Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

L var fixerad i v. 34 så de borde absolut börja känna på dig nu :)

Hade faktiskt ett par förvärkar i lördags kväll, helt otroligt :p Sen har jag så jäkla ont i underredet, känns nästan som att benen har hoppat isär litegrann :o Får väl hoppas att det är bebis som sjunkit ner, men jag tvivlar. Är fortfarande inställd på kejsarsnitt 21 juni :(

Då ska jag be om det if de inte känner.....:) Men tror nog de borde vara dax för de nu iaf. Är ju ganska otroligt ändå vad det skiljer sej på olika ställen..... Jag menar, vi bor ju ändå i samma land, oh ändå skiljer det mkt inom detta med mvc..... Hur täta besök, när man gör vad, oh vad man gör/inte gör. Känns ju som vi bor i olika länder ibland ju, hehe :)

Aaahh lite förvärkar, alltid ngt ju :bump: Håller tummarna sååå att du ska slippa få samma som vid första grav! För det låter inte skoj alls!

Får oxå ont i underredet ibland, men inte alls ofta.....Kommer bara sådär, ofta kvälls-tid. Känns ömt och stelt, lite som att man har hästen kvar mellan benen efter ett super hårt ridpass..... Ja typ så, hihi :) Gång-stilen blir ngt bred-bent om man säger så. Men är alltid borta till morgonen där på. Kanske beror på att jag hållit igång för mkt när det blir sådär....?

Som sagt, håller tummarna för dej vet du :)

Måste jag fråga er alla :)

Vad har ni använt för tvätt/skölj-medel till bebis-kläderna oh lakan oh allt?
Har ni erat vanliga och vilket är det isf?? Eller, ni som kör med sådana som luktar, har ni köpt speciellt till bebben?
Jag har tänkt köpa det där som heter Neutral (?) i både tvätt och skölj. Det borde väll vara bra.....? Fick med en liten prov-påse sånt när jag var på barn-mässan.....
Eller är det dumt att köpa speciellt till lillan.....? Finns ju ingen som kan svara på kanske, men kan jag orsaka att hon blir känslig senare i livet om jag plockar bort starka lukter osv nu i början?
Saken är nämligen den : Att jag som liten hade böjvecks-exem. Tålde ej pollen, gråbo, hund, häst,katt,kanin osv. MEN jag är uppväxt med katt och häst och har aldrig reagerat på dom medans jag blev ur dålig av att gosa med en hund en kort stund. (Flyttade för en kort tid till stan och slutade eltnumgås med även häst och katt för att se om jag blev bättre i exemen, men icke) så det jag menar är att det jag SKULLE varit allergisk mot men inte var, det var det som jag blivit utsatt för/levt med sedan jag var ny-född.

Vi fick rekommendationen på föräldrautbildningen att tvätta allt minst två gånger i parfymfritt, allergivänligt tvättmedel och inte använda sköljmedel alls. Det rådet har jag följt och har även tvättat mina/våra kläder som vi ska ha med till bb och våra sängkläder en vända i samma tvättmedel. Det kanske är lite överdrivet men nåja, det kommer ju lukta desto med föräldrar och mindre konstgjort för bebis så det blir säkert bra.

Värt att tänka på bara är att kläderna bör tvättas innan de används. De innehåller allergi- och cancerframkallande formaldehyd. Det vill man kanske inte ha på sin nyfödda.

Haha, det funkar säkert bra :rofl: Minns första gången jag blev stannad för att blåsa - jag hade vart spiknykter i ett helt år och hade ändå en ohälsosamt hög puls :D

Jag blev stannad för att blåsa 200m från hemmet när jag skulle övningsköra för första gången på nästan 2år... Tror du jag höll krampaktigt i ratten eller? :angel::D

Vi har tvättat i parfymfritt tvättmedel, utan mjukmedel och med extra sköljvatten.

Jag har en helt absurd bekännelse att göra. Tänkte att jag skulle inventera babykläderna lite så att jag vet hur mycket (och vad!) vi har av allt.

Vår gullunge har redan innan födseln i storlekarna 50-68 ungefär, ffa 56-62, (en del hemsytt utan storleksangivelse, en del krympta, en del utan lappar osv, men ungefär):

43 bodies
36 tunna tröjor
11 tjockare tröjor
9 jackor
10 pyjamasar
29 sparkbyxor
17 "midjebyxor" (mjukisar och jeansliknande historier)
5 matchande dressar
7 fleece-/velouroveraller
41 par strumpor :eek:
15 mössor
8 haklappar

...men inte en enda solhatt :confused:

Av detta har jag köpt 2 par strumpor, 5 bodies och en pyjamas på egen hand. Så jag kan väl slå till på en solhatt också.

Jag har tvättat alla bebbesaker i det tvättmedlet, neutralt (tror det heter så) Igår kom jag på att den lille ska ju sova hos oss, så jag får tvätta våra kläder i samma tvättmedel :)

*kl*
22 dagar kvar till BF. Wohoo, vad tiden går fort.

Vi fick rekommendationen på föräldrautbildningen att tvätta allt minst två gånger i parfymfritt, allergivänligt tvättmedel och inte använda sköljmedel alls. Det rådet har jag följt och har även tvättat mina/våra kläder som vi ska ha med till bb och våra sängkläder en vända i samma tvättmedel. Det kanske är lite överdrivet men nåja, det kommer ju lukta desto med föräldrar och mindre konstgjort för bebis så det blir säkert bra.

Åh nej.. två gånger? Jag har bara tvättat en gång och äntligen efter en massa om och men fått ordning på kläderna, behövs det verkligen två gånger tro?

*kl*
Alltså jag måste fråga (borde kanske hålla det för mig själv, för jag framstår säkert som världens bimbo:p) dom här spjälskydden.. hur 17 ska dom sitta? Jag fick till och med läsa instruktionshäftet, men inte blev jag klokare:rofl:
Både säng och skydd är från Ikea, men hur jag än vrider skyddet så får jag inte snörena att passa in i hörnen:confused: Den blir liksom helt skev och hamnar mer och mer ur fas för varje sån jag knyter

Våra spjälskydd sitter inte heller helt 100, men bara de täcker alla spjälor så gör det väl inget :D Våra går lite omlott i ett av hörnen, så det är ingen risk att bebisen får ut en arm eller så heller.

Delvis KL

När L var liten provade vi både parfymfria och vanliga tvättmedel men märkte absolut ingen skillnad alls. Man får väl se från barn till barn helt enkelt, är de känsliga måste man såklart vara mer noggrann. Men tvätta två ggr har vi aldrig gjort :o

Våra spjälskydd sitter inte heller helt 100, men bara de täcker alla spjälor så gör det väl inget :D Våra går lite omlott i ett av hörnen, så det är ingen risk att bebisen får ut en arm eller så heller.

Phu:D Kan ju villigt erkänna att jag inte kände mig som världens smartaste när jag försökte få dit skiten..
Men i instruktionshäftet (bara grejen att jag läst den känns lite pinsam:o) stod det att man skulle börja med att knyta fast den i hörnen (helt omöjligt eftersom, snörena inte är måttade efter våran modell på säng iaf) och sen knyta dom i mitten på sidorna och att den skulle överlappa på en av långsidorna..
Har en känsla av att jag kommer att hitta mig själv nån dag med att modifiera fästena så att dom sitter exakt rätt, för finns det nåt jag har svårt för är det när såna där små detaljer inte är som det ska:o

Senast ändrad:

Åh nej.. två gånger? Jag har bara tvättat en gång och äntligen efter en massa om och men fått ordning på kläderna, behövs det verkligen två gånger tro?

Jag har ingen aning :D men de som höll i föräldrautbildningen sa minst två ggr,gärna tre-fyra och att begagnade kläder var mycket bättre än nya för de var ju redan tvättade ett par ggr. Det hade med kemikalier som tydligen finns i tygerna att göra, så man får ur dem ordentligt.
Men alla får göra som de vill såklart!

+ ni andra. Tack för era svar :)

Men..... Inget skölj-medel...? Är det pga att det lixom stannar kvar ikläderna eller hur man ska säga?
Har mkt kläder som vi ärvt och de är ju mjuka oh gosiga, stor skillnad mot de nya..... Men de nya kanske ger med sej oh blir gosiga de med efter några tvättar + tumling....? ( helt utan sköljmedel då..?)

Man kan stryka dem, det gör kläderna mjukare... Fast det är ingen höjdare att stryka små bodies kan jag säga. :mad:

Har samma problem och ingen torktumlare - blir mycket att stryka (och jag stryker normalt sett så lite som möjligt, våra kläder tvättas ju alltid med mjukmedel).

KL

Nu har jag köpt en bärsele :banana:

Till L hade vi bara en BabyBjörn men den var fullständigt värdelös. Nu har jag shoppat en Beco Butterfly, hoppas verkligen att både min rygg och bebisen gillar den...

Härligt! Shopping är bra för nerverna tror jag. Något måste man ju fördriva de sista dagarna/veckorna med...

Imorgon ska jag t ex shoppa koksaltlösning, solhatt och mandelolja hade jag tänkt. Och på fredag små söta galgar. Eventuellt även ett litet gäng söta buxbomsplantor, men det är ju inte direkt bebisrelaterat...

Jag har ju nämligen blivit med trappa också, och tänkte mig en liten rad med buxbomsklot satta i vitt grus ovanför den översta stenraden (en smal rabatt fram till träpinnen som ligger där, sedan kommer gåvägen in i carporten). Tror ni det kan bli fint?
printImage

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 327
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar