Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Men då var det ju inte riktat så mycket till dig, så du behöver inte ta åt dig.

Om man inte "har lust" att avstå från 10000 kr per månad så är det ju inte att man inte har råd. Då konstaterar man ju bara att man inte tycker det inkomstbortfallet är värt att vara föräldraledig.

Jag vet inte om uttrycker dig klumpigt medvetet eller ej?

Vadå värt föräldraledigheten? Det är inte "bara att" att rycka på axlarna på den summan varje månad? "Inte har lust att avstå 10000kr/mån". Nej vem fan har lust att göra det...?? Jag växte upp fattigt och jag vill erbjuda mitt barn mer än falukorv och snabbmakaroner, för mig är en stabil ekonomi väldigt viktigt när man har barn.

Du får det att låta som att jag prioriterar pengar framför mitt barns välfärd? :confused: På vilket sätt lider barnet av att mamma och pappa är hemma 50/50 istället för mamma första halvåret och pappa nästa? Med tanke på alla egenstudier kommer jag att vara hemifrån i snitt 10 timmar per vecka om vi gör så, barnet får därmed mer tid med båda föräldrarna än om vi gjort annorlunda.

Vi har också råd, men till skillnad från dig så räknade jag på det. Och räknade även på vad de förlorade pengarna skulle göra för skillnad. Och hur de skillnaderna skulle påverka oss och vårt barn.

Jag tror inte du har förstått vad jag egentligen menar med den här frågan.

Jag kanske är väl krass nu. Men varför skaffar man barn om man inte har råd att vara hemma båda två? Om man nu vill det och tycker det är viktigt.

Jag tycker att det är lite väl enkelt tänkt... Det är absolut tråkigt att vi inte kan dela lika, men knappast en orsak att avstå från barn helt och hållet!

Vi hade tänkt att dela lika. Men när vi började räkna på det så valde vi att utveckla en annan modell. Vi tjänar bra båda två, men min man tjänar betydligt mer än jag.

Kort sagt så förlorar vi i ren inkomst ca 700 € i månaden om jag är hemma på heltid. Om han är hemma på heltid så rör det sig om 1.400 € ren inkomstförlust. Sedan har han diverse tillägg o dyl som beräknas på lönen och därmed också sjunker. Vidare är jag statligt försäkrad och behöver inte betala min försäkring medan jag är föräldraledig. Han är privat försäkrad och hans arbetsgivare betalar halva premien - om han jobbar. Är han föräldraledig betalar han 100 % själv, en extra utgift på ca 350 € i månaden... Vi skulle helt klart få svårt att betala huslån och amorteringar om min man tog 100% föräldraledigt. Han kommer att ta sina två partnermånader (dumt nog kan jag inte gå upp på heltid under tiden om jag förstått reglerna rätt...).

Min arbetsgivare har erbjudit mig en hemarbetsplats, 15% deltid med helt fri tidsindelning (jag kommer vara på kontoret ca en gång varannan vecka). Min man har kortare arbetstid än jag och kan, teoretiskt, vara hemma en dag i veckan om han jobbar lite längre de andra dagarna. Han har också möjlighet att arbeta hemifrån då och då.

Vi tycker att det är viktigt att båda föräldrarna tar hand om barnet, men vi tycker inte att det är värt de ekonomiska svårigheter som det skulle innebära för oss att dela rakt av. Dygnet har 24 timmar och pappan kan vara med sitt barn efter jobbet och på helger och semester också. Och ffa - vi var inte fullt informerade innan jag blev gravid (var taket på föräldrapenningen låg; försäkringsfrågor; bristen på möjligheter att förlänga utbetalningarna genom att arbeta deltid osv. Jag tjänar ju förstås mer om jag arbetar deltid än om jag får föräldrapenning för den tiden, men jag kan inte ta dessa pengar senare, de är väck för alltid...).

"Vad du menar med frågan?" Jag spann vidare på ditt inlägg. Jag har redan skrivit en gång att du inte behöver ta åt dig. Det var en allmän fundering.

Jag har itne skrivit att barnet lider av att ha föräldern hemma 50/50 istället för t ex 6 månader i taget. Jag skrev tom: "Sen som du säger, kan ju ett alternativ vara att ta ut hälften hälften så inkomstbortfallet blir mer utspritt så att säga." Jag har aldrig påstått att det är någon skillnad eller att det ena är sämre än det andra! Hade det varit praktiskt möjligt hade jag gärna varit hemma halvtid istället för heltid halva tiden så att säga. Tyvärr är inte det praktiskt möjligt.

Så som sagt: Du behöver inte ta åt dig.

Men jag har flera gånger hört omkring mig, på buke och i verkligheten att anledningen till att kvinnan tar ut den absoluta majoriteten av föräldradagarna är att man inte har råd med något annat, eller inte vill förlora så mycket pengar på det. Så undrar jag om det verkligen är det det handlar om? I min värld borde det kanske ha andra orsaker. För precis som ni framhäver så kan man ju inte värdera tiden med sina barn i pengar.

Mycket av skillnanden ligger ju i att ni inte bor i Sverige. Right? Att din man får betala försäkringen själv m.m.

Jag inser att jag skrev luddigt första gången jag tog upp det. Jag syftar mer på de, ganska vanliga fall, där pappan i stort sett bara tar ut de tio dagarna som är reserverade till honom och mamman tar ut resterande dagar. Jag propagerar definitivt inte för att man ska dela exakt lika, det måste ju vara praktiskt genomförbart.

Jag tycker det finns så förbannat många anledningar till att dela mer eller mindre lika på tiden hemma med barnet: båda föräldrarna ska få vara "lediga" med sitt barn lika mycket, båda föräldrarna ska ta lika mycket ansvar, båda föräldrarna ska få lika mycket egentid, båda föräldrarna ska ha samma möjlighet till karriär, föräldrarnas pensioner ska bli lika påverkade m.m.

För övrigt (för allting handlar ju inte om föräldraledighet :D) var jag hos BM idag. Först gången sen inskrivningen, är i v. 25+5. Har gått upp 13 jävla förbannade kg! 7 kg sen inskrivningen! Det är ju inte klokt, var ska det här sluta??? :cry:

BM tyckte inte heller det var konstigt att jag haft ont av blodtrycksfall. Blodtrycket var 115/60, i stort sett som tidigare men hb:t hade gått ner till 106 och det var tydligen på gränsen till blodbrist och då får man lättare blodtrycksfall. Så nu blir det mera järn!

Fick höra hjärtat för första gången och magen mättes. Helt normalt allting. Hon började prata amning och jag var ungefär "Stopp och belägg, det där tar vi betyyyyydligt längre fram!".

Visst, det drabbar säkert oss hårdare ekonomiskt än en motsvarande familj i Sverige. Men grundprincipen är ju densamma - vi måste göra en avvägning pengar vs. pappa hemma. Och det är inte utan att jag skäms lite över vårt beslut - för du har ju så rätt! Det är också sorgligt att alla omständigheter leder till de beslut och konsekvenser som de gör. Jag önskar verkligen att vi "kunde" välja annorlunda (och det gör min man också!).

Det jag reagerade på var att vi, om vi tycker att det är viktigt att båda är hemma (gör vi!) "borde" avstå från barn om vi inte kan realisera det ekonomiskt. Vi längtar verkligen efter vår baby :love: och hoppas att han inte kommer att ta några större skador av det här (jag är mer orolig över pappans känslor och min karriär än över barnets välbefinnande faktiskt).

I princip måste/får min man ta hand om barnet så att jag kan jobba mina 15 timmar i veckan, och jag tar hand om det medan han jobbar sina 35 timmar. Det största problemet med att han inte tar riktig föräldraledighet tror jag kan vara att få hans arbetsplats att förstå det hela. Men han har tack och lov en chef med många barn och hela avdelningen är som en skock kaniner, så de är ju vana...

(Lite kuriosa: min man fick direkt efter universitet ett välbetalt jobb. Detta var flera år innan jag kom med i bilden. Som ensamstående välavlönad var det för honom betydligt fördelaktigare att vara privat försäkrad). Nu, över 15 år senare, fortfarande högavlönad, kan han inte växla tillbaka till den statliga försäkringen. Det innebär som jag skrev ovan att han vid föräldraledighet måste betala hela sin premie själv plus att han måste försäkra vårt barn privat. Barn är billigare än vuxna, men runt 130-150 € i månaden kostar det. Vi övervägde att han skulle ta större delen av föräldraledigheten för att komma ner under inkomstgränsen för att få byta tillbaka, men det visade sig att föräldraledighet inte räknas. Själv ligger jag precis under gränsen, dvs jag betalar, när jag jobbar heltid, mer premier statligt än jag skulle göra privat. Den statliga försäkringspremien beräknas procentualt på lönen medan den privata har fasta belopp. Alltså fattade min man som ung arbetstagare utan tanke på barn och familj för över 15 år sedan ett beslut som idag starkt påverkar hans möjlighet att vara föräldraledig. Kul. )

Senast ändrad:

För övrigt (för allting handlar ju inte om föräldraledighet :D) var jag hos BM idag. Först gången sen inskrivningen, är i v. 25+5. Har gått upp 13 jävla förbannade kg! 7 kg sen inskrivningen! Det är ju inte klokt, var ska det här sluta??? :cry:

Jag ska till gyn på onsdag. Hade gått upp ca 11 kg i v. 34 och tänkte att det här var ju rätt lugnt... Men nu har jag börjat samla på mig vatten i händer och fötter, så risken är väl att det tar en ände med förskräckelse i alla fall...

Alla: hur förbereder ni er inför förlossningen? Vår förberedelsekurs var ju helt värdelös, sedan låg gossebarnet i säte och jag började ställa in mig på snitt, sedan vände han sig igen och jag fick lite panik eftersom jag kände mig helt oförberedd! Har beställt och läst Hypnobirthing av M. Mongan och lyssnar på cd:n som följde med varje dag. Men jag är nog inte så bra på självhypnos tror jag (men övning ger träning!). Hallonbladste och töjning av mellangården (det låter som Bullerbyn) - vad mer kan man slå till på?

Min barnmorska började också prata om amning. Jag kände precis som dig!! Vad tusan det är ju jättelångt kvar!! Sånt behöver jag väl inte tänka så mycket på nu??
Jag har gått upp nästan 10kg och är i v.27. Hoppas på ett antal kilo till :)

Apropå förberedelser inför förlossningen.. Jag tittar på en unge i minuten :D. Sen har jag köpt fyra böcker om förlossning, dels lite mindfulness, fakta och att lära sig möta/hantera smärtan. Jag tror det är viktigt för mig att förbereda mig mentalt så mycket det bara går och det gör jag genom att läsa, läsa och läsa. Hur gör ni andra?

Jag vill helst inte tänka på förlossningen än så jag kör nog mer på "stoppa huvudet i sanden" :crazy: är ju bara i vecka 26 så det kommer förhoppningsvis ändras men just nu är det inget jag ser fram emot.

Rumpnissen:
Ska till BM imorgon och vill nog inte ens tänka på vågen hehe och värre lär det ju bli :cool: Har inte förväntat mig att hon ska prata om amning imorgon känns ju galet tidigt...

Jag tycker det finns så förbannat många anledningar till att dela mer eller mindre lika på tiden hemma med barnet: båda föräldrarna ska få vara "lediga" med sitt barn lika mycket, båda föräldrarna ska ta lika mycket ansvar, båda föräldrarna ska få lika mycket egentid, båda föräldrarna ska ha samma möjlighet till karriär, föräldrarnas pensioner ska bli lika påverkade m.m.

Det finns faktiskt de som inte riktigt har möjlighet att dela lika.
Och sen finns där faktiskt pappor som inte är lämpade för att gå hemma med sina barn.

Min bror och hans sambo fick barn förra året. Ungefär två månader efter deras dotter fötts fick han en praktikplats.
Innan dess har han mer eller mindre aldrig haft ett jobb.( Han har en ganska strulig bakgrund och har även suttit inne.)
Hans praktikplats övergick i en 6 mån provanställning för fyra månader sedan. Plus att de betalade hans körkort om han skötte sig.
Han kan ju inte precis ta ut 6 mån pappaledigt när han precis fått jobb.
Då hade han ju blivit av med det igen. En sån chans struntar man inte i.
Det betyder inte att han älskar sin dotter mindre för det. På helgerna tillbringar han varje vaken timme med henne.

Jag och min sambo hade tänkt dela lika, men det är mest för att vi tjänar mer på att han är hemma. Plus att i nuläget behöver han verkligen komma bort från sitt jobb ett tag. Från början var det tänkt att jag skulle ta ut så mycket jag kunde, och att han skulle jobba 80% när barnet blivit ett år.
Sen räknade vi på det och insåg att vi tjänade mer på att han var hemma.
Visst att pengar inte betyder allt, men det betyder jäkligt mycke.

Men jag har flera gånger hört omkring mig, på buke och i verkligheten att anledningen till att kvinnan tar ut den absoluta majoriteten av föräldradagarna är att man inte har råd med något annat, eller inte vill förlora så mycket pengar på det. Så undrar jag om det verkligen är det det handlar om? I min värld borde det kanske ha andra orsaker. För precis som ni framhäver så kan man ju inte värdera tiden med sina barn i pengar.

I min värld finns fortfarande en skillnad mellan kvinnors och mäns löner och för många är en ekonomi med små marginaler en förbaskad verklig orsak.

Det funkar när föräldrarna ha lika lön. En jämställdhetsbonus som i bästa fall (för oss) kompenserar en månads fp-skillnad gör varken till eller från.

Jag vill helst inte tänka på förlossningen än så jag kör nog mer på "stoppa huvudet i sanden" :crazy: är ju bara i vecka 26 så det kommer förhoppningsvis ändras men just nu är det inget jag ser fram emot.

Rumpnissen:
Ska till BM imorgon och vill nog inte ens tänka på vågen hehe och värre lär det ju bli Har inte förväntat mig att hon ska prata om amning imorgon känns ju galet tidigt...

Den taktiken kör jag också med:p Ner med huvudet i sanden och hoppas på att det går över av sig självt;)
Fast jag är heller inte så långt gången ( 27+5)

Till Rumpnissen och Donnatello:
Läste någonstans att anledningen till att de pratar amning med en så tidigt är att länge fram i graviditeten blir man för fokuserad på själva förlossningen.
Då var man tydligen inte riktigt mottaglig för information om amning.
Själv oroar jag mig mer över amningen än förlossningen. Förlossningen är ju trots allt över efter några timmar, medans amningen är något du ska (förhoppningsvis) göra i tre-fyra månader.

Den stora skillnaden är väl att amningen kan man lösa med ersättning om det inte skulle funka, dessvärre tror jag inte någon annan kan föda vårt barn hihi ;)

Jag tror att det mesta löser sig med tiden just nu har jag lite svårt att fatta att det här händer på riktigt bara. Det ÄR liksom ett barn i magen det känns ju helt galet egentligen :D

haha javisst känns det helt sjukt att det faktiskt är en bebis i magen :D Nu börjar det ju bli lite verkligt.. Det är inte för inte som man har nio månader på sig att förbereda sig och förstå ;) Jag är grymt tacksam för att det är så pass lång tid alltså

Jag menar självklart inte att man ska välja bort barn för man är i tex den situation som ni är i, även om det lät så.
Jag menar självklart inte heller att man ska leva på existensminimum bara för att man ska ta ut exakt 50/50.

Jag tycker bara att det är så sorgligt att det 2011 fortfarande anses som "standard" hos många att mamman är hemma den absolut största majoriteten av tiden. Och jag förmodar att det synsättet finns kvar för att den blivande mamman ofta tjänar (betydligt) mindre än den blivande pappan. Sen är det självklart för mig, med min bakgrund, att jag tex inte skulle planera och starta familj under tiden någon av oss studerar eller är arbetslös. Sen kan ju livet ta lustiga vägar ibland och det blir inte alltid som man tänkt sig.

Det finns faktiskt de som inte riktigt har möjlighet att dela lika.
Och sen finns där faktiskt pappor som inte är lämpade för att gå hemma med sina barn.

Min bror och hans sambo fick barn förra året. Ungefär två månader efter deras dotter fötts fick han en praktikplats.
Innan dess har han mer eller mindre aldrig haft ett jobb.( Han har en ganska strulig bakgrund och har även suttit inne.)
Hans praktikplats övergick i en 6 mån provanställning för fyra månader sedan. Plus att de betalade hans körkort om han skötte sig.
Han kan ju inte precis ta ut 6 mån pappaledigt när han precis fått jobb.
Då hade han ju blivit av med det igen. En sån chans struntar man inte i.
Det betyder inte att han älskar sin dotter mindre för det. På helgerna tillbringar han varje vaken timme med henne.

Alltså, jag förstår självklart att din bror (?) inte kan tacka nej till praktikplatsen. Men för MIG är det obegripligt att man sätter sig i den situationen. Samtidigt begriper jag att vi inte tänker lika och att livet ibland tar lustiga vägar.

I min värld finns fortfarande en skillnad mellan kvinnors och mäns löner och för många är en ekonomi med små marginaler en förbaskad verklig orsak.
Visst är det så, det är ju det det beror på. Och just därför gör det mig ännu ledsnare att man inte tänker över mer (absolut inte riktat till dig). Kvinnan förlorar ju både löneutveckling och pensionssparande om hon går hemma. Inte fasen blir det jämnlikare i alla fall.

Det funkar när föräldrarna ha lika lön. En jämställdhetsbonus som i bästa fall (för oss) kompenserar en månads fp-skillnad gör varken till eller från.

Det skiljer ganska mycket på min och min sambos lön. Jag räknade lite snabbt innan och i praktiken kommer det inte skilja sådär vansinnigt mycket om han eller jag är föräldraledig.. Inkomstbortfall blir det såklart men knappast så varken vi eller vårt barn kommer bli lidande för det. Däremot kommer vi få dra ner på renoveringstakten ganska drastiskt tex, men det kommer vi nog få göra ändå. Har vi en buffert så kommer vi kunna ha precis samma utgifter när han är ledig och när jag är det.

I mitt huvud går det lixom inte ihop att man väljer att avstå föräldraledighet för man jänar FÖR MYCKET. Det borde inte vara ett problem. Fast beror klart på vad man har för konsumtionsnivå och om man tex har stora lån sedan tidigare. De kan man ju såklart inte bli av med och måste ju betala.

I mitt huvud går det lixom inte ihop att man väljer att avstå föräldraledighet för man jänar FÖR MYCKET. Det borde inte vara ett problem.

Jag antar att det här inte heller var riktat till mig eftersom det inte är det det handlar om i vårt fall.

Själv tyckte jag det lät smidigt att skaffa barn under studierna, flexiblare tider än vad jag har idag har jag aldrig haft på ett arbete. Återstår att se om jag hade rätt eller inte. Med möjlighet att kombinera föräldraledighet och studietid minskar jag ner på min totala tid som inkomstlös.

Alla: hur förbereder ni er inför förlossningen?

Det kan man verkligen undra :angel:
Jag har väl läst lite om förloppet och smärtlindring, varit på en föreläsning och en del vänner har delat med sig av sina erfarenheter.. Men jag förstår verkligen inte hur jag ska kunna förbereda mig på något så stort och för mig ogreppbart. Jag har ju ingen aning om vad som egentligen väntar!

Idag såg jag lite av "en unge i minuten" och det där med sugklocka framkallar enorma obehagskänslor för mig, uschusch.

I övrigt så grubblar jag nog mer på praktiska ting, som vad man ska ha med sig till förlossningen/bb. Vad som är lämpliga kläder för ett sommarbarn och vad jag ska ha för kläder med mig, vad man kan ha med sig för ätbart och att jag absolut inte får glömma tandborsten, har hört att det kan bli mycket saft/nyponsoppa och isch för den där sockriga ofräsha känslan på tänderna :p

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 477
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar