Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Visst känns det rätt overkligt?

Jag tycker det känns bra att i alla fall göra någonting som förberedelse. Mongans bok gillar jag för den fokuserar inte på hur svårt och ont det blir utan på avslappning att allt högst troligen kommer att gå jättebra.

Själv kan jag på något vis inte förmå mig att packa den där väskan...

När ska man packa den där väskan egentligen? Jag förtränger mest att det börjar komma närmare men vill det sig illa så kan det ju faktiskt komma redan nu..
/U

I de böcker, listor etc jag har så står det v. 36, allra senast v. 37, med kommentaren att "villigheten att börja packa när värkarna kommer är rätt liten"! :D

Jag är i 36+5 så jag borde väl... Men det känns så komiskt på något vis.

Jag antar att det här inte heller var riktat till mig eftersom det inte är det det handlar om i vårt fall.

Själv tyckte jag det lät smidigt att skaffa barn under studierna, flexiblare tider än vad jag har idag har jag aldrig haft på ett arbete. Återstår att se om jag hade rätt eller inte. Med möjlighet att kombinera föräldraledighet och studietid minskar jag ner på min totala tid som inkomstlös.

Jag diskuterar rent allmänt. Jag riktar det inte mer till en person än en annan.

När ska man packa den där väskan egentligen? Jag förtränger mest att det börjar komma närmare men vill det sig illa så kan det ju faktiskt komma redan nu..
/U

Tanken har väl slagit oss men jag väntar tills värkarna kommer :p Däremot så börjar det bli hög tid att köpa hem åtminstone ETT paket blöjor tror jag...

Igår köpte vi ett babyskydd också, äntligen. Skönt att slippa låna den här gången. Känns dock lite lustigt att åka runt med ett tomt babyskydd, svårt att föreställa sig att nån ska få plats i det :eek: Insåg även när vi satte in det att vår bil blev hemskt liten med 2 bilbarnstolar, nån mer än jag och sambon lär inte få plats på ett bra tag :p

20 dagar kvar nu :eek::love::banana:

Herregud 20 dagar är ju ingenting :D för mig är det lite mer än 100 känns lite mer hanterbart hihi.

KL
Var hos barnmorskan idag och hade fortfarande väldigt bra blodvärden så jag slipper järntabletter nu också. Känns bra, är det många av er som behövt äta extra järn tidigt i graviditeten?

Nu var jag ju lite förberedd på att hon skulle prata amning iom den här tråden, ska läsa broschyren som jag fick med men har ingen aning om jag vill amma eller ej så jag får nog ta det som det kommer.

Insåg precis att jag har exakt en manad kvar... :eek: :love:

Jag startade på 14,6 (motsvarar 146 i Sverige), 13,4 i v. 16 och 12,7 i v. 24. De tog sist (v. 34) också men jag får svaret först vid följande besök (dvs imorgon). Vid 12,7 sa min gyn att jag kunde äta lite järn om jag ville, eftersom det så att säga är "lågt för mig" men det kändes som lite overkill att ta tabletter när man har värden som andra startar på. Ska bli spännande att se vad det ligger på nu.

Även blodtryck ska bli intressant. Har legat rätt lågt hela tiden, men sist hade jag plötsligt 130/90. Har mätt regelbundet hemma sedan dess och då kommit ner stadigt under 120/80, men ej tillabka på mina tidiagre värden.

Ska även göra "PK" imorgon, har ingen aning om vad det är. Positionskontroll kanske? :-)

Senast ändrad:

Det känns enormt overkligt! Fast på ett spännande sätt :D

Jag är inte redo att packa nån väska än, men ska nog upprätta en lista och se så jag har grejerna hemma inom närmsta veckan i alla fall. Egentligen så kan ju bebis komma tidigare, ih!

Nu var jag ju lite förberedd på att hon skulle prata amning iom den här tråden, ska läsa broschyren som jag fick med men har ingen aning om jag vill amma eller ej så jag får nog ta det som det kommer.

Jag har med resonerat så, man får ta det lite som det kommer. Jag har sagt att jag gärna vill prova men fungerar det inte efter en rimlig tid så blir det ersättning för bebis istället. Min BM tyckte dock att det lät förskräckligt och som att jag skulle "ge upp" efter någon vecka om det inte flöt på smärtfritt men jag menar mer någon månad eller två. Vi får se.

Oj, bara 20 dagar! Själv känner jag mig lite stressad över mina 42 :p

Det där med blöjor, vi fick ett överblivet paket från en kompis i strl 2, 3-6kg. Bör man köpa strl 1 också? Jag tror det stod 2-4 kg på den?

Min BM tyckte dock att det lät förskräckligt och som att jag skulle "ge upp" efter någon vecka om det inte flöt på smärtfritt men jag menar mer någon månad eller två. Vi får se.

Vilken förstående BM :grin:

Ärligt talat så får de flesta en chock när de börjar amma - det är verkligen inte så lätt som man tror och det GÖR ont i början. Riktigt ont. Däremot så går det över relativt snabbt om bebisen har ett bra grepp och mjölken rinner som den ska. Men fungerar det inte efter en månad, då förstår jag verkligen inte varför man ska plåga både sig själv och bebisen med amning bara för att.

Oj, bara 20 dagar! Själv känner jag mig lite stressad över mina 42 :p

Det där med blöjor, vi fick ett överblivet paket från en kompis i strl 2, 3-6kg. Bör man köpa strl 1 också? Jag tror det stod 2-4 kg på den?

Läskig länk :eek:

Jag hade nog köpt ett pyttelitet paket också. Även om bebisen väger över 4 kg så finns det ingen garanti för att de större blöjorna sitter bra, då kan det vara skönt att ha nåt annat hemma. De kostar ju inte jättemycket :)

Jag har med resonerat så, man får ta det lite som det kommer. Jag har sagt att jag gärna vill prova men fungerar det inte efter en rimlig tid så blir det ersättning för bebis istället. Min BM tyckte dock att det lät förskräckligt och som att jag skulle "ge upp" efter någon vecka om det inte flöt på smärtfritt men jag menar mer någon månad eller två. Vi får se.

Vilken tråkig BM! Min sa mer att ja man kan ju lämna det helt öppet men det är lite besvärligt i början så man är medveten om det typ. Jag tänker då inte försöka hur länge som helst om det inte verkar funka. Känns inte som det finns någon anledning.

Jo, jag har hört att det både gör ont och är svårt i början så det är jag inställd på. Men jag vet en som kämpade i tre månader och det funkade inte av massa olika orsaker och där känner jag att njä, då får det vara.
Jag har hört att bvc-sköterskorna på min mottagning är mer "toleranta" än de på mvc som propagerar rätt hårt.

Okej, det är nog lika bra att köpa nr 1 också då. Men då ställs man ju inför det stora dilemmat att välja märke....

Jo, jag har hört att det både gör ont och är svårt i början så det är jag inställd på. Men jag vet en som kämpade i tre månader och det funkade inte av massa olika orsaker och där känner jag att njä, då får det vara.
Jag har hört att bvc-sköterskorna på min mottagning är mer "toleranta" än de på mvc som propagerar rätt hårt.

Okej, det är nog lika bra att köpa nr 1 också då. Men då ställs man ju inför det stora dilemmat att välja märke....

Jag hade aldrig stått ut i 3 månader om det inte funkade :crazy: Man ammar ju ändå x antal ggr per dygn, och jag är övertygad om att bebisen känner av ganska väl om inte mamman mår bra.

Välja märke är lätt ;) Vi hade Libero först på BB men tyckte inte alls om dom. Bytte till Huggies och de var supermjuka och höll tätt! Synd att de bara funkade på L tills han började med strl 3 eller nåt, sen var de inte alls lika mjuka och sköna.

Jag har faktiskt idag packat:

Väska 1:
1 sudokubok :D
1 kasse med babykläder
1 snuttehare

Väska 2:
trosor, strumpor åt mig
t-shirt, kalsonger och strumpor åt min man

Undrar om jag ska slå till på en burk godis (ligger redo men behöver en gummisnodd för att vi inte ska ha kolor i hela väskan) och en necessär i kväll också?

Min käre make har fått i uppgift att bygga klart babysängen och bränna en cd med wellness-musik tämligen snart också. Vi är på g.

Jag har tänkt packa nästa vecka. Jag är i 35+5 nu så det börjar ju bli dags. Fast det känns lite läskigt att ha en packad väska ståendes, det blir så påtagligt. Ska även skriva en lista på ätbart som måste finnas hemma för att ta med till förlossningen. Viktigt!:p

Vi var hos BM i går. Allt såg bra ut, magen växer som den ska, hjärtljuden lät bra och bebis låt vänd åt rätt håll med "ruckbart" huvud. Jag tog även ett blodprov till eftersom jag är Rh- och maken Rh+, hoppas att det inte är nåt bekymmer, det har sett bra ut förut.

Nu har vi mindre än en månad kvar fast jag har av nån anledning fått för mig att den kommer komma tidigare, vi får väl se. Jag jobbar lite på halvfart denna veckan och kommer i stort sett att vara klar med allt till helgen. Sen ska jag mest gå hemma och mysa, sy lite sängkläder och bärsjalar, så frön och sånt.

*kl*
Tack så mkt hörrni, nu sitter jag här med hjärtklappning:devil: packa väskor och ha sig *stoppar huvudet i sanden* som nån annan skrev tidigare, ska man alltså ha med sig en bebis hem från BB?:rofl:
Nä, skämt åsido, det kanske börjar bli hög tid att iaf börja fundera på vad man ska ha med:) Bara 40 dagar kvar:bump:, har för tills några veckor sen varit inställd på att gå över de tillåtna tre veckorna, men nu det sista har jag fått en jobbig magkänsla att bebis kommer bli tidig. Eller jobbig o jobbig, bebis är självklart välkommen närsom, men jag vill ju verkligen inte ställa in mig på ett tidigare datum, kommer ju bli sjukt frustrerad för alla dagar man går över isf:p
Har ni andra nån känsla över när det kommer att bli dags? Hur länge får man gå över i era län (el landsting, el hur det nu är uppdelat)?

@Snyggve vad är det för läskig länk? Sitter på landet med världens sämsta uppkoppling på mob och nästan dör av nyfikenhet:D

*kl*
Hur har ni det förresten med sjukhus där ni bor, har ni så att ni måste välja? Har ni redan bestämt vart ni ska isf? Hur resonerade ni?
Jag trodde att jag bestämt mig, men nu är det verkligen helt blankt, har inte en susning längre.. Stort med mycket resurser och flest enkelrum eller litet inte så sjukhusaktigt men med färre enkelrum?

Hur gör mab förresten med babyskydd om man inte åker egen bil in? Känns ju jätteskumt att åka taxi in med en tom bilstol:p .. Eller..? Kanske bara är att det överlag känns så sjukt overkligt som gör att jag känmer så:p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 519
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 469
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar