt luftrenare också, min allergiske bror märker stor skillnad när han använder sån.

Tack.

Jo det är lite panikslaget ibland, lite så som @FengurLaugar skrev, utan djur vet jag inte vem jag är.

Läkaren ringde igår. Det var visst ovanligt att en femmånaders utvecklat pälsdjursallergi.
Ibland får jag otroligt fåniga känslor "whyy meee!???" Det är så sjukt stor del av min personlighet som har med djur att göra. Så det känns lite som att någon bett mig amputera ett par armar eller radera den bit som är mig.

Så mitt upp i all oro för sonen är jag inslungad i en livskris.

Läkaren tyckte vi skulle ta blodprover för att kolla hur mycket antikroppar han har. Röntga lungor ska vi också göra. Hämta ut medicin också.

Helst ska vi åka bort en vecka till djurfritt ställe och se om det blir någon förbättring.
Vi ska inte hiva iväg katten NU, men hon tyckte vi kunde börja förbereda oss på att det kanske blir så.

Annars så tycker jag att nätterna faktiskt blir lite bättre de senaste tre nätterna. Inatt sköljde jag näsa 20.00 och sen inte förrän 07.00, stor förbättring!
Har beställt luftrenare också, min allergiske bror märker stor skillnad när han använder sån.
Bodde ni på en gård med hästarna hemma?

Hoppas det ordnar upp sig för er @DarkInNight!
Jag har idag pratat med BVC igen om lillans eksem. Blev hänvisad till barnmottagningen så ringde dit. Fick en tid den 10 feb.
Jag frågade om det kan bero på allergi här med, då BVC pratade om det men det är inte speciellt troligt. Hon skulle dock höra med en läkare om vi skulle ta blodprover för allergi men troligtvis behövs det inte än iaf. Det sitter mest där hon dreglar så beror troligtvis på det.

Jag har idag pratat med BVC igen om lillans eksem. Blev hänvisad till barnmottagningen så ringde dit. Fick en tid den 10 feb.
Jag frågade om det kan bero på allergi här med, då BVC pratade om det men det är inte speciellt troligt. Hon skulle dock höra med en läkare om vi skulle ta blodprover för allergi men troligtvis behövs det inte än iaf. Det sitter mest där hon dreglar så beror troligtvis på det.
Håller tummarna!

Gård är nog att ta i :p
Men ja vi har hästarna hemma :)
Risken att barn som bor på en gård har bra mycket lägre risk att bli allergiska än barn som inte gör det.
Det är dessutom ovanligt att så små barn blir allergiska.

Finns det någon chans att testen inte säger hela sanningen?

Var det för exemet på kinderna? (Teflonminne :o)

Var det för exemet på kinderna? (Teflonminne :o)

Ja precis. Hon har haft det mer eller mindre sedan ca 2 månaders ålder.

Så svårt att hitta vad det kan bero på. Finns inget direkt samband med något egentligen.
Slänger upp ett par bilder igen bara för att visa hur det kan se ut. Kanske är någon som har några tips.

Bild från igår på en skitglad unge när vi varit på öppna förskolan första gången efter juluppehållet. ;)
Så här är väl ungefär normaltillståndet. Just på denna bild tycker jag hon ser ganska fin ut. Ibland är det lite mer och ibland i princip borta. Man kan alltid ana att det finns där dock. Som bäst är det bara en liten rodnad, men oftast är det allra minst så som på denna bild.
IMG_8922.jpg

Och såhär såg hon ut veckan innan jul. :( Innan vi fick den starkare kortisonkrämen blossade det upp såhär med jämna mellanrum. Nu har det inte hänt sedan dess så hoppas på att det blivit bättre nu.
IMG_8445.jpg

Ja precis. Hon har haft det mer eller mindre sedan ca 2 månaders ålder.

Så svårt att hitta vad det kan bero på. Finns inget direkt samband med något egentligen.
Slänger upp ett par bilder igen bara för att visa hur det kan se ut. Kanske är någon som har några tips.

Bild från igår på en skitglad unge när vi varit på öppna förskolan första gången efter juluppehållet. ;)
Så här är väl ungefär normaltillståndet. Just på denna bild tycker jag hon ser ganska fin ut. Ibland är det lite mer och ibland i princip borta. Man kan alltid ana att det finns där dock. Som bäst är det bara en liten rodnad, men oftast är det allra minst så som på denna bild.
IMG_8922.jpg

Och såhär såg hon ut veckan innan jul. :( Innan vi fick den starkare kortisonkrämen blossade det upp såhär med jämna mellanrum. Nu har det inte hänt sedan dess så hoppas på att det blivit bättre nu.
IMG_8445.jpg
Så glad hon ser ut. Ögonen lyser på henne ju :love:

En amatörmässig gissning är att det kanske kan bli svårt att helt bli av med exemet så länge det är vinter oberoende vad för salva du använder.

Sol (om det nu inte är solexem givetvis) men framför allt vänligare hudtemperaturer brukar göra underverk. Många salvor är inte helt ultimata att använda när det är kallt ute.

Jag skulle prova att använda två salvor. Dels den du fått utskriven dels en som håller kvar fukten i huden (men sparsamt så man inte täpper till porerna). Någon ren produkt som tex vit vaselin (tror att den fungerar även om det är minusgrader).

Sen blir hon ju hela tiden äldre och många sådana här problem växer ju bort.

Vad för salvor har du provat?

Risken att barn som bor på en gård har bra mycket lägre risk att bli allergiska än barn som inte gör det.
Det är dessutom ovanligt att så små barn blir allergiska.

Finns det någon chans att testen inte säger hela sanningen?

Jag vet inte, kan ju hoppas att testet visat fel.
Men jag är alldeles för dåligt insatt i pricktest för att veta

Det ska tas blodprover också, de borde väl vara korrekta?

Så glad hon ser ut. Ögonen lyser på henne ju :love:

En amatörmässig gissning är att det kanske kan bli svårt att helt bli av med exemet så länge det är vinter oberoende vad för salva du använder.

Sol (om det nu inte är solexem givetvis) men framför allt vänligare hudtemperaturer brukar göra underverk. Många salvor är inte helt ultimata att använda när det är kallt ute.

Jag skulle prova att använda två salvor. Dels den du fått utskriven dels en som håller kvar fukten i huden (men sparsamt så man inte täpper till porerna). Någon ren produkt som tex vit vaselin (tror att den fungerar även om det är minusgrader).

Sen blir hon ju hela tiden äldre och många sådana här problem växer ju bort.

Vad för salvor har du provat?

Hehe. Ja glad och busig är hennes normala tillstånd. :D

Misstänker också att det kommer hänga i tills det blir varmare ute. Vi varvar just nu med den starkare kortisonsalvan locoid 2 ggr per dag och däremellan rikligt med miniderm som vi också fått utskrivet på en stor pumpflaska. Om vi är iväg har vi en tub locobase repair i väskan som vi tar då. Sedan har jag en kräm från min faster i England som heter sudocrem eller nåt sånt. Är inget vatten eller så i den så kör den om vi ska vara ute i kylan mkt. Inbillar mig att det är bättre med en kräm utan vatten i då.
Sedan har vi ju provat det mesta i mjukgörande som finns på Apoteket tror jag. Men just nu kör vi så här iaf. :)
Just de. Mildison har vi kört med innan vi fick locoiden som är typ samma men starkare.

Helt apropå något annat, någon som jobbar eller har jobbat eller känner någon som jobbar i reception på hotell?

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 932
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka