Snålmånad?

Jag har en julklapp kvar att köpa. Visste inte om vi skulle byta detta året men hon har köpt till mig vet jag så jag vill givetvis också ge något.
Hittade en sak jag hade velat ge henne för typ två veckor sen men hennes storlek fanns inte kvar :(

Vad vill en hästtjej ha som rider Islandshäst och som inte kostar miljoner?
Hade kunnat ge ett presentkort till Hööks för vet att hon önskar sig lite saker därifrån och det är så svårt med storlekar så vill inte köpa ridbyxorna jag vet att hon vill ha. Så jävla pinsamt om storleken är helt åt helvete. Hade själv inte velat få ett par byxor i stl 44 när jag har 38...

Har sett en fin nosgrimma hon nog hade blivit glad för. Dom får ju pynta ut islandshästarna lite hur dom vill när dom tävlar vad det gäller träns så hon hade kunnat tävla med den.
Å så vill hon ha ett halsband till sin hund men då är det återigen storleken.

Nöjd med mina julklappar jag fick :)

Presentkort på ge-kås på 1000 kr och sedan 1500 kr kontant till mig och mannen.
Sedan en brandfilt som vi ska stoppa någonstans här hemma.
Ett förstahjälpenkit som vi kommer lägga i ena bilen för i den finns ingen.
Doftljus, choklad, kaffebryggare och annat smått.
Och det värsta av allt. En väckarklocka till mig!
Jag får en typ varje jul men på något mystiskt sätt går dom alltid sönder :devil:

På ge-kås kommer jag investera pengarna i en stekpanna och en kastrull som är billigare där än här i stan.
Det är vad jag vet än så länge. Det gäller i två år så ingen brådska att shoppa upp det direkt.
Tänkte vi skulle köpa sånt som är tråkigt att lägga pengar på när dom ändå blir "gratis" nu :p

Dom 1500 kr vill jag dela lika på så kan jag shoppa på Hööks mellandagsrea. Ska bara övertala mannen först :p

@Springsteen Nu tänkte jag mest innan själva fölet är färdigt men ev vaccinering (abortvirus, är väl inget annat?), fosterförsäkring och ev extra foder är ju högst aktuellt betäckningsåret.

Kan ju börja med en bok om det hela kanske.. :angel:

Jag har verkligen försökt spara in under Julen och köpt väldigt lite julklappar.
Har dock varit hos tandhygienisten och det gick på 500 kr.
(Inga hål att laga just nu , yey! )

5000 kr Har jag i spar just nu, inte så mycket ,men inte katastrof heller.

4539 kr på kontot, hyran är betald, får pengar igen den 19 nde.

har varit på mellandagsrean idag , köpte ett par jeans 350 kr (vet inte om jag kommer behålla dom) och en top för 50 kr. Tyckte jag var duktig som höll mig i skinnet, det är inte värt ångesten när man kommer hem och inser hur mycket pengar som gått.
Jag är dock väldigt sugen att beställa ögonskuggor från Make Up Geek som jag hört så mycket bra om. hum... borde jag? ;)

@_FiA_

Vänta tills halva månaden med att beställa, så har du lite koll på om du har råd att avvara pengar till det då?

@_FiA_ Köpt jeans som du inte vet om du ska behålla? Woot is detta? Aja baja i en snålmånad ;)

Jag känner mig så äckligt rik just nu! Haft både lite lön och studiemedel hela hösten och kunnat lägga undan en hel del. Handlat en hel del också visserligen, men även sålt av mycket saker. Hoppas att få sålt lite gammal kurslitteratur nu till våren, vore bra både för mig och blivande studenter!
Just nu sitter det 6700 på sparkonto, 10500 i fonder, 5600 på gemensamt sparkonto och 14600 på lönekontot. Hur fasen har jag fått så mycket pengar?
2000 i kontanter med, julklappspengar från hela tjocka släkten. Är jag glad? Nej. Jag är överlycklig! Kommer bränna iväg en del på kiropraktor och massör till både mig och ena hästen. Behöver dessutom lägga upp en rejäl buffert inför sommarens planerade tävlingskarriär (får väl se hur mycket det blir med det i slutändan ;))

Ska nog rensa igenom skåpen en gång till och se om jag inte hittar ännu mer att sälja. :d

Klarat mig ganska bra denna månaden. Sålt av en del grejer som räckt till mat och lite sparande, ska lägga upp lite till när julen börjar släppa taget. Tagit mig i kragen och varit hård mot mig själv, de schabrak seten som inte används ska säljas (behöver inte 20+ matchande set) :angel:

Annars så fick jag en super julklapp som jag egentligen bara önskat mig ett presentkort till som delbetalning. Fick en köksassistent, en fin och bra sådan också :love::love: Nu ska jag baka mitt bröd och spara in på det! Har inte kunant göra det så mycket förut då mina fingrar och handleder inte fixar knådandet :(

Både positivt och negativt är att jag äntligen köpt sadel, en underbart skön, men att det kommer försvinna 15t från sparkontot. Fine jag sparat till sadeln men ändå, att se det raset :( :p

Att shoppa en stekpanna och en kastrull är ingen investering :) (såvida du inte ska använda dem till att laga saker för att sälja som ger inkomster större än du la ut på dem).

Fast det fattar väl alla att det inte är en investering som ger vinst?
Men det är rätt vanligt att säga så när man ska köpa något. Att man ska investera i något man behöver, oavsett vad det är, utan mer att man är beredd att lägga pengar på det för att själv få ut något av det man köper.

Här sparas det ständigt för fullt då vi även betalar löpande utgifter på sambons hus (ute till försäljning) och våra skruttbilar som ständigt går sönder på delar som inte ens gått att förutspå. Tex så lyste abs-lampan på sambons bil, det visade sig att de obligatoriska abs-kransarna i fram saknades?! Vår bilmekaniker svor över vilken i***t det varit som plockat bort dom. Och i höstas gav gaspedalen av på min bil, något som sällan händer tydligen enligt våra bilmekaniker som ofta skruvar volvo.

Sparkontot ökades dock radikalt med oväntade inkomster, men sen i fredags har det shoppats för 2300kr på IKEA (bla en ny säng till minste sonen) 800kr på Jysk och 500kr på Biltema. Men efter massa pengar nedlagt på min och sambons bilar så känns det skönt att iaf en bil kan rulla in på besiktning imorgon. Och min bil kommer rulla in på besiktning i januari eller februari med förhoppningsvis blankt papper direkt :banana: Efter idag ska det bara ut ytterligare 8000kr på min bil för att få den körbar, så tråkigt när sparkonto krymper till att laga bilar när dessutom inte bilen är värd allt vad den kostat de senaste 2 åren :mad: :grin:

Fast det fattar väl alla att det inte är en investering som ger vinst?
Men det är rätt vanligt att säga så när man ska köpa något. Att man ska investera i något man behöver, oavsett vad det är, utan mer att man är beredd att lägga pengar på det för att själv få ut något av det man köper.

Jo visst är det ganska vanligt. Jag brukar oftast höra det när folk ska motivera sin konsumtionsshopping (generellt då). Men det betyder inte att det är rätt. Det är ju ungefär som när folk säger "jag handlade den på rean så jag tjänade 100 kronor". Vanligt men lika fel för det.

Och om något så är det väl i en tråd där folk ska få bättre koll på sin ekonomi som man bör hålla koll på vad som är investeringar och inte. :)

Jo visst är det ganska vanligt. Jag brukar oftast höra det när folk ska motivera sin konsumtionsshopping (generellt då). Men det betyder inte att det är rätt. Det är ju ungefär som när folk säger "jag handlade den på rean så jag tjänade 100 kronor". Vanligt men lika fel för det.

Och om något så är det väl i en tråd där folk ska få bättre koll på sin ekonomi som man bör hålla koll på vad som är investeringar och inte. :)

Att säga att man tjänar pengar på rean är ju fel, men däremot så hade man sparat om man kommer billigare undan.
Om man nu tittat ut något man vill ha innan rean som man tänkt köpa, men väntar till rean och prylen är en hundring billigare, då har man sparat en hundralapp.
Hade man däremot inte tänkt köpa prylen alls innan rean utan köpte den nu för att den var billigare så har man inte sparat något så att säga utan bara shoppat upp sina pengar.

Om någon mot förmodan trodde jag skulle tjäna pengar på stekpannan så vill jag gärna veta vem du är :D

Att säga att man tjänar pengar på rean är ju fel, men däremot så hade man sparat om man kommer billigare undan.
Om man nu tittat ut något man vill ha innan rean som man tänkt köpa, men väntar till rean och prylen är en hundring billigare, då har man sparat en hundralapp.
Hade man däremot inte tänkt köpa prylen alls innan rean utan köpte den nu för att den var billigare så har man inte sparat något så att säga utan bara shoppat upp sina pengar.

Om någon mot förmodan trodde jag skulle tjäna pengar på stekpannan så vill jag gärna veta vem du är :D

Exakt, det är fel att säga att man tjänat pengar på rean. Det man har gjort är att spara.

På precis samma sätt är det fel är det att säga att en stekpanna köpt för konsumtion är en investering.

Det betyder däremot inte att stekpannan var onödig eller ett dåligt köp.

Smart tänkt! Så får det bli :)

Så brukar jag göra om jag ska köpa något "onödigt".
Efter halva månaden har gått så ser man ju på ett ungefär hur man ligger till.
Som nu med all mellandagsrea. Den är precis nu när lönen har kommit. Hur många tror du har 0 kr kvar på kontot i slutet på månaden :banghead:
Då köper jag hellre prylen om en månad när jag vet att jag har råd :)

Exakt, det är fel att säga att man tjänat pengar på rean. Det man har gjort är att spara.

På precis samma sätt är det fel är det att säga att en stekpanna köpt för konsumtion är en investering.

Det betyder däremot inte att stekpannan var onödig eller ett dåligt köp.

För min del kommer stekpannan bli en investering. Jag behöver inte lägga ut ett öre på den själv och sedan kan jag börja äta maten jag steker till istället för att behöva slänga den när den bränt fast på nuvarande. Så jo, det blir en investering i mitt hem. I någon annans är det kanske ren konsumtion att köpa en helt ny om det inte behövs.
Precis som man ska investera i en kudde man behöver. Man kanske har behövt gå och knäcka nacken flera ggr på sista tiden. Kiropraktorn rekommenderar en kudde som jag sedan köper. Nacken blir genast bättre = investering på så vis att jag numera slipper lägga ut flera hundra på kiropraktorn när en kudde som håller i flera år löste problemet.
Men som sagt, i någon annans fall hade kudden kunnat vara ett onödigt köp.

Det finns olika vis att se på det hela.

Skit också. Förlovningsring + sjuk häst och så var vips sparkonto hälften så stort mot sist när jag tittade.
Känns ju inte alls bra.
Sälja saker på tradera? Försöka stå på ett loppis? Leta igenom förrådet efter mer hästsaker?
Lära sig laga billigare mat?

Mina nya stekpannor var julklappar (en liten till sambon, en stor till mig, precis det vi behövde!) :D

Jaja, inga presenter som ska inhandlas den närmaste tiden i alla fall. Däremot hade en ny säng varit bra... :(

Nu har jag öronmärkt 1500 kr som ska gå till kläder åt tösen när månaden är över :)

Tänker inte köpa något nu på rean för svägerskan var inne med tösen i stan igår och det fanns tydligen ingenting som var fint. Dom kom hem med en klänning och strumpbyxor men har inte sett dom än. Hon sov över hos farmor och farfar så kassen följde med dit. Hoppas bara det går att matcha ihop med någon kofta hon har här hemma. Tydligen passade inte klänningen ihop med strumpbyxorna men ja ja :p
Jag är ju sån att jag alltid försöker köpa plagg som matchar något som redan finns i den befintliga garderoben, det sparar man pengar på :)

Sen måste jag bli av med resten av barnens vinterkläder så får sätta ut på tradera men det blir närmare löningen i januari.
Sen orkar jag nog inte med det mer utan skänker bort resten. Har redan samlat ihop en kasse men det finns en hög med skor som någon annan kan få som behöver!

Sett över försäkringarna på bilarna och bytte bolag på den ena. 100 kr billigare i månaden, så 1200 kr mindre på ett år.
Mannen tänkte sätta den andra bilen i samma bolag sen när det är dags att förnya försäkringen i vår.

Har en av kaninerna försäkrade men har bestämt mig för att ta bort den, tror jag. Bryter han ryggraden kommer jag ändå inte operera. Och sen vet jag inte vad han skulle kunna skada sig på egentligen. Han är ju inneboende.

Hästens och hundens försäkringar får stå som dom gör.

Denna månad blir verkligen SKIT :nailbiting:

250:- har jag efter alla räkningar betalats. Det ska räcka till mat, kattmat och kattsand. Bara kattmaten går på 120:-/2,5kg så jag är skapligt körd. Nästa vecka är jag hundvakt en dag, det ger mig 150:-. I övrigt kan vi ju hålla tummarna om att jag får sålt några fotograferingar, att Hugo behöver mer hundvakt och att jag vinner på en lott som inte existerar. :banghead: Nästa månad kommer också vara sjukt snål så jag vill i längsta möjliga mån undvika att låna av pappa eller mormor. Särskilt med tanke på att mormor behöver hjälpa mamma just nu när det är strul på hennes jobb och hon inte får ut någon lön..

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 562
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 185
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023