Snålmånad?

Ber om ursäkt om jag drar upp något som ni kanske redan diskuterat i tråden, men hänvisa gärna till ungefärlig sida då isf, men annars;

Tandvård!

Det är alldeles för länge sen jag var hos tandläkaren =( och skulle verkligen behöva/vilka gå dit. Har hört att det finns någon försäkring eller nåt så man betalar en viss summa i månaden? Hur betalar ni er tandvård och varför och vad kostar det?

//r

Ja om du haft lite hål och annat så kan du teckna en försäkring, dem räknar ut vad du får betala utifrån hur hög riskperson du är.

Jag skulle aldrig få teckna en försäkring med mina records ;)

Jag betalar vackert vad allt kostar, nån tusenlapp i månaden blir det nog utslaget (helt sjukt)

@Matmissbrukaren Har tyvärr ingen försäkring för tandvård, dock har jag nog nämnt i någon tråd att jag var intresserad av att skaffa en och ville ha information kring den :) Har i dagsläget inte möjlighet att teckna en då tänderna måste vara ua för att få en..

@strawberrysylt försäkringen man kunde teckna som @Matmissbrukaren nämnde är något jag ångrar bittert att jag inte gjort när mina tänder var tipptopp men man är ju gärna efterklok..har själv i stort behov av att dra igång flera lagningar och jag har fått ett ca pris på mer än 11 000 kr för allt. Varje "ingrepp" kostar i sig 2500 mot 3000 kr av den listan med åtagande, så även om det är problem på få ställen kommer det upp i stora summor snabbt :( Upp till 3000 kr betalar du fullpris men mellan 3001-15 000 kr får du 50% rabatt. Fortfarande en saftig summa pengar förstås och så snart man lagat allt som går bör man teckna försäkring omgående för det går inte om det så bara är ett litet fjuttigt hål man har ens. Jag är student och mailade en tandläkare i min stad och berättade att jag lever på CSN, har stort behov av att börja laga mina tänder pga mediciner som gör mig muntorr och är väldigt mycket mer förödande än jag kunnat föreställa mig. Nu är jag uppskriven på väntelistan som tar ca 2 månader och vi ska då komma överrens om en maxsumma det får kosta vid varje besök tex ett besök/månad eller flera men max 3000 kr/tillfälle. För det känns viktigt att det inte skiljer tusenlappar, både som student och icke befintligt sparkonto känns det inte hållbart med svajiga priser

f*svarar alla i samma*

Tack för era svar, allihop!
Ja, det känns ju som om tandläkaren kan bli en dyr historia... Jag går med en tand som jag bitit sönder eller nåt för länge sen. Den besvärar mig väl inte så mycket oftast (peppar peppar) men undviker att tugga viss mat på den sidan... .. värk och blödande/svullet tandkött ibland.. känns ju som en tickande bomb... =/.. och så bör jag ju göra en allmän check också.. Jag hoppas att det inte är så illa, men jag vet ju inte.. är som sagt evigheter sen jag var hos tandläkaren så jag vet inte alls vad det skulle kosta att fixa detta? Hmm...

Matmissbrukaren: Det lät ju som ett bra pris din svärmor fick? Slår man ut 2000:- på ett år så blir det ju 167:- i månaden och då ingår allt som jag förstår det? Jag menar, då blir det ju inte som för mig att jag drar mig för att gå till tandläkaren...fast jag kan kanske inte skaffa det då om tänderna inte är felfria...

nexxa: Usch så tråkigt och kostsamt! Jag är också student.. får ringa/kolla runt här i stan efter studentpriser...

//r

Vill bara säga att kyrkan kan man vända sig till om man är tillexempel student och behöver tandvård. Då kan man få hjälp med dom dyra utgifterna.

@strawberrysylt Vad jag förstått så har tandläkarna ganska så fritt spelrum vad gäller prissättning så det kan nog löna sig att jämföra priser och t o m kanske någon erbjuder studentpriser? Första besöket där de kollar tänder och undersöker men inte gör några åtagande meddelade tandläkaren hos mig kunde gå på 700 kr upp till 2000 kr beroende på hur mycket som kan behöva röntgas osv

Tack för svaren båda två!
Visste inte alls att man kunde gå till kyrkan, det låter ju super!

nexxa; Hade faktiskt tur att jag var på en mässa igår o där var faktiskt Folktandvården representerad så jag pratade lite med dem! Dom sa att första besöket brukade kosta runt 700 o så kunde man få ett bidrag på 300 så då kostade det alltså ca 400 o sen efter det besöket så bestämde man vilken grupp man hamnade i. O först lagade man ju ev hål o sånt man hade från början då. De va studentpriser då =)

//r

Har ju skrivit lite om att september och oktober är två skitmånader för mig. Men än så länge har det passerat smärtfritt! Inte behövt låna av någon, äter mig mätt varje dag och känner mig inte alldeles för låst. Tror det mesta faktiskt beror på att jag sänkt min matkostnad väldigt mycket, då jag ju äter LCHF = inte lika hungrig = småäter inte = köper inte massa onödigt. Sjukt bra! :D

Har 300 kr kvar av mina spenderings pengar och ska köpa mig en lunch imorgon tänkte jag mig. Kommer bli bra för byter jobbplats nu och där kommer det inte finnas nå fika att köpa så kommer inte gå åt lika mycket pengar varje månad tack vare det. Så ska nog vara duktig och gå och köpa lite strumpor denna månad för det börjar tryta. Har även bra med pengar på matkontot så känns verkligen som jag kan handla vilka råvaror jag vill.

Blä, min bil står på verkstan. Kommer förhoppningsvis billigt undan, men det är ändå pengar jag hellre lagt på annat :meh:
I övrigt går det rätt bra för min del men jag har insett att jag går banans på Ica. Måste verkligen strukturera upp mina matinköp, det är katastrof.

@strawberrysylt Glöm inte att man har ju tandvårdsbidrag också, 300 kr/år tills man är...29 tror jag.
Sist jag var hos tandhygienisten kostade besöket typ 30 spänn för jag hade två sparade bidrag :D Jag har ingen försäkring utan betalar vad det kostar, jag har begåvats med bra tänder (peppar peppar...) så det blir sällan särskilt dyrt.

Va, oj, kan man spara bidrag så alltså? Det låter ju jättebra, fast lite konstigt? Så om jag skulle gå å göra en undersökning nu så skulle jag kunna göra det gratis? Jag är 27 och det var jättelänge sen jag var hos tandläkaren, eller hur funkar det?

//r

Men det låter ju jättebra! Då kan jag ju iallafall göra en undersökning... sen om de ska laga eller så, så får jag ju betala,men bara att få veta hur det står till med tänderna skulle vara bra!! Ska googla!

Tusen tack för tipset!

//r

Googlade och visst är det så! Nu känner jag bara att åååh, varför har jag inte vetat om detta förut?? men bättre sent än aldrig får jag väl tänka. Nu får jag boka ett tandläkarbesök, är rädd att mina tänder inte mår så bra, kommer skämmas när jag går dit, men återigen, bättre sent än aldrig!

//r

Just det, jag har en fråga till som passar i denna tråden; hemförsäkring, måste man ha det? Jag tror Länsförsäkringar skulle bli billigast för mig, jag har mina pengar där och man kunde få nåt studentpris med tror jag.. men, självrisken var 1200:- och jag har egentligen inte mycket som är värt mer? Jag bor i ett studentrum i en villa, inte själv...

En olycksfallförsäkring är kanske vad jag skulle behövt, men då kanske jag bara behöver en sån separat? Hjälp!?

Jag läser på universitetet är man försäkrad genom skolan då? Och fackförbund, ska man gå med i nåt sånt? Ingår nån försäkring då?

Gaaaah, vilken djungel!!

//r

@strawberrysylt Alltid hemförsäkring! Skulle det tex börja brinna, så får du hjälp med att ta reda på sakerna du har i din bostad, men har du försäkring så går ett saneringsbolag på försäkringen. De pratade om det på plus för flera år sen, tror jag. Då det hade brunnit i studentbostäder, där många inte hade hemförsäkring.

Jag var med i faket under studierna, men då kostade det 15:-/mån och då ingick försäkringar. Hade det inte ingått några försäkringar och varit dyrare hade jag aldrig betalt det.

@strawberrysylt En hemförsäkring är alltid att rekommendera!
Själv har jag hem- och olycksfall genom mitt fackförbund och utöver det har jag en drulleförsäkring som jag står för själv.

När jag pluggade kunde man gå med som student i facket, till ett ganska förmånligt pris, och jag har för mig man fick medlemsförsäkringarna även då. Värt att kolla upp.

KL
Hämtade hem bilen nu och det blev visst dyrt ändå. Ska roa mig med att betala hästens sista veterinärräkning nu och sen är pengarna så gott som slut för denna månaden. :down:
Nu får fan både häst och bil hålla sig hela framöver för jag orkar verkligen inte lägga mer pengar på något av det. Jag vill kunna lägga undan dom där tusenlapparna varje månad som jag planerade när jag började jobba i våras!

Insåg också att det snart är hög tid att börja betala till CSN. Det känns knappt motiverande.

Senast ändrad:
Ny månad imorgon!

Äntligen om jag får säga det själv. Mindre än vanligt kvar nu i slutet på månaden. Men det är för att jag fått punga ut med 1000 kr på mediciner till mig denna månaden, sedan var jag och en vän i sthlm med hästen på Welshriks i början på nya månaden och där blev det lite utemat för oss båda som jag självklart stod för eftersom hon var med och hjälpte mig.
Hmm, vad mer?

Betalat utställning för hunden som vi var på i söndags och hästen har ju sitt egna konto men dom pengarna har gått åt den här månaden med stallhyra, skoning och två säckar foder.
Och så la jag ju undan det sista till CSN :)

Denna månaden blir enda extra utgiften tösens födelsedagspresenter men vi försöker att inte skämma bort henne för mycket men det är svårt :love:
Blir en tripp till Ullared och shoppa där för det är mycket billigare. Hon älskar pärlor och pyssel så det blir mycket sånt + dom två presenterna jag köpte nu häromdagen.

Ska iväg med hästen nästa vecka men inte så långt så det blir inga väldiga utematskostnader.
Å så blir det väl att betala en hundutställning som jag vill på. Sista för i år. Å så är det en hästutställning med som jag vill på, årets sista.

Så ja, lite extra kostnader men småpotatis i jämförelse med dom sista månaderna :p

Hästen måste ha nya beskydd då han tagit sönder sina gamla. Dom nya jag vill ha kostar ca 1800 kr men jag fyllde år i fredags och har 1250 kr i födelsedagspengar att lägga på det redan :)

@strawberrysylt

Jag tycker absolut du ska ha en hemförsäkring.

Ang fackförbund har jag ett tips. Jag är medlem i Unionen, kostade 100 kr för hela studietiden (5 år) samt att jag då fick tillbaka 100 kr i värdecheck på ICA + en matlåda, så i princip gratis. Jag får ta del av massa erbjudanden(t ex rabatt på boränta) samt att jag kan få tillbaka pengar för min kurslitteratur i slutet av min utbildning. Så går + på ett medlemskap.

Vet inte om det förbundet passar dig eller om de har samma deal nu(var 3 år sedan jag blev medlem), men värt att kolla upp kanske:)

Tack för tipset, jo Unionen är ett fackförbund jag funderar starkt på, mycket pga att man kan få tillbaka upp till 3000:- för studielitteraturen sen när man slutat plugga! Ja, tack! Värdecheck på Ica låter ju inte helt fel heller!

Men jag ska kolla upp allt såntdär till helgen tänkte jag! Jag är sån som måste tänka igenom saker länge =) Kan mycket väl gå å fundera på något som kostar fem kronor i veckor innan jag köper^^. =)

//r

@strawberrysylt Smidigt att du lyckades springa på folktandvården ju :D ringde upp min tandläkare med, mycket lättare att pumpa de på frågor, kan tycka informationen är lite tvetydig när jag läst om det på nätet. Vad gäller försäkringar så har alltid mina djur haft, jag eller mitt hem däremot aldrig :o dock inget jag rekommenderad för det har straffat sig med råge...ibland kan man baka in självrisken så att man betalar liiite mer varje månad så behöver man inte ens lägga självrisken! Mamma gjorde så bland annat med sin bil, nu när den fick stenskott täckte försäkringen tack vare det självrisk + alla omkostnader. Så skönt!

@LindgrenV Vad skönt att det hittills går smärtfritt. Har tänkt på dig och hur det går :) Tror du kommer vara taggad till tänderna sen som redde dig själv. Du får fira sen när det är över :D Grymt duktig är du iaf som får ihop det :bow:

Mitt CSN trillar in den 25e och det ser sådär lite smått icke lovande ut både i plånbok och på kontot :angel: Vet inte hur det blir såhär varenda månad, det är alltid något som dyker upp oväntat som jag "planerat att försöka minnas så jag slipper drabbas av chock varje gång" Denna månaden väntar återbetalning 1000 kr till CSN, ny mobil (min är sönder) samt lite rehabiliteringsförsök med massage för 540 kr. Utöver det kostar min medicin 855 kr och min bror fyller år.:nailbiting:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 635
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV