Jag undrar varför tyska barn måste ha så mycket kläder på sig?
Vi var på babykurs idag och jag frågade hur varmt man ska klä de små (första månaderna ungefär). Idag t ex har vi lite "kallt" och mulet (20 grader) och då tyckte barnmorskan att de skulle ha:
undertröja eller body
strumpor
sparkbyxor med fot (eller dubbla strumpor)
varmare tröja
evtl mössa om man går ut och det blåser lite (inomhus behöver de ingen mössa!)
Riktigt varma dagar (vi har lätt över 30 grader på sommaren) rekommenderade hon tröja/body och strumpor, bara blöja eller bady och inga strumpor tyckte hon var för kallt.
På normalvarma nätter samma som på dagen plus sovsäck, riktigt varma nätter body + sovsäck. Hon såg helt chockad ut när min man frågade om man inte kunde lägga barnet i bara blöja på en filt (självklart i skuggan) och det berodde inte på att solen bränner även i skuggan utan att det vore för kallt. Jag betraktades nästan som barnmisshandlare som undrade om inte en pyjamas eller body räckte på natten.
Möjligen pyjamas och tunn filt om det är riktigt riktigt varmt (vi hade förra sommaren under lång tid ca 27 grader i sovrummet...).
I övrigt får jag krupp på amningspropagandan. Visserligen "måste" de köra mycket propagande här, för Tyskland har inte alls den amningskultur som vi har (mindre än 50% helammar i minst 6 månader) men man kan ju bli tokig för mindre. Amning hjälper mot precis allt: allergi, plötslig spädbarnsdöd, matsmältningssvårigheter, hudutslag, det förbättrar språket och gör barnen intelligentare osv osv... Jaaaa, jag har tänkt amma, kan vi gå vidare nu?