Snålmånad?

Jag ska överraska sambon med en natt på spa med middag, frukost och massage den här månaden så 4000 ryker där. Han fyller 25.

Då har vi 2000 till bensin och 4000 till mat men jag är ändå lite orolig och tänker att vi behöver äta snålt.

Kanske är mycket med tanke på vad jag läst i tråden men det känns ändå inte helt bra!

Jag ska överraska sambon med en natt på spa med middag, frukost och massage den här månaden så 4000 ryker där. Han fyller 25.

Då har vi 2000 till bensin och 4000 till mat men jag är ändå lite orolig och tänker att vi behöver äta snålt.

Kanske är mycket med tanke på vad jag läst i tråden men det känns ändå inte helt bra!

Det är bara du och din sambo som ska ha mat för 4000 kr?

Då tycker iaf jag att ni lätt borde klara er på det.
Vi är 4 st som har en matbudget på 5500 kr. Då ingår hygienartiklar och mat till hund och kaninerna där.
Min man tar med sig mat hemifrån till jobbet men ni kanske äter lunch ute mycket?
Han äter ute ibland men det tar han från sin månadspeng eftersom han väljer själv att lyxa till det trots att han inte behöver.

Det är bara du och din sambo som ska ha mat för 4000 kr?

Då tycker iaf jag att ni lätt borde klara er på det.
Vi är 4 st som har en matbudget på 5500 kr. Då ingår hygienartiklar och mat till hund och kaninerna där.
Min man tar med sig mat hemifrån till jobbet men ni kanske äter lunch ute mycket?
Han äter ute ibland men det tar han från sin månadspeng eftersom han väljer själv att lyxa till det trots att han inte behöver.

Nej vi äter inte ute alls, sambon köper lunch på jobbet ibland om jag jobbat kvällen innan och han inte orkat fixa mat :p Hunden och katterna har mat så det räcker denna månaden. Ibland springer det iväg när vi handlar för någon enstaka dag bara, det är nog där vi får passa oss!

Lyxproblem; köpte ny mascara precis innan jul och fick sedan en i julklapp. Lämna tillbaka mascara nr 1 och få tillbaka typ 180:- eller behålla båda? ...tids nog kommer det ju gå åt liksom.

Börjar bra, köpte en Meme-box nu på morgonen ;) Visserligen med pengar från refunder och diverse olika paneler så behövde inte ta från kontot, då hade jag låtit bli.
Är lite nervös för CSN i vår och orkar inte ens tänka på vad som skulle hända om det uteblev på grund av administrativa problem :arghh:

Jag har hittat en julklapp jag ska köpa åt min vän. Så skönt att ha det klart!
Ska bara ta mig till en affär och fixa det. Blir väl i helgen.

Handlade mat för runt tusenlappen igår så nu borde vi klara oss en vecka iaf utom bröd och frukt.

Nästa vecka börjar jag jobba så ser fram emot en extra slant i februari. Jag jobbar nästan gratis så det blir inte mycket men fortfarande mer än ingenting.

La runt 50.000 kr på renovering på huset förra året. La 150.000 kr året innan så en förbättring...
Nu ska vi fixa badrummet inom kort så där ryker väl 30.000 kr direkt. Vi fixar en hel del själva så kostnaden minskar där. Och så känner vi folk som är behörig att fixa badrum så blir lite hjälp där.
Man går ju aldrig plus med hus men när badrummet är klart ska vi värdera om huset och lägga om lite lån och boendekostnaden kommer minska lite grann för räntan sänks rejält på ett av lånen. Tror knappast den rörliga räntan har stigit så pass till dess så är rätt säker på ränteminskning.

Största frågan nu är bara hur vi ska lägga om lånen så det blir bäst deal för oss.

Jag tänkte bara höra med er om det är någon som använder er av kreditkort för era "vanliga" inköp varje månad? Känner ni att ni tjänar någonting på det, är det lätt att använda, ja värt helt enkelt? Jag har ett som jag har använt två gånger; första gången för fyra år sedan jag när jag köpte en dator och nu när jag köpte mina glasögon då jag ej har möjlighet att ta en sådan stor utgift på samma gång.
Är det någon här som har koll på om jag "får" köpa en mobiltelefon med detta kort? Jag har ett sådant bra abonnemang så jag vill verkligen inte byta, men skulle verkligen behöva en ny telefon. Då tänkte jag att jag kanske kunde betala av telefonen med konto-kortet och på så sätt behålla mitt abonnemang.

Jag tänkte bara höra med er om det är någon som använder er av kreditkort för era "vanliga" inköp varje månad? Känner ni att ni tjänar någonting på det, är det lätt att använda, ja värt helt enkelt? Jag har ett som jag har använt två gånger; första gången för fyra år sedan jag när jag köpte en dator och nu när jag köpte mina glasögon då jag ej har möjlighet att ta en sådan stor utgift på samma gång.
Är det någon här som har koll på om jag "får" köpa en mobiltelefon med detta kort? Jag har ett sådant bra abonnemang så jag vill verkligen inte byta, men skulle verkligen behöva en ny telefon. Då tänkte jag att jag kanske kunde betala av telefonen med konto-kortet och på så sätt behålla mitt abonnemang.

Nej eftersom jag har låg inkomst och vet att jag kommer ha det den närmsta framtiden, så skulle jag aldrig använda kredit, eller ens ta lån. Jag vill inte sätta mig i den situationen att jag spenderar över mina tillgångar. Om man behöver använda kredit så lever man över sina tillgångar och det är alltid riskabelt. Men självklart är det ett val var och en får göra om man känner att man verkligen behöver.

Både ja och nej. Vi använder inte våra kreditkort till att köpa dyra onödiga prylar för pengar vi inte har.
Men min man brukar be mig köpa på Volvokortet som vi har kredit på om jag ska köpa dyra prylar.
Det är vårat bensinkort men vi har fixat så det är ett vanligt visa fast med kredit på så vi kan handla var vi vill.
Varför han vill att jag handlar dyra prylar på det är för att han tjänar poäng på varje krona och sen får han pengacheckar att använda i Volvobutiken där han köper olja, reservdelar m.m. till bilen.

Å sen ger jag honom pengarna genom att sätta över på hans konto och så betalar han när räkningen kommer. Det är ingen ränta första månaden så han tjänar sina poäng.
Så sparar han checkarna och köper vad han behöver innan dom går ut.

Lämnar man tillbaka prylen får man behålla sina poäng så det behöver man inte tänka på.

Men visst, lite kan vi ta på avbetalning beroende på vad det är. Någon resa till Karibien lär det aldrig bli tal om men skulle datorn pajja så kan vi köpa en på det kortet.
Skulle hunden akut behöva veterinärvård är jag inte heller rädd att ta det på det kortet.
Nu har vi redan pengar till det på våra konton men jag kan välja att betala av något på det viset utan att behöva plocka från sparandet och bli av med hela summan på en gång. Men det ska finnas så att jag kan betala av hela summan på en gång. Ibland kan det handla om att vänta in pengarna från nästa löning.

Så har du så du kan betala av allt på en gång om det behövs så kör på. Det är bara du själv som vet om du har råd eller inte.
Vissa vägrar ta lån på allt, medans jag tycker vårat sätt att använda Volvokortet på funkar för oss.
Har aldrig varit några problem under 10 år och blir det problem får vi tänka om.

Tack för svaren @_FiA_ och @Matmissbrukaren!
Jag har som sagt bara köpt datorn på detta kort samt mina glasögon, datorn behövdes för studier och glasögon för att ja.. Se ;) Men jag skulle aldrig våga köpa typ mat med det kortet eller så, utan det är bara större grejer jag vet att jag kan ha råd med, men inte i klumpsumma. Jag får ut ca 9000:- i månaden och då går det inte ihop att betala glasögonen på 3000:- på samma månad :) Skulle heller aldrig ha flera avbetalningar igång samtidigt.

Tack för svaren @_FiA_ och @Matmissbrukaren!
Jag har som sagt bara köpt datorn på detta kort samt mina glasögon, datorn behövdes för studier och glasögon för att ja.. Se ;) Men jag skulle aldrig våga köpa typ mat med det kortet eller så, utan det är bara större grejer jag vet att jag kan ha råd med, men inte i klumpsumma. Jag får ut ca 9000:- i månaden och då går det inte ihop att betala glasögonen på 3000:- på samma månad :) Skulle heller aldrig ha flera avbetalningar igång samtidigt.

Som sagt, jag tycker det är helt okej om man har råd med en avbetalning.
Alla sitter faktiskt inte med en miljon på sitt konto.

Det är ju en sak om du tex hade tänkt spara ihop till en ny telefon och köpa den i juni och då lagt undan pengar tills dess.
Men du behöver en mobil just nu och då ska du få köpa dig en även om det är av tillfälligt lånade pengar. Så länge du kan betala av så är det faktiskt lugnt :)
Jag antar dessutom att du inte tänkt köpa den dyraste på marknaden utan snarare anpassa dig lite efter vad du behöver och även prislappen.

Fick ont i huvudet igår när jag köpte mitt schampo på apoteket.
119 kr för 125 ml :wtf:
Men det är ju det enda som fungerar...

Som sagt, jag tycker det är helt okej om man har råd med en avbetalning.
Alla sitter faktiskt inte med en miljon på sitt konto.

Det är ju en sak om du tex hade tänkt spara ihop till en ny telefon och köpa den i juni och då lagt undan pengar tills dess.
Men du behöver en mobil just nu och då ska du få köpa dig en även om det är av tillfälligt lånade pengar. Så länge du kan betala av så är det faktiskt lugnt :)
Jag antar dessutom att du inte tänkt köpa den dyraste på marknaden utan snarare anpassa dig lite efter vad du behöver och även prislappen.

Precis. Vill verkligen ha en iPhone, men jag har nog insett att det blir till att köpa en billigare som håller i tre år tills jag är klar med utbildningen och skaffar heltidsjobb. Dock väntar jag nog tills min nuvarande dör helt. Helt otroligt egentligen att min iPhone hållit i 4.5 år!

Precis. Vill verkligen ha en iPhone, men jag har nog insett att det blir till att köpa en billigare som håller i tre år tills jag är klar med utbildningen och skaffar heltidsjobb. Dock väntar jag nog tills min nuvarande dör helt. Helt otroligt egentligen att min iPhone hållit i 4.5 år!

Nu har jag visserligen inte iPhone utan Lumia men hade en av de dyrare varianterna av sån. Köpt avbetalning med abonnemang så den var ju mycket billigare i totalpris (för bara telefonen nu alltså) än att köpa löst.. Men fy vad tråkigt när den gick sönder (ehhh allt funkade utom att ringa ut, typ) när jag hade tre månader kvar att betala av. Fick en ny av snälla pojkvännen i födelsedagspresent, men då en billigare variant. Vill också ha fancy-pancy men är ju inte hållbart om man behöver byta varannat år :o

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 557
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 185
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar