Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Det är nog olika vad man ser som "måste" för mig känns vagn som ett måste att ha innan bebis kommer (jag hoppas han/hon vill ligga där också ;)) men det känns liksom bökigt på ngt vis att ge sig ut på stan efter såna grejer i början. Skötbord vill ja ha för platsen finns och då känns det helt klart smidigast.

För övrigt har jag knappt börjat tänka på vad som behövs och har inte handlat en pryl än. Det kan ju bero på att vi håller på att renovera och flytta till ny lägenhet så det får liksom komma först. Men det är bra att läsa här vad man kan tänkas behöva och inte.

*kl*

Nyss hemkommen från min BM. Fick en ny i april för min gamla gick i pension (tack o lov) :angel:
Den nya är verkligen supertrevlig o rolig o berättar allt o lite till. Skulle göra sockerbelastning nr2 idag. Fiiii va äckligt det är. Stressad imorse så ja glömde köpa med mig en citron oxå!! Usch då!
Iaf va allt bra. Sf:30, Blodtryck 105/60, socker 6.2, hjärtljud 145.

Det som då va mindre bra va att min gamla BM "glömt" att kolla min HB sen ja skrev in mig i v11. Ja trodde ju allt va bra eftersom hon inte sa nåt. Pensionen låg nog bra till ja :D

Nu låg mitt HB på 100 och det får bli järntabletter. usch det e ingen hit. O jag som redan äter järnrik mat undrar va det legat på om jag inte gjort det.
Nu får det bli massa jordgubbar framöver oxå :angel:

Stackars dig som måste äta jordgubbar :D

Allvarligt talat, rätt klantigt av henne att inte kolla Hb!

ja det tyckte jag ju oxå..har ju kännt mig lite trött men har trott att det är för mitt ständiga röjande hemma :D varit yr nångång ibland o det har blixtrat till så nu vet man kanske varför.

Jordgubbar e ju underbart gott så det får nog bli en låda idag :angel:

Det enda vi fick på BB var 5 blöjor till L, 1 till mig och så stal vi en filt :o Däremot kan man beställa en massa gratisprodukter från alla möjliga ställen.

Förlossningskliniken är ett vidrigt program som aldrig visar en normal förlossning. De visar nästan bara fall som är på väg att sluta illa eller med akutsnitt, då är "En unge i minuten" mer lämpligt :)

Kan du inte försöka hitta den där listan? Det vore super!

Vi bor i ett ganska litet samhälle och här finns inte mycket saker till nyfödda. Det finns en butik med barnkläder och sen är det Icas utbud (och det är ingen stor Ica butik). Känns som det är bäst att försöka ha allting hemma så man slipper ge sig iväg det första man gör. Å andra sidan kan man ju passa på när man åker hem från förlossningen, men jag kan tänka mig att hemlängtan är ganska stor då!

Jag tror att vi kommer få en hel del kläder och så, men jag antar att det finns andra saker man behöver. Skötbord t ex had ejag itne haft en tanke på :angel:. Menmen, för min del är det lååångt kvar.

För övrigt var det anställningsintervjuer för min tjänst igår. Den sista som intervjuades anställdes på en gång, det är en människa jag känner sen innan så det känns fantastiskt. Känns mycket lättare att gå på ledighet nu!

Jag kanske har drömt att jag sett nån sån:p Men får kolla i väntrummet hos BM imån, kanske var det nån tidning det stod i.. Jag som tyckte minnet var karastrof innan:eek:

Står det inte på Liberos klubb att man får nåt startkit på BB? Måste fråga kompisen, hon var ju inne i november, har för mig hon sagt att de fick en hel del.. Men jag är iof mer förvånad om man öht får nånting:p Lite skillnad mot när en själv föddes antar jag iaf, då fick man visst en låda med allt man behövde, från blöjor till kläder och till och med badkar har jag för mig mamma berättat. Sen var visst själva lådan anpassad så den kunde användas som säng första tiden:)

Känns väldigt skönt att inte bara jag tycker det programmet inte är det bästa, för hade det varit så verkligheten alltid ser ut så vetifasen vart jag skulle ha tagit vägen:p För inte tycker jag att de fall i en unge i minuten som slutar i snitt verkar ens i närheten så obehagliga som de mer "normala" fallen i Förlossningskliniken:crazy:

Hjälp, verkar ju vara en hel vetenskap det där med vad man ska ha med sig till BB:eek:
Visserligen har jag bestämt:p att det ska åkas hem illa kvickt när det är klart, men det kan man ju liksom inte veta hur det kommer att bli, väl där kanske det visar sig vara skönt att kanske stanna över natten eller liknande.. Visst kan väl sambon åka hem och hämta i värsta fall, men jag tror inte att jag kommer att släppa iväg honom på toa ens:D

Så hur ska man göra med kläder? Man kanske får en riktig jättebäby på 8kg som inte får plats i strl 50:p Nåt mer man behöver i bebisväg med sig mer än babyskyddet?

*kl*

Jag har ett dilemma, kan ni råda mig?

Jag pluggar heltid på ett program och den här terminen är ganska krävande. Utöver det har jag sedan länge haft ett extrajobb där jag rings in efter behov och behovet har de senaste månaderna varit ganska låg, dvs jag har orkat plugga och jobba samtidigt. Men nu säger de att vi behöver ha in dig så mycket du kan, bråttom bråttom, grejer ska vara klart om några veckor.

Och jag orkar helt enkelt inte... :crazy: Efter en heldag på jobbet, med några timmars plugg på kvällen så åker jag på lätt feber dagen efter och känner mig helt groggy. Har en förkylning som vägrar släppa och den blir värre när jag är trött. Mina hörselgångar är svullna och har varit det hela veckan (vanligt när jag är sjuk), det piper och brusar och jag hör kasst.

Men jag har så svårt att säga nej. Det är en bra arbetsplats, jag kan ta med mig hundarna, bestämma tider själv, alla är trevliga. Och pengarna kommer ju till användning om man säger så... Nu har jag dessutom föreläsningar varje dag så det är svårare att pussla. Skulle ha gått på en tre timmar lång idag om linjära beslutsmodeller men har sjunkit ihop i soffan. Totalt orkeslös, fysiskt alltså.

Hur skulle ni göra?

Jag vet precis hur det är när man helst inte vill tacka nej, jag körde strutsen, kanske inte så moget, men det funkade för mig och jag slapp oftast säga nej.:D
Jag lät det helt enkelt ringa, sen ringde jag upp ett par timmar senare när det kändes säkert, då hade jag även en backup-plan ifall dom inte lyckats få in någon annan:angel: Och för att slippa ljuga hade jag oftast nån mindre tung plan som jag eg lätt kunnat avboka.. Kändes mycket bättre att göra på detta viset så man slapp hamna längst ner på ringa-listan eftersom man ju faktiskt inte tackade nej.

Så vad jag eg skulle få sagt var; stanna hemma kvinna!:) Orkar du, så lägg energi på plugget för det kan jag tänka mig är lite omständigare att ta igen senare..?

Jag tycker du svarar dig själv faktiskt. Du orkar uppenbarligen inte både och, hur bra arbetsplatsen än är. Man är bara gravid en kort period i livet och då måste man ta sig tid att lyssna på kroppen. Är du piggare ibland så jobba då, annars tycker jag du ska koncentrera dig på studierna. Klart att pengarna sitter fint, men ni klarar er väl utan?

Vad rädd om dig!!

Tack för svar båda. Det som gör det så svårt att säga nej är ju att jag faktiskt inte är sjuk.

Jag ska kolla igenom kalendern nu och se vilka dagar jag tror mig orka jobba på en lägre nivå och skicka över en lista med datum till dem. Det är dessutom två "avdelningar" som båda sliter i mig så jag har inte en person att vända mig till utan två. I dagsläget har de så vitt jag vet ingen annan de ringer heller. Jag har lyckats bli kvar som inhyrd i snart 1,5 år när andra, även anställda, försvunnit. Jag vill inte tappa det förtroendet de tycks ha för mig så jag ska försöka vara så ärlig jag kan. :)

Du resonerar klokt, ärlighet varar längst.
Förklara att du gärna ställer upp så mycket som du kan men att du har mycket nu och inte orkar köra på i 110%, det är okej!
Det tar nog för de allra flesta lite energi att vara gravid även om man inte har så mycket komplikationer, din arbetsplats har säkert förståelse för det.

Själv kände jag att jag kunde pressa mig att vara som vanligt på jobbet (vilket i snitt innebär 50-55 h arbetsvecka istället för min avtalade 37h/v) men det lockade inte ett dugg, jag ville ta det lite lugnt för bebis skull.

*kl*

Idag bär det av till socialförvaltningen angående faderskap så mannen min kan bli pappa på redigt :D
För tillfället är det lite jobbigt i magen då smurfen ständigt ska hänga/ligga på höger sida. Givetvis där jag har mitt myom!! Känns så gudomligt skönt när han snurrar och vrider sig där det redan e nåt i vägen. Han ska få höra när han kommer ut :devil: Ska se om ja kan inom apoteket och köpa järnpiller oxå. usch ja fasar för det .Tips för lösgörande varor tages tacksamt emot :angel:

Jag skulle rekommendera att satsa på hemjärn. Snällare mot magen, hysteriskt mycket bättre upptag men lite dyrare.

hemjärn? låter som nån häxdrink av diverse järnrika ingredienser :D tell me more. Finns d på hälsokost eller?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 582
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 907
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 477
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar