Snålmånad?

Det är en wagalong som den heter. Den är elektronisk och lyder 8 olika funktioner på en dosa. Jävla Disneykanalen som gör reklam för den :devil:
Geeeez, sprang över till youtube och kollade in en reklamfilm för den. :eek:
Börjar förstå varför barn kan tänkas gilla den, kanske kan du lura din dotter och komma över något billigare som är bättre och som hon kommer älskar, håller tummarna för det i alla fall. :up:

Jag har inte tagit och räknat på nästa månads ekonomi ännu, vet inte heller hur det blir ekonomiskt då det vart lite fel med mina semesterdagar. Så bara hoppas jag får pengarna denna månad annars känner jag mig ganska körd.

3000 kr på kontot just nu. Får lön på fredag, ska bli spännande att se hur mycket lön jag kommer få från och med nu. Har jobbat alla dagar förra månaden och har alltså inga sjukdagar. Gissar på att jag kommer få runt 6000kr. 3300 kr måste då gå till hyran.

Ska lägga undan 1000 kr som jag tar ut imorgon och lägger till spar.
På torsdag ryker 2000 kr från spar till tandskenan som jag kommer få då.

Har då ca 3000 kr sparkapital kvar, inte mycket men i alla fall något.

Som nybliven heltidsstudent med passion för resor av alla dess slag har jag inte mycket pengar att röra mig med, så jag joinar er här! Har för tillfället ingen resa inplanerad(studierna tillåter inget sådant :devil:) , men till sommaren vill jag kunna åka precis vart jag vill. Satt imorse och skissade på en budget och håller jag mig till den kommer jag ha drygt 2000 över, och ändå kunna leva ordentligt :p
Det jag främst måste dra in på är fika och luncher ute, för att jag inte orkat/hunnit göra matlådor samt diverse produkter jag "måste" ha. Som sminkborttagning för 300kr... :meh:

@_FiA_ Är så sjukt imponerad över hur du lyckas leva på små summor och dessutom spara. Inspirerande :)
@Maleficent Du får "resa" till närmsta grannstad, bra byte mot solsemester va? :angel: ;)

Själv så har jag precis varit på VIP-frukost på HM nyss. Igår fick jag post från HM i form av värdecheckar som lämpligt nyttjades idag med 20% rabatt :D I morgon trillar pengarna in och kommer då försvinna 3500 kr direkt, härligt :crazy:

Hoppar in här då jag är nybliven student "på riktigt". Har flyttat hemifrån för första gången också, så jag känner att jag suger åt mig av alla tips jag läser om här på tråden :)
Har just nu en hyra på 3900:- (möblerad, inkl vatten/värme/el/sopphämtning), men kommer eventuellt flytta ihop med en från klassen och får då en hyra på 2500:- med samma villkor, eller så kanske jag lyckats få tag på en året-runt lägenhet för ca 3700:- (bor i Visby, därför blir man ofta "utkickad" under sommaren). Problemet just nu är att jag inte har någon ugn eller frysfack vilket gör att jag är väldigt begränsad i min matlagning och så har jag svårt att köpa stora förpackningar och frysa/frysa matlådor vilket gör att jag får planera lite när jag köper mat. Flyttar jag däremot kommer jag få tillgång till både frys och ugn så då kan jag börja baka eget bröd och liknande :up:
Insåg även att det är väldigt onödigt att jag sitter och betalar för både Horse1 och Netflix när jag knappt har internett = kan streama. Så då kanske jag kan spara in ännu lite mer pengar till nästa månad :)

@_FiA_ Är så sjukt imponerad över hur du lyckas leva på små summor och dessutom spara. Inspirerande :)
@Maleficent Du får "resa" till närmsta grannstad, bra byte mot solsemester va? :angel: ;)

Själv så har jag precis varit på VIP-frukost på HM nyss. Igår fick jag post från HM i form av värdecheckar som lämpligt nyttjades idag med 20% rabatt :D I morgon trillar pengarna in och kommer då försvinna 3500 kr direkt, härligt :crazy:

@nexxa Egentligen har jag ju inte "RÅD " att spara pengar, eftersom jag har så liten inkomst, men samtidigt har jag inte råd att låta bli att spara heller. En liten buffert måste jag ha att ta av när det kommer någon oväntad utgift. Men tack :) Jag kämpar på!

Som nybliven heltidsstudent med passion för resor av alla dess slag har jag inte mycket pengar att röra mig med, så jag joinar er här! Har för tillfället ingen resa inplanerad(studierna tillåter inget sådant :devil:) , men till sommaren vill jag kunna åka precis vart jag vill. Satt imorse och skissade på en budget och håller jag mig till den kommer jag ha drygt 2000 över, och ändå kunna leva ordentligt :p
Det jag främst måste dra in på är fika och luncher ute, för att jag inte orkat/hunnit göra matlådor samt diverse produkter jag "måste" ha. Som sminkborttagning för 300kr... :meh:

Sminkborttagning för 300?! :nailbiting: Vad är det för mirakelmedel? Har du testat andra billigare?

Ikväll ska jag betala stallhyran och igår så köpte jag musli till hästen. Så på en vecka har hästen kostat 2650 kr än så länge :wtf:
Kan man inte stalla in honom i garaget? :angel:

@pepp Det är sensais superb:a borttagning :D Jag är väldigt bra på att unna mig själv saker :angel: speciellt när det kommer till hudvård och mat. Ska nog prova en billigare (något tips?) när denna är slut, med det är så lätt hänt att man tar det bästa när man väl står i affären.

Kan väl tillägga att jag har en del pengar sparade för resor och även en buffert som jag bara får röra i absoluta nödfall. Så jag känner mig inte ekonomiskt pressad. Men känner att mycket av csn bara rinner mellan fingrarna, på bland annat sådana "onödiga" saker.

Idag har jag än så länge inte spenderat en enda krona (!) Vilket är riktigt bra för att vara jag:bump:

@pepp Det är sensais superb:a borttagning :D Jag är väldigt bra på att unna mig själv saker :angel: speciellt när det kommer till hudvård och mat. Ska nog prova en billigare (något tips?) när denna är slut, med det är så lätt hänt att man tar det bästa när man väl står i affären.

Kan väl tillägga att jag har en del pengar sparade för resor och även en buffert som jag bara får röra i absoluta nödfall. Så jag känner mig inte ekonomiskt pressad. Men känner att mycket av csn bara rinner mellan fingrarna, på bland annat sådana "onödiga" saker.

Idag har jag än så länge inte spenderat en enda krona (!) Vilket är riktigt bra för att vara jag:bump:

Väntade bara på att du skulle fråga :D jag älskar denna:

loreal3_120186040.jpg

Hyllas även av t.ex Linda Hallberg :) billig är den också!

Åh gud va lättad jag är, inte fått någon lönespec än, men kunde se på banken om hur mycket som kommer sättas in imorrn 23 000 kr och min grundlön brukar snitta mellan 17-18 000 kr, känns väldigt bra när jag har räkningar och mat som ska betalas för närmare 22 000 kr med allt inräknar. Kommer kunna spara 1000 kr och dom kommer gå rakt in på buffert sparkontot... jäklar nä glömde ju bensinkostnaderna, så kommer gå +/- den här månaden... men å andra sidan nästa månad ser redan ljus ut för då har jag inte riktigt så många räkningar som ska betalas på samma gång.
Framför allt behöver jag inte punga ut med 10 000kr i hyra och förhoppningsvis inte dyra pengar för att serva bilen... behöver förvisso köpa nya vinterdäck och sommardäck (fast sommardäcken köper jag till våren) till den..

Jag måste säga att jag är imponerad av er som klarar av att leva på mindre summor, i dagsläget skulle jag inte klara det, har lån som ska betalas av också. :/
Hur bär ni er åt, vad har ni för hemlighet? :P

Har väl ingen hemlighet direkt. Men å andra sidan vet jag inte om vi lever på lite pengar varje månad.
Det har vi väl egentligen inte men hästen kostar och det är dit en stor summa pengar går varje månad. Utan hästen hade vi ju kunnat lägga undan ett x antal tusenlappar i månaden.
Men jag vill inte vara utan honom. Han gör mig lycklig.

Även om vi har mer att leva på än andra i tråden får man tänka på att vi är fyra i familjen och då behöver man ju mer pengar.

Sen är vi väl ekonomiska innerst inne och väljer att lägga pengarna på rätt saker. En del väljer ju att ta en tv på avbetalning. Det skulle vi aldrig göra.

Åh gud va lättad jag är, inte fått någon lönespec än, men kunde se på banken om hur mycket som kommer sättas in imorrn 23 000 kr och min grundlön brukar snitta mellan 17-18 000 kr, känns väldigt bra när jag har räkningar och mat som ska betalas för närmare 22 000 kr med allt inräknar. Kommer kunna spara 1000 kr och dom kommer gå rakt in på buffert sparkontot... jäklar nä glömde ju bensinkostnaderna, så kommer gå +/- den här månaden... men å andra sidan nästa månad ser redan ljus ut för då har jag inte riktigt så många räkningar som ska betalas på samma gång.
Framför allt behöver jag inte punga ut med 10 000kr i hyra och förhoppningsvis inte dyra pengar för att serva bilen... behöver förvisso köpa nya vinterdäck och sommardäck (fast sommardäcken köper jag till våren) till den..

Jag måste säga att jag är imponerad av er som klarar av att leva på mindre summor, i dagsläget skulle jag inte klara det, har lån som ska betalas av också. :/
Hur bär ni er åt, vad har ni för hemlighet? :P

Så några räkningar som möjligt inget onödig så som tidningar, onödigt dyra abonnemang, vi har börjat shoppa väldigt mycket efter veckoerbjudanden i affären på alla kedjor, går överallt i den mån det går eller cyklar.

Woop woop! Såg på internet att jag äntligen kommer få min lön från sommarens jobb så nu i morgon kan jag betala tillbaka det jag är skyldig mina föräldrar :bow: Eftersom jag inte trodde jag skulle komma in på utbildningen så hade jag inte sökt något CSN, så jag hade knappt några pengar när jag flyttade. Men det ska bli skönt att betala tillbaka så att jag ser hur mycket pengar jag "egentligen" har :up:

Eftersom jag precis gått på föräldraledighet har jag en spännande månad att se fram emot: 12 500 kr från FK imorgon och negativt belopp på lönespecen. Det blir inte ens hälften av vad jag vanligtvis har att röra mig med. Jag hoppas att bebisen snart kommer ut och att den kommer trollbinda mig fullständigt så att jag inte känner något som helst shoppingsug denna månad, för det finns det inget utrymme för alls (har typ 2500 kr kvar när räkningarna är betalda). Alla månader kommer inte vara så här knappa som tur är!

Räknade lite på och insåg att jag spenderat strax över 2000:- på mat den här månaden (inklusive städmaterial, toapapper, duschgrejer och liknande)..!! Det är verkligen dyrt att starta upp ett hushåll :(
(Ber om ursäkt för att det är tredje inlägget idag, men ekonomi är verkligen allt som snurrar i mitt huvud just nu:banghead:)

Shoppat idag, men välbehövliga saker.

Fick en reflex softshell jacka från Hööks när jag fyllde år och åkte in idag för att prova en annan stl. Den satt bättre och dessutom hade dom 15% på dom nu så tjänade lite pengar och den andra åker tillbaka :up:
Passade på att köpa en tunn reflexväst med eftersom det var 15% på den också. Är lite för varmt att rida i soft shell jackan nu men det blir mörkt snabbt så den blir bra att slänga på sig över tröjan.
Köpte ett bett med som jag ska prova på hästen imorgon, men det blev för födelsedagspengarna.

Kollade på ett reflextäcke till hunden med när jag var där men dom hade inte hennes stl, men som tur var hade dom rea på reflextäcken inne på djurbutiken dit jag åkte efter Hööksbesöket. Från Hurtta dessutom och den blev billigare än det jag kollade på inne på Hööks.
Allt är rosa dessutom :love: :p

Så nu är vi redo för hösten och mörkret!

skönt att denna månaden är över.. from nästa månad kommer alla jobbiga räkningar vara betalda.

ska försöka börja spara undan 10 i månaden nu och inte ett öre mindre. Rätt nöjd att jag lyckats spara en hel del detta år trots flera resor i somras, veterinärkostnader i förbannelse.. Men man kan alltid bli bättre!

Såå min plan är gröt varje morgon, det är väl billigare och mer mättande än mackor?
Middag hemma och matlåda varje dag, billiga maträtter?
Hur gör ni som är vegetarianer? har alltid fått för mig att det är dyrt men det kanske beror på om man bara äter soyakorv.. Bönor är väl inte så dyrt? Jag äter bara ekologiskt, svenskt kött och det är ju inte så ekonomiskt kanske. så slutar med kött nu.

Eller måste jag äta gröt till lunch och middag också?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 638
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 575
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV