Snålmånad?

skönt att denna månaden är över.. from nästa månad kommer alla jobbiga räkningar vara betalda.

ska försöka börja spara undan 10 i månaden nu och inte ett öre mindre. Rätt nöjd att jag lyckats spara en hel del detta år trots flera resor i somras, veterinärkostnader i förbannelse.. Men man kan alltid bli bättre!

Såå min plan är gröt varje morgon, det är väl billigare och mer mättande än mackor?
Middag hemma och matlåda varje dag, billiga maträtter?
Hur gör ni som är vegetarianer? har alltid fått för mig att det är dyrt men det kanske beror på om man bara äter soyakorv.. Bönor är väl inte så dyrt? Jag äter bara ekologiskt, svenskt kött och det är ju inte så ekonomiskt kanske. så slutar med kött nu.

Eller måste jag äta gröt till lunch och middag också?

Gröt är mycket bättre än mackor :) havregryn är ju biiilligt också!
Jag gör ofta linsgrytor. Har precis gjort en indisk daal, det blir mycket mat för liten peng och mättar bra!

Jag är inte 100 % veg. Men äter i princip inget rött kött (pja, kött övh) under hösten/vintern. Här blir det mycket fisk, räkor, bönor och linser...
Om du t.ex vill ha tacos, så kan du använda mosade kidneybönor istället för köttfärs/soyafärs. Billigt och smakar som himmelriket!

Gröt är super. Blir jag mätt på länge. Man kan ju variera vad man har till också. Jag kör oftast äppelmos :d
Med lite mjölk till. Jag är galen i äppelmos och det är favoriten på pannkakor med :p

Jag är inte vegetarian men till lunch nu dom senaste dagarna har jag ätit vegetariskt. Något som heter Kinamix som man kan köpa ifrån frysdisken. Men det är väldigt lätt att laga till själv. Jag är bara så jävla lat :o
Men det är iaf (kokat) ris med gröna ärtor, majs och paprika. Man steker det och sen är det färdigt.

img_20140925_174420_542438ddddf2b31d408c6922.jpg

Vovven blev ju så fin i sitt nya täcke :love:
Känns skönt nu med reflexer på henne så kan hon fortsätta gå lös i stallet även på kvällarna nu.

img_20140925_143917_542435b02a6b220bebdfaa32.jpg

Det gick bara på 150 kr, halva priset.

Mitt bästa vegetariska tips är en burk majs, en förpackning kikärtor, en liten burk yoghurt/creme fraiche och "krydda" med sweetchili-sås. "Geggan" kan du äta som den är (varm eller kall), i tortillia-bröd, med pasta etc etc.
Sen känns det som att grytor i alla dess former är ekonomiska. Gjorde en omgång korvstråganoff och ris, blev 5 portioner (det kommer rinna korvstråganoff ur öronen på mig snart..!)!

Fasiken fick några hundra kr mindre lön än jag räknad med.

Nej nu blir det till att ringa till Lönekontoret och be dem dra mindre skatt, ska be dom dra lika lite som dom gjorde från början.
Eftersom jag bett försäkringskassan dra mer skatt också, vilket dom gör (4488 kr mer per år) så får det räcka.

6000 kr i restskatt fick jag förra gången, och 6000kr - 4488 kr =1512 kr som det saknas om jag utgår från förra årets restskatt. Men dom 1512 kr lär jag väl gott och väl betalat i skatt på dom månader jobbet redan dragit så mycket skatt?

Hellre att jag går plus minus noll nästa år, än att jag ska leva på ingenting nu och sen få tillbaka pengar.

Är det någon som ens förstår vad jag precis skrev ?

Ja, och jag tror du gör helt rätt. För mig är det orimligt att be arbetsgivaren dra så mycket extraskatt som du ville. Hoppas det blir bättre för dig nu :)

Fasiken fick några hundra kr mindre lön än jag räknad med.

Nej nu blir det till att ringa till Lönekontoret och be dem dra mindre skatt, ska be dom dra lika lite som dom gjorde från början.
Eftersom jag bett försäkringskassan dra mer skatt också, vilket dom gör (4488 kr mer per år) så får det räcka.

6000 kr i restskatt fick jag förra gången, och 6000kr - 4488 kr =1512 kr som det saknas om jag utgår från förra årets restskatt. Men dom 1512 kr lär jag väl gott och väl betalat i skatt på dom månader jobbet redan dragit så mycket skatt?

Hellre att jag går plus minus noll nästa år, än att jag ska leva på ingenting nu och sen få tillbaka pengar.

Är det någon som ens förstår vad jag precis skrev ?

Du gör helt rätt! Man måste ju ha råd att leva :)

Jag själv har bett mitt företag dra 500 kr extra varje månad (5541 kr totalt) för att jag vill ha tillbaka pengar, får se hur det funkar i längden dock...

@pepp @VLMF Ja jag tror faktiskt att jag gör rätt.. som sagt måste ha råd att leva. Dock känns det inte läskigt nu att jag verkligen har noll uppfattning om hur jag ligger till med skatten.. om jag kommer få tillbaka mycket eller om jag kommer få restskatt igen.. Men det får lösa sig när den dagen kommer. ska ändå försöka spara undan en del på sidan om jag har möjlighet. Har tagit ut 1000 kr till spar idag.

@pepp hoppas du får pengarna att gå runt ändå då!

@RedHyuuga Är du i stort behov utav bil? De drar ju så ruskigt mycket pengar. Inte bara diesel/bensin utan alla däckbyten, service och lagningar, skatt osv..

@zoller Har alltid sett vegetariskt som ett billigt alternativ för att kött kostar en massa, men quorn är det lika dyrt som vanligt kött eller dyrare? Hade nog lätt kunna ha vissa dagar med enbart vegetariskt i veckan men jag tror inte min sambo varken uppskattar eller blir mättad nog :p

@_FiA_ Tycker du gör rätt i att be de dra mindre skatt igen! Bättre att ha in mer pengar och kunna både må och unna sig lite varje månad i stället för en gång om året. Blir hiskeligt tungt att dra! Du som är duktig på att få pengarna att räcka, vad för mat lagar eller äter du? :)

@Matmissbrukaren Håller med, räntorna på vissa saker man köper på avbetalning är helt sjuka! Min kompis köpte en Ipad för ett par veckor sedan för 4500 kr. Hon tog den på 10 månaders räntefri avbetalning. Så hon tog det för att hon visste att hon skulle kunna betalat klart den inom den tiden och då känns det ju helt okej :) Inte kul om räntan blir dyrare än produkten i slutet :crazy:

Mitt CSN kom igår och försvann i samma fart typ!
Mediciner (de jag alltid går på) 855 kr
Penicillin 144 kr
Betala tillbaka till CSN (de hade betalat t för mycket) 1000 kr
Mobiltelefon 1240 kr (min gick sönder såklart..)

På ingång är också tre tillfällen för rehab som inte högkostnadsskyddet täcker upp för totalt 450 kr
Min bror fyller 24 år och min kompis har bjudit in till deras dotters dop.

@RedHyuuga Är du i stort behov utav bil? De drar ju så ruskigt mycket pengar. Inte bara diesel/bensin utan alla däckbyten, service och lagningar, skatt osv..

@zoller Har alltid sett vegetariskt som ett billigt alternativ för att kött kostar en massa, men quorn är det lika dyrt som vanligt kött eller dyrare? Hade nog lätt kunna ha vissa dagar med enbart vegetariskt i veckan men jag tror inte min sambo varken uppskattar eller blir mättad nog :p

@_FiA_ Tycker du gör rätt i att be de dra mindre skatt igen! Bättre att ha in mer pengar och kunna både må och unna sig lite varje månad i stället för en gång om året. Blir hiskeligt tungt att dra! Du som är duktig på att få pengarna att räcka, vad för mat lagar eller äter du? :)

@Matmissbrukaren Håller med, räntorna på vissa saker man köper på avbetalning är helt sjuka! Min kompis köpte en Ipad för ett par veckor sedan för 4500 kr. Hon tog den på 10 månaders räntefri avbetalning. Så hon tog det för att hon visste att hon skulle kunna betalat klart den inom den tiden och då känns det ju helt okej :) Inte kul om räntan blir dyrare än produkten i slutet :crazy:

Haha tack.. vilken mat? Jadu.... äter i princip aldrig ute, men ett par gånger i månaden köper jag hem Max eller pizza eller liknande. Annars lagar jag maten själv. Vanlig husmanskost, eller falukorv eller en del wook och annat. Köper billigaste brödet oftast och fryser in i små fryspåsar så det inte blir mögligt. Spar in väldigt på grönsaker och frukt just nu, vilket inte är bra eftersom det är bra för kroppen. Men tar mig inte råd med det just nu, får bli nyttigare sen.

Sen när jag handlar skriver jag en lista, och håller mig till den. Blir jag sugen på något i affären så frågar jag mig själv två gånger" Behöver jag verkligen detta?"

Just eftertanke är viktigt. Inga impulsköp

Dricker oftast vatten, ibland unnar jag mig, men det är onödigt att dricka upp pengar.

Det är jag tyvärr, bor i dagsläget 1 mil från jobbet och sen 2 mil till stallet, ska snart flytta och då kommer jag endast ha 2 mil till jobbet, för då bor jag väldigt nära stallet. Det går inga bussar så här långt ute på landsbygden och de som går är antingen skolskjutsar eller passar inte ens in till mitt schema.
Att bil är dyrt att ha vet jag redan, hade in den på service och fick då även byta bromsskivor och ett bromsok, gick på över 10 000kr, och den behöver både nya vinterdäck och sommardäck, men vinterdäcken måste köpas först och sommardäcken köper jag nästa år någon gång.
Tycker varken skatten eller försäkringen är så farlig på den heller då jag valt att dela upp försäkringen på kvartalsbetalningar så man slipper klumpsumman på en gång. :)

Så när räkningarna är betalda, tandläkaren, matpengar är överbetalda, flickvännen har fått sina 150 kr som hon skulle få av mig och skorna är betalda har jag strax över 1100 kr kvar till övriga utgifter. Ska införskaffa mig ett coop kort har jag bestämt mig för sparar jag på i längden, skulle kosta 100 kr att införskaffa och sen vara helt gratis. Sen har jag suktat efter en sak på 270 kr ett bra tag typ hela året så det ska jag unna mig så när det är införskaffat så har jag över 700 kr kvar till övriga utgifter. Antar att det kommer bli någotnign vettigt för en del av den summan och spara undan en hundring eller två.

Kommer ha en ekonomiskt tuff månad framför mig. Har över 10.000:- i veterinärräkningar. Vill helst krypa under en sten just nu...

@RedHyuuga Då förstår jag att du verkligen är i behov utav bil :) Jag sålde min när jag flyttade till "stan" och även sålt mina hästar. Då var det närma till allt, det där med få bussar ute på landsvägen är trist, hoppas de kan utöka sina områden lite i framtiden så fler kan åka och tjäna in lite på att åka kollektivt. Hade jag inte varit student så hade jag väl skaffat en bil direkt iaf, bil är frihet :D

Är så himla glad! På onsdag skriver jag kontrakt på min nya lägenhet. Har blivit erbjuden en året-runt lägenhet så nu behöver jag inte tänka på bostad förrän jag tar examen om tre år! Det kommer dock bli lite kämpigt månaderna fram till årsskiftet. Får dubbel hyra denna månad (totalt ca 8 000:-), samt att jag har mycket jag måste köpa till nya lägenheten och ett par flygresor hem att betala, men det kommer vara så värt att flytta då jag får både ugn och frys = kan tjäna in ganska mycket pengar på att baka bröd själv och liknande.
Så idag har jag sprungit runt på loppis och samt letat extra-priser på typ Åhléns. För ca 300:- har jag fått 4 höganäs-muggar, 4 tallrikar, 4 assietter, 1 stekpanna, 1 brödform, 3-pack med typ stekspade och liknande, 2 skålar, 2 smörknivar, 1 konservöppnare och 1 rivjärn.
Det är mycket som måste köpas, men så himla skönt att äntligen få ha en egen lägenhet *på riktigt* :bump:

Betalade stallhyran i veckan och idag tog jag tummen ur röven och betalade in sista CSN.

Köpte ju ett nytt bett till hästen i veckan men det åker tillbaka. Funkade inte som jag önskat. Får kolla efter annat så den kostnaden lär inte försvinna ändå.

Köpte inget godis i fredags och sparade väl typ 150 kr på det. Jag har ju en viss benägenhet att alltid ta ett kg för mycket när jag köper lösgodis :p

Ikväll blir det dock pizza :d

@Masqueradee Råkar du bo i närheten av Halmstad skulle du kunna få ett stort lass prylar av mig ;) Blev sambo för 2 år sedan och vi har så många upplagor av allt möjligt att det är sjukt :p

Själv blev det lite smått svettigt innan idag och jag såg pengarna flyga iväg. Hissar ner fönstret på bilen när jag kör och handlar och då åker fönstret av :eek: som tur var lyckades en del vara kvar i rätt "spår" så efter att min sambo fått montera av halva bildörren för att få dit den igen var jag SÅ lättad.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 638
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 575
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV