Sv: Sommarföräldrar 2012?
Hur går det för er andra? Här har vi fått vår lillebror
Vi var in till Spec-mvc i Karlstad på BF+1. Mina levervärden hade blivit sämre och läkaren tyckte inte jag skulle gå längre utan sättas igång. Blev dock hemskickade då det var knökfullt på förlossningen den dagen och fick komma tillbaka dagen därpå, midsommarafton!
Så vi åkte in och var där vid 9-tiden på morgonen. Status ganska mogen tapp och öppen 1-2 cm och de tog därför hål på hinnorna vid 11-tiden på dagen. Mina egna värkar som jag haft ända sen föregående söndag blev efter det starkare och mer regelbundna om var 3-5 min. Sen minns jag inte exakt, men var öppen 5 cm vid 14-tiden, 6-7 cm vid 15.30. Då hade jag använd lustgasen ett tag och frågade om EDA, det hade ju sagts innan att helst inte när man är tidigare snittad men jag kände att ska det ta många timmar till så måste jag.
Det tog dock nån timme innan narkosläkaren kunde komma och då var jag redan öppen 10 cm men med kanter kvar, så han fick vända i dörren... därefter följde flera timmars arbete av att kanterna skulle försvinna och bebisen vrida ner sig i förlossningskanalen, kände mig ganska uppgiven och ångrade att jag inte valt planerat snitt trots allt, kändes verkligen som det skulle sluta precis som sist "snubbla på mållinjen". Men barnmorskan var bra och peppade När det varit fullt öppet och retraherat ett tag ringde hon in fl-läkaren som bedömde att jag kunde få hjälp med sugklocka vilket kändes tacksamt i det läget trots att jag varit lite rädd för det innan. Så med gemensamma krafter kan man väl säga föddes lillebror Emanuel kl 19.31
fast de använde inte sugklockan hela vägen tror jag utan mest för att dra ner honom mot bäckenbotten. Själva framfödandet gick lugnt och fint till men jag är glad att barnmorskan lagt PDB...
Förlorade dock över en liter blod och kunde inte stå på benen på flera timmar - fick till slut en transfusion kvällen därpå för att blodvärdet var väldigt lågt och jag inte blev piggare. Trots allt en häftig känsla att få föda vaginalt och naturligtvis jätteskönt att slippa komma hem till storebror med ett operationsärr.
Bebisen föddes lite avmagrad och alldeles flagig i huden, de tyckte han såg överburen ut... trots att han kom bara 2 dgr över tiden, kanske pga mina dåliga levervärden. Var nog himla tur att jag sökte hjälp för min feber veckan innan, annars kanske de dåliga värdena aldrig hade fångats upp.
Här är lillebror på bb, 2 dgr ung. Han var 54 cm lång och vägde 4140 gram.