Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Under mina två tidigare graviditeter har jag fått kramp och myrkrypningar när jag slarvat med mina vitamintillskott. Om jag missat dem två dagar så har kramperna och myrkrypningarna kommit som ett brev på posten. Någon nämnde för mig att magnesiumbrist kan ge sådan besvär!
denna gången ska jag vara noggrannare med vitaminerna och använda stödstrumpor mera :angel:

Jag har också kollat på magnesium, det verkar som det ska kombineras med bara kalcium, i rätt mängder. Börjar bli värre än att hålla koll på att hästarna får i sig allt ;). Trodde inte att det skulle vara så mycket att hålla ordning på .

Hur långt efter en måltid med kalcium är det bra att få i sig järnet för att det ska få otimal verkan? och tvärt om..

Alltså, jag har samma problem...!! Tror ja tänker varje dag oh funderar pä vad för kläder jag ska packa ner till bebis. Helt sjukt eg ju, hehe, för de löser sej ju oh inte tror ja att jag tänker på kläder de första ja gör när bebbe är född, men nu känns d viktigt!
De ja undrar är ju lång-ärmar eller kort-ärmar, byxor oh body eller bara body med ben.....? Kan ju vara hundra grader varmt (beräknad till 21 juli) eller ganska svalt.... Så ja klutar inte bara på storlek på kläderna utan oxå på vad För "tjock-lek" på kläder man ska ta med....?
Jupp en höna av en fjäder hör, haha :)

Jag hade packat ner långärmad body och långa mjukisbyxor med strumpor på. Är det jättevarmt så skyddar kläderna mot solen och vinden och är det lite svalare så är det smidigt att lägga över en filt :) Hade tagit kläder i strl 50 och 56 med mig, är bebisen större eller mindre får pappan hämta helt enkelt ;)

Alltså, jag har samma problem...!! Tror ja tänker varje dag oh funderar pä vad för kläder jag ska packa ner till bebis. Helt sjukt eg ju, hehe, för de löser sej ju oh inte tror ja att jag tänker på kläder de första ja gör när bebbe är född, men nu känns d viktigt!
De ja undrar är ju lång-ärmar eller kort-ärmar, byxor oh body eller bara body med ben.....? Kan ju vara hundra grader varmt (beräknad till 21 juli) eller ganska svalt.... Så ja klutar inte bara på storlek på kläderna utan oxå på vad För "tjock-lek" på kläder man ska ta med....?
Jupp en höna av en fjäder hör, haha :)

Jag satsar på heltäckande men tunn bomull plus en filt. Ska ha 24 juli. :)

Det är så lustigt. Samtidigt som jag inte alls känner mig redo och gärna vill ha några månaders tillvänjning till så har jag nu börjat längta (?). Fast jag vet ju inte vad jag längtar efter för jag har ju inte förstått att jag ska få ta med mig barnet hem från bb.... Biologi...!

+ Snyggve

Hmm hihi, menar ni att de är så enkelt? :) Jo men ja det är ju inte svårare än så, hehe :) Helt otroligt vad man kan fundera på för saker oh göra det så mkt större än vad det är!!
Tunna bomulls-kläder finns massor här hemma, samma med filtar, både tjocka oh tunna, så vi borde ju klara oss med andra ord! :)

Ja jösses...... Ena stunden är jag helt redo oh vill åka oh föda direkt, för att i nästa stund drabbas av stora skälvan oh undra vad vi gett oss in på!!
Iaf skönt att det mesta nu finns här hemma, så skulle bebbe titta ut tidigt, eller att jag blir trött oh får ont nu, så slipper vi tänka på att massa ska fixas oh handlas, bara tvätta alla kläder oh lakan oh grejjer nu oh köpa en byrå att ha allt i, annars är allt under kontroll :)
Känns underbart att veta, lugnande lixom! Men de är ju klart, ja känner ju mej själv så jag lär väll hinna handla massa mer som ja kommer på oh inbillar mej att ja måste ha.....!

kl

Idag blev jag väldigt ledsen i stallet. Jag fick en massa skit ifrån en utav hästägarna i stallet över att jag fortfarande kör min travhäst. Jag slutade rida mitt halvblod för 3 mån (gjorde alldeles för ont i ryggen), men travhästen känner jag att det e lugnt, så länge banorna e nyharvade för då gör det inte ont i kroppen.
Jag blev så ledsen för hon sa att jag var oansvarig o skulle tänka på att jag hade ett liv där inne. Jag känner mig helt förstörd nu.

E man oansvarig för detta? Jag svarade att jag kan även bli överkörd med bil, eller ramla över ngt.

Det där tycker jag inte andra har med att göra. Du tar själv ansvar för din bebis och väljer själv vilka risker du vill ta. Man kan aldrig gardera sig mot något. Jag hade inte brytt mig om det det finns alltid folk med åsikter det går inte att undvika. Jag går in i vecka 26 imorgon och ska tävla jag har inga planer på att sluta än. Jag skulle inte sätta mig på en oinriden i dagsläget men jag KAN ju faktiskt åka av min dressyrhäst också. Den risken är jag medveten om och tar, barnet ska ändå ligga väl skyddat.

kl

Idag blev jag väldigt ledsen i stallet. Jag fick en massa skit ifrån en utav hästägarna i stallet över att jag fortfarande kör min travhäst. Jag slutade rida mitt halvblod för 3 mån (gjorde alldeles för ont i ryggen), men travhästen känner jag att det e lugnt, så länge banorna e nyharvade för då gör det inte ont i kroppen.
Jag blev så ledsen för hon sa att jag var oansvarig o skulle tänka på att jag hade ett liv där inne. Jag känner mig helt förstörd nu.

E man oansvarig för detta? Jag svarade att jag kan även bli överkörd med bil, eller ramla över ngt.

Så länge du har en häst du litar på och du känner dig säker så tycker jag att du ska få fortsätta. Barnmorskorna jag haft har inte haft något emot att jag rider fortfarande. Är i v.28 och pratade m barnmorska i fredags senast om detta. Jag sa att jag tänkte rida så länge det känns bra, har en väldigt klok och tålmodig häst och blir olycklig den dagen jag inte kan rida mer:love:. BM höll med om att jag skulle hålla igång så länge det kändes bra och att det var viktigt att jag mådde bra, och att ridningen säkert hjälpte på det.. Mycket klokt! Sedan är det inte jag som rider min 3-åring även om jag har längtat efter det sedan hon föddes.. Någon måtta får det finnas ;).
Det finns alltid risker för olycker vad man än gör, men jag tror att du känner din häst och din kropp bättre än någon annan.

Förstår att du ä ledsen för sådant där vill man inte höra, men bry dej inte!!!
Din kropp, din bebis, din häst, punkt!!
Du känner bäst själv. Vad som medför större risker vid en graviditet kan ingen avgöra!! Jag föll handlöst på vardagsrums-golvet, riktigt platt fall på mage oh allt..... Inte hade jag väll trott att det kunde vara farligt att promenera i sitt eget vardagsrum lixom!!
Nej, man kan inte sluta leva "bara" för att man är gravid!! Vad man gör och inte gör det är upp till var och en. Så länge man lyssnar på sin kropp och allt känns bra så är det ju bara nyttigt att man gör det man blir lycklig utav :)

kl

Jag kan tycka att det är jävligt onödigt att rida på hästar som är lite opålitliga eller hoppa hinder när man är gravid. Man är ju ändå gravid en ganska kort period i sitt liv och då behöver man inte utsätta sig för onödiga risker. Men att rida eller köra en häst man känner väl, det hade jag inte tvekat på. Det är väl jätteskönt att kunna hålla igång både dig och hästen!

Förra gången red jag fram till v. 38, skrittade dock bara sista månaderna och kunde bara rida barbacka. Hade en stencool kallblodstravare som visserligen var het till tusen men som var fullständigt orädd och stabil. Så länge jag inte galopperade så kunde jag lita på henne så mycket man nu kan lita på en häst. Däremot var jag för lat för att brodda en gång, så precis bredvid en väg halkade hon omkull och satte sig ner. Det enda jag gjorde var att släppa tyglarna och hålla i mig, och visst löste hon det :love:

Ett annat ex; en stallkompis (gravid) promenerade med sin häst (och det tycker väl alla är okej?). Hästen blev skrämd, slet sig, och sparkade henne i den gravida magen. Man kan aldrig vara säker! Som sagt, man kan halka i en trappa eller bli påkörd av en bil när som helst.

Kör du så länge det känns bra för dig!!

Kör på du bara!

Jag fick sluta rida för flera månader sen, pga ont i fogar och ryggen. Annars hade jag ridit än! Litar på min pålla. Visst det kan alltid hända nåt, men med min så var risken minimal anser jag. Man kan som sagt snubbla hemma och slå sig...
Ett par dagar efter jag slutade rida, lånade jag mig en ponny att köra istället. Tycker det är så himla roligt! :laugh:
Jag kommer att köra honom tills jag inte tar mig i rockarden själv. Punkt slut! :)

*kl*

Vi försöker planera föräldraledigheten och vi blir lite galna och uppgivna. Sambon drar in dubbelt så mycket som mig i dagsläget och vi sitter i den sitsen att vi skulle ha svårt att få ekonomin att gå runt om han är hemma på heltid. Vi funderar därför att gå hemma 50/50 så får vi in halva hans lön, halva mitt CSN plus fp. Men orkar jag plugga samtidigt..?

Jobbiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiigt....

Hur gör ni?

Vi delar lika. Rakt av. Skiljer en del i lön men vi har så vi överlever utan problem.

Klart du orkar plugga halvtid, när pappan har barnet? Fast det beror ju på lite vad du läser och hur det är upplagt :).

Jag kanske är väl krass nu. Men varför skaffar man barn om man inte har råd att vara hemma båda två? Om man nu vill det och tycker det är viktigt. Det finns ju människor som inte tycker det viktigt att vara hemma med sina barn, men jag antar att de inte skyller på att de inte har råd. Jag kanske har en väldigt udda syn på det hela, men jag hade inte tänkt tanken på att skaffa barn om vi inte hade råd att vara hemma lika mycket.

Senast ändrad:

Det är inte lätt det där, jag grubblar massor på hur vi ska göra. Sambon är lite mer "ta det som det kommer" men jag vill gärna ha en plan.
Just nu tänker vi att jag kommer vara hemma de första fyra månaderna, sen ska vi ta 50/50 om det går att få ihop med jobben i en eller två månader och efter det går sambon hem heltid och jag jobbar en period. Rent ekonomiskt så spelar det ingen större roll för oss.
Men jag är lite inne på att börja plugga, för mitt jobb är egentligen inget jag lockas av i framtiden utan jag vill gärna mot något nytt och det känns som nu vore ett bra tillfälle.

Jag tror absolut att du skulle orka plugga halvtid, eller läser du något väldigt krävande? Det gäller nog dock att ha lite självdisciplin och verkligen ta de där timmarna till studier som är tänkt :)

Nej, jag tycker inte du är oansvarig. Och även om så vore så är det ditt val och ingen annans.

Hade jag haft kvar en egen lämplig häst eller regelbundet ridit och hanterat någon annans när jag blev gravid hade jag fortsatt med det så länge kroppen tillät. Nu var det inte så utan jag stod i princip "hästlös" och min sambo har haft som önskemål att jag tar det lite lugnt med hästeriet under graviditeten, vilket jag förstår mycket väl.
Jag tycker med andra ord att det för mig är en onödig risk med nya hästar nu.

Kör på du, så länge det känns bra :)

Jag fick ridförbud efter ultrajudet som visade att det var två. Risken att de ska komma för tidigt var ändå så stor resonerade BM. Så sedan vecka 21 har jag inte ridit.

Kört har jag gjort tills rätt nyligen :love: Tyvärr verkar det inte funka längre. Hästen har så skumpig trav så hela rockarden hoppar, vilket resulterade i att jag fick hålla i magen med ena handen och tömmarna med den andra sist :D
Önskar mig en rejäl fyrhjulsvagn!

Häromdagen så provade jag att ta honom på släp efter ett varmblod med mer markbunden trav. Mycket bekvämare häst att åka efter :) Och min lille kallblodsherre betedde sig klockrent, det var som han aldrig gjort annat! Stolt matte!
Men efter den körturen så fick jag höra att två ryttare hade sett oss och tyckt att det var jäkligt onödigt att jag ska sitta och åka bakom hästar i mitt tillstånd. :crazy: Men men...man kan inte vara alla till lags. :angel:

Vi delar lika. Rakt av. Skiljer en del i lön men vi har så vi överlever utan problem.

Klart du orkar plugga halvtid, när pappan har barnet? Fast det beror ju på lite vad du läser och hur det är upplagt :).

Jag kanske är väl krass nu. Men varför skaffar man barn om man inte har råd att vara hemma båda två? Om man nu vill det och tycker det är viktigt. Det finns ju människor som inte tycker det viktigt att vara hemma med sina barn, men jag antar att de inte skyller på att de inte har råd. Jag kanske har en väldigt udda syn på det hela, men jag hade inte tänkt tanken på att skaffa barn om vi inte hade råd att vara hemma lika mycket.

Ja det var rätt krasst och jag tog faktiskt lite illa upp.

Vi har råd att vara hemma båda två, men dels förlorar vi då många tusenlappar i inkomst den tid min sambo går hemma och dessutom har jag själv ett intresse av att fortsätta plugga utan uppehåll - därav min fråga om man klarar av det eller inte, och jag skulle då plugga 100%. Vi vill båda vara hemma lika mycket (vilket väl framgick i mitt inlägg?), vi funderar över om vi ska vara det på heltid eller halvtid (båda två).

Min fråga handlar inte om ekonomin utan om man orkar plugga med en liten.

Om det var så att vi inte hade råd att gå hemma på heltid lika mycket så hade det knappast varit ett jobbigt beslut eftersom beslutet då redan vore taget....

Senast ändrad:

Alla har väl råd att dela lika på föräldraledigheten, men alla vill kanske inte vända på varenda krona för att ha råd. (Det där var egentligen riktat till Rumpnissen)

Om du orkar plugga eller inte är omöjligt att säga. Jag hade lätt orkat det när jag var hemma med L. I början sover de i regel rätt mycket så tid har man. Problemet är om man har en bebis som vill bli buren 24/7 eller ammas en gång i timmen. Eller som sover dåligt så man inte orkar koncentrera sig på nåt speciellt. Vad pluggar du till? Hur mycket krävs det av dig för att fortsätta?

För att förtydliga ytterligare så handlar det i vårt fall om en inkomst"förlust" på 10 000kr/mån om sambon är hemma på heltid från sitt jobb. Hur många tar en sån förändring med en axelryckning utan att titta på alternativ... Är jag hemma på heltid får jag ut 2000kr mer än vad jag får från CSN idag (beräknat på tidigare lön). Bra mat på bordet, ett tryggt boende och två engagerade föräldrar tycker jag väger tyngre än att mamma och pappa är hemma exakt lika många dagar det första året.

Utbildningen är bra på så vis att jag har rel. få schemalagda timmar och mycket egenstudier. Nu ska jag dock läsa juridik nästa termin vilket jag gissar kommer att bli lite krävande, och sedan har jag ett år kvar med uppsatsskrivning och valinriktade studier (troligen psykologi). Att bli buren och ammad ofta kan jag hantera, men om sömnen blir lidande kan jag få svårt att orka, så mycket beror nog på hur bebis blir.
Jag har gott stöd i sambon som är mån om att jag ska få avsluta mina studier på det vis jag vill och är beredd att avlasta på mina villkor när jag ber om det.

Senast ändrad:

Men då var det ju inte riktat så mycket till dig, så du behöver inte ta åt dig.

Som sagt, huruvida du orkar plugga eller inte beror nog på vad du läser och hur ni lägger upp det rent praktiskt. Under tiden jag pluggade till socionom hade jag kursare som hade småbarn och för dem fungerade det. Men som sagt, det beror nog på hur utbildningen är förlagd. Jag fattade det som att du skulle plugga halvtid för du skulle ha hälften csn/fp. Så jag missuppfattade.

Om man inte "har lust" att avstå från 10000 kr per månad så är det ju inte att man inte har råd. Då konstaterar man ju bara att man inte tycker det inkomstbortfallet är värt att vara föräldraledig. Sen som du säger, kan ju ett alternativ vara att ta ut hälften hälften så inkomstbortfallet blir mer utspritt så att säga.

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte ens har räknat på vad vi "förlorarar" om jag vs pappan är lediga. Jag kan bara konstatera att vi kommer ha råd, även om vi får göra vissa små förändringar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 477
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar