Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Det är jobbigt när bebisarna inte "ser sitt eget bästa" utan att man måste reglera t.ex. maten för dom. Men det låter ju som att hon borde äta "lite men ofta". Hoppas BVC kan hjälpa er imorrn!
När äldsta sonen var bebis var han tvärtom - han sa aldrig till varken om mat eller blöjbyte :crazy: Han kunde gå hur många timmar som helst utan att gnälla en gång, så han fick vi sätta fasta mattider på redan som 3-5 v. gammal.

Vad jag har läst och hört så beror det på att det går för fort genom tarmarna. Då gallan färgar den grön. Är magen lugnare så hinner den bli mer gul/brun. Inget farligt alltså.

Men tar inte bebisen upp mindre näring om maten passerar för fort?

På bvc sa dom att det inte va nå farligt vad jag minns. Passerar ju antagligen fortare när det är mkt mat som trycker på. Det ska väll inte alltid vara så men det brukar det väll inte heller.

På bvc sa dom att det inte va nå farligt vad jag minns. Passerar ju antagligen fortare när det är mkt mat som trycker på. Det ska väll inte alltid vara så men det brukar det väll inte heller.

Blir ett kort inlägg, för jag kan nog ta världsrekord i trötthet tror jag:p Började dagen kl 6 i morse efter bara 3 timmars sömn, sen full rulle med massa stress (idioter till anställda på flygbolaget:mad: ).. Vi är nu i Finland, resan gick över förväntan, den *hostharkel* längre (:rofl: 1h15min) flygningen sov han sig igenom och den kortare på hela 25 min satt han i knät under tiden vi lyfte och landade själva resan åt han.. Gått så himla bra:love:, men nu har han i princip gråtit och haft ont i magen sen vi kom fram:( Mitt hjärta blöder när han har så ont:cry:

Det där med grönt bajs har jag också fått höra att det är när det liksom blir för mycket mat i systemet, inget farligt alls..

Tacktack. Hoppas också jag ska må lite bättre nu!

Blir så avundsjuk på er allihopa, tycker ni ska sluta diskutera era barn :devil:!

V 37+0 idag, nu räknas det alltså som fullt normalt om kotten vill titta ut! Har massa sammandragningar hela tiden men så har det varit typ den senaste veckan... Sover fruktansvärt dåligt på nätterna. Från att jag tidigare kunnat sova som en stock 10-12 timmar/dygn blir det ungefär hälften så mycket nu.

Idag ska jag åka till Gekås och handla mer kläder och förhoppningsvis lite prylar till barnkammaren!

Jag har också haft en massa sammandragningar den senaste veckan, men inte fasen vill kotten titta ut för det:grin:

BF idag. Har sagt från början att jag bergis kommer att gå över tiden, och det verkar ju som om jag har rätt, tyvärr.
Hade riktigt ont i magen och flera SD igår, men de avtog i natt.
Sover skitdåligt på nätterna. Vaknar i snitt varannan timme. Är som en zombie på dagarna.

Fick ett samtal igår från en tjej som är relativt nyinflyttad här. Hennes häst har gått på bete i en hage andra sidan vägen från mina hästar. Nu har hennes beteskompis blivit rejält skadad och behöver boxvila.
Hennes häst behövde ny kompis, så mitt sto ska byta hage idag vid 11 tiden.
Bara hoppas det funkar. Hade varit bra för oss båda då jag ska ha barn vilken dag som helst, och hon hade en liten på fem dagar.

Neeeeeeeeeeeeeej!!! Ja orkar inte mer :( igår kväll skulle ja studera mitt smitt lite nogare me spegel och såg att det gått upp ungefär 0,5 cm eller nåt o det kommer ut lite var :crazy: ringt vårdcentralen o har fått tid dit imorgon. Har inte ont, eller känner mig allmänpåverkad alls men det e ju inte speciellt skoj..Idag är det ingen bra dag för lilla Ollie heller..ledsen o har problem me o bajsa tror ja..

Ni som ändrat er kost o använder semperdropparna..hur lång tid tar det innan man märker skillnad? Igår va han jättelugn men idag e det nästan som innan.
har för mig att ja läst att me dom dropparna blir d först en svacka innan dom gör nytta..Kan det stämma?

Denna graviditeten e mest skit..förutom ollie då :) Ja har nog inget bra avelsvärde :angel:

*kl*

Tack för alla svar, tips och råd om det studande toalettbesöket efter förlossningen! Så skönt att man kan fråga här och få svar. Känner mig faktiskt lugnare!

Jag håller med Rumpnissen, nu får ni sluta diskutera bebiserna. Vi blir avundsjuka!!!
En vecka och en dag kvar till BF. Men jag tror (o hoppas) i helgen, det är datumet vi fick när vi var på UL i v.12 och det är fullmåne till helgen (vilket sägs påverka). Så hoppas, hoppas! För nu är jag redo! Tror jag iaf, iih.

Annars är det inte så mkt nytt här, mer än att jag oroar mig för väntan som kommer nu.

Apropå grönt bajs.. Jag har stött på det, under ungefär de senaste 9 månaderna haha Jag får de av järntabletterna och jag har ingen aning om varför. Barnmorskan hade inget bra svar heller. Jag har ju dock misstänkt att jag inte tillgodogör mig järnet som jag ska, så er teori om att det passerar för fort i tarmen kan nog stämma eller att det är mkt mat i tarmen. Äsch jag vet inte. Men jag vet att när det först dök upp så googlade jag det (så klart ;) ) och fick då bara upp en massa svar om bebisbajs :)

Ingen bebis i sikte här heller! Fast jag har ju egentligen ingen koll på när jag blev gravid, utan bara ett datum efter UL och det sattes till 2/8. Men jag börjar känna mig väldigt överburen nu... Stor som ett hus, bebis har huvudet "halvvägs ute" känns det som och idag har jag haft ovanligt mycket sammandragningar. Just nu kan jag knappt sitta stilla och vankar mest omkring som en vaggande, osalig anka...:mad:

KL

Dagens BvC besök :
Började med att ta upp detta med det gröna bandet, att hon har haft ont i magen och att vi börjat med miniform. Då sa sköterskan att vi kanske ska lova med napp för min bebis ammar ofta men kort kort.... Och bandet sa hon eg inget spec om mer än att barn som hel-ammas har varierande färg på avföringen.
Iaf, så kom vägningen. Förra veckan vägde lillan 3370, och det var en vikt-uppgång på 230 gram på en vecka/sedan födelsen. Idag vägde lillan 3360 gram, viktnedgång på 10......BVC sa det inte var ngt ovanligt alls så jag kunde vara lugn, men ville ändå att jag dag-tid om hon sover väcker lillan för amning så det ska ej gå mer än två och en halv timme emellan. Sedan fösöka jobba sten-hårt med att lillan ska ligga vid bröstet längre.... Väcks på henne if hon somnar (som hon ofta gör efter bara en stund) prova att byta bröst, osv.... Vart mer eller mindre ledsen/orolig förut, men hur mkt är 10 gram i nedgång på en bebis?? Är det mkt?? Hur stor skillnad kan det göra om bebis är ny-kissad/bajsad eller inte vid vägning??
Fick en tid på måndag så vi slipper vänta tills nästa onsdag, oh det känns toppen!! BVC frågade om jag tror jag har mjölk.... Ja det tror jag ju men jösses va jag började fundera på de när vi kom därifrån.... Jag menar.... Ammar jag ena läcker andra.... Fuktiga inlägg i bh:n och blöt tröja om nätterna, men jag vet ju inte mängd så..... Svarade iaf att jag blir spänd oh öm om lillan inte ammar på en längre stund......
Är det ingen uppgång på måndag blir det ersättning..... Vet ej om det blir både ersättning och amning eller bara ersättning.... Skulle ju föredra att få göra båda delarna men gör sjklart som de rekomenderar är bäst för lillan.
Pust....... Jag som var så anti detta med att amma.... Nu blir jag ledsen och vill inget hellre än att det ska fungera..... Och helt otroligt att det finns hundra miljoner miljarder saker att oroa sej för när det kommer till ens barn, hur jag är som mamma, osv.... Inte bara det man sover mindre, hjärnan går på hög-varv när jag är vaken.....
Jo just det ja, detta med Max två och en halv timme emellan var dag-tid.... Fram tills måndag ska lillan få bestämma mat-tiderna själv på natten....

Har börjar oroa mej ngt enormt oxå för att sambon ska börja jobba på måndag :crazy::cry: Jag vill inte det!!!!!! Hur ska det gå??!! Han servar oss och gör SÅ MKT här hemma.... Dag som kväll som natt..... Hur ska Hagfors allt själv om bara ngra dagar?? Tanken får mej tjut-färdig!! Och på tal om att tjuta.... Det gör jag, i floder! Ibland för jag är trött, ibland för jag känner mej deppig, ibland för att jag är glad och ofta vet jag inte varför jag tjuter.... Trött och hormoner kanske? Ett anfall varje kväll är standard typ.... Är ju glad, har världens finaste dotter och sambo :love: så varför i hela fridens dar detta tjutande...?

Ja Js ku har jag tjurat oh gnällt så nu är ni nog trötta på mej vid det här laget...!! Men gott att skriva sv sej lite.

Får be om ursäkt för alls felstavningar och konstigs ord i tidigare inlägget.... Skriver från telefonen som själv bestämmer ord ibland.

Iaf, en till fråga:
Har provat att pumpa ur en skvätt idag och har läst och löst hur man ska göra och förvara mjölken, så tänkte hörs med er om det låter som jag gjort rätt!
Kokat flaskan som mjölken hamnar i och rengjort pumpen en extra gång.
Pumpade ur.
Förslöt flaskan direkt och lät kallt vatten rinna på flaskan (läst att mjölken ska kylas fort...?)
Sedan in i kylen.
Läst att den står sej i ca tre dagar i kylen, men hade tänkt prova flaskan oh ge lillan imorgon. Tycker/tror ni jag gjort rätt?? Så jag lugnt kan ge henne imorgon...?
Ska jag fortsätta pumpa kommer jag ju frysa, men nu när det bara gäller denna lilla skvätt för att prova imorgon.....?

Jag tror att det "normala" är att bebisarna går ner i vikt första veckan efter födseln och därefter ökar mer eller mindre efter sin egen kurva. Jag har faktiskt aldrig hört talas om nån som vägt så mycket mer redan första veckan. Förhoppningsvis har Mila bara vänt på det litegrann och går upp bra tills på måndag, men jag förstår din oro.

Det jag tycker är en stor nackdel med att väcka barnen för matning är att de äter sämre, enligt min erfarenhet iaf. Men över tid så kanske de får i sig mer, vad vet jag ;) Det låter ju åtminstone som att du har mjölk, i värsta fall får ni väl ge lite ersättning som tillägg och hoppas att det inte konkurrerar ut amningen. Det viktigaste är ju ändå att Mila mår bra, oavsett var hon får sin mat ifrån.

Vad är det din sambo gör som du inte fixar själv? Om du syftar på städning, matlagning, disk, tvätt o.s.v. så låt den vara! Fyll dagarna med blöjbyten, matning och gos, det fixar du galant! Mer än så behöver man faktiskt inte göra innan man reder ut det.

Det låter som att du lider av en släng av baby blues, men det går över. Inte konstigt med tanke på vilken omställning det är att bli mamma :love:

Elize! Det är underbart att läsa dina inlägg. Jag får en sån tydlig bild av hur tankarna kommer att snurra och alla känslor som också snurrar. Trots att läsa om oro och alla andra "bekymmer" så längtar jag! Det är som Snyggve skriver, en omställning att bli mamma och det ska bli så spännande att se hur jag reagerar. Genom att läsa dina inlägg, Elize, så kan jag iaf få en skymt av det. En liten förberedelse =)

Idag är det dags för BM-besök! Sen ska vi titta på både spjälsäng och skötbord (blocketannonser). Ska bli skoj!
Jag hoppas på att det är sista BM-besöket men sån tur kan jag ju inte ha haha

Vad jag har fått lära mig så kan grönt bajs bero på att de fått i sig lite för liten mängd av den fetare mjölken som kommer på slutet av amningen, vilket ju även skulle stämma överens med att din dotter ammar korta stunder och inte har gått upp i vikt senaste veckan.

Förstår att du oroar dig för att hon inte ökat, men försök att inte bli alltför "hysterisk". :) De har ju koll på er och behövs det så får ni väl börja stödmata med ersättning, men det är klart du ska fortsätta amma också om du vill det! Det är ju inget konstigt alls att det tar ett litet tag att få kläm på amningen för både bebis och nybliven mamma och jag tror att alltför många lägger ner amningen i onödan för att de oroar sig över att bebisen inte går upp, inte blir mätt, för lite mjölk osv...att ersättning då känns tryggare för att man känner det som att man har mer kontroll, man kan se precis hur mycket de ätit osv.

Jag lade massor med tid på amningen de första veckorna... bebben fick amma närhelst han ville (ofta!) och hur länge han ville, i början minns jag att jag "höll igång" honom under amningen genom att pilla lite under käken... annars kunde han somna eller börja slarvsuga med fina sår på mamma som följd... något som försvann helt när han alltid sög rätt. Efterfrågan styr ju tillgången så viktigt att bebis får amma fritt i början... du som mamma bör ju äta vettigt/tillräckligt och dricka ordentligt och försök att inte stressa/oroa dig för mycket, då kan visst tillgången minska och utdrivningsreflexen störas...

Tjutandet hör nog till, för att man är trött och inte minst har ett väldigt hormonpåslag... :laugh: jag kunde sitta och böla över att bebisen var så fiiiin och bli alldeles överväldigad över att han var våran och hur man ska kunna skydda honom från allt ont i världen :love::love::eek:

Förstår att det känns jobbigt att bli utan sambon, inte minst för sällskap och moraliskt stöd... här hade vi förmånen att kunna låta sambon vara hemma med oss i 2 månader. Men det praktiska ordnar sig, lovar... satsa på att sköta om dig och lillan, div sysslor får ni hjälpas åt med som ni hinner och orkar.

Å ett tips, försök att ta dig ut en stund varje dag när vädret är fint och tanka lite sol och frisk luft! Om du vill alltså, känns det bara jobbigt så är det ju inget måste men vet själv att man brukar må bättre bara man kommer ut lite varje dag :) När min var 2 veckor var det mitten av feb och en smällkall period med minus 20-25...då kände man sig lite instängd...

Tre dygn i kylen sade de på sjukhuset. Nu har jag ju aldrig mjölk tre dagar i kylen, max ett halvt dygn skulle jag tro, men du kan ge det tycker jag.

Vi har en hel liten frys (tre fack, halvhög) nästan full med mjölk nu! :eek: Detta kommer att ta en ände med förskräckelse! :D Men jag är föstås jätteglad att det funkar med pumpningen och att Leander med största säkerhet kan "helammas" 4-6 månader.

Ska ringa och be om fölängt recept på lyxpumpen - de skriver bara ut den en månad i taget tyvärr.

Fick även en härlig räkning för vistelsen på neo igår - ca 30.000 kronor. :crazy: Vi får ju tillbaka det på försäkringen men dumt nog direktreglerar de inte...

Fick även en härlig räkning för vistelsen på neo igår - ca 30.000 kronor. :crazy: Vi får ju tillbaka det på försäkringen men dumt nog direktreglerar de inte...

:eek:
Är försäkringen nåt ni har valt själva? Tänkte om det fanns andra som snålar med sånt och sen hamnar på neo - hur fasen ska man ha råd med det!?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 704
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 134
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
37 38 39
Svar
774
· Visningar
49 769
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare
  • Autistisk bror