Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Om det är något tröst så släpper det där besvären med urinblåsan när bebis vänder sig nedåt. Då får man istället ett jämn men konstant tryck på blåsan.... :D Min ligger nedåt nu och vänd mot höger så alla kickar och sånt syns på höger sida av mage och midja.

Jag undrar varför tyska barn måste ha så mycket kläder på sig?

Vi var på babykurs idag och jag frågade hur varmt man ska klä de små (första månaderna ungefär). Idag t ex har vi lite "kallt" och mulet (20 grader) och då tyckte barnmorskan att de skulle ha:

undertröja eller body
strumpor
sparkbyxor med fot (eller dubbla strumpor)
varmare tröja
evtl mössa om man går ut och det blåser lite (inomhus behöver de ingen mössa!)

Riktigt varma dagar (vi har lätt över 30 grader på sommaren) rekommenderade hon tröja/body och strumpor, bara blöja eller bady och inga strumpor tyckte hon var för kallt.

På normalvarma nätter samma som på dagen plus sovsäck, riktigt varma nätter body + sovsäck. Hon såg helt chockad ut när min man frågade om man inte kunde lägga barnet i bara blöja på en filt (självklart i skuggan) och det berodde inte på att solen bränner även i skuggan utan att det vore för kallt. Jag betraktades nästan som barnmisshandlare som undrade om inte en pyjamas eller body räckte på natten. :o Möjligen pyjamas och tunn filt om det är riktigt riktigt varmt (vi hade förra sommaren under lång tid ca 27 grader i sovrummet...).

I övrigt får jag krupp på amningspropagandan. Visserligen "måste" de köra mycket propagande här, för Tyskland har inte alls den amningskultur som vi har (mindre än 50% helammar i minst 6 månader) men man kan ju bli tokig för mindre. Amning hjälper mot precis allt: allergi, plötslig spädbarnsdöd, matsmältningssvårigheter, hudutslag, det förbättrar språket och gör barnen intelligentare osv osv... Jaaaa, jag har tänkt amma, kan vi gå vidare nu? :devil:

Amning .......gör barnen intelligentare osv osv...

Fast det där läste jag om i min gravidbok så sent som igår ikväll. Enligt en skotsk undersökning är det inte amningen som barnen smartare, utan det råkar helt enkelt vara så att det är mest smarta/intelligenta mammor som ammar sina barn. Det är alltså genetik, inte amningen som är orsaken. :D Lite intressant tyckte jag.

Jag undrar dock hur undersökningen gick till och varför det är intelligentare mammor som ammar mest.

Jag undrar dock hur undersökningen gick till och varför det är intelligentare mammor som ammar mest.

Det är en mycket intressant fråga som jag inte orkade ställa... Modersmjölken innehåller visst mer omega 3 än ersättning (förutsatt att mamman äter bra förstås).

Det är ju smart och bra att amma, så kanske ammar intelligentare mammor därför mer (obs! därmed inte sagt att en mamma som inte ammar per definition är osmart - jag vill inte göra några ekologiska felslut!). De kanske har lättare att ta till sig information om hur bra amning är och låter sig inte påverkas av reklam om ersättning?

Vi frågade en väldigt sund BM från BB när L var nyfödd. Hon resonerade som såhär;
Klä barnen som du klär dig själv. Visserligen rör vi på oss, men det går att jämställa med att ligga i vagnen eftersom de är så skyddade däri. Ingen frisk vuxen skulle nånsin klä på sig tröja, byxor, strumpor, jacka, skor och sen krypa ner i en säng under täcket. Varken ute eller inne.

Vi har alltid fått höra att L är för kall och att vi klär på honom för dåligt. Hans första sommar var det typ 35 grader varje dag, han sov i vår säng i bara blöja med öppet fönster och en fläkt igång. Han var aldrig sjuk och enda gångerna han gnällde berodde det på att han var för varm... (Förutom ett undantag - vi hade lånat en husvagn och mitt i natten la golvvärmen av. L hade sparkat av sig täcket och låg i bara pyjamas i 13 grader... DÅ gnällde han lite :p).

Jag tycker man ska tänka efter en gång extra hur mycket man klär på barnen. Och känna efter OFTA för att se om de är för varma/kalla. I vagnen kan det bli hur varmt som helst om solen är framme :crazy:

Ja, eller hur? Men man tycker ju att en barnmorska borde veta hur det "ska vara"? :confused:

Själv sover jag naken utan täcke med öppet fönster NU, skulle förmodligen avlida om jag skulle ha pyjamas och sovsäck/täcke! Det blir lite kallt framåt morgonen, så runt 3-4 brukar jag vakna och dra täcket lite över fötterna. Men eftersom man ammar även på natten* så kan man ju kolla då om barnet börjar bli kallt. Trodde jag.

*Faktiskt intressant på riktigt: Amning skyddar mot PSD i och med att
1) modersmjölken inte mättar på samma sätt som ersättning och barnet därför inte faller i paltkoma/djupsömn och glömmer att andas och
2) mamman aldrig hinner falla i djupsömn och därför i högre grad märker om barnet slutar andas.

Ska tänka på det när det känns jobbigt sen...

Om det är något tröst så släpper det där besvären med urinblåsan när bebis vänder sig nedåt. Då får man istället ett jämn men konstant tryck på blåsan.... :D Min ligger nedåt nu och vänd mot höger så alla kickar och sånt syns på höger sida av mage och midja.
Hmm det där måste min ha missat:devil: För på nåt sätt lyckas h*n allt med att dunka huvudet på blåsan, varvat med ett jämt tryck då:p För det känns som sparkar och jag vet att huvudet är neråt

Konstant tryck på blåsan.....aaaahhh härligt, det ser vi fram emot :grin:
Nej men jag vet inte hur lillan ligger, eller jo, jag vet att hon allt som oftast ligger hela hon på höger sida så min mage är elt sne :) Varje gng vi är hos bm oh mäter och lyssnar ligger hon med huvudet ner, ryggen ut mot min sida, och ko-sparkar bakåt så det syns i min sida, hihi :) Men ibland bökar det enormt så ka tror hon tummlar runt bra där inne ännu :)

Vilken vecka är det de börjar känna efter hur de ligger....?
Ska till bm nu på onsdag och kommer då vara i 32+5.

Känner igen den där akua kissnödigheten som försvinner lika snabbt igen. förbannat irriterande.

Idag har jag fyndat begagnad spjälsäng!

Ja fy inte är det jätte trevligt inte!!
Men den känslan jag får är mer "jag kissar på mej" inte att jag blir panik kissnödig..... Alltså jag har fått känt efter :o flera gånger för kan verkligen inte känna om jag hann knipa "av" eller inte. Undrar vad de beror på?? Ngn som vet?? Kan inte säga att jag känner lillan samtidigt som detta sker....

Men jösses vad kläder!!
Alltså rätta mej om jag har fel nu men...... Allt jag läst om kläder och temperaturer för dessa små liv, i böcker vi fått från mvc, och på internet, så står det ju att de ska sova svalt....?? Även temperaturen vid bad/dusch ska vara svalare än för oss vuxna, kommer inte ihåg vad det stod rekomenderades för temp nu men svalare än oss vuxna stod det iaf......(Ja självklart är vi alla olika oh föredrar att duscha varmare/svalare men ja, ni förstår :)

Håller helt med i Snyggves inlägg. Jag har ännu inga barn, men tror absolut att man ska känna på dom ofta helt enkelt och klä dom där efter.

Våran lilla är beräknad till 21/7 och "vill det sej illa" är det då riktig hög-sommar och stek-hett. Vårat sovrum är då inte att leka med temperatur-mässigt, så det kommer vädras rejält innan lägg-dax varje kväll, sen fönstret lite på glänt. Jag vet ju inte hur lillan kommer sova eller vill ha det, men på sin höjd har jag tänkt att hon kommer sova i pyjamas och tunn tunn filt, annars bara blöja ih tunn filt eller bara tunn pyjamas, oh fönstret öppet......
Förresten..... Pyjamas plus tunn filt lär nog inte förekomma förena i höst..... Kan jag gissa iaf, som sagt, man vet ju inte hur det kommer fungera, men ändå....

Ja, och här nere är det ju ännu varmare än i Sverige!

För övrigt sägs det här också att man ska se till att de är "lagom" klädda - man har bara helt andra gränsvärden. Svårt att veta vad som är "rätt" - Tyskland är ju inget medicinskt u-land liksom, och det är ju inte Sverige heller.

Annat ämne:
Är det någon annan som får ont i lederna i benen när ni sover? Jag kan ligga max ett några timmar sedan vaknar jag av att det gör för ont. Var uppe runt halv ett i natt, sedan vid fem igen och nu stod jag inte t längreutan gick upp. Så fort jag går upp så blir det bättre. Mycket märkligt.

säkerligen inte..upp till var o en känns det som..fast ja tror att det jag har kommer o användas faktiskt..

Funderade, vi kanske har mer än vi tror. När vi var i USA så köpte vi märkäsbabykläder billigare än HMs, så vi har lite unisexkläder även när den blir lite större. Fick någon skötselprodukt i babyboxen och kompisar donerar och säljer billigt till oss. Ska samla ihop vad vi har så vi får en bättre överblick..

Brukar nog vara omkring den veckan som de börjar känna :)

Ooohhoo spännande :) Hoppas det gäller även här. Visst har jag mina misstankar om hur hon ligger, men vore roligt om de började känna nu. Oh säkert kan hon vända sej ett tag till, men roligt iaf .
För jag menar, nästa besök är ju 35 sen 37 (tror jag...eller blir det tätare efter 35...?) oh 37 är de ju godkänt att kika ut jue :)

Hmm, skulle det vara någon tröst?
Längtar tills jag får ha min urinblåsa ifred!

Jag undrar varför tyska barn måste ha så mycket kläder på sig?

Vi var på babykurs idag och jag frågade hur varmt man ska klä de små (första månaderna ungefär). Idag t ex har vi lite "kallt" och mulet (20 grader) och då tyckte barnmorskan att de skulle ha:

undertröja eller body
strumpor
sparkbyxor med fot (eller dubbla strumpor)
varmare tröja
evtl mössa om man går ut och det blåser lite (inomhus behöver de ingen mössa!)

Riktigt varma dagar (vi har lätt över 30 grader på sommaren) rekommenderade hon tröja/body och strumpor, bara blöja eller bady och inga strumpor tyckte hon var för kallt.

På normalvarma nätter samma som på dagen plus sovsäck, riktigt varma nätter body + sovsäck. Hon såg helt chockad ut när min man frågade om man inte kunde lägga barnet i bara blöja på en filt (självklart i skuggan) och det berodde inte på att solen bränner även i skuggan utan att det vore för kallt. Jag betraktades nästan som barnmisshandlare som undrade om inte en pyjamas eller body räckte på natten. :o Möjligen pyjamas och tunn filt om det är riktigt riktigt varmt (vi hade förra sommaren under lång tid ca 27 grader i sovrummet...).

I övrigt får jag krupp på amningspropagandan. Visserligen "måste" de köra mycket propagande här, för Tyskland har inte alls den amningskultur som vi har (mindre än 50% helammar i minst 6 månader) men man kan ju bli tokig för mindre. Amning hjälper mot precis allt: allergi, plötslig spädbarnsdöd, matsmältningssvårigheter, hudutslag, det förbättrar språket och gör barnen intelligentare osv osv... Jaaaa, jag har tänkt amma, kan vi gå vidare nu? :devil:

Jag fick en liten broschyr av min BM som handlade om plötslig spädbarnsdöd.
Där ger de följande råd:
Låt spädbarnet få sova på rygg
Avstå från att röka
Amma om det är möjligt
Se till att barnet är lagom varmt och kan röra sig ( spädbarn ska hållas varma, men inte kläs på för mycket så att de blir för varma. Anpassa klädseln efter omgivningens temperatur.)

L var fixerad i v. 34 så de borde absolut börja känna på dig nu :)

Hade faktiskt ett par förvärkar i lördags kväll, helt otroligt :p Sen har jag så jäkla ont i underredet, känns nästan som att benen har hoppat isär litegrann :o Får väl hoppas att det är bebis som sjunkit ner, men jag tvivlar. Är fortfarande inställd på kejsarsnitt 21 juni :(

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38