Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Det dar ar jag radd for.
Har forsakring och sa speciellt till att jag vill vara tackt precis som en medborgare ar (typ som i sverige).
Insag att jag var gravid och ringde for att se till att det verkligen gallde. Ooooh ja visst gor det! En manad senare hamnade jag pa akuten och nar vi anmalde kostnaden till forsakringsbolaget var jag enbart tackt for akutfall. = Inga kostnader med grav over huvudtaget. Skitkul. Det ar ok an sa lange men tank om jag far sitta pa sjukan en langre tid. Then what?

(Sorry for tradkap. Hor inte ens hemma har ju...)

Då blir det lite jobbigt ja... :crazy: Man ska icke strunta i sjukförsäkring!

Gullungen är privat försäkrad eftersom min man är det och han tjänar mer än jag och då måste han försäkra sina barn privat. Jag är statligt försäkrad och då direktreglerar de (det går evtl privat också men eftersom L var så liten hade han ju inte hunnit få sitt försäkringskort ännu).

Kl

BF+1 idag och jag är helt uppgiven:(
Vädret är helt fel. Det har bara precis regnat hela jä**a dagen.
Vaknade vid 3 tiden med rejäla förvärkar som höll på fram till runt halv 6 tiden.
Jag blir galen!!! Har inte sovit en hel natt på hur länge som helst. Jag är skittrött, och hormonerna är helt ur balans:cry:.
Jag vill bara att bebis ska komma ut NU!

Har fortfarande rejäl "mensvärk". Har tagit en panodil, men den hjälpte inte ett enda dugg.
Ska dra på mig regnkläderna och promenera bort och titta till hästarna, och sen ställa mig i duschen. Får se om det hjälper.

Men försök tänka att förvärkarna faktiskt tyder på att något är på gång. Och att de faktiskt hjälper till att träna livmodern inför de "riktiga" värkarna! Jag har inte sovit en hel natt sen jag blev gravid och det blir ju bara jobbigare med tiden (skulle tro att jag vaknar 10-15 gånger på en natt nu), men det är väll en sorts förberedelse för vad som komma skall, det också.

Jag var hos BM igen igår, V 37+1. Huvudet som var fixerat sist var nu ruckbart. Hmpf, tack för den. Magen följer kurvan som den ska, BM trodde dock att det var en stor bebis och uppskattade/gissade nuvarande vikt till ca 3700 g. Kan ju tycka att det gärna får sätta igång så jag slipper föda en Belgien blue...

New High Record avseende på blodvärde och blodtryck, 114 respektive 125/60 :banana:. Gått upp ett kilo sedan förra besöket.

Idag ska jag ta och packa den berömda väskan. Några prylar fattas dock fortfarande men får komplettera i nästa vecka!

Aj då, känns som om det gått lite baklänges.....
Misströsta inte, min kottes huvud var inte fixerat förrän på mitt förra BM besök i v 39+5.

Hur mår du annars? Bättre sen din b12 brist uppdagades?
Tja, vi kan bilda klubb;). Jag ska förmodligen också ha en stor bebis, då jag ligger ganska högt på SF kurvan.

Har hela tiden varit inställd på att gå över tiden, men varje dag över BF känns som en evighet. Är BF+2 nu, så det är 12 dagar kvar tills man blir igångsatt om det inte startat själv.
Har haft förvärkar halva natten även i natt.

Visst är det trevligt att folk tänker på en, men jag tycker det känns lite irriterande när de ringer och smsar hela tiden och frågar om det inte blivit någon bebis än.
Jag lovar att de kommer att få reda på när den är ute....

Tja, har bara medicinerat för B12-bristen i tre dagar, så det har nog inte gjort någon skillnad ännu. Märker ingenting i alla fall. Men nu hade ju blodvärdet gått upp ändå.

Jag försöker också ställa in mig på att gå över tiden, men som du säger känns det säkert som en evighet ändå! Här sätter dom inte igång fören 42+3, men man har ju i alla fall ett "slutdatum" för när bebis ska levereras (med viss reservation eftersom en igångsättning kan ta några dygn).

Förstår att det är irriterande att folk hör av sig hela tiden, jag hoppas verkligen mina vänner och bekanta låter bli. Min bebis kommer komma upp bland webbisar, så alla kan hålla koll utan att höra av sig :devil:.

Till er som fått barn:
Bomullsfilt, är det något man använder? Vi har en mängd varmare filtar, men ingen bomullsfilt. Vad har man den till?
Fleeceoverall, är det något man bör införskaffa innan eller kan det vänta? Fleecefiltar finns i överflöd här hemma.

Jag har börjat inventera och inser hur jävla svårt det är att veta om vi har allt vi behöver eller inte. Jag är lite orolig över att de ska skälla på oss på bb om vi missat något releveant, typ "hur kan ni missa att man behöver x för bebis överlevnad?".

Senast ändrad:

Inser nog att jag också borde fundera på att packa den där väskan nu när du säger det ;) Men jag känner också att jag har noll koll, har ingen aning om vi har allt men det lär väl ge sig. Affärerna lär ju inte klappa ihop efter vi fått barn hoppas jag :D Men vad för typ av kläder man ska ha med till BB och vad för filtar har jag liksom inte en aning om :confused: Jag får nog köra på min vanliga teori bättre för mkt än för lite...

KL
Var hos BM idag och allt såg bra ut som "vanligt" huvudet var fortfarande rörligt men hon sa att det kan förbli så tills det sätter igång så jag lägger inte så mkt tankar på det. Är inställd på att gå över snarare än att den kommer innan, har fullt upp på dagarna så än så länge känns det helt okej. Känner mig dessutom inte ett dugg redo för en förlossning än :eek: när blir man det?

*delvis kl*

Jag har redan en del vänner som hör av sig o frågar om det kommit en bebis.. SUCK! Får lust att svara nåt i stil med att "Ja, det har det men jag har visst glömt att berätta det". Vad tror de liksom.. Förstår ju att folk menar väl. Men det kommer att bli sjukt drygt om jag går över tiden för då lär ju alla fråga HELA tiden...
Jag hoppas ju på bebis i helgen som sagt, att fullmånen ska ge det hela en skjuts. Vet inte om jag tror på sånt men man kan ju alltid hoppas haha Dock verkar inget vara på g.. Men fullmånen är inte förrän imorgon så än finns tid ;)

Jag tycker också det är svårt att veta om man har allt eller inte, men det finns ju affärer även efter man fött. BB i Växjö ligger centralt så sambon får springa ner o köpa om det behövs.

Bomullsfilt tror jag inte vi har någon. Fleeceoverall har vi inte heller någon. Känns som ett köp som kan göras senare. Det är ju ändå augusti, även om det har varit några kalla dagar nu... Men jag vet inte?

Har ni läst mkt om den första tiden med barnet? Eller har ni mkt erfarenhet sen tidigare? Eller har ni förberett er på något sätt?
Jag har läst hur mkt som helst om förlossningen men inget om det som händer sen. Känns helt knäppt nu! Jag har i stort sett ingen erfarenhet av småttingar. Aaahh, vad har jag gett mig in på?? Nervöst!!

Mina bristningar på magen blir bara värre :( :( Trodde verkligen jag skulle slippa dem. Så typiskt. Men jag ska väl inte klaga man får ju nåt fint för dem :)

Rumpnissen: Grattis till dina förbättrade värden!

Jag har ingen tunn filt men hade gärna haft en!

Fleeceoverall har jag inte haft något som helst behov av.

Jag gick på en hög seminarier och föreläsningar, läste böcker och surfade på nätet. Sedan visar de det grundläggande på sjukhuset och jag hade ju en bm som kom varje dag första veckan vi var hemma plus ytterligare två besök.

Resten var trial and error... :D

Bomullsfilt tror jag inte jag haft till något av mina tre tidigare barn. Vill man ha en tunn filt att svepa in barnet i eller lägga över när det är varmt, så går det bra med ett påslakan eller en handduk typ.
Fleeceoverall har jag nog en som har varit bra t ex under täcke i vagnen på vintern, då jag tycker att en vinteroverall varit för varm. Vid denna årstiden är ofta tunna plagg med långa ben/ärmar och täcke tillräckligt.

Det man glömt stoppa i BB-väskan går ju alltid att komplettera på sjukhusapoteket eller i närliggande affär. Kläder brukar ju besökare ha med sig som present t ex :laugh: Annars har sjukhuset haft. Sen är det ju roligt med egna ändå...

Kan berätta (och jag hoppas att det inte är falsklarm) att jag sen en timme haft regelbundna, svaga värkar var 5-6 min. Precis när jag skriver detta inlägg har jag haft två riktigt rejäla körare som jag fått andas mig igenom. Både hoppas och fasar. Fast ut ska h*n ju på något sätt :eek::confused:

oh vad spännande! hålller tummarna för att dte är dags för dig nu!!

*kl*
Under de senatse besöken hos bm så har jag inte kissat. Det var innan sommaren som jag gjorde det sist. Vad är de de mäter i urinen? Hur har ni gjort på era besök?

De kollar efter protein och äggvita har jag för mig, är de värdena förhöjda kollar de upp så man inte har havandeskapsförgiftning. Har man inga andra symtom så är det nog inte säkert de kollar varje gång :)

Det man glömt stoppa i BB-väskan går ju alltid att komplettera på sjukhusapoteket eller i närliggande affär. Kläder brukar ju besökare ha med sig som present t ex :laugh: Annars har sjukhuset haft. Sen är det ju roligt med egna ändå...

Kan berätta (och jag hoppas att det inte är falsklarm) att jag sen en timme haft regelbundna, svaga värkar var 5-6 min. Precis när jag skriver detta inlägg har jag haft två riktigt rejäla körare som jag fått andas mig igenom. Både hoppas och fasar. Fast ut ska h*n ju på något sätt :eek::confused:

Här får bara pappa och ev. syskon hälsa på. Pappa kan ju så klart åka iväg och köpa det man missat, men känns onödigt.

Håller tummarna för dig! Jag har den sista timman haft "mensvärk" för första gången sedan ett halvår tillbaka. Vet inte om jag ska vara glad eller inte ;).

Till er som fått barn:
Bomullsfilt, är det något man använder? Vi har en mängd varmare filtar, men ingen bomullsfilt. Vad har man den till?
Fleeceoverall, är det något man bör införskaffa innan eller kan det vänta? Fleecefiltar finns i överflöd här hemma.

Jag har börjat inventera och inser hur jävla svårt det är att veta om vi har allt vi behöver eller inte. Jag är lite orolig över att de ska skälla på oss på bb om vi missat något releveant, typ "hur kan ni missa att man behöver x för bebis överlevnad?".

Jag har varit väldigt glad över våra tunna filtar, även om det som någon annan skrev, funkat lika bra med lakan o örngott:) Jag är inte jätteglad i att slänga fram tuttarna hur som helst inför publik så jag har haft dom som gardin när bebis blivit hungrig bland folk.. och så har dom ju använts både i bilstolen och över tassarna när det sovs.. Även hud mot hud-nakenfisande har jag tyckt att dom varit bra att ha ytterst, tycker det kan bli lite kyligt över rygg och där man håller klibbar det så mkt:p

Ni med bebisarna ute - hur har ni gjort med napp/tutte?

tutte som i bröst:o:confused:?
Har faktiskt tänkt att fråga om napp här jag med:D
Jag som är antinapp egentligen har börjat fundera på om det kanske hade varit nåt iaf.. Lilleman har nämligen varit så nöjd när han fått sitta i knät och fått tag på min hand att stoppa i munnen.. Hade han inte haft den hade han istället velat äta mer med kaskadspyor som följd:confused: Tänkte fråga på BVC vid nästa besök, vill ju inte ta den enkla vägen bara för att, men det är ju så mkt trevligare när han är med och tittar och umgås istället för att ligga o snutta på bröstet

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 705
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 145
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
37 38 39
Svar
774
· Visningar
49 785
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18