Snålmånad?

För att jag hatar att laga mat :)
Skiter fullständigt i att det är fabrikat. Det är fullt ätbart.
Anstränger mig inte mer än nödvändigt. Det är jobbigt nog att behöva handla den.

Men va :confused::confused::confused:
Vilken konstigt sätt att se på det. Jag antar att dina barn äter av den här maten också? Skulle råda dig till att läsa på vad som finns i den lasagnen du köper. Du har ingen aning om vart råvarorna kommer ifrån, hur djuren har haft det etc.

Jag har satt som mål att i år (utöver vanligt kortsiktigt sparande) få ihop 10 000 kronor som jag kan investera långsiktigt i fonder. Annars ska jag flytta om några månader och då går det åt en hel del till bl.a. nya möbler. Har även lite resor inplanerade men hoppas att de i slutändan ska generera lite pengar också. Mitt mål är att kunna spara 4000 varje månad (både kortsiktigt sparande som jag får ta av när jag behöver men också till fonderna).

Jag har börjat analysera alla köp jag gör. Går in i min bankapp nästan varje dag och ser hur mycket pengar som dragits och hur mycket som finns kvar. För mig blir det lättare då att verkligen se hur mycket man gör av med, det är så lätt att bara dra kortet i butiken annars. Jag gör en del onödiga inköp dels när det gäller mat (håller mig sällan till inköpslistan) och äter också en del ute. Middagar ute ser jag lite som en investering i mig själv, får umgås med vänner och vara i en härlig miljö etc. men de frukostar jag köper ute för att jag är morgontrött ska jag försöka få bort..

Har ni andra något sparmål/ekonomiskt mål för i år? :)

Men va :confused::confused::confused:
Vilken konstigt sätt att se på det. Jag antar att dina barn äter av den här maten också? Skulle råda dig till att läsa på vad som finns i den lasagnen du köper. Du har ingen aning om vart råvarorna kommer ifrån, hur djuren har haft det etc.

Jag förstår inte riktigt varför du stör dig på mitt val av mat?

Du äter det du vill och jag äter det jag vill.

Och du tror väl inte vi lever på fiskpinnar varje dag?

Det blir 'riktig" mat här med. Men enklare rätter.
Som tex i förrgår. Fläskfilégryta med kantareller och ris.
Tyvärr fanns det inga färska kantareller så fick ta på burk :(

Så jag tycker vi kan lämna diskussionen för jag har en känsla av att det blir en otrevlig stämning i tråden om vi fortsätter.

Jag förstår inte riktigt varför du stör dig på mitt val av mat?

Du äter det du vill och jag äter det jag vill.

Och du tror väl inte vi lever på fiskpinnar varje dag?

Det blir 'riktig" mat här med. Men enklare rätter.
Som tex i förrgår. Fläskfilégryta med kantareller och ris.
Tyvärr fanns det inga färska kantareller så fick ta på burk :(

Så jag tycker vi kan lämna diskussionen för jag har en känsla av att det blir en otrevlig stämning i tråden om vi fortsätter.

Absolut du får äta vad du vill. Men jag tror att om man vet vad som finns i färdigrätter så köper man det aldrig mer, simple as that :) Men du behöver inte så svara så kan vi avsluta diskussionen bara.

Jag och sambon sparar i dagsläget 500:- varje månad gemensamt i fonder, de pengarna skulle jag vilja utöka lite (kanske 700:-/månad?).
Hästen/smådjuren skulle jag vilja ha 10.000:- till för oförutsedda saker, ganska nära idag men inte ända framme.
Har inte riktigt koll på min inkomst till våren, kommer dröja ett tag med besked från CSN och sen går jag ju ur skolan och då blir det ännu mer osäkert :nailbiting:
Drömmen vore väl att hitta ett jobb inom det är är utbildad till och sen fortsätta med ungefär samma kostnader som idag och kunna spara typ 5000:-/månad :D

Absolut du får äta vad du vill. Men jag tror att om man vet vad som finns i färdigrätter så köper man det aldrig mer, simple as that :) Men du behöver inte så svara så kan vi avsluta diskussionen bara.

Ingen fara så sätt. Men det blir dumt att ifrågasätta och inte nöja sig med svaret och sen lämna det.

Jag vet vad som finns i men dels hatar jag att laga mat, jag är psykiskt sjuk och många gånger så orkar jag bara inte och min man jobbar länge så vi fixar något snabbt.
Dock började han ett nytt jobb förra veckan och slutar nu tidigare så kan han laga mat. Han har inget emot det och fixar "riktig" mat.

Vi körde City Gross matkasse hela förra hösten för att underlätta men sen blev det bara konstigare och konstigare maträtter så barnen slutade äta maten. Så vi slutade med den.
Linas har vi också testat men tycker den är för dyr.

Jag har satt som mål att i år (utöver vanligt kortsiktigt sparande) få ihop 10 000 kronor som jag kan investera långsiktigt i fonder. Annars ska jag flytta om några månader och då går det åt en hel del till bl.a. nya möbler. Har även lite resor inplanerade men hoppas att de i slutändan ska generera lite pengar också. Mitt mål är att kunna spara 4000 varje månad (både kortsiktigt sparande som jag får ta av när jag behöver men också till fonderna).

Jag har börjat analysera alla köp jag gör. Går in i min bankapp nästan varje dag och ser hur mycket pengar som dragits och hur mycket som finns kvar. För mig blir det lättare då att verkligen se hur mycket man gör av med, det är så lätt att bara dra kortet i butiken annars. Jag gör en del onödiga inköp dels när det gäller mat (håller mig sällan till inköpslistan) och äter också en del ute. Middagar ute ser jag lite som en investering i mig själv, får umgås med vänner och vara i en härlig miljö etc. men de frukostar jag köper ute för att jag är morgontrött ska jag försöka få bort..

Inga sparmål alls för tillfället. Mannen bytte jobb för en vecka sen och lönen är inte fast utan först en fast summa och sen övertid på det. Så lite svårt att veta just nu vad lönen hamnar på. Men om tre månader vet vi väl lite mer.

Ett sparmål för mig är väl att fylla på hästkontot en del till. Men på något vis försvinner det pengar därifrån hela tiden. Som idag när Hööks rea började och jag var först på plats :angel:

Var som sagt på Hööks rea och fick tag i det jag behövde, och lite som jag inte visste att jag behövde :p

Jag var först på plats och kunde därför välja och vraka och hittade turligt nog rätt stl i ridbyxorna jag velat ha länge. Egentligen var jag ute efter ett par beiga men den färgen fanns inte kvar men kom hem med ett par lila och marinblåa i samma modell. Och sen hittade jag ett par bruna som fick följa med hem också.
Har ju bara två par ridbyxor så behövde fler och halva priset är ju bra :)
Tycker inte 1050 kr är dyrt för tre par byxor.

Någon tröja och ett schabrak köpte jag med. Helt onödigt med schabraket men det har jag suktat efter tidigare.
Å ett skrittäcke med.

Nu ska jag inte in i den butiken förens dom har halva reapriset. Då ska jag spana efter det jag ville ha idag men hoppade över. Så får jag se om det finns kvar helt enkelt.

Kommer nog hoppa in här när CSN kommer!
Börjar med att redovisa (då) inkomst och utgiftsplan. Vill förbereda mig inför sommaren när det blir ett glapp mellan CSN och lön. Men även fylla upp mitt "kulkonto" då jag har en del kurser jag planerar att gå på i vår.
Och så vet jag att bensinkontot kommer att öka i vår, så behöver planera vad jag kan dra in på annars..
Hamnat lite i fällan att jag har tagit saker på faktura.. och så börjar ekorrhjulet snurra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 545
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 185
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar