Jag tänkte bara höra med er om det är någon som använder er av kreditkort för era "vanliga" inköp varje månad? Känner ni att ni tjänar någonting på det, är det lätt att använda, ja värt helt enkelt? Jag har ett som jag har använt två gånger; första gången för fyra år sedan jag när jag köpte en dator och nu när jag köpte mina glasögon då jag ej har möjlighet att ta en sådan stor utgift på samma gång.
Är det någon här som har koll på om jag "får" köpa en mobiltelefon med detta kort? Jag har ett sådant bra abonnemang så jag vill verkligen inte byta, men skulle verkligen behöva en ny telefon. Då tänkte jag att jag kanske kunde betala av telefonen med konto-kortet och på så sätt behålla mitt abonnemang.
Både ja och nej. Vi använder inte våra kreditkort till att köpa dyra onödiga prylar för pengar vi inte har.
Men min man brukar be mig köpa på Volvokortet som vi har kredit på om jag ska köpa dyra prylar.
Det är vårat bensinkort men vi har fixat så det är ett vanligt visa fast med kredit på så vi kan handla var vi vill.
Varför han vill att jag handlar dyra prylar på det är för att han tjänar poäng på varje krona och sen får han pengacheckar att använda i Volvobutiken där han köper olja, reservdelar m.m. till bilen.
Å sen ger jag honom pengarna genom att sätta över på hans konto och så betalar han när räkningen kommer. Det är ingen ränta första månaden så han tjänar sina poäng.
Så sparar han checkarna och köper vad han behöver innan dom går ut.
Lämnar man tillbaka prylen får man behålla sina poäng så det behöver man inte tänka på.
Men visst, lite kan vi ta på avbetalning beroende på vad det är. Någon resa till Karibien lär det aldrig bli tal om men skulle datorn pajja så kan vi köpa en på det kortet.
Skulle hunden akut behöva veterinärvård är jag inte heller rädd att ta det på det kortet.
Nu har vi redan pengar till det på våra konton men jag kan välja att betala av något på det viset utan att behöva plocka från sparandet och bli av med hela summan på en gång. Men det ska finnas så att jag kan betala av hela summan på en gång. Ibland kan det handla om att vänta in pengarna från nästa löning.
Så har du så du kan betala av allt på en gång om det behövs så kör på. Det är bara du själv som vet om du har råd eller inte.
Vissa vägrar ta lån på allt, medans jag tycker vårat sätt att använda Volvokortet på funkar för oss.
Har aldrig varit några problem under 10 år och blir det problem får vi tänka om.