Sommarföräldrar 2012?

Sv: Sommarföräldrar 2012?

usch, finns det ingen du kan prata med eller lufta sina tankar med i din närhet? Det kommer gå jättebra med bebisen!! Tänk inga andra tankar, det kommer bli en helt underbar liten unge :)

KL

Jag tror att jag kommer bli knäpp eller någonting. Sonen han har kommit in i någonting. Jag vet inte om det är trots eller om han har ont men han skriker, och skriker och skriker. Jag blir bara trött.

Har blivet sjukskriven på 25% pga foglossningen, jobbar nu 50% och det känns ganska ok, men det blir värre och värre, funderar nu nästan på att lägga ner ridningen. Har börjat få mer och mer ont när jag rider med. Sitter helst stilla...

Det börjar kännas att man är gravid nu och jag börjar faktiskt bli lite trött på det. Känns som att idag är en gnälldag. Ska snart åka o jobba, har ju fått kortare dagar...

Bebis har lagt sig i säte och sitter där. Vi ska se på måndag om h*n är fast så och det blir vändningsförsök och om moderkakan flyttat upp sig, hoppas!

*kl*

Är nu i vecka 33+3 enligt BM men enligt mig vecka 32+3. Då jag vet när min ägglossning var så kan jag inte vara i den veckan som BM räknade fram för då

Tora

jag visste PRECIS när jag hade ÄL också och blev gravid på den ÄL. Trots det gick jag åtta dagar ÖVER BM's datum...
barn kommer när de är klara. :bow: :D

I egentligen så spelar det ju ingen större roll utom i ett fall. Det är om man går över tiden. I Halland är det 14 dagar som gäller. Jag gick över 14 dagar förra gången och blev då igångsatt. Det var ingen direkt bra upplevelse så jag vill gärna slippa det om det inte är absolut måste.

Jag blev flyttad en vecka tidigare med mitt förra barn också. En teori är att mina barn har rundare huvud än genomsnittet och då blir också barnets beräknade födelse datum (felaktigt) flyttat.

Jag gjorde ett UL i vecka 12+1 (mina beräkningar) och enligt den läkaren så stämde datumen på pricken med barnets mått.

Sex veckor senare så blir jag plötsligt tillbaka flyttad en vecka (vilket dessutom hände med nr 2 också).

Så om vi räknar på BM:s datum kontra mitt så när jag har gått två veckor över tiden enligt BM så har jag bara gått en vecka över tiden enligt mitt. Det är alltså först där det blir problem. Annars så spelar det absolut ingen roll.

På tal om något annat:
Har ni sett ICA:s reklam om morsdag på söndag? När ICA-Stig lägger blommor på sin mammas grav? Blir helt knäckt av den. Den träffar mig rakt i hjärtat.

Mamma kom tillbaka!!!

Tora

Har samma dilema som du med datumen.. Men det skiljer ju på andra hållet.. Var på ul i v.9+2 med blödning och det datumet stämmer med mitt datum. Var på ul i måndags och denna bebisen är liten, ligger lite under kurvan men ändå normalt. Så jag tror min är lite liten och därför blir måtten inte riktigt rätt. Men som sagt, de kommer när de kommer.

Jag har varit på bm koll och i vecka 31+0 var sf måttet fortfarande 29, magen hade inte växt alls sedan v.28. Men bebisen ligger helt fel. Var ju på ul för o kolla moderkakan och då kollades ev. sätesbjudning med. Och mycket riktigt, bebis har kilat ner rumpan i mitt bäcken. Lagom roligt. Men det är ju fortfarande några veckor kvar (32+2 nu). Sonen låg med i säte till runt den här tiden men han låg mer rätt över. Jag känner i alla fall om den skulle vända sig rätt för jag har huvudet vid navlen mellan revbenen. De är dock lite rädda att min njure ska komma i kläm när/om bebis vänder sig rätt (det gjorde den med sonen, inte alls roligt). Blev igångsatt p.g.a. detta. Igångsättning vill jag helst slippa, precis som kejsarsnitt....

Hur går det för er andra i värmen? Här har det varit varmt som bara den ett par dagar och i måndags fick jag panikåka in till stan o köpa lite mammakläder, jeansen började bli lite varma kan jag säga.. hittade i alla fall två par skjorts och en tunika samt klänning och några vanliga linnen så nu slipper jag flyta bort, kände inte direkt för o köpa en ny garderob om man säger så. Även om det känns hur långt borta som helst så är ju bebis snart på gång!

Jag har det ganska jobbigt med värmen, framförallt på kvällarna.
Jag hittade i alla fall en smidig klänning i garderoben som fortfarande går över magen på mig och tillsammans med mamma-leggings fungerar det rätt bra även fast vi inte fått någon riktig högsommarvärme här än.
Annars är det stora t-shirts och sambons mjukisbyxor som gäller. Man känner sig ju så lagom snygg men så är det... (Åtminstone för min del).

Mamma var hit och hälsade på några dagar. Skönt att ha henne här även om det var ett kort besök och jag var väldigt trött.
Jag drog upp tröjan och visade magen varpå min mamma utbrister: "Men jösses vilket blåmärke du har på magen!"
Jag upplyste henne då om att det inte är något blåmärke, det är min navel! :crazy:

Hur går det i värmen? Jag tycker det är skönt, för nu har det varit ett par svalare dagar...

Har varit på UL igen och moderkakan hade flyttat sig fint uppåt. Däremot hade bebis kilat sig fast med rumpan i mitt bäcken och sitter fortfarande fint där. Var koll idag och den har nu två veckor på sig att flytta sig rätt. Det var inte så säkert den skulle det eftersom den kilat ner rumpan sa bm. Jag hoppas på naturlagarna :cool: Alternativen annars var vändningsförsök om vi vill (inte säkert det lyckades eller var läge att försöka om rumpan är för långt nerkilad) eller kejsarsnitt. Säterförlossning var inte aktuellt eftersom jag redan är sne i mitt bäcken. Kejsarsnitt i så fall under v. 38 eller v.39 vilket skulle innebära första eller andra veckan i juli.

Jag har fått sluta rida och fick idag med mig ett par kryckor hem från sjukgymnasten. Foglossningen har blivet vidrig och det gör ont både att ta sig framåt och bakåt :( Jag har tolv dagar kvar att arbeta och jag jobbar 55% så det är inte hela dagar utan halva dagar. Jag vill så gärna klara av det!

I går började jag fräscha upp vagnen och tvätta allt som hör till den och till babyskyddet så att det ska vara klart. Börjar längta lite efter bebis och fundera på vad det är för en liten filur som är där inne och vad Algot kommer tycka om att få ett litet syskon. Vi har planerat så att mannen kommer vara hemma ganska många veckor i sommar så att vi har tid till allt och alla som behöver tid för att vi ska komma in i nya rutiner igen. Känns lite konstigt och främmande med amning och vaknätter igen....

Jag lider med dig. Foglossningar är verkligen inte något att skratta åt! :(

Jag har samlat på mig en massa vätska, känner mig som en vattenballong på dagarna men envisas med att vilja vara med överallt ändå. Det blir ju visserligen väldigt många pauser hela tiden, men jag klarar inte av att sitta hemma och stirra i väggen längre...

Sambon har köpt en lyxfåtölj till mig. Det är som en hammock för en person och den har han monterat upp på uteplatsen här hemma. Och den är verkligen LYX och jag försöker njuta av den så mkt jag bara hinner.

Vad mysigt det låter o sitta o njuta, hoppas det är lagom med fläktande vind med, så skönt :)

Jag har med börjat samla vätska, 1,5kg på 2,5 vecka (nästan), börjar få elefantfötter eller hur man nu ska se det, rysligt osexigt är det i alla fall ;)

Nu börjar det verkligen närma sig för flera av er, så spännande!!! Hur känner ni er? Gissar att ni är glada över att sommarvärmen försvann igen?

Jag var hos bm i fredags och bebis ligger med huvudet ner, hoppas att hon stannar där nu. BM tyckte hon kändes stor för veckan så nån natt drömde jag att jag födde en som vägde 8 kilo :crazy:

Vi åker på tältsemester på midsommardagen, kommer hem på torsdagen sen. Och jag blir totalt idiotförklarad av alla som får veta det. Allt från att jag kommer ha så ont i ryggen så jag kommer få ligga hela resan till att folk faktiskt PÅMINNER mig om att jag är gravid! hallå? ! Nähe?
Oj vi glömde visst det.
När jag säger att jag är övertygad om att det kommer gå skitbra svarar de med - Ja du fär väl se..
Tack positiva klubben.

Det är verkligen babyboom omkring mig!
fyra kompisar har redan fått, jag är på tur och sen syrran och fyra kompisar till, alla innan oktober, så det kan ju dyka upp fler man inte vet.

Halvt knapplån

Med en vecka kvar till beräknad förlossning så vet jag inte hur mkt jag bör skriva här. Ni vet ju att jag klev in i tråden och inte mådde sådär superbra eftersom jag kände mig rätt missförstådd.

Nu har det inte blivit så mkt bättre än att jag varit inlagd på förlossningen tre gånger inom loppet av en vecka då blodtrycket skjuter i höjden. Jag är inte påverkad av trycket i sig och bebis mår bara bra, men att vara inlagd är ingen höjdare direkt.
De försökte ge mig en blodtryckssänkande medicin som jag tidigare reagerat på, och som ett brev på posten så gjorde jag det även denna gång. Jag får sån ångest av den att jag skulle kunna öppna ett fönster och hoppa ut...

Jag är i alla fall ordinerad vila, men vet inte hur jag ska kunna vila mer än vad jag gör. Så länge jag ligger ner och glor i taket så håller sig trycket ok, men reser jag på mig så skjuter det i höjden.
Jag har dessutom jätteont i mina fogar.
Barnmorskan försökte trösta mig lite med att fogarna kan bli bättre när bebis fixerar sig (vilket den gjort) men i mitt fall är det värre. :(
Jag är dessutom oroad inför smärtan och smärtlindringen under förlossningen och fick hjälp att träffa en samtalskontakt angående detta. Tyvärr blev sista mötet inställt eftersom jag hamnade på förlossningen istället.

Jag kan ärligt erkänna att jag funderat, när jag legat sömnlös pga smärtan i kroppen, varför jag gör det här.
Alla säger att det ska vara värt det, men jag har inga egna barn sedan tidigare och kan inte relatera till nåt och nu känns det som om jag genomgått en niomånadersperiod i helvetet.
De få ljusglimtar som jag har försöker jag verkligen njuta av (tex när bebis rör sig och sambon får känna det).

Jag vill inte dra ner humöret eller lyckan för någon annan men tyvärr känns det rätt eländit just nu :(

Fy du verkar verkligen ha det jobbigt :(

Kan de inte sätta igång dig när du har såna besvär och är så nära BF?

Det är så synd att du inte kan få njuta av den sista tiden och förväntningarna på den lille/lilla skrutten. Ibland så kan man ju undra hur människorasen lyckades bli så många på jorden.

Men när naturen fungerar som den skall (och det gör den för det mesta) så finns det inget som den känslan man får när man får upp bebisen på magen för första gången. Man glömmer allt och bara uppfylls av en otroligt stark känsla som inte går att beskriva.

Jag vet att denna känsla inte upplevs av alla och att saker och ting ibland går fel men för det mesta blir det ju bra.

Hur är stödet från din familj? Det brukar underlätta i alla fall lite om man känner att man har stöd från familj och/eller vänner.

Med vänlig hälsning,

Tora

Det låter oerhört tufft! :( Undrar också om det inte finns någon möjlighet att de kan sätta igång dig? Bebisen är ju färdig menar jag, det känns lite cyniskt att du ska fara både fysiskt och mentalt så illa bara för att de vill invänta en spontan förlossning....som måhända är bäst, men folk beviljas ju faktiskt relativt ofta igångsättningar av sk humanitära skäl, utan någon medicinsk grund.

Här är det vecka 38+0 idag så det närmar sig ju onekligen, men jag har kommit till det där stadiet där det på ngt sätt känns osannolikt att det faktiskt kommer komma nån bebis. ;) Vadå, jag har väl varit gravid jämt, typ! Kan ju ha nåt att göra med att på de senaste 2 åren har jag varit gravid ca 1,5 nu... :grin: Mår helt ok i graviditeten dock, även om man har sina krämpor och det är påfrestande att försöka vara en rolig mamma när man är så otymplig och jämt trött. Kring förlosssningen har jag en hel del orosfunderingar och det känns mest som att man vill att det ska vara överstökat (så känner väl många iofs, när man kommit så här långt är det nog inte såå många som tycker det vore helt ok om det var flera månader kvar). Nu är iaf min mamma som ska vara barnvakt på plats (har ju skrivit om det tidigare) så det känns ju lite lugnare nu att man åtminstone inte kommer behöva gå igenom förlossningen utan sambon.

Fy vad jobbigt det låter !
Det är ju så knäckande med besked att det ska bli på ett visst sätt och så blir det bara värre.

Hoppas att du får en enkel förlossning och att bebin blir lättskött och glad !

usch, jag hoppas det blir en bra förlossning som kommer igång snart så du slipper må dåligt.. Snart, snart är det kanske dags för bebismys!! Klen tröst nu men jag vet inte... Hoppas det kommer gå jättebra, ska hålla både tummar o tår!

*kl*
Jag höll med på att hamna på förlossningen i måndags på grund av prematura värkar och risk för förtidig förlossning. Jag kom hem och som det ser ut nu så är det ett risk för ett akut snitt om det drar igång mer. Men de har i urinprovet hittat inte mindre än tre olika sorters basilusker så jag hoppas att de hjälper med den antibiotikan jag börjat med idag. Som tur är har de varit jättegulliga på dagis och sonen har kunnat vara där hela dagen när mannen jobbat medans jag legat på soffan. Så fort jag reser mig får jag vedervärdiga sammandragningar. Innan kom de oftare när jag satt still också men det har börjat lugna sig nu OM jag sitter still hela dagen och det är vedervärdigt. Stickar, läser och tittar på tv. Tiden är lång och jag saknar sonen något enormt här hemma om dagarna. Huset är tomt utan honom hemma...

Vår bebis sitter fortfarande fel med huvudet rakt upp mellan mina revben och rumpan ner. På torsdag ska vi på möte där det tas ställning till ev. vändningsförsök. Det görs i så fall under midsommarveckan. På torsdag är det 35+3. De gör allt för o stoppa förlossningen här till 36+0, sen är det fritt fram för bebisen att komma.

Det är skönt att värmen lagt sig. Jag känner mig mest uttråkad nu, det är jobbigt att inte kunna röra på sig och att knappt komma ut till hästarna i hagen, längtar något oerhört efter att bli pigg i kroppen igen och att få tillbaka den mentala orken. Hoppas det blir bättre med antibiotikan så att jag i alla fall kan komma upp på benen. Hotet om snitt kan jag leva med, även om jag är livrädd för att bli snittad. Vill hellre föda vaginalt. Men väljer den att ligga fel så är det nog bäst med snitt och då får jag nog vänja mig vid tanken. Startar förlossningen innan bebis vänt sig blir det akut snitt. Alla runt omkring mig tittar och tror inte att bebis kommer stanna i magen till 15 juli, men säkert kommer den vända sig rätt och välja att komma ut i augusti :cool: Det återstår att se..

Har ni några namnförslag eller tankar än? Vi vet ju inte vad det är för sort o det är svårt att hitta bra namn. Jag vill inte ha ett för vanligt namn och gärna gammalt svenskt också ska det passa med Algot. Vi får se vad vi kan hitta på :)

Igår kom sonen 18.37 52cm lång och 4.42kg tung. jag hade tänkt mig att förlossningen skulle vara både enklare och snabbare även om det i själva verket var en normal och okomplicerad födsel :)

Grattis, hoppas allt går bra för er :):):)

Här börjar det med dra ihop sig känns det som. Bar ner sängen igår och i morgon är det dags att åka till sjukhuset för vändningsförsök. Lyckas inte det eller bebis vänder sig själv blir det troligt planerat snitt om två veckor. Huvaligen

Grattis till sonen FadeAway! :)

Knapplån

Jag har varit frånvarande då jag åter igen hamnade på förlossningen pga mitt höga blodtryck. Det räckte med att de ringde från mödravården och sa mitt förnamn så sa de på förlossningen att jag skulle in till dem.
Där beslutades det om en igångsättning av mig- ÄNTLIGEN! (Jag kom ju inhoppandes med hjälp av en krycka då jag hade så ont i fogarna)
Samtidigt blev jag superrädd för vad jag skulle genomgå. Bilden jag hade av min förlossning var ju faktiskt inte att bli igångsatt även om det var vad jag önskade på slutet.

Förlossningen gick i alla fall jättebra! :) Självklart gjorde det ont, ryggbedövningen tog inte och läkaren hann inte tillbaka och lägga om den innan vår solstråle såg dagens ljus.
Det blev en flicka, 3086g och 48cm lång.
Jag hade ju bett min pappa att komma upp för att "vakta" på mig när sambon jobbade, men när det nu blev som det blev så var vår jänta en timma gammal när han kom och fick träffa henne för första gången.

Vi kördes sedan upp på BB och det verkar som vi är drabbade av någon förbannelse då lilltösen fick gulsot och vi blev aldrig hemsläppta. Jag kämpade med amningen, koppmatning och min egen mentala status medan tösen blev allt svagare. Slutligen hamnade vi på noenatalavdelningen och tösen fick en sond genom näsan som vi kunde mata henne genom.
Hon piggnade till men orkade fortfarande inte amma och då valde jag att ge henne flaska istället. Det fungerade så bra att hon åt upp hela portionen och sonden kunde tas bort.

Numera är vi hemma, på permission, och åker och lämnar prover med jämna mellanrum.
Nu hoppas jag att allt elände kan få vara över så vi får lugn och ro i vår familj.

DSC08168.jpg

Tittar in från senior, varken gravid eller barnplanerande men var endå tvungen att kommentera...

Herregud vilken sötnos, ett sånnt kort får tillochmed mig barnsugen!! Grattis:laugh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 438
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 341
Senast: Sassy
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 139
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30