Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Svar till lite allt möjligt.

Vi går på babysim och där får man inte ha blöjbyxor pga att det blir luft i och extra flythjälp. I stället har de vattentäta badbyxor som ska stoppa nr 2 men inte nr 1.

Vi har senaste veckorna haft hemska varannan eller varje timme mat på nätterna. Galet jobbigt! Idag har det blivit två små hål i underkäken och A gnager som en galning på allt så förhoppningsvis har det varit tänder som spökade :)

Vi har önskat oss bilderböcker och CD-skivor i julklapp för de som vill köpa ngt. Jag har lånat kartongbilderböcker på bibl och han blir helt galen när vi tittar i dem :laugh:

Han äter även turkisk youghurt ibland när vi sitter och äter. :d

*kl*
Barnkammarboken var det, man fick även med en cd till den:)

Oj, redan uppe i del tre??

Jag sjunger också en del för lillan, fast bara när jag är själv hemma. Vill inte tortera sambon med min sångröst, eller snarare avsaknad av sådan:angel:.
De vi brukar sjunga är "en kulen natt", "huvud, axlar, knän och tår", "klappa händerna" och "imse vimse spindel".

*kl*
Barnkammarboken var det, man fick även med en cd till den:)

Ah okej :)
Toppen-bra nu, för varje helg följer det med en cd-skiva med Aftonbladet eller Expressen och de är visor fr barnkammarboken :) Köpte idag och denna var det nog spökhistorier på bl a.

Annars då:
Alltid lika mysigt med helg och få ha sambon hemma!! Lillan och han har busat massor :love:
I veckan som gått har vi riktigt märkt hur hon uppskattar när han kommer hem fr jobbet. Är väll roligt med annat sällskap än morsan som hon måste umgås med dagarna i ända :)

Idag har hon dock varit små-gnällig från och till hela dagen. Får ingen kläm på vad det är hon är missnöjd med. Nu ligger hon i sin säng och myser, så hoppas en god natts sömn får henne att bli pigg och glad igen.

Ang dop.... Sambon och jag har börjat disskutera det så smått. M är ju snart tre och en halv månad. Vi har lixom inte tyckt det brådskat, men ju förr som frågat om/när vi ska döpa, så har vi kommit fram till att ett dop vore väldigt roligt.
MEN :( Vi vill bara döpa på ett enda ställe, i ett kapell..... Vilket är stängt över vintern tydligen!!! Visst, vad det verkar som kan de öppna upp och värma upp men ryktet säger att det är kallt. Frågan är ju hur kallt. Ska ringa runt imorgon och forska i detta.
Annars blir det ju att vänta. Gör ju eg ingenting, mer än att det blir tyngre för den kraken som ska hålla M under dopet ;) .
Hon skulle isf bli 8-9 månader vid dopet.... Hmm jaja. Även om vi hade vetat om att det stängde så hade vi inte fixat dop innan då det skulle blivit med allt för kort varsel och väldigt liten bebis, men ändå känns det små tråkigt att det är stängt och vi måste vänta jätte länge..!!
Ni som ska/har döpt. Hur tänkte ni med planering, inbjudningar, presenter (vill ni ha? tydliga med vad ni önskar?)
Ålder på bebis?
Ja, intresserad av allt runt dop.

Jag eller min sambo är inte kristna för fem öre så det blir inget dop för vår del utan en namnfest med lite fika och så istället. Blir förmodligen öppet hus då vi bara bor i en trea och räknar med att bjuda ca 40 personer. Blir nog inget jätte speciellt men en chans så att alla får träffa lilla Milliam.

Jag eller min sambo är inte kristna för fem öre så det blir inget dop för vår del utan en namnfest med lite fika och så istället. Blir förmodligen öppet hus då vi bara bor i en trea och räknar med att bjuda ca 40 personer. Blir nog inget jätte speciellt men en chans så att alla får träffa lilla Milliam.

Det är ju just det oxå..... Vi är absolut inte kristna alls, så känns både rätt och "fel" med dop. Men både jag och sambon är döpta och ja.... Jag vet inte hur jag ska säga, ngt är det som lockar med dop!

Har ju även funderat lite på att göra som er, ha en namnfest. Tycker det är en himla trevlig tillställning, varit på ngra och det är toppen när man inte vill döpa men ändå träffas och fira :)

Vi hade väl egentligen inte så värst mycket planering bakom dopet:angel: Tanken var ett litet dop med typ familjen, men det slutade på lite drygt 40pers:D
Det var faktiskt inte så värst många som frågade angående presenter, det enda vi hade som önskemål var nånting gabriel skulle ha nytta av, alltså inte typ kläder då, utan hellre då nån hundralapp på ett sparkonto eller liknande:)

Angående att vara kristen/troende.
Jag var också lite kluven till det där med dop i kyrka iom att jag inte direkt klassar mig själv som troende trots att jag varit aktiv inom kyrkan under tonåren.. särskilt när kompisen som går i kyrka varje söndag valde att inge döpa för att barnet ska få välja själv så småningom.. Men så tänkte jag som så istället att barnet ju faktiskt kan välja bort kristendomen när han blir äldre, att han är döpt som bebis hindrar ju inte honom från att gå över till buddhism istället:)

Ochskulle han vilja konfirmera sig så tror jag inte att det är lika skoj att bli döpt som 15-åring:p

Kloka ord :)
Min mamma var inne på samma spår där med kristendomen och allt, när jag luftade mina funderingar för henne.
Lutar allt mot dop, bara vi nu kan få vara där vi vill!!

Är det bara jag som är trött??
Hur sover ni?
Äter bebis mkt på nätterna?

Jag känner mej riktigt gnällig nu, men faktum är att klockan är ett på natten och jag ligger i sängen med tårarna rinnandes. Jag orkar inte. Om inte lillan ska äta så snarkar sambon så jag inte kan sova.
Har i hela mitt liv haft sömn-problem. Vissa perioder har jag fått ta insomnings-tabletter. Sov dålig under grav (men vem gör inte det?).
Precis hem-kommen fr bb kunde jag sova hyffsat mellan ammnings-tillfällena, men dä var jag totalt slut.... Nu är det samma visa som dg alltid varit. Kan inte slappna av. Min sov-tid är fr fyra på natten och framåt. Harmonerar inte med att bebis oftast vaknar tidigt. (Tidigt för mej som somnar runt fyra).
Visst, alla små-barnsföräldrer är trötta, men jag tror jag börjar bli farlig.
Körde bil förut. Det ska jag inte göra förens jag blir utsövd.

Vet inte vad jag ska ta mej till..... Lillan har ammat varannan timme dygnet runt och det verkar fortsätta. Har gått så långt så jag försöker inte ens sova mellan ammningarna förens bortåt fyra.... Är ingen ide att ligga oh vrida
Oh vända på mej.

Tips? Idéer? Börjar bli ohållbart....

Första åtgärden måste ju vara att bädda till sambon någon annanstans så är ju i alla fall inte det ett problem.

I övrigt har jag inga idéer, jag sover ganska bra.

*KL*

Måste få böla av mig lite :( oliver har varit JÄTTEJOBBIG/GNÄLLIG i två dagar nu..inte nöjd med nåt, åmar sig, gnäller o gråter all vaken tid..som tur är så somnar han som vanligt o sover hela natten men dagarna e verkligen pest :cry:

Han sover ännu så vi får väl se hur d blir idag.. 3.5 månad nu..gud va tiden går.

Har ju börjat me min p-spruta o har haft blödning nu i 2 veckor!! Jipppieee lixom ja dööör snart :/

Nej, du är inte den enda som är trött. Men vad hjälper det, att man är i gott sällskap ;)
Jag har sovit jättedåligt de senaste veckorna och jag var ju inte direkt utvilad under de första tre månaderna heller men jag försöker ta varje liten chans till vila, dag som natt - även om det inte blir just sömn av det!

Ibland, främst någon helg, kommer jag och mannen överrens om på kvällen att när bebis vaknar för dagen så ammar jag, men sen tar han henne direkt och går ut på långpromenad så får jag iaf lite sovmorgon i lugn och ro.
Mannen sover förövrigt oftast i gästrummet för vi ser ingen mening med två tröttisar i huset ;)
Ibland sover jag där och han med bebis, då brukar hon sova lugnare och hoppa över något mattillfälle (kanske inte känner någon matdoft som triggar igång henne?)

Det är svårt att ge tips men som rumpnissen skrev så låt sambon snarka i ett rum som inte stör dig till att börja med. Tänk inte att det inte är någon idé att lägga dig i tid utan försök snarare komma i säng lite tidigare så att hjärnan och kroppen varvar ner.

Men trött är man, jag tänker att varje natt är bebis lite äldre och vi är lite närmare sammanhängande sömn..

Det är säkert en fas, det lugnar sig nog snart! (har vi ju aldrig hört förut ;))

E blev fyra månader i lördags, galet vad fort det går och nu känns hon jättestor..

P-spruta säger du..jag la av med mina cerazette häromdagen efter att ha fått en deprimerande mängd biverkningar så jag måste komma på något nytt nu.

Ni som ska/har döpt. Hur tänkte ni med planering, inbjudningar, presenter (vill ni ha? tydliga med vad ni önskar?)
Ålder på bebis?
Ja, intresserad av allt runt dop.

Cilia ska döpas den 27 november, om bara 3 veckor:eek: Hon kommer då vara ca 3,5 mån. Hjälp vad tiden går!!!
Hon ska döpas och sen ska vi ha mottagning i församlingshemmet. Tror vi kommer bli runt 40-45 pers.
Vi har bjudit in familjen, släkten på mammas sida(har ingen kontakt med släkten på pappas sida), släkten på sambons mammas sida(släkten på hans pappas sida bor i Tyskland och de träffas ytterst sällan) och våra närmaste vänner.
Angående presenter så önskar jag mig sådant som kan vara till nytta. Vet redan nu att lillan kommer att få ett babygym av storebror och hans tjej, och att hon kommer att få gardiner till sitt rum av en granne.
I övrigt har jag önskat lite smått och gott till hennes rum.

Ja dom där jäkla faserna...blir tokig snart :( tur vi inte har faser..Eller d har vi kanske?? ;)

Ja dom små liven e inte så små längre...huuh tycker nyss man låg på OP bordet o skakade som ett asplöv.

Jag e mycket nöjd med p-sprutan annars..inga biverkningar än iaf.. Blödningen beror ju på att kroppen ska ställa in sig sa BM. Slemhinnorna ska tunnas ut. Hon sa det kunde va lite såhär mellan första o andra sprutan. Skönt o slippa tänka på piller o sånt..jag e riktigt förvirrad nu för tiden :crazy:

KL

Något som verkligen gör mig riktigt irriterad är när folk inte kan respektera föräldrars önskemål när det gäller små barn.
Kort bakgrund: Det finns en viss åldersskillnad mellan mig och sambon. 16 år. Jag är 26 och han är 42.
Vi har varit tillsammans i snart 6 år. Han har varit gift innan och har tre mer eller mindre vuxna barn från det äktenskapet.
Sonen(A) är nu 21, äldsta dottern(L) 20 och yngsta dottern(T) 15. Äldsta dottern blev gravid sista terminen i gymnasiet, och har en liten gullunge på 10 mån(I).

I lördags så fyllde äldsta dottern 20 och hela familjen var samlad, även sambons ex fru. Hon är en sån person som lägger sig i precis allt och tror hon vet och kan allt.
När vi åt, så låg C på golvet i sin systerdotters babygym. Efter maten satte sig sambons ex på golvet brevid C och höll sitt barnbarn, I.
I är nästan 11 mån, och hon är hårdhänt. C är nästan 3 mån och lite ömtålig.
Ex frun lät I vara borta och pilla på babygymmet där C låg. Sambon påpekade att hon borde ta bort I innan något hände, men hon lyssnade inte.
Hon lät det gå så långt att I kastade sig över C, som tur var fångade hon I i tid, men men I lyckades riva C på kinden. Inget farligt, bara en skråma.
Innan dess så hade både sambon och L bett henne flera gånger att ta bort I därifrån så att det inte hände något.
Till slut blev L irriterad på sin mamma för att hon inte lyssnade och gick helt enkelt bort och tog sin dotter ifrån henne.
Då blev sambons ex sur och började tjafsa emot. Hon menade att barnen måste ju lära sig att umgås.
Jag trodde sambon skulle explodera så arg han blev. Det var inte ens hennes barn, och vi bad henne sluta, men hon lyssnade inte.
Ska det vara så svårt att göra som föräldrarna till barnen önskar? Jag blir så förbannad på sånt:mad:.
L vill inte ha på sitt samvete att hennes dotter har skadat sin moster. I menar absolut inget illa, men hon är inte så gammal än.

Håller med Rumpnissen, steg ett borde ju vara att din sambo sover någon annanstans.

Min sambo har faktiskt sovit i ett annat rum från det att han började jobba efter förlossningen, för bådas skull faktislt. Han har sönproblem och jag blev stressad av att han vaknade när N ville äta samt att det är ganska skönt att ha mycket plats när man liggammar.

Annars är jag som sagt pigg, mycket piggare än jag brukar vara när jag jobbar. N äter 2-3 gånger per natt.

Jag ska prova hormonspiralen. Är också riktigt förvirrad nuförtiden;)

Hur gjorde ni när Oliver fick eget rum?? Har ni babyvakt till honom, eller han sover i ett rum nära???
Hur gammal var han när han började sova där?
Gick det bra med förändringen att sova i eget rum?

Vi har funderat på att lägga C i ett eget rum. Därför är jag nyfiken.
Hon sover hela natten numer, men vaknar lätt om någon skulle hosta eller något sånt. Och sambon är ganska lättväckt när hon bökar runt som hon brukar kunna göra mitt i natten.
Hon sover i egen säng, och har gjort från början.
Hon skulle då få rummet mitt emot vårt(bara en smal hall emellan).

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar