Dålig på att uppdatera som vanligt, men här kommer ett gäng nya kryss
Valfri bok - Påfågelsommar av av Hannah Richell. En sondotter reser hem för att ta hand om sin farmor som skadat sig. Boken följer vad som händer, och ser tillbaka på farmoderns liv längre tillbaka.
Egentligen en bok i min smak, men farmoderns historia blev bara massa elände, och jag vill gärna ha lite ljusglimtar i romanerna med.. 3/5 blev betyget på goodreads.
Tips från vanliga boktråden - Fem pärlor till jungfruns krona - dottern av Maria Gustavsdotter. Följer en ung kvinna i 1500-talets Kalmar. Mycket intressant att följa hur livet kan ha varit för en vanlig person i på den tiden. Minns inte vem som gav tipset, men uppskattar det!
En som utspelar sig före 1900-talet - Andra bolen av fyra i serien ovan, -Hustrun. Följer samma kvinna men sen hon gift sig. Finns även två delar till, Modern och Änkan. Gillade samtliga, men sista något mindre.
Read on location - Mord i Falsterbo, Ryttaren av Christina Olseini. Lästes, som ni säkert kan gissa, när jag var på Falsterbo horse show
.
Grymt störande i början när författaren inte har koll på upplägg ”backstage” på större hästtävlingar, eller när ingen ens försöker göra HLR vid de två dödsfall som bevittnas av mängder av personer (bl.a utbildad sjukvårdspersonal), utan det bara konstateras att de är döda
Helt ok läsupplevelse när jag vant mig vid alla felaktigheter, men hade aldrig läst ut den om jag inte behövt krysset
En genre jag inte vanligtvis läser - Boken om Kim Wall, när orden tar slut av Ingrid och Joachim Wall. Boken fängslade mig en del i början, och det var intressant att få mer information om vem Kim var. Hon verkar ha varit en myxket intressant person, med bra värderingar. Blev lite tjatigt mot slutet, men helt ok totalt. Bättre skriven än jag vågat hoppas på.