Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Filt: Jag tycker det är bra att vira in dem i nagonting om de är oroliga och inte kan somna. En fleecefilt känns dock lite häftigt om det är över trettio grader varmt tex.

Urinprov: Jag lämnade varje gang och det mättes äggvita (vilket är detsamma som protein), glukos och blod har jag för mig. Däremot stack de mig aldrig i fingret (förutom vid gluskobelastningstestet). Det gjordes fyra blodprover för allt möjligt, da även hb mättes. Men jag har ju högt hb, hade det varit lagt hade de kanske stuckit oftare.

Följdfraga: Pa mitt sista blodprov, runt v 34 har jag för mig, hade jag ca 134 i hb. Efter förlossningen pa bb 110. Hur längre dröjer det ungefär innan det atergar till det normala? (mitt blodtryck är för övrigt helt aterställt, men det tog rätt lang tid).

tutte som i bröst:o:confused:?

Nej, tutte som i napp :D Förstod att det skulle bli "dialekt-tolkningsfel" så därför skrev jag både och.

Vi gav Jonathan napp när han var en vecka, då hade vi vart uthålliga i vår mening :p Tycker (de flesta) bebisarna så uppenbart har ett sugbehov, hellre då ge napp än att amma 24/7. Men var nyfiken på hur ni andra hade gjort eftersom BB/BVC "varnar" för napp första 6 veckorna.
J blir dessutom VANSINNIG när han behöver suga lite och det kommer mat, haha!

Nej, tutte som i napp :D Förstod att det skulle bli "dialekt-tolkningsfel" så därför skrev jag både och.

Vi gav Jonathan napp när han var en vecka, då hade vi vart uthålliga i vår mening :p Tycker (de flesta) bebisarna så uppenbart har ett sugbehov, hellre då ge napp än att amma 24/7. Men var nyfiken på hur ni andra hade gjort eftersom BB/BVC "varnar" för napp första 6 veckorna.
J blir dessutom VANSINNIG när han behöver suga lite och det kommer mat, haha!

Förra veckan när BVC var på hem-besök fick vi en herrans massa papper och informations-blad....Ett var om amning....Där i stog att fram tills nyligen har man avrått napp innan amningen var rejält igång, men att man nu ändrat sej på den punkten....Jag ska leta upp det pappret imorgon så kan jag skriva exakt hur det stod.

Iaf, vi försöker få lillan att ta nappen....den är inte värt populär, men när hon väl tar den funkar den perfekt,hon blir lugn och nöjd, och sedan vi börjat öva med nappen är det som att hon orkar suga mer på bröstet....Övat upp sej????(trots det är annan teknik.......??) Ja jag vet inte.....Bvc tyckte iaf vi kunde prova, och det har vi gjort/gör vi.

Jag tror att det "normala" är att bebisarna går ner i vikt första veckan efter födseln och därefter ökar mer eller mindre efter sin egen kurva. Jag har faktiskt aldrig hört talas om nån som vägt så mycket mer redan första veckan. Förhoppningsvis har Mila bara vänt på det litegrann och går upp bra tills på måndag, men jag förstår din oro.

Det jag tycker är en stor nackdel med att väcka barnen för matning är att de äter sämre, enligt min erfarenhet iaf. Men över tid så kanske de får i sig mer, vad vet jag ;) Det låter ju åtminstone som att du har mjölk, i värsta fall får ni väl ge lite ersättning som tillägg och hoppas att det inte konkurrerar ut amningen. Det viktigaste är ju ändå att Mila mår bra, oavsett var hon får sin mat ifrån.

Vad är det din sambo gör som du inte fixar själv? Om du syftar på städning, matlagning, disk, tvätt o.s.v. så låt den vara! Fyll dagarna med blöjbyten, matning och gos, det fixar du galant! Mer än så behöver man faktiskt inte göra innan man reder ut det.

Det låter som att du lider av en släng av baby blues, men det går över. Inte konstigt med tanke på vilken omställning det är att bli mamma :love:

Ja min mamma sa, och har visat MIN vikt-kurva, och den var hrrmmmm verkligen egen! Men jag lever ju och mår bra, och är idag himla matglad :D så hoppas Mila är lik mej :)

Två sista dagarna har jag inte behövs väckt henne lika ofta....Hon vaknar oftast själv med ca två timmars mellan-rum. Natt till idag höll hon även samma schema natten igenom, men det gör inget, bara hon äter. Hon är svår till att få att äta så mkt längre, men som steg ett är jag glad att hon vaknar oftare och vill äta iaf :)
Avföringen har idag återgått till gul/senapsgul och det ser jag som ett gott tecken :)

Ja du....min sambo han gör nog allt....haha :) Nej men jag har haft ngra sammanbrott här oh sagt vad nervös jag är inför måndfagen, men han lugnar mej, vi har pratat mkt mkt......Jag hoppas/tror att det är mest vane-saker jag måste börja fixa....Alltså få till sakerna själv, planera inför amningstunderna med telefon, hand-duk, vatten osv......Just nu är jag allmänt snurrig oh sambon springer oh hämtar saker åt mej.

Ja så kanske det är...Kanske det är det jag lider av...För jösses så mkt känslor alltså....Att man får plats med all kärlek till bebis :love: och sambo :love: utan att man sprängs,,,,,samtidigt som en viss oro finns hela tiden. Jo, jag hoppas det går över :)

Elize! Det är underbart att läsa dina inlägg. Jag får en sån tydlig bild av hur tankarna kommer att snurra och alla känslor som också snurrar. Trots att läsa om oro och alla andra "bekymmer" så längtar jag! Det är som Snyggve skriver, en omställning att bli mamma och det ska bli så spännande att se hur jag reagerar. Genom att läsa dina inlägg, Elize, så kan jag iaf få en skymt av det. En liten förberedelse =)

Idag är det dags för BM-besök! Sen ska vi titta på både spjälsäng och skötbord (blocketannonser). Ska bli skoj!
Jag hoppas på att det är sista BM-besöket men sån tur kan jag ju inte ha haha

Gulle du :love: Haha jag har nästan ångrat en del jag skrivit, för jag skrämmer väll ihjäl er som inte fått bebis ännu :)
Men jag lovar, trots oro, en del tårar, och andra små bekymmer så är detta den absolut finaste händelsen, den finaste gåvan man kan föreställa sej:love:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg.....Ofattbart att kroppen inte sprängs i bitar av alla känslor, av all kärlek till bebis och sambo.

Roligt att höra att du får en liten förberedelse :)

Håller tummarna att det var ditt sista besök hos BM :bump:

Ja jag tror oxå bajset beror på det.....Även BVC trode ngt liknande, så här har vi de två senaste dagarna kämpat som tokar med väckning om det går mer än två oh en halv timma emellan amning dag-tid, och att hon ammar längre stunder. Bajset har idag varit gult/senapsgult igen, så hoppas vi är på gång åt rätt håll :)

Jo vi får se vad vågen visar på måndag....Behövs tillägg så absolut! Men ska kämpa för att amma ett litet tag till iaf.

Ja haha jag hoppas tjutandet hör till......Hoppas även det lugnar sej på den fronten snart :)

Precis, det är no allra mest sällskapet och det moraliska stödet jag oroar mej för att bli utan :crazy: Att disken växer i diskhon skiter jag allt i :D

hoppas på att orka komma ut.....Nu när saqmbon varit hemma har det blivit mkt lång-promenader, och som sagt, man blir som en ny människa :)

Till er som fått barn:
Bomullsfilt, är det något man använder? Vi har en mängd varmare filtar, men ingen bomullsfilt. Vad har man den till?
Fleeceoverall, är det något man bör införskaffa innan eller kan det vänta? Fleecefiltar finns i överflöd här hemma.

Jag har börjat inventera och inser hur jävla svårt det är att veta om vi har allt vi behöver eller inte. Jag är lite orolig över att de ska skälla på oss på bb om vi missat något releveant, typ "hur kan ni missa att man behöver x för bebis överlevnad?".

Min lilla är ju 16 dagar idag. Många promenader är gjorda på dessa dagar, och ja, bomullsfiltarna har vi tyckt varit helt kanon. Vädret har ju varierat kraftigt dessa dagar....Och när det varit varmt har vi haft filten som sol-skydd, lite kallare runt bebis, och kvällar när det kylt rejält har filten funnits med som extra......Samma som ngn skrev innan....Jag gillar inte att slänga fram brösten bland folk så då har jag haft en tunn filt över bebis oh bröst :)
Sen så är dessa filtar inget livs-nödvändigt, som tidigare nämnts går det garanterat lika bra med lakan/örngott/handduk :)

Förra veckan när BVC var på hem-besök fick vi en herrans massa papper och informations-blad....Ett var om amning....Där i stog att fram tills nyligen har man avrått napp innan amningen var rejält igång, men att man nu ändrat sej på den punkten....Jag ska leta upp det pappret imorgon så kan jag skriva exakt hur det stod.

Iaf, vi försöker få lillan att ta nappen....den är inte värt populär, men när hon väl tar den funkar den perfekt,hon blir lugn och nöjd, och sedan vi börjat öva med nappen är det som att hon orkar suga mer på bröstet....Övat upp sej????(trots det är annan teknik.......??) Ja jag vet inte.....Bvc tyckte iaf vi kunde prova, och det har vi gjort/gör vi.

Äntligen!! Kan tänka mig många förstagångsföräldrar som inte vågat använda napp pga BB/BVC. Men den räddade amningen för vår del. Och jag tror att en bebis känner skillnad på napp och bröst :grin:

Kan ju vara så att hon är mer hungrig när hon ammar nu eftersom hon äter för matens skull och inte sugbehovets. :) Och därmed suger mer effektivt.

Tack till dig, Majola och LillaMy84. Jag misstänkte att bomullsfilten skulle ha en mer skylande effekt men kunde inte begripa hur, förrän nu.

Ska se om jag hittar en vid måndagens shoppingrunda, annars får det duga med en handduk/örngott tills vi hittar någon.

*kl*

Igår vid 18-tiden kom vi hem från BB (sös) med vår fina Nils! Vi som var helt övertygade om att jag bar en liten flicka...!

Just nu ligger han här och snusar bredvid mig men snart är det nog käk igen!

Han föddes i onsdags morse kl 9.38, när jag gått 10 dagar över tiden. Han är helt underbar men alltså fy f-n för att föda barn!:eek:

Just nu känns det som ALDRIG MER och jag vill helst inte tänka tillbaka på förlossningen som ändå var helt normal och komplikationsfri, var öppen 5-6 cm vid 01 onsdag morgon när vi kommit in och gjort ctg och sedan var han ju ute 9.38. Ville försöka föda utan epidural och så blev det, tog lustgas och sterila kvaddlar. Sprack lite grann bara men ajaj min rumpa....:cool:

GRATTIS :bump: Så härligt att din lilla godingkommit nu:)
Förstår dej helt ang förlossningen....!! Men, gillar inte oh säga det, för de låter så ja..... Klyschigt.... Men man glömmer fort! Min lilla är 17 dagar idag, och när hon var en vecka typ oh mitt underliv inte ömmade så, så kändes det annorlunda när ja tänkte på förlossningen..... MEN, jag har fortf en ganska stark känsla som säger aaaaallldrrriiiig meeeer :D

Skönt iaf att höra att ni är hemma och allt gått bra! Sköt om er oh mys ordentligt :)

Jag håller på att packa väskan. Hmmm, det blir en stooor väska det här ju!

Hur mycket kläder och blöjor hade ni med till bebisen?

Är också nyfiken på svaret....
Har stoppat med ett paket blöjor, eftersom att man får ett paket blöjor på BB.
Måste väl räcka, eller man ska ta med ett till??
Kläder har jag med något ombyte, mest som kotten kan ha när vi åker hem. Man får ju låna kläder på BB annars. Iaf här. Vet inte om det skiljer sig mycket.

Bomullsfiltar fick jag en hel hög av mamma, hon tyckte att de var en nödvändighet.

Urinprov har jag lämnat varje gång jag varit på mvc. Men däremot har de bara tagit blodvärdet någon enstaka gång (mitt har varit bra hela tiden, förmodligen därför).

BF+3 idag. Slemproppen gick för någon timme sedan.
Men jag vet att det kan dröja både dagar och veckor innan förlossningen kommer igång efter det.

Ang. napp så började vi med napp redan på BB eftersom Leia hade stort sugbehov vi fick till och med hjälp att koka den på BB.

Funkar det med amningen för alla, eller är det någon som ger sin bebis ersättning?

Började med att lillan inte ville ta bröstet, så funkade det med amningsnapp. Sen låt hon och ammade knappt 1 min och sov vid bröstet ca 1 timme. Då sa som på BVC att ja skulle hålla på att väcka henne och ta 10 min på varje bröst. Då blev väl Leia för stressad när man skulle ta nästa bröst (hon har väldigt dåligt tålamod, hon får ju börja om igen då). Dessutom är hon väldigt svår att väckta vid amning. Då slutade hon ta bröstet helt och bara gapade och blev förbannad, kunde hända att hon tog tag men då släppte hon igen och blev ännu mer förbannad.

Vi har testat att pumpa, vilket inte mina bröst klarar av.

Var inne på amningshjälpen och till och med dom sa att jag hade gjort vad jag kunnat. Nu går lillan på ersättning bara. Ibland klämmer jag ut några droppar att ge henne på flaska, dock har jag knappt någon mjölk kvar.

Hade väldigt svårt att komma över att jag inte kunde amma henne, men med mycket peppning av amningshjälpen och min BB-sköterska så känns det helt okej nu efter kanske 3 veckor.

Har dessutom en kompis som är 2 veckor yngre än min, där har det hänt nästan samma sak.

Så som sagt, är det någon mer i min sits?

blöjor hade vi fri tillgång till och hade inte med egna. Vi fick dock inte några extra inför hemgången men smög ner några i väskan. Bindor och engångstrosor fanns dwt också fri tillgång till och babykläder fanns också att låna, inte så snygga men väldigt praktiska för både bebis och ovana föräldrar så vi använde dem trots att vi hade med egna.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 705
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 145
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
37 38 39
Svar
774
· Visningar
49 783
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18