Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Första veckan använde vi nästan inte napp alls och sen råkade jag smälta den vi hade i en kastrull..:angel:
Men sen märkte vi att bebis sög på händer/fingrar/tumme och då köpte vi nya nappar, det är lättare att reglera och ta bort en napp än en tumme så..
Vi försöker dock använda den restriktivt och bebis är inte jätteförtjust i den alltid..

Jag har inte hört ett ord om nappanvändande från BVC men har å andra sidan inte frågat dem heller, det kanske man skulle gjort?

Senast ändrad:

Grattis Diskurs! :bump:

Och vilket fint namn, jag känner en helt underbar liten ettåring som också heter Nils! :)

Jag håller på att packa väskan. Hmmm, det blir en stooor väska det här ju!

Hur mycket kläder och blöjor hade ni med till bebisen?

Vi hade två pyjamasar, två ombyten i strl 50 och 56 (hehe, bebis har precis börjat använda strl 56 nu, 6 veckor gammal..) strumpor, två mössor och två filtar (en tunn i slät bomull och en "stickad" lite tjockare).
Blöjor fick vi 5 st, sen hade vi med ett paket som jag tror det var 25 st i eller liknande, vi var där i två dagar och det räckte med god marginal.

Grattis till bebisen!! Och som nån annan skrev, det dröjer nog inte så länge innan du glömt hur ont förlossningen gjorde ;)

Haha, hur lyckas man smälta en napp? :rofl:

BVC brukar ju säga att man inte ska ge napp förrns amningen är befäst efter 4-6 veckor. Skönt om det rådet är ändrat nu :)

Vart födde du förresten?

Första veckan använde vi nästan inte napp alls och sen råkade jag smälta den vi hade i en kastrull..:angel:

Du är inte ensam! :o:angel:

Det går jätte bra att smälta 6st nappar också :angel::mad::p
Bara att glömma sätta tid och sen sätta igång med att sätta upp en tavelvägg. :grin:

feb20e8e-a553-4f3c-a0f2-b0f28d3adea37.jpg

BVC brukar ju säga att man inte ska ge napp förrns amningen är befäst efter 4-6 veckor. Skönt om det rådet är ändrat nu :)

Vart födde du förresten?

Mamma berättade att dom tryckt in napp redan på BB när syrran föddes, dvs för 19 år sen.. Verkar som många av råden velas med fram och tillbaka:confused:

*kl*
:eek: Såg igår att lilleman i visst ljus ser ut att ha fått en käftsmäll:eek:
Nu tar ju jag för givet att det är det ihärdiga ammandet som ligger bakom med tanke på formen.. Men ändå, är det normalt att dom får blåmärken light av ammande?

:eek: Såg igår att lilleman i visst ljus ser ut att ha fått en käftsmäll:eek:
Nu tar ju jag för givet att det är det ihärdiga ammandet som ligger bakom med tanke på formen.. Men ändå, är det normalt att dom får blåmärken light av ammande?

Öh...? :crazy: Aldrig hört talas om nån som får blåmärken av amning. Hur ligger han? Har du nån bild?

:oEller ja.. blåmärke är en kraftig överdrift.. -Det syns liksom bara i vissa ljus o vissa vinklar och då bara som en liiiten nyansskillnad tänk som ett gammalt nästan helt utläkt blåmärke och på den del som ligger an när han äter.. men ändå..
Ska försöka fånga det på bild, tror dock att det kan bli svårt iom att det bara kan anas

Istället för att sätta upp en tavelvägg ;) kan man sitta och titta på sin sovande baby, sen sortera kläder till bebis vaknar och ska ammas, rapas, umgås och sövas om..
Där någonstans kom mannen hem och gav ifrån sig ett förskräckt tjut men nappen var redan bortom räddning :p
Numera ställer jag alltid spistimern med autoavstängning.

Jag födde i Eksjö, som dig förmodar jag?

Min ville ju inte dricka från bröstet så han får flaska men med bröstmjölk. Det blir nog folk av dem också. :D

KL

Har haft två mysiga dagar (förutom ett utbrott fr mej igår kväll, men men :devil: ). Långa härliga promenader, toppen väder nu. Igår vart det nästan sex km och idag vart det sju och en halv, underbart.
Lillans avföring har även idag haft en bra färg, och hon kissar mkt. Allt bra tills nu ikväll... Påväg hem fr svärföräldrarna där vi blivit bjudna på mat blir hon ledsen.... Fast i bilstolen, hungrig och gjort i blöjan. Tur vi har nära hem! Fort in, av med kläderna då hon var varm, ren oh torr blöja oh SÅ mysig amnings-stund följde :love: Ammade bra, kände riktigt hur bra det var i bröstet och allt. Försökte rapa henne, kom ngn litet sen bjöd jag bröstet igen (som BVC sa vi skulle prova). Hon tar det, suger inte jätte effektivt men ändå bra grepp så jag lät henne hållas..En bra stund..Hon släppte själv. Ngn minut efter spyr hon, kaskader! Stackars stackars liten! Hela hon var full med kladd, jag på hela byxorna oh bh:n oh massa i soffan oh på amnings-kudden :crazy:
Varför tog jag henne inte fr bröstet..??!! JOOO, för jag vet inte vad som är lagomt för henne.... Är ju därför att hon i vanliga fall ammar för lite oh jag kämpar för mer amning oh blir skit glad när hon ligger villigt och nöjd vid bröstet......Antar att man ngn gng kanske kommer hitta rätt oh veta vad som är lagom.... Men när :crazy:
Tur det åter är dax för besök på BVC på måndag...!!!

Annars då, hon är nog en ganska snäll bebis :) Hon brukar oftast ta natten runt tio-elva och sover fram till mellan sju och nio, men vaknar för amning varannan, var tredje timma hela natten, vilket känns helt okej! Ja hon har gjort så de två senaste nätterna, tidigare har det gått lite längre mellan mat-tillfällena men hoppas det fortsätter såhär tills vikten är okej.

Imorgon är sista dagen med sambon :love: hemma och vi ska njuta varje sekund :love:
Ångesten jag känner inför måndagen är inte att leka med, men jag vet innerst inne att jag klarar detta fint bara jag tar det lugnt. Sambons jobb ligger två minuter hemifrån, min mamma oh pappa finns tio min bort oh hans mamma oh pappa femton min bort. Min mamma har semester oh nästan längtar tills måndag säger hon så hon själv får rå om mej och lillan :) Så jag vet ju att hjälp finns det att få hur mkt som helst även om sambons hjälp är den allra allra bästa :)
Alltså jösses hur jag blivit.... Jag har väll aldrig varit ngn jäkla hårding men rätt tuff vill jag nog se mej själv som.... Men nu.... Njaaee, tuff är nog de sista man kan kalla mej!! Men men, tror nog (hoppas) det går över oh ja blir en liten tuffing igen :D

Min lillkille blir 5 månader om en vecka. Han har kaskadkräkits efter varje amning hela sitt liv. Men han växer och mår finfint. Han är helt enkelt matglad bara. Jag menar bara att du behöver inte oroa dig för kräkningarna om hon kissar, bajsar och växer som hon ska. :) Vissa bebisar är kräkbebisar, vår lille är dock extrem. :p Jag vet inte heller vad som är lagom för honom, så jag låter honom hållas. Vi har tvättmaskin. ;)

Tack för ditt svar :)
Jag vet ju att bebisar spyr, mer eller mindre, men eftersom jag är känslomässigt jätte störd :p just nu behövs det inte mer än en spys fr bebis förens jag ska tro att hon mår jätte dåligt....!
Det som var igår var att när sambon fick ta henne oh tvätta av henne medans jag tog allt det andra så såg hon helt chockad ut.... Nästan rädd... Jo hon såg riktigt rädd ut..!! Om nu en 17 dagars liten tjej kan se skräckslagen ut...:crazy:
Hon hade ju ej gått upp ngt förra veckan så det är ju de som gnager inom mej trots att BVC sa att det är ingen fara!
Haha ja jag börjar fundera på detta med egen tvätt-maskin alltså, bor ju i lägenhet men får nog tyvärr inte plats med en nu när det är skötbord oh massa saker i badrummet....!! Tur iaf det inte brukar vara jätte svårt att få tid till tvättstugan, för jag tror att vi just satt igång med den riktiga bebis-tiden med massa massa tvätt hihi :)

Så länge det bara är bröstmjölk de kräks upp så är det ju rätt enkelt att bara skölja upp kläderna i handfatet om inte annat. Sliter inte lika mycket på kläderna heller. ;)

Så länge det bara är bröstmjölk de kräks upp så är det ju rätt enkelt att bara skölja upp kläderna i handfatet om inte annat. Sliter inte lika mycket på kläderna heller. ;)

Haha jo precis :) Balkongen är just nu ganska full med diverse snutte-filtar, bebis-kläder osv som fått sej en tur i handfatet... men de gör inget, som sagt, bara oh tvätta :)

*kl*

Idag vaknade jag arg! Inte ett tecken från bebis att vilja komma ut trots fullmånen :( Så nu tror jag inte nåt mer på att fullmånen har ngn betydelse. ;)
Försöker ställa om mig till 1 sep, igångsättningsdagen om det inte skulle sätta igång innan.
Jag är orolig över att något ska hända med bebis i magen eller vid förlossningen. Nu har man ju kommit "så långt" o målet är så nära. Det gör mig rädd! Har haft en oro för det under hela graviditeten men desto närmare jag kommer slutet desto mer påtagligt blir det. Känns som att jag inte ens vill berätta det för då kanske det blir sanning :(
Låter säkert helt knäppt!

*kl*

Idag vaknade jag arg! Inte ett tecken från bebis att vilja komma ut trots fullmånen :( Så nu tror jag inte nåt mer på att fullmånen har ngn betydelse. ;)
Försöker ställa om mig till 1 sep, igångsättningsdagen om det inte skulle sätta igång innan.
Jag är orolig över att något ska hända med bebis i magen eller vid förlossningen. Nu har man ju kommit "så långt" o målet är så nära. Det gör mig rädd! Har haft en oro för det under hela graviditeten men desto närmare jag kommer slutet desto mer påtagligt blir det. Känns som att jag inte ens vill berätta det för då kanske det blir sanning :(
Låter säkert helt knäppt!

Låterinte det minsta knäppt!!! För jag kände likadant!! Vört datum var ju enligt rul 21/7. Mitt och sambons "egna" datum som vi trode mer på var 25/7, men för varje dag som gick över 21 så kände jag större och större oro.... Tä kte lixom att det kan ju inte var bra oh va kvar där inne längre, osv.
Men så vips (PLASK :D) så gick vattnet :) Haha jag oh sambon skämtar om att eftersom vi aldrig lär vinna ngn storvinst, så är det Vårat "PLÖTLIGT HÄNDER DET" när vattnet gick :) Fast ja, lillan är ju högsta storvinsten som finns.
Men lixom mär man är som tjockast oh dagarna bara går oh man inte känner ngt så blir det verkligen en överraskning när det sker, overkligt som attan oh varken jag eller sambon kunde fatta att det var dax trots att vi väntat de sista niomånaderna!

Oj vad jag babblar, sorry! Vill bara peppa lite :) Snart så har du oxå liten på utsidan :)

Kram på dej!!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 168
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
37 38 39
Svar
775
· Visningar
49 798
Senast: Human
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024