Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Det är alltid lika spännande att läsa om hur olika det går till i olika länder. Här är det fullt batteri med undersökningar varje gång! Ett besök var fjärde vecka fram till och med v. 32, därefter varannan vecka (och på slutet ännu tätare, men där har jag ingen koll ännu). Fr.o.m. v. 32 gör de ctg varje gång - det känns lite överdrivet tycker jag? Nu tar ju varje besök en timme med ctg, labb, och vanliga undersökningar!

Hon som inte kan sova så bra längre (och därför chockade sin arbetade make med att stiga upp 06:10) rekommenderar varmt andra uttråkade blivande mödrar att registrera sig på Genline (en månads abonnemang kostar 200 kr) och göra en släktbok till den nya familjemedlemmen! Min ska i och för sig i första hand bli 80-årspresent till farmor, men det kan nog vara kul för barnet att ha en senare också!

Jag gör min i motsvarande PowerPoint med digital scrapbooking. Kul, har jag aldrig provar på tidigare. Finns massor av gratis kits att ladda ner. Bara att tömma familjegömmorna på gamla foton, scanna in och sätta igång!

Har redan druckit mitt hallonbladste och ska nu gå och höra på cd:n med kursen i självhypnos (HypnoBirthing).

Härligt att höra om trevligt besök :)

Hmm kände igen ordet hinnsvepning men var tvungen att googla för att ta reda på info :) Gick du över mkt förra gången? Gör ni hinnsvepning nu med förhoppning att förlossningen ska dra igång "tätt" efter? Läste ngt om att det är vanligt att det startar inom 48 timmar om det fungerar....?
Spännande iaf!! Inte alls långt kvar för er nu ju :)

Oh inte mkt vikt uppgång alls ju, härligt! Vet inte vad min väg kommer hamna på innan detta är över.... Hrrrmmm!! VAD är det som väger så enormt lixom. Nog för att jag ser på rumpa oh lår, men jag rör mej ju nästan som förut.... Spring i jobbet, cyklar, promenerar oh rider..... Ja ja den dyra barnvagnen ska väll användas flitigt antar jag :)

Ja, förra gången gick jag över 16 dagar. Kan säga att det går bra att gå över en vecka, sen blir det riktigt jobbigt. Sista dagarna innan igångsättningen var man nästan självmordsbenägen :crazy:

Så ja, syftet med hinnsvepningen är att skynda på det hela lite :) Ska göra en hinnsvepning varje vecka fr.o.m. v. 38 och sen gör de en bedömning om ev snitt i v. 42+0 om inget hinner hända. Har dock väldigt mycket sammandragningar den här gången och bebisen trycker på rätt mycket neråt, mer än vad jag minns sen förra gången iaf. Hoppas det betyder nåt positivt :D

Vikten är jag rätt nöjd med, eller åtminstone viktuppgången. Förra grav gick jag upp 25 kg varav 18 stannade kvar :o Hoppas på att gå ner mer nu.

Det är alltid lika spännande att läsa om hur olika det går till i olika länder. Här är det fullt batteri med undersökningar varje gång! Ett besök var fjärde vecka fram till och med v. 32, därefter varannan vecka (och på slutet ännu tätare, men där har jag ingen koll ännu). Fr.o.m. v. 32 gör de ctg varje gång - det känns lite överdrivet tycker jag? Nu tar ju varje besök en timme med ctg, labb, och vanliga undersökningar!

Herregud, vilket projekt :p

Det är visserligen skillnad på min nuvarande BM och min förra. Förra kollade socker, järn, vikt, blodtryck och urin varje gång. Den här har bara kollat blodtrycket varje besök, och resten 1-2 ggr under hela graviditeten :) CTG tar de inte alls om det inte finns nån speciell anledning till det.

Delvis KL

BM tyckte att min mage var låg också förresten :banana: Den brukar ligga precis under bröstbensspetsen i min vecka, men hon fick emellan 3 fingrar. Wohoo :p SF-måttet var 34 tror jag. Hur ligger ni andra till?

Hoppas deu slipper gå över denna gången! Låter inte det minsta roligt...

Jag ska mäta magen första gången på måndag. Ska bli spännande :).

Fick tidernas blodtrycksfall igår. Tog en timma och typ 1 liter apelsinjuice innan jag blev människa igen. Lyckades dessutom med bedriften i stallet så först satt jag pustade på en omkullvält vattenbalja i en kvart innan jag ens orkade sopa färdigt, sätta mig i bilen och köra till kompisen som bor 500 m bort. Har lågt blodtryck från början och läste någonstans att det kan bli ännu lägre i mitten av graviditeten, för att sedan öka. Misstänker att jag kanske ligger lågt i hb också (trots järntabletter) och det hjälper ju till... Någon som har erfarenhet av detta? Det löser sig väll på måndag när jag ska till BM, i vilket fall som helst.

*KL*

håller på och packar bb-väskan och funderar på vad bebis ska åka hem i för nåt... tydligen ska ju det vara nåt extra fint...
Men vad är egentligen extra fint?
*suck*

Tycker att det är så enormt tok-skit-svårt. Har hittat lite fina plagg som jag gillar men då fastnar jag i storleksträsket hastigt. :o

Är det jag som gör en höna av en fjäder i den här frågan eller är det här nåt som är über viktigt?
För nu har jag packat ned några fina (tycker jag) bodysar i lite så där varierande storlek och brallor och sockar och så.... men det känns så "vardag" på nåt vis.......? Eller?

Man kan ju bli nojjig för allt möjligt....

För övrigt har jag gröt-gravid-hjärnan från helvetet idag. Stod länge och väl inne i badrummet och rotade efter nåt innan jag kom på att jag hittils, i mitt liv, aldrig haft köttfärs i badrummet vad jag vet...
Det var till frysen jag skulle men hamnade i badrummet... :angel:
Vad kul det är att vara gravid! :D

Ska det va' så ska det va' är devisen här tror jag!
Vikt, urin (protein) och blodtryck kollas varje gång. Plus att de kollar varje gång att man inte börjat öppna sig. HB har man tagit fyra gånger hittills (men jag har alltid väldit bra värden, kanske är oftare för de som behöver extra järn), socker kollas inte alls, men man kan göra ett glukosbelastningstest om man vill, men det måste man betala själv. Jag gjorde ett för säkerhets skull, trots att hon inte direkt rekommenderade, då jag inte hade några riskfaktorer alls. Men det kostade bara 16 € så det kändes bättre att vara på den säkra sidan. Ultraljud i princip varje gång. Är i v. 36 och har redan haft tre ctg (två planerade och sedan ett på vårt halvhysteriska sjukhusbesök :o). Tre omfattande blodprov osv.

@Qrumelur: Jag har ett liknande "problem". På vårt sjukhus erbjuds fotografering av alla nyfödda. De har ett fotogalleri på nätet med e-vykort (självklart frivilligt) och så får man ett grattiskort med foto från kliniken. (Naturligtvis kan man köpa till ytterligare foton också! ;)). Till detta tillfälle vill jag ju att lillen ska ha något extra fint på sig. Hemresan känns inte så viktig dock.

Jag tänker som så att babykläder tar ju inte så stor plats. Alltså har jag lagt fram en blandad kompott i storlek 50-56. En bekant rekommenderade även något plagg i 62, men jag blev lite illamående vid taken på att klämma ut en 62:a faktiskt... Jag har packat ner kläder för en hel "normal" sjukhusvistelse, eftersom jag inte vet vad kliniken erbjuder... Tänk om deras kläde är hårda och skaviga! :cry: Eller såhar de inga omlottbodies och vi fumliga nybörjarföräldrar måste hålla på och dra grejor över det jättellla och mjuka huvudet.

Mitt SF-mått i onsdags låg på 40.

Gjorde glukosbelastning idag, blää... Samt ytterligare koll om det ev var havandeskapsförgiftning på g, men allt såg bra ut :) Har gått och varit nojjig sedan i onsdags, men nu kan jag andas ut! Gött!

Skötbord och två babysitters införskaffades igår. Hade redan en babysitter som vi har fått men den var det inget liggläge på. Läste mig till att de minsta visst ska ha en med liggläge.
Men på den första, som vi fick, hittade jag en knapp häromdagen, den har vibration. Vaddå, gillar småttingarna att det vibrerar?

Min förra BM höjde på ögonbrynen och sa "vill du inte det..?" när hon "erbjöd" utökad kontakt med dietist. För henne var det allvarligt att jag enligt hennes lilla tabell inte bara var överviktig utan tydligen lider av fetma.

(1,63 lång, strl 40 i byxor.)

Min nuvarande BM är bättre, hon märker att jag har koll på min egen vikt och säger inte så mycket. Jag sa från början att mitt mål var att inte gå upp så mycket så jag väger mig själv och berättar hur det går när vi träffas.

Nu fick jag min 3:e BM idag, på mitt 3:e besök. De andra 2 har inte sagt något om min vikt annat än att jag ska se till så jag äter ordentligt och att det där med grav.kilo tar man efteråt, detta efter att jag själv nämnt att jag vet att jag väger mycket. Denna sa inget förrän hon fick veta vad jag vägde, då frågade hon om jag hade några kommentarer om det. Jag svarade att jag ver medveten om att jag vägde för mycket och att det alltid varit så, och mitt mål är att inte gå upp mer än nödvändigt. Det blev inte fler diskussioner. Har gått upp 4,5 kg och är i v 28+3.

Glukostestet gick bra, ingen diabetes, bra blodtryck men HB har sjunkit ännu mer så jag valde faktiskt att köpa järntabletter idag fast jag hade hoppats att kunna reglera det med kosten.

Jodå, jag har kvar Lycka. Har du kvar Fiffi?

Vi får väll se om det är någon anna som hoppar in i familjerätten, det borde ju vara så ;).

Ja, det spelar ingen rill om vi är gifta eller inte. Jag förmodar att han vill göra faderskapstest i vilket fall som helst.

Fiffi är en keeper, en av de klokaste hästar jag träffat! :love:

Om sambon skulle vilja göra ett faderskapstest skulle jag nog kräva att han kollade sig mot könssjukdommar.. Faktiskt.. Det handlar ju om samma förtroende i mina ögon (Men jag är kanske en motvals käring)
/u

4,5 kg i v. 28 är väl jättebra?! Vad konstiga barnmorskor ni har.

Jag hade gått upp ca. 11 kg i v. 34. Min gynekolog säger bara "vikten ser jättebra ut" hela tiden, trots att jag började på några kilos övervikt (BMI 26,2 i v. 7)

Är det bara jag som inte tyckte att glukosbelastningen var så farlig? Jag vi någon sockerlösning med svartvinbärssmak som var helt uthärdlig (trots att jag egentligen inte gillar svartvinbärjuice/-dricka). Jag blev mest lite matt av att inte få äta frukost.

Jag var redan överviktig när vi började på projektet så visst det är många kilo, men det är ju inte det att jag frossar för två nu utan jag försöker hålla styr på mig och äter för en. ;)

Jag hade inga problem med glykosbelastningen annat än att jag var hungrig innan (är en sådan som inte äter på kvällen men gillar att äta frukost), och sedan åt jag mackan i bilen på väg från testet och hann inte få upp blodsockret innan jag började köra.
Jag hade en citron med och det smakade som koncentrerad citronsaft. Ganska skönt att kunna sitta och slappa så länge och att det var tillåtet att bara sitta på häcken och läsa en tidning. När hände det sist?

Skötbord och två babysitters införskaffades igår. Hade redan en babysitter som vi har fått men den var det inget liggläge på. Läste mig till att de minsta visst ska ha en med liggläge.
Men på den första, som vi fick, hittade jag en knapp häromdagen, den har vibration. Vaddå, gillar småttingarna att det vibrerar?

Vår vibrerar också, har aldrig förstått syftet med det :crazy: Vi testade ibland men L verkade inte bry sig speciellt mycket så vi valde att ha den avstängd. Måste vara otäckt att sitta i tycker jag...

Var inne i gravidtråden nyss och insåg att efter LadyCoverGirl så är det min tur :eek: Ni skulle bara våga tränga er... :D

Jag hade inga problem med glykosbelastningen annat än att jag var hungrig innan (är en sådan som inte äter på kvällen men gillar att äta frukost), och sedan åt jag mackan i bilen på väg från testet och hann inte få upp blodsockret innan jag började köra.

Och jag älskar att äta på kvällen men äter aldrig innan 10 på morgonen. Passade mig bra med det där testet vid 8 med andra ord... Tror det är en arbetsskada, frukost vid 10 på jobbet är en lyx. Vid 10.30 däremot så är vi vana att slå ner arslet en stund :p

Ganska skönt att kunna sitta och slappa så länge och att det var tillåtet att bara sitta på häcken och läsa en tidning. När hände det sist?

Öhm... Varje dag sen i november? :angel::D

Ja, förra gången gick jag över 16 dagar. Kan säga att det går bra att gå över en vecka, sen blir det riktigt jobbigt. Sista dagarna innan igångsättningen var man nästan självmordsbenägen :crazy:

Så ja, syftet med hinnsvepningen är att skynda på det hela lite :) Ska göra en hinnsvepning varje vecka fr.o.m. v. 38 och sen gör de en bedömning om ev snitt i v. 42+0 om inget hinner hända. Har dock väldigt mycket sammandragningar den här gången och bebisen trycker på rätt mycket neråt, mer än vad jag minns sen förra gången iaf. Hoppas det betyder nåt positivt :D

Vikten är jag rätt nöjd med, eller åtminstone viktuppgången. Förra grav gick jag upp 25 kg varav 18 stannade kvar :o Hoppas på att gå ner mer nu.

Hujedamej, 16 dagar !! Hoppas verkligen detta med svepning fungerar nu så du slipper krångel :)
Spännande iaf att du har mer sammandragningar nu oh d trycker på, vi håller tummarna!!! :)

KL

Nu ni hörrni :) Igår ringde jag FK för ville trycka på om besked ang min grav-penning för min chef (ja oh ja med givetvis) tyckte det var mer än dax att få besked nu.
Idag ringde FK upp mej och beviljade min ansökan muntligt över telefonen, och pappren ska komma i min brevlåda i början av nästa vecka!!!!
3 ARBETS-PASS KVAR att göra nästa vecka, sen går jag hem :) Har vare på toppen-humör hela dagen oh haft massor av energi så hästisarna har fått motion ordentligt oh blivit polerade så de glänser :)

Alltså, jag har samma problem...!! Tror ja tänker varje dag oh funderar pä vad för kläder jag ska packa ner till bebis. Helt sjukt eg ju, hehe, för de löser sej ju oh inte tror ja att jag tänker på kläder de första ja gör när bebbe är född, men nu känns d viktigt!
De ja undrar är ju lång-ärmar eller kort-ärmar, byxor oh body eller bara body med ben.....? Kan ju vara hundra grader varmt (beräknad till 21 juli) eller ganska svalt.... Så ja klutar inte bara på storlek på kläderna utan oxå på vad För "tjock-lek" på kläder man ska ta med....?
Jupp en höna av en fjäder hör, haha :)

Och jag älskar att äta på kvällen men äter aldrig innan 10 på morgonen. Passade mig bra med det där testet vid 8 med andra ord... Tror det är en arbetsskada, frukost vid 10 på jobbet är en lyx. Vid 10.30 däremot så är vi vana att slå ner arslet en stund :p

Öhm... Varje dag sen i november? :angel::D

Alla är ju olika! Nu när jag är gravid kan jag sällan få i mig annat än "skräp"(glass, macka, yoghurt, chips (om vi är bortbjudna ;) etc.) efter 19, och jag är inte sugen alls. Det har blivit bättre. Fram till jag fick tag i mina åksjukearmband hade jag ättid mellan 8 och 16 och endast i små portioner. De tyckte att jag åt hela tiden på jobb.

Önskar att jag var bättre på att ta mig tid till att ta det lugnt, märker att jag mår mycket bättre om jag gördet. Idag ser det ut att bli en kanondag, kanske att det blir en timme på gräsmattan :).

En annan sak som jag funderar på är detta med järn, hade sjunkit ytterligare och har gått från normalvärde 155 i HB till 129 vid förra kollen, köpte då blutsaft som jag tagit 10 ml/dag, jag har ätit 6 aprikoser och en hand pumpakärnor och ett par skivor blodpudding/blodkorv ett par gånger i veckan, leverpastej på mackan. detta är alltså utöver det som jag äter normalt. Normalt har jag ätit en multivitamintablett nästan varje dag. Igår köpte jag motvilligt nifilex (eller vad den heter), ville helst slippa den eftersom jag faktiskt är ganska nöjd med hur min mage fungerar nu och jag är så känslig.
Sedan förra gången har jag varit jättenoga med att inte ta mjölk till järnet utan juice eller en frukt. Tycker det är jättekonstigt att det sjunkit ändå. Ja.. den lille/lilla tar sig väl ett järn, men jag räknade på det och jag skulle lätt få i mig dagsbehovet av järn för en gravid kvinna (nästan varje dag, ibland lite mer). Är det skillnad på hur mycket järn kroppen tar upp beroende på om man sprider ut "järnkällorna" över dagen? Hur mycket C-vitamin kroppen tar upp? etc.
/U

Babblar vidare..

Nu om kalcium, det har jag dålig koll på.. Läste någonstans att kramp i vader kan bero på kalciumbrist och att babyn tar jättemycket kalcium. Jag äter nästan bara ost, fil och smör till vardags, och mjölk i mat, nu kan jag faktiskt dricka mjölk och ibland hjälper det när jag mår illa. Men hur mycket extra kalcium är det man behöver egentligen. Jag har riktigt dålig koll på det.

Den sovbufferten skulle förmodligen ta sluta långt innan de är 18 ändå :p

Sömnbufferten behöver bara räcka i ca 13-14 år:angel:
Sedan går de från att vara spralliga glada barn in i tonåren och blir intet-göranande, dygnet-runt-sovande zombier.

KL

Mina hormoner har också börjat löpa amok...
Har jättelätt för att börja gråta och snäser åt min stackars sambo om han råkar ställa fel fråga eller om han säger något som verkligen inte intresserar mig.
Stackars honom. Han får ta mycke skit just nu.

Ska försöka sätta lite staket idag. Får se hur det går.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 576
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 907
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 477
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar