Sommarföräldrar 2013

Sv: Sommarföräldrar 2013

Vad fin häst du har! Går det bra för dig att rida fortfarande?
Jag har typ lagt ner ridningen för det vart så jobbigt att trava och vi ändå har så mycket att göra på huset så min medryttare är nog inte ledsen för att ha fått "egen" häst.
Men i förrgår så hann hon inte komma ut och jag var lite ridsugen och då kunde jag helt plötsligt rida ett dressyrpass (med trav - lättridning) utan problem :)
Trodde att jag knappt skulle kunna gå p.g.a. fogarna igår men de var faktiskt bättre än vanligt.

Kl

Juni
22 Missjackpot, pojke, andra barnet (dotter 18månader)
27 Sandra78, andra barnet (dotter 2½ år)

Juli
14:e zazzarazz, flicka, andra barnet (dotter 3 år)
15:e carmarnic, första barnet
24:e, domesticus, första barnet

Augusti
6:e första barnet. Nyistan
6:e, Priscilla, andra barnet (son 16 månader)
21:a, BuenoBull, första barnet
30:e (enligt RUL) Pojke raggarn, 4 e barnet
30:e, Skogstrollet. Andra barnet, väntar en flicka.

Skuttar in jag med även om jag nog inte kommer att hinna vara aktiv i tråden, har en pigg tvååring att jaga om dagarna och studier som ska hinna avslutas innan sommaren. ;)

Tack :) jo det går fortfarande bra att rida. Hade lite problem med att trava för jag blev så kissnödig men nu har det lugnat sig lite. Men jag arbetar mest i skritt och galopp. Men jag har som tur vad inte ont och känner inte av fogarna än. Men jag rider lite mindre nu än vanligt.

Bild nu i v. 30 :)

75837502-D74A-4359-B0C8-E122CD82C6F8-5043-000006302DF87124_zpseb1d0d30.jpg

Inte lång tid kvar för dig! Jag undrar om jag kommer att lyckas få en sån mage som du ;) blir spännande att se om jag exploderar de sista veckorna :)

Hoppas att alla mår bra!

Vilken fin mage!!

kl

Här har det inte blivit några fotografier på min kula än. Jag lovade mig själv att vara bättre på att dokumentera (har INGA bilder på mig som gravid med nummer 1!!) men veckorna bara svischar förbi!! Nästa vecka går jag dock min sista vecka på schema och sen är det timvikariat som gäller, vilket är mycket bekvämare för då kan jag känna från dag till dag hur mycket jag orkar jobba.

Jag kan iofs inte sticka under stolen med att det är trevligt att få lön igen. Vi håller dessutom på att renovera övervåningen så det finns gott om hål att stoppa dom extra slantarna i kan man lugnt påstå..

Lider med er som har foglossningar och annat. Själv har jag väl börjat känna av graviditeten mer, ilar liksom mellan benen och är jobbigt när man ska förflytta sig i säng/soffa. Blir också snabbt trött och har börjat få jobbig halsbränna (som dämpas med novalucol för tillfället, men vete tusan om det hjälper nåt eller om det mest är gott att käka :D )

Fixar. Föll visst bort ;)

Juni
22 Missjackpot, pojke, andra barnet (dotter 18månader)
27 Sandra78, andra barnet (dotter 2½ år)

Juli
4:e godishanna, andra barnet (son 2 år o 4 mån)
14:e zazzarazz, flicka, andra barnet (dotter 3 år)
15:e carmarnic, första barnet
24:e, domesticus, första barnet

Augusti
6:e, oxo (nyistan), första barnet.
6:e, Priscilla, andra barnet (son 16 månader)
21:a, BuenoBull, första barnet
30:e (enligt RUL) Pojke raggarn, 4 e barnet
30:e, Skogstrollet. Andra barnet, väntar en flicka.

Mm jäkla go badboll :) inte så konstigt kanske bebis beräknas ju väga 4,6 :p

Skönt med lön hörrö! Sitter ju inte helt fel!!
För mig är de helt tvärt om i dokumenteringen.... Med första va de bild varje vecka samt fotografering med mig bror som är fotograf... Nu blir de någon gång ibland O_o

Ja mår också illa och för mig funkar prostafen ( stavas de så ;) ) de är grymma :)

4,6 kg är en stabil liten bit ;)
Jag tror jag önskar mig en lite mindre! Även fast det sägs att det inte påverkar själva förlossningen så måste jag erkänna att om någon säger att det är en fem kilos bebis så börjar jag nog gråta av rädsla.

Halsbränna är något jag känner av mer och mer. Tur att det funkar någorlunda med tabletter. Mot mitt illamående har tyvärr inte några piller hjälpt. Men jag är glad över att jag inte kräks varje dag längre även fast jag fortfarande mår illa.

En fråga, speciellt till er som har barn sen tidigare. Vad är det man behöver ha i prylväg? Tex nappar, kläder, termometer osv? Har börjat skriva en lista men är rädd för att ha glömt hälften. Så in med bra att ha saker ;) jag tänkte ta en tur ner till Ullared för att köpa det mesta. Kan tilläggas att vi har inte köpt en pryl förutom barnvagn och en vagga. :)

Jepp :) Ella var dock beräknad till 4,4 men vägde 3,9. De är svårare att beräkna va ett stort barn ska väg :) men som sagt de är huvudet som gör de inte resten. Själv känner jag att de är bra att de blir stora barn för då har de att ta a om de de blir sjuka :)

Här är lite saker som jag skaffat till mig o bebis som jag tyckte va bra med 1:an.

Bodies ( långärmade+ kortärmade )
Byxor
Strumpor
Sparkdräkter
Koftor
Nappar
Bröstskydd
Amningsinlägg
Bindor
Amningsbh
Skötbädd
Filtar
Sängkläder
BAbyskydd
Dregglisar
Små handdukar ( bra att ha om man får kräkbarn eller läcker mkt mjölk vid amning )
Nagelfil
Badbalja
Hjälmmössor
Vagn
Täckte vagn + vagga
Kudde vagn + vagga
Kissskydd
Tvättlappar
BabyOlja är guld!

De är lite sådant som jag tyckte va bra att ha hemma, sen är de lite andra saker som vi skaffade till ettan som jag tyckte va guld att ha hemma!

Babysitter
Sjal (tricot slen har vi)
Amningskudde
Snuttar
Babywatcher (stavning ;) ) guld att önska sig :)

Ja de är vad ja kom på nu. Tror att de är mest att skaffa till ettan :) tvåan blir mest kläder å snuttar å sånt speciellt då vi bara har 19 månader nu mellan ettan o tvåan så har man mkt hemma!

Jag tyckte det var bra att även ha smärtstillande till sig själv hemma eft förlossningen(efter värkarna)Bindor samt baby apotek i fall bebis blir snorig eller så, även näs sug köpte jag hem:)
Svårt det där med vad man ska ha hemma jag har tagit bort saker och lagt till andra saker för alla barnen.

Tror det beror lite på vad man känner att man vill ha.
Jag märkte med första barnet att mkt av sakerna använde jag inte alls första månaderna:)

Men många glömmer sig själva, kommer hem och har glömt amningsinlägg, bindor och smärtstillande mot efter värkar som många glömmer att man kan ha jag hade det i 3v vid varje amning och var otroligt skönt att ha smärtstillande hemma för det tar på krafterna!

Tack båda två! Jag har skrivit en liten lista men som jag trodde så hade jag glömt vissa bra att ha saker. Känns ju bättre att ha hemma än att behöva rusa till affären det första man gör bara för att man har glömt amningsinlägg ;)

Absolut men de första man lär sig när första barnet kommer är att affärena inte stänger för att man fött barn :) man får helt enkelt känns sig för! De som jag absolut inte gömmer denna gången är bröstskydd till amning. Sprack lite vid bröstcårtab av hennes sugande och satan va ont de hade gjort utan den!

*kl*

För min del har jag valt att ha lite färdig ersättning plus nappflaska hemma den här gången... Med storasyster åkte jag på världens magsjuka när hon var ett dygn gammal, och istället för att ge mig dropp så jag inte blev totalt uttorkad så fick jag skäll för att jag kunde smitta ner andra :( Så när jag fick åka hem så funkade amningen "sådär" och sen gick det bara utför eftersom jag var magsjuk i nästan två veckor. Och att sitta mitt i natten och inse att jag var såpass uttorkad att lilltjejen inte fick nån mjölk var ingen höjdare, det var jobbiga timmar innan ICA äntligen öppnade. Så nu chansar vi inte, även om jag förstås hoppas på att kunna amma denna gång.

Halsbränna är något jag känner av mer och mer. Tur att det funkar någorlunda med tabletter. Mot mitt illamående har tyvärr inte några piller hjälpt. Men jag är glad över att jag inte kräks varje dag längre även fast jag fortfarande mår illa.

En fråga, speciellt till er som har barn sen tidigare. Vad är det man behöver ha i prylväg? Tex nappar, kläder, termometer osv? Har börjat skriva en lista men är rädd för att ha glömt hälften. Så in med bra att ha saker ;) jag tänkte ta en tur ner till Ullared för att köpa det mesta. Kan tilläggas att vi har inte köpt en pryl förutom barnvagn och en vagga. :)

Mot halsbränna måste jag få tipsa om att käka sötmandel! Funkar helt klockrent för mig, 4-5st nötter och brännan är borta.

Saker att ha hemma, räkna med att få lite goodie bags på bb, vi behövde nog inte köpa blöjor på två veckor efter att vi kom hem med första. Fick även diverse badoljor, bh-inlägg, salvor för mamma och barn, några klädesplagg m.m.

Men måste ha:
ersättning (utifall att), köp en liten tetra och en pipett eller nåt att ge med OM ni mot all förmodan precis som vi har lite problem de första dagarna med att få igång mjölken. Jag ammade och sen gav vi lite ersättning som komplement direkt efteråt så att han blev mätt. Vi droppade med pipett längs ett finger istället för att testa med flaska (hade blivit varnade för att amningen kunde påverkas) och det funkade. Senare insåg vi att det inte var några problem för oss att kombinera amning med flaska heller så.

en sittring för bövelen.... :D

bomullsfiltar Jag födde i varma augusti förra året och första månaden bars bebis omkring mest i tunna bomullsfiltar (hemma) faktiskt snarare än påklädd för det var så varm. Dessutom smidigt och mysigt med mycket hudkontakt.

en bra skötbädd/station för blöjbyten

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 895
Senast: ako
·
A
Gravid - 1år NU har jag (vi) satt oss ordentligt på pottkanten. Eller också är det bara jag som förstorar. Känner mig inte riktigt bekväm i...
Svar
13
· Visningar
2 665
Senast: havreflinga
·
N
Övr. Barn I nära ett år nu har min barnlängtan eskalerat rejält. Den startade så sakta när en nära vän blev gravid och jag fick följa hennes...
2
Svar
25
· Visningar
2 370
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar