Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Halloj allihopa!

Här börjar det pluppa ut bebisar ser jag, vad spännande! Grattis!

Själv är man otymplig och känner sig som en strandad val :D
Fick dock en komplimang idag! "-Du är den minst klagande gravida vi någonsin träffat." :p

Bm besöket idag visade på ett SF-mått på hela 45 cm, är i vecka 34+1.
Sockret låg dock på 9,1 så på fredag är det dags för glukosbelastning, igen...

Har tid hos läkaren då också och tänkte försöka se till att bli sjukskriven. Magen är ju så stor så jag kan ju inte ens nå ner till fötterna för att få på mig mina egna strumpor!

Vi har bekanta som har varsitt tvillingpar, ena paret fick sina kids i vecka 32 och blev kvar 5 veckor på sjukhuset. Det andra paret fick sina i vecka 33 och låg inne i tre veckor.
Så med tanke på det, att det är så vanligt att tvillingar kommer tidigt och man kan bli kvar ett bra tag på sjukhuset, var vi så lycklig att få till ett bete alldeles inpå husknuten till tjejen som ska vara hästvakt när det är dags. Betet är dessutom i samma by som vi bor, annars ligger stallet 5 km hemifrån.

Igår hade hästarna varit på bete i nästan tre veckor, släppte dem tidigare än vanligt så jag skulle kunna vara med om det hände något. Igår såg halvblodet halt ut, körde båda till stallet. Idag är det konstaterat att hon fått fång :cry:
Min klockrena planering gick rakt åt skogen!
Hela dagen har bestått av att ta hand om min lilla sjukling och däremellan åka runt och jaga fångvänligt hö och halm. Inte det lättaste då halm inte används till hästar häruppe.:crazy:

Från att ha börjat tycka att nu får det snart vara dags för bebbarna att komma ut till att nu får de ta att stanna därinne ett bra tag till. Jag har inte tid att vara på sjukhus, min älskade pålle är ju sjuk. *suck*

Tänkte häromdagen att det var hög tid att packa den där bb-väskan, nu blev det istället tvärtom. Om jag inte packar den, så betyder det att jag inte är redo och då stannar de väl där tills jag ger klartecken att ok, nu är läget under kontroll, nu kan ni komma. Det kan väl funka?

Samma otur som mig,fick fång på shettisen.Jag skickade min andra häst på träning och då fick shettisen gå själv hemma och tugga nytt och fint gräs själv:mad:Om det nu är det som gett han fång.
Men vi har haft tur eftersom han hann inte blev halt utan hovslagaren upptäckte det och dagen efter var vi på klinik och han sattes på behandling.

Så nu har jag roat mig med att bygga minihagar, väga hö och ge medecin.
Hade tur och fick tag på hö av min sambos gamla arbetsgivare samma dag.
Halm hade jag hemma, men han går ute i gräsfria hagar.

Det posetiva är att ridhästen håller sig fin med hö och liten hage och betesbegränsare.Han ska på träning igen när bebis är ute.

Kl.
Jag är nu i vecka 37 plus tre.Har gått två veckor längre denna gradivitet än vad jag gjorde med nummer ett som föddes v 35 plus tre.
Och det märks...Sammandragningar och förvärkar i mängder...

Jag är förvånad att inte fler har fått barn än med tanke på att det snart är dags för mig tycker jag!

Och grattis ni som fått era bebisar:love:!

*skryt*

Världens mest begavade unge vände sig för övrigt i gar i den späda aldern av 9 dagar själv fran mage till rygg!

BM log lite skevt när jag berättade det, men sedan gjorde han det igen när hon var där. Hon var djupt imponerad (säkert). Mamma ocksa. :love:

Oj oj, redan? Duktiga killen :) Nu dröjer det inte förens du får jaga honom huset runt :D
Nej men super roligt att höra att han verkar pigga på sej :)

Spännande spännande!! Oh ingen uppdatering på hela dagen.....Hoppas det betyder bebis-mys :laugh:

Som ni ser är jag kvar hemma - men inte länge till!! :banana:

Var inne idag för hinnsvepning nr 5 och även idag var tappen tillbakadragen och det gick inte att komma åt nåt alls. Fick tid för igångsättning på onsdag 22 juni, men sen tyckte läkaren att vi kunde göra ett UL bara för att se att bebisen mår bra där inne. Och tur var väl det!!

Det är bra flöde i navelsträngen och bebisen är pigg och glad - men fostervattnet är puts väck :p Har ju tyckt att jag läckt lite ett bra tag, men trott att det var kiss :o De vill att man har minst 5 cm fostervatten och jag hade bara 1, alltså 20% av vad man ska ha.

De ger mig en ny chans med igångsättning imorrn, men är inte tappen mogen så blir det snitt direkt. Ska komma in fastande och nyduschad iaf.

SÅ IMORRN KOMMER MIN BEBIS!!! :banana::bump::banana:

ÄNTLIGEN :bump: Nu är det din tur :) Grattis i förskott och lycka till nu :)

åh, vad härligt! :love: (jag kör alltid copy+paste med å, så därför blir det inga stora bokstäver, sorry)

Min gynekolog tyckte att allt såg bra ut. Livmodern var ca 9*11 cm vilket var helt i sin ordning för dag 10, menade hon. Skönt!

Nu sover gossebarnet så sött, han är väl trött efter att ha hållit i gång 02:30-04:00 och 06:00-08:00. Det är jag också, men jag ska nog försöka få undan min stryktvätt nu i alla fall.

Klockan 11:00 kommer barnmorskan och då ska vi öva amning igen. Igår drack han faktiskt tre nästan hela måltider från bröstet :bow: (90 g kl 11, 80 g kl 14 och 70 g kl 24). I morse kl 6:30 var det dock bara 30 g, resten tog han ur flaska. Men det tar sig, sa pyromanen.

Igår lyckades vi även försäkra den lilla ligisten. Försäkringsagenten försökte pracka på oss någon super de luxe-variant för 240 € i månaden! :eek: Vi valde en lite slankare variant ("Vital300") för 170 € istället. Det är då utan psykoterapi och alternativa behandlingsmetoder och så är det 150 € självrisk per år (men 240-170*12=840 €/år). Sedan tog vi ett extra "Kur-tillägg" ovanpå, men det var inte så dyrt, knappt 15 € om året. Där ingår diverse allergibehandlingar, och eftersom min man är allergiker så tyckte vi att det kändes rimligt. Men hela sjukförsäkringssystemet är en labyrint här tycker jag! För oss går hela barnbidraget till sjukförsäkring!

BF idag egentligen. :idea: Tenderar egentligen följande barn att komma lika sent eller tidigt?

Åh, så bra att amningen har börjat komma igång för er :) men nu måste jag fråga hur man vet att bebis har ätit si och så mkt vid målen? Väger man före och efter eller finns det nåt annat finurligt sätt?

Oj, vilka tokdyra försäkringar om man jämför med de svenska! Det blir mycket pengar under en livstid..

Min barnmorska har sagt att en kvinnas graviditetslängd är individuell, så har man fått ett barn en vecka tidigt så är det större chans att nr två också föds en vecka tidigare. Men jag vet inte om hon har några vetenskapliga belägg för det eller om det är hennes egna idé.. Jag och mina syskon föddes alla fyra dagar efter BF så på min mor stämmer det ju iaf ;)

Man väger bebisen före och efter amning. Flaskorna är ju lätta att väga på en digital hushållsvåg. Vi hyr en digital babyvåg på apoteket för 2,50€/vecka.

I Sverige har man ju inte sjukförsäkring separat på samma sätt som i Tyskland så kostnaderna syns ju inte för den enskilda personen eftersom det täcks av skatterna.

Amningsfrågor (som jag borde ha ställt till barnmorskan, men det glömde jag):

1) När det är varmt vill barnet ammas oftare pga törst. Först kommer ju det tunnare "dricka-mjölken", sedan den innehållsrikare "äta-mjölken". Om bebisen dricker 30-40 g varje timme motsvara det ju 120-160 g var fjärde timme, men får den också tillräckligt med näring? (Antagligen, annars hade hon ju sagt att jag skulle se upp med detta...)

2) Leander har druckit från bröstet: 09:00 - 40 g, 11:00 - 110 g; 13:00 - 40 g, 14:00 - 30 g. Normalt sett "ska" han äta 90-100 g nu klockan 15. Det kommer han sannolikt inte att göra. Fylla på med flaska eller ej?

Jag trodde att jag skulle bli en jättecool mamma - tji fick jag...

**kl**

Idag var på på mitt sista besök hos barnmorskan innan BF. Jag har ju haft ont runt hela magen nu i en vecka, fått förvärkar. Jag fick då svaret att något e på G där inne. Så hon trodde att inom ngr dagar kommer den lille. Men vi får se, jag tror att sötnosen kommer i juli :)
Hon gjorde även en gynundersökning och kunde känna huvudet och det kunde hon trycka tillbaka lite grann. Jag började fundera starkt på detta med sex nu i slutet. Jag o min kille har inte haft det på flera mån, men häromdan var jag så extremt sugen, men det kändes fel på ngt sätt. O nu när hon kunde känna bebbens huvud så lätt, så blev jag ännu mera fundersam kring detta med sex. Sötnosen kommer ju att få killens snopp rätt på huvudet juh. Bebben ligger ju så nära. Usch. Nu måste jag ju verkligen vänta med sex. Nu när jag väl är så sugen, o inte vart det på flera månader. Hahaha.
Jag e lite trött nu så jag ska gå å äta o sen vila.

Spontant skulle jag nog (om jag var du och tvungen att gissa själv) avvakta till kvällen och se om han orkar amma lite längre när det blir svalare och annars fylla på med flaska då. :)

Hur tydlig är han när du ammar, visar han att han är mätt eller kan få i sig lite till eller gäller det hela tiden att få i honom så mycket det går innan han tröttnar? *nyfiken*

Man måste animera honom ganska ordentligt hela tiden. När han drack 110 g i förmiddags var vi alltså två vuxna mot en baby - massage och uppmuntrande tillrop osv... Han tar tag bra men släpper efter ett par drag.

Efter två timmars mamma-ångest - fyllda med "jag-ska-vara-cool-och-avvakta", sång, vakna-upp-ansiktsmassage (fick vi lära oss på neo), blöjbyte (inkl. nedkissning av mamma, handduk, body och den nya blöjan), bus och lek osv osv fick jag honom äntligen tillräckligt vaken. Försökte dock inte ens amma då, det var ju redan två timmars försening och han var rätt slapp. Men nu svepte han i alla fall 100 g ur flaskan, så jag är lugn igen.

Måste dock snarast pumpa, för annars spricker jag! :crazy:

Senast ändrad:

KL

Har ni oxå så att era små knyten i magen håller låda rejält, nästan konstant en hel dag/helt dygn, för att sen ha mkt lugnare dag/dagar??
Känner ju bebis men blir ändå lite nojjig..... Nog för de varit såhär förut oh jag förstår ju att bebis måste (hoppas jag innerligt :D ) sova ibland oxå....

Har varit på vansinnigt dåligt humör idag :crazy: Jösses vad det kan slå om innan jag ens hinner reagera själv!!
Ja ja hoppas på gladare miner imorgon :)
Har iaf lyckats få upp nya gardiner i sov-rummet, oh det blev så ljust och fräscht oh fint :) (men strykningen av de eländiga gardinerna höll på oh ge mej en hjärt-infarkt OCH hjärn-blödning :devil:)

Ohh så spännande de är då, har tänkt på Snyggve hela dagen! Hoppas det är bra med dej/er oh ni snosar bebis för fullt!!

Så har min varit under hela tiden jag känt av rörelser, en varannandagbebis:D

Visst är det underbart med humöret:p Har själv skrivit en arg lapp idag:angel: (Som om den kommer att hjälpa, men det kändes lite bra när jag skrev den iaf) Någon idiot har nämligen försökt att slanga bensin från min bil, så skulle dom försöka igen så ligger lappen där och väntar på dom:p Hade känts skönt att få ordentligt utlopp för aggressionerna bara, kanske ska sitta ute på balkongen på span inatt ifall dom ger sig på nån annans bil..

*kl*
Bara 9 dagar kvar till BF nu:bump:

Ah skönt oh höra att fler har varannandags-bebisar :) Men nu här i kvällningen har min lillan gjort sej påmind igen, så mys :love:

Haha skönt att du fick skriva av dej ilskan lite iaf!! Hihi ja du får spana på dom oh ryta åt dom ordentligt om du ser dom, för vem blir inte rädd oh lägger benen på ryggen när en gravid, rosenrasande kvinna ryter i :D
Ja jösses, fick ett totalt bryt förut när jag skulle stryka gardinerna oh de aldrig blev bra. Kan informera om att knöla ihop gardinen till en boll i samma storlek som en pingis-boll och hysteriskt kasta den så lång jag orkade INTE gjorde det lättare att få gardinen slät..... Men men, haha, har inte haft spec många sådana utbrott under grav så detta utbrott var godkänt :)

Oooohhh bara nio dagar, spännande spännande spännande :bump:
Jag har typ fem veckor kvar jag, oh ja tycker de börjar bli spännande redan :)

Gomorron!! Oj vad ni skrev igår, orkar inte ens börja svara på allt. :)

Jonathan föddes iaf igår kl 15.08 efter väldigt mycket om och men! Vi har sovit i princip hela natten, har inte ammat sen kl 23 nu :p

Allting fortsatte att jävlas precis som det gjort under hela graviditeten, men nu är han ute och vi mår kanon! Mår 1000 ggr bättre den här gången än efter förra snittet.

Lilleman vägde 3830 gr och var 51 cm lång. Han är helt ljuvlig och jag är så glad att det äntligen är över :love:

TACK för alla tankar, tummar och lyckönskningar!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 030
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
4 453
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 595
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar