Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Och jag fick hem skötbord igår, precis ett sånt jag ville ha. (Gamla leksviksmodellen). Har mailat på annonser om spjälsängar igår och inväntar svar idag, samt sett ut en bärsele jag vill ha (manduca) och insett att en innegunga skulle vara användbar här. Vill ha upp bebis lite högre än i vanlig babysitterhöjd pga hundarna.

Igår kom paketet med dregglisar, barnvagnen borde levereras senast i början på nästa vecka, underbyxor från pee&poo (:D) är på väg samt en bärsjal jag hittade med rabatt.

Ullaredsresan inplanerad till 18-19 juni.

:banana:

*kl*
Jag måste erkänna.. :o Jag har fyndat barnvagn på Blocket:o Den fanns i Sthlm (jag bor i GBG) så jag har engagerat kompisens sambo som pendlar dit för jobb att både köpa och ta med sig den därifrån... Och ehh.. vi har redan en barnvagn:o
Egentligen är det BARA en babysitter vi ska ha och jag vill ha en vävd sjal (har en i trikå redan) men den är det ju eg inte så bråttom med, med tanke på att det är x-antal månader man kan använda både trikåsjalen och manducan:p

Fyndade en skötväska på Ikea igår också, så har ni inte hunnit köpa nån sån än så sålde dom ut för 79kr pga att den skulle utgå ur sortimentet (Vem vet, den kanske är värdelös, jag har noll koll på vad man vill ha ut av en skötväska:p)

Härligt! Shopping är bra för nerverna tror jag. Något måste man ju fördriva de sista dagarna/veckorna med...

Imorgon ska jag t ex shoppa koksaltlösning, solhatt och mandelolja hade jag tänkt. Och på fredag små söta galgar. Eventuellt även ett litet gäng söta buxbomsplantor, men det är ju inte direkt bebisrelaterat...

Jag har ju nämligen blivit med trappa också, och tänkte mig en liten rad med buxbomsklot satta i vitt grus ovanför den översta stenraden (en smal rabatt fram till träpinnen som ligger där, sedan kommer gåvägen in i carporten). Tror ni det kan bli fint?
printImage
Nu är jag världens sämsta på att se sånt framför mig, men bara vitt grus med växter i låter fint:laugh: Så det tror jag allt att det blir

Men ska man ha babysitter??? :confused:

På vår babykurs hette det att en babysitter ska man inte skänka sin värsta fiende ens (enl. ortopederna på vår klinik). Inte bra för babyns rygg och stimulerar inte den motoriska utvecklingen utan fostrar "lata" barn (barnen ser allt utan att kämpa lite för att lyfta huvudet -> de stärker inte sin rygg och blir senare med resten av utvecklingen också. Bättre att lägga dem på mage på en filt hette det.

Men jag tror i och för sig att vår kurs var rätt ideologiskt präglad också... :crazy:

Det kanske man inte ska.. Har hört varken bu eller bä innan, bara antagit att det är något man SKA ha:o

De ska ju inte sitta förrän de kan sitta på egen hand (utom när det är absolut nödvändigt, i bilen t ex). Den där barnmorskan tyckte inte ens att man skulle ha dem i bärsjal för länge (men bärsjal var ok, någon timme då och då, men inte hela dagarna typ) på samma sätt osm man inte ska sätta dem i knäet eller mot kuddar eller så.

Jag tycker inte att det ena nödvändigtvis behöver utesluta det andra.

Jag fattar inte riktigt (har blivit extremt trög i huvudet senaste veckan) men jag antar att du menar att man kan lägga dem på mage även om man har en babysitter?

Det kan man förstås! Barnmorskan varnade lite för att barnen oftast älskar sin babysitter eftersom de utan ansträngning ser allting omkring sig, och att det är lätt hänt att även föräldrarna blir lite lata (barnet är ju så nöjt och lyckligt när det sitter där...). Bebisar som sitter mycket i babysitter är tydligen lätta att känna igen i spelgrupper etc (och inte på något positivt sätt). Men om man aktar på att det bara är korta stunder, inte åker så mycket bil med barnet, och inte bär det i sjal så ofta, så är det säkert inte skadligt om det sitter 20 minuter om dagen in en babysitter istället. Antar jag.

Hoppar in lite hos er.

Ser att du bor i Tyskland och känner igen mycket av det du skriver (jag bor i Österrike). "Alla" klär sina bebisar/små barn väldigt varmt här, gåstolar är livsfarligt mm. Just babysiter har jag inte hört så mycket om men vi har använt det till båda våra döttrar. Äldsta dotten satt själv vid 5 månader, kröp vid 6 och gick vid 10. Yngsta dottern satt vid 5,5 mån och har precis börjat krypa nu vid 7,5 månad. Så i vårt fall har inte babysitern hindrat motoriska utvecklingen.

Jo, jag skrev ju att vår kurs var ganska ideologiskt präglad. :angel:

Det är konstigt att en hel generation tyskar vuxit upp, blivit tämligen friska och kan kommunicera med varandra (de har ju knappt ammats, och då lider ju allt: hälsa, intelligens, överlevnadschanser, språkutveckling osv :devil:). Jag förklarade för min man att det finns de osm tycker att hela tyska språket är ett talfel, och att det ju kunde förklara en hel del, men det tyckte han inte var ett dugg roligt. :confused:

Men om man vänder på det, vad är en babysitter bra för? Förutom att barnen tycker att det är roligt, vilket ju i sig är trevligt. De är ju ganska dyra att köpa.

Jag fattar inte riktigt (har blivit extremt trög i huvudet senaste veckan) men jag antar att du menar att man kan lägga dem på mage även om man har en babysitter?

Det kan man förstås! Barnmorskan varnade lite för att barnen oftast älskar sin babysitter eftersom de utan ansträngning ser allting omkring sig, och att det är lätt hänt att även föräldrarna blir lite lata (barnet är ju så nöjt och lyckligt när det sitter där...). Bebisar som sitter mycket i babysitter är tydligen lätta att känna igen i spelgrupper etc (och inte på något positivt sätt). Men om man aktar på att det bara är korta stunder, inte åker så mycket bil med barnet, och inte bär det i sjal så ofta, så är det säkert inte skadligt om det sitter 20 minuter om dagen in en babysitter istället. Antar jag.

Ja det var det jag menade.

Samtidigt undrar jag... Om barnet absolut inte ska sitta i babysitter, åka bil, bäras i sjal osv... Ska det då bäras i horisontellt läge också? Låt gå för att de har svaga ryggar men hur "naturligt" är det att ligga platt på rygg ett halvår då..? Barnen ligger ju krumma i ryggen i livmodern, för mig känns det oehört konstigt om det då skulle vara "farligt" om barnet även gör det när de är födda för "nä då ska de ligga platt på rygg eller mage".
Jag kommer att varva med vagn, babysitter/gunga och även bära i sjal samt förstås stunder på filt på golvet. Tänk vilken frustrerad bebis man måste få om den ska ligga på mage på filt jämt och inte orkar lyfta huvudet än?

Inte den blekaste aning! Jag fattade det som att det viktiga är att inte ryggraden liksom trycks ihop utan är lite sträckt hela tiden. Den måste inte vara rak/horisontal. Föreställ dig att du ligger på mage över en stor gymnastikboll. Då är din rygg visserligen rundad, men sträckt. Om du istället ligger på rygg i en sacco-säck kan ryggen också vara rundad, men den är liksom ihopsjuken och rundad. Typ. :confused: I magen simmar de väl omkring lite tyngdlöst sådär?

Jag tror inte att någon menar att man ska låta babyn ligga på golvet jämt, helst "ska" man väl bära omkring på dem?

Äh, vad tusan, det verkar inte lätt att bli förälder! :eek: Har precis strukit metervis med rysch och volanger. :crazy: Arvegods till vår Stubenvagen. Tämligen kitschigt och rätt retro (min man hade hela kitet som liten). Är man månne en dålig mor om man inte kan hantera rysch och volanger? Försökte montera eländet, men det gick ju åt skogen förstås. Först satte jag ryschen ut-och-in, men det gick ju att rätta till. Sedan försökte jag sätta dit volangdelen. Det talar emot alla fysiska grundlagar, ffa tyngdlagen. Eländet har knapphål om ju tyder på att man ska fästa det i något så att det inte hasar ner, men det finns inga knappar? Dock en sänghimmel (även den med volang - välstruken!) men där lade jag ner. Känns som ett lämpligt projekt för min käre make.

Äh, jag tänker minsann inte vara utan min högt älskade babysitter! L låg jättemycket på en filt när han var liten men ibland var det skönt att få vila lite och då var en bs perfekt. Detsamma när vi skulle äta eller om man var ensam och behövde duscha - bs löste ALLA problem :D Givetvis ska inte bebisen vara där all sin vakna tid, men det säger ju sunda förnuftet också. De flesta barn protesterar nog efter ett tag...

*kl*
:eek: nu är vi inne i den första sommarmånaden:eek:
Så nu ska det väl förhoppningsvis börja pluppa i tråden:D:bump:

Känns som denna sommaren kommer att bli helt galen! 25 dagar kvar tills bebis är tänkt att kika ut och exakt 2mån till inflytt i vårat nya hus:eek::banana::love:

Senast ändrad:

STORT GRATTIS till huset, såååå roooligt:bump:

Ja herre jösses.....1 juni redan, ofattbart!!!!! Känns som det var igår jag låg ihop krupen till en boll, hulkandes och kräkandes och pinn-smal av allt illamående, men det är ju ett bra tag sedan nu!!! Trode väll aldrig att man skulle se ett slu på graviditeten då när man måde så pyton, men hux flux börjar man tänka och svettas inför kommande förlossning :crazy: Eller ja, inte så att jag är hysterisk inför den, är ju typ försent att ångra sej nu :D Men det börjar på att bli väääääldigt verkligt nu!! Ena stunden längtar jag så det gör o t medans jag i nästa vill ha ngra fler veckor på mej att planera,fixa oh dona :)
Och jag håller med dej, känns som denna sommar kommer bli galen, om jag nu hinner märka ngt av den!! Sambon oh jag talade om just detta här om dagen och vi kom väll fram till följande på ett ungefär : den sista tiden nu lär vi ju bara gå oh vänta oh vänta oh fixa oh dona oh knappt hinna/vilja tänka på ngt annat. Sen kommer lillan. Sen lär det ju vara augusti/september innan man insett vad som hänt, om man nu inser det ngn gng överhuvud taget, oh sen, ja höst på direkten jue....! :)

Ang baby-sitter:

Det har jag tänk skaffa..... En sådan där lättare modell med mkt gung i..... Om ngn nu förstår vad jag menar, hihi :) Ja typ en sådan som ser ut dom baby Björn-balance.... Vet ju inte om jag ska slå på stort och köpa just en sådan, men liknande iaf. För om bebis sen kan börja sparka och veva så sätter det ju den i gung lite oh de måste ju vara både mysigt och roligt :) Jag och katten delade på en sådan bs-modell när både jag oh kissen va bebisar oh ju mer jag sparkade desto roligare tyckte vi båda att det var, hihi :)
Sen som sagt, det ena utesluterju inte det andra. Bs varvat med ligga på golvet, bli buren, sele, säng, vagn osv tror jag bara är bra.... Omväxling och lagomt av allt lixom :) Sen får man ju se vad lillan föredrar oxå :)

Man kan stryka dem, det gör kläderna mjukare... Fast det är ingen höjdare att stryka små bodies kan jag säga. :mad:

Har samma problem och ingen torktumlare - blir mycket att stryka (och jag stryker normalt sett så lite som möjligt, våra kläder tvättas ju alltid med mjukmedel).

Hmmmfff oh hurra, stryka, skojigt :mad: Jag som aldrig stryker ngt, och drar mej i månader inför gardin-byten bara för jag vet jag måste damma av stryk-järnet.....
Men men, de är klart, för den lille kan jag nog stå ut :) Jag menar, lär ju inte behöva strykas hundra gånger, för sen blir de ju mjukare oh mjukare kläderna efter varje tvätt.
Men tack för tipset :) Hade facktist inte alls tänkt på att strykning gör kläderna mjukare :)

Hoppar också in.

I Sverige (i alla fall där vi bor) är inställningen från BVC etc att "-det mesta är ok sålänge det inte "missbrukas".

Det enda som vi avråtts ifrån på kurs är att använda babyskyddet som babysitter. I övrigt inget. Vår egen barnmorska på BVC sa alltid när jag frågade om långa bilresor etc att han kommer att protestera om det blir jobbigt för honom, så det finns ingen anledning att stanna och väcka honom på ett visst tidsintervall för att "sträcka på sig" (vår son har alltid sovit i bilen och det har känts dumt att väcka honom "i onödan", därav frågan).

Vi köpte en babysitter med fullt liggläge. Den var otroligt bra. Ibörjan (första månaderna?) hade vi den alltid liggande, sedan höjde vi upp ryggen en aning, så det blev "halvsittande". BVC-sköterskan tittade till och med på den vid hembesöket och tyckte att den var bra.

Som Snyggve säger - den räddade många tillfällen - dusch, mat (för oss) etc. Filt i all ära, men det kan vara bra att blanda :)

Och så en ergonomisk sele + sjal för bärande. Sonen sov i sjalen långa stunder (upp till några h ibland!) - det är aldrig någon som sagt något om det här. Snarast så att vi uppmuntrats och berömts av BVC för att vi burit honom mycket på så sätt.

Nu är han 2 år och mer motorisk unge får man nästan leta efter...och det har han alltid varit :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 325
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar