Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Tack för de uppmuntrande orden!
Jag hoppas på ett "plötsligt händer det" för mig med hihi

Fullmånen hjälpte inte till här heller :(. Å andra sidan så trodde jag inte det heller.

Nu är väskorna packade i alla fall. Är det normalt att ha 2+ väskor med sig till förlossningen? Lär nog bli tre med sambons grejer och förfriskningar :angel:.

Jag hade en väska med mig, och det räckte mycket väl.. Två ombyten till bebisen, ett ombyte till mig, lite blöjor, nappar och en filt, en bok och lite dricka att ha dagen efter om det behövdes.

Skulle man nu mot all förmodan behöva mer så kan ju pappan åka hem och hämta, eller köpa nytt.

Jag förstår inte riktigt all hysteri som finns om allt man måste ha med sig :p

KL

BF+4 idag. Var på tjejkväll igår och var inte hemma förrän vid 01:00.
Vaknade vid 03:48 och behövde gå på toa. När jag reste mig gick en del av vattnet.
Trodde värkarna skulle komma igång, men kände absolut ingenting. Ringde förlossningen vid 8 och fick komma in för undersökning.
Vi kom dit vid halv 11, och kom därifrån två timmar senare.
Har haft oregelbundna värkar sen halv 10, men de gör inte jätteont. BM på förlossningen sa jag skulle ta två panodil och vila.
Tyvärr har min stackars sambo världens migrän just idag, så vi har slöat och sovit halva eftermiddagen nu.
Känns segt. Har tid för återkontroll i morgon vid 9 om det inte kommit igång innan dess.
Skulle det vara så att det inte händer något alls i morgon heller, så blir jag igångsatt på tisdag, senast onsdag.

Så nu är det bara att vänta på att det ska göra ännu mer ont än det gör.
Men som sagt, inget ont som inte för något gott med sig.....;)

Ooohhh så spännande :) Hoppas det sätter fart av sej självt, och STORT lycka till :) Ngt otroligt stort och häftigt väntar er inom snar framtid :)

Nä, jag trodde väl egentligen inte heller på fullmånen. Men hoppades det gjorde jag! Enligt våra egna beräkningar så är BF denna helgen. Men den som väntar på nåt gott... väntar alltid för länge, eller? ;)

Jag har packat väskan och det räckte med väskan som jag tänker använda som skötväska. En lite större handväska. Jag har med mig en pyjamas till bebis och tre ombyten. Mjukis till mig, amningsbehå, bindor, necessär o likn. En pocketbok. Sambon ska stoppa ner en t-shirt o kalsonger. Tror det räcker för oss. Vi har en bit till BB, men BB ligger centralt så saknas nåt så blir det att handla nytt.

Quiss: Heja, heja! Vad spännande!! Tänk att man kan se fram emot smärta.. Det trodde jag aldrig! Lycka till nu! Hoppas det sätter igång av sig själv!

KL

Ni som fått bebis.... Har ni ngn bär-sjal??
Jag har kikat flyktigt på sådana innan lillan kom men inte alls varit sugen.
Men nu när sambon börjar jobba oh vi blir själva känns en sjal mer lockande.
Men det verkar ju finnas hur många som helst!! Vad ska man ha?
Jag vill ha en ENKEL som jag kan börja använda direkt, alltså passande nyfödda..... Och ja, jag vet inte? Har ni tips att komma med? Fördelar/nackdelar med olika modeller/märken?? All info mottages tacksamt :)Finns det ngn variant som man bara kan hänga på sej? Lixom slipper knyta den varje gång? För det verkar bökigt med knytandet hit oh dit tycker jag...?
Har en sele men den lockar inte alls även om den ska gå att börja använda om ngra veckor....

Hmm. Då ska jag ta och packa om och slänga ut en del :). Verkar vara så olika om bindor, blöjor och våtservetter "ingår" eller inte, hade ju varit bra att veta.

Vi har ganska långt till BB men chansen att få familjerum är liten så sambon lär få åka hem ändå... Då kan han ju ta med det som fattas.

Heja! Vad kul att det händer grejer!

Har äntligen tagit mig för att ansöka om föräldrapenning. Men fick en chock när jag insåg att vi "förlorar" 9000 kr i månaden så jag lät bli :rofl:. Inte för jag vet vad alternativet är, men jag hade liksom inte fattat att det skulle göra SÅ stor skillnad. Får ta nytt tag i morgon, kanske chocken har lagt sig då.

det finns ju ringsjalar som du bara hänger över dig och sen reglerar genom att dra i änden som är över. Den ska jag ha med till bb. Använde den en del til A men han var stor, 4.3 kg och min rygg var kass. Hoppas på mindre bebbe nu och kommer nog köpa en knytsjal med ewfter atgt ha hört hur positiva många på buke är till dem!

Det är inte så svårt att knyta som man kan tro. Satsa på en trikåsjal nu när bebis är liten och så köper du en bommulsjal sen när bebis är större och börjar bli för tung för trikåsjalen(det känner du)
Finns ringsjal också men det ger inte lika mkt stöd om du ska bära mkt. Finns mkt knytinstruktioner på YouTube. Kolla in sjalbarn.se, där kan du även köpa beg. sjalar(som brukar vara mkt mjukare och skönare att bära i) kolla i tråden Vi som bär i sjal/bärsele här på buke. Finns massa klipp från YouTube inlagda där. :) när du leter efter sjal så köp en du tycker är snygg till att börja med!

+ Mikan

Tack för era svar :bow: Nu har jag lite att gå efter i denna djungel :) Oh dum jag är....att jag inte tänkte på den tråden, har ju allt sett den.

KL:
Måste bara höra med er lite.....Hur gör ni med tröttheten?? Är ni väldigt trötta, eller får ni ordentlig vila?
Jag skulle kunna vara piggare, få vila mera, så jag har bara mej själv att skylla.
Ingen hysterisk amning pågår natte-tid så nätterna kan jag inte klaga på, men vi är ju vakna och uppe många gnger.
MEN, hon sover även en hel del dag-tid, och då skulle jag ju kunna passa på jag med, sova när bebisen gör det som de rekomenderar.
Men jag kan inte slappna av då, trots att jag är trött.
Sambon skäller på mej oh säger jag måste ta vara på all vila, oh visst måste jag det, men attans så svårt!! För när lillan sover vill jag kanske kolla datorn, eller pyssla med lite disk eller bara strosa runt här hemma oh små-plocka. Dessa sysslor som i vanliga fall är så vansinnigt trista är nu helt underbara stunder för mej, att bara få göra ngt helt vardagligt lixom.
Ska oxå tillägga att dessa sysslor är inte ngt jag måste göra, har underbar hjälp med allt här hemma, utan det är jag som snor åt mej de sysslorna....

Har ni tips på hur man kan slappna av? Dum fråga kanske, men ville iaf höra if ngn mer håller på som mej...

Jag hade också jättesvårt att lägga mig dagtid. Men så ville ju inte min livmoder gå tillbaka riktigt lika snabbt som barnmorskan ville, så hon uppmanade mig att ligga mycket och min man hjälpte till att tjata om det och då blev det liksom av.

I morgon är ju lillen 10 veckor :eek: så nu är det ju ett annat läge. Fick psykbryt i natt för första gången. Somnade inte förrän vid 1 då jag legat och vridit på mig en timme, matade sedan vid 3:30, pumpade efteråt och var därefter helvaken och kunde inte somna om. Ett par timmar senare, när jag precis lyckats somna om började gullungen att pipa lite i sömnen, pappan vaknade inte (han sover på pappans sida) och jag blev helt hysterisk, knuffade undan maken i sömnen, tryckte in nappen och började vyssja barnet (som ju redan sov) och började tvärgrina när min man undrade vad jag pysslade med... Sedan tog han honom resten av morgonen så jag fick sova lite i sträck. ;)

KL

Ni som fått bebis.... Har ni ngn bär-sjal??
Jag har kikat flyktigt på sådana innan lillan kom men inte alls varit sugen.
Men nu när sambon börjar jobba oh vi blir själva känns en sjal mer lockande.
Men det verkar ju finnas hur många som helst!! Vad ska man ha?
Jag vill ha en ENKEL som jag kan börja använda direkt, alltså passande nyfödda..... Och ja, jag vet inte? Har ni tips att komma med? Fördelar/nackdelar med olika modeller/märken?? All info mottages tacksamt :)Finns det ngn variant som man bara kan hänga på sej? Lixom slipper knyta den varje gång? För det verkar bökigt med knytandet hit oh dit tycker jag...?
Har en sele men den lockar inte alls även om den ska gå att börja använda om ngra veckor....

Jag var helt bestämd att det skulle bäras i sjal så fort bebis bara behagade sig att titta ut, men ack vad jag bedrog mig:p Lilleman har blivit vrålförbannad varje gång jag provat den hittills.. :pHar visserligen bara provat att lägga honom i vagga eller vad det heter när dom ligger på tvären.
Kollade filmer på Youtube, var hur smidigt som helst att knyta:)
Istället för sjalen och barnvagn (som inte heller är på lillemans favvolista)har vi använt bärsele från att han var kanske 20 dagar.. Me (och bebis):love:Manduca.. Han somnar i princip på en gång i den, även om han kan bli lite grinig när man lägger honom i den och inte är snabb nog med insatsdelen:o

Nu har jag inte jättebra koll, men Mei Tai eller vad dom heter, är inte dom sådär snabbknutna?

*kl*
Pinsam fråga, men hur vet man om man fått lingonveckan eller om det är avslag:o:confused:? Kan ju ge mig den på att den skiten redan börjat:devil: Men det känns väl lite tidigt, gör det inte det?

*KL*
Ja då har vi kört me Nutra över hela helgen nu då. Vilken skillnad på bebis :) prickarna e nästan borta o igår sov han 4 timmar i vagnen ute :love:
två timmar skrik på kvällen istället för 13 timmar hela dagarna :grin:
Ringde BVC nu o dom skulle ordna ett recept. Hon fråga hur ja kände mig angående amningen. Men mår inte bebis bra så mår ju inte ja bra :( detta blir nog det bästa för alla.. Nu ligger han brevid mig i soffan o sover :laugh:

Nån annan som börjat med ersättning? Hur kände ni inför det att inte kunna amma?

Ja, jag kör bara med ersättning till min lilla tjej, skrev om de på s.54 tror jag, hur jag känner osv.. :)

*KL*

Tack :) skönt o höra att d e fler.. Oliver har strulat till o från sen han föddes. Tog bara ett bröst osv. Sen mitt i amningen kunde han bara släppa taget o gallskrika sen va det svårt o få honom o lugna ner sig o börja om. Han e allgergisk mot nåt, körde mjölkfritt ju men d hjälpte inte..nutran gjorde ju att allt lugna sig så nåt e det..

Ja prata me BVC idag o det e ju med blandade känslor man slutar amma..Men när ja tittar på oliver o ser hur nöjd han är så vet ja att jag gjort rätt. Nu ska man bara få rätt på mjölken i brösten så man inte får stockning :( huuuh!!

Det tar ganska lång tid innan alla rester av mjölkprotein går ur kroppen på en själv. Så när man själv slutar med mjölk så kan det ändå dröja flera veckor innan man ser någon förbättring hos bebisen. Nutramigen är ju mjölkfri ersättning så där ser man väl förbättringen fortare, antar jag. Själv har jag en på 6,5 månader som vi misstänker är känslig för mjölk. Reagerar dock bara genom prickar/utslag. Jag ammar honom (fast nu äter han ju mat också) och utesluter all mjölk - så det går, om man vill ha det extra besväret att gå på mjölkfri diet!

Med det vill jag bara ha sagt att man inte ska känna sig tvungen att sluta amma om bebisen skulle vara känslig för mjölk, det går fint att leva utan mjölk ett tag för det är ju bara en begränsad period det handlar om :)

Pinsam fråga, men hur vet man om man fått lingonveckan eller om det är avslag:o:confused:? Kan ju ge mig den på att den skiten redan börjat:devil: Men det känns väl lite tidigt, gör det inte det?

Hur gammal är Gabriel nu? Avslaget kan ju komma och gå lite innan det upphör helt. Och du helammar väl fortfarande?

Med L blödde jag i 8 v., var blödningsfri i några dagar, sen kom mensen. Suck!

Den här gången blödde jag bara i 5,5 v. :banana:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 170
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
37 38 39
Svar
775
· Visningar
49 800
Senast: Human
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024