Snålmånad?

@MJLee Känner igen det där, när frikortet gått ut och man ska upp i först en summa inom vården och sen en dubbelt så stor summa för medicin. Billigt värre :yuck: Vad gäller linser så är jag avskräckt från det utan att ens veta säkert om jag smakat :confused: beror förmodligen på att min mamma skyr linser sedan sin barndom med alltför många sådana i sitt liv, för vi har aldrig någonsin ätit det hemma. Och det kommer förmodligen inte hända heller :o

Vad gäller uteluncher så måste jag bekänna att jag lägger ganska mycket pengar på den varan. Nu är jag student så det blir inte kännbart varje dag som för er som jobbar, men oftast träffar jag mina vänner, familj och bekanta ute för antingen lunch, fika eller middag titt som tätt. Det skulle garanterat kunna sparas in en smärre förmögenhet om det inte gjordes så mycket av.

Och en sak som stör mig massor är att samma personer frågar titt som tätt: "Hur har du råd?" Tycker det är lite fult att fråga och ofta uppfattar jag det som att de tror att man har råd till vissa saker genom kredit, lån eller sitter i skiten och inte kan betala hyran för att man köpte tex dyrt schampo, ingen kul slutsats när man benhårt försöker hålla koll på sin ekonomi och som ingen annan, om det inte drabbar dem, har något att göra med.

Är det en fråga ni också kan få?

Och en sak som stör mig massor är att samma personer frågar titt som tätt: "Hur har du råd?" Tycker det är lite fult att fråga och ofta uppfattar jag det som att de tror att man har råd till vissa saker genom kredit, lån eller sitter i skiten och inte kan betala hyran för att man köpte tex dyrt schampo, ingen kul slutsats när man benhårt försöker hålla koll på sin ekonomi och som ingen annan, om det inte drabbar dem, har något att göra med.

Mina föräldrar undrar hur jag lyckas med min ekonomi. Men inget hur har du råd, utan mest imponerade av att jag lyckas med dom små medlen jag har.​

@MidnightSoul Jo, de undrar min ena förälder med. Men man anpassar ju sig efter förutsättningarna :) När jag jobbade heltid med högre inkomst än mitt nuvarande CSN så spenderade jag pengar på annat sätt för att det fanns utrymmer :)

@MidnightSoul Jo, de undrar min ena förälder med. Men man anpassar ju sig efter förutsättningarna :) När jag jobbade heltid med högre inkomst än mitt nuvarande CSN så spenderade jag pengar på annat sätt för att det fanns utrymmer :)

Verkligen, man lär sig leta reda på saker billigare som jag sparar 300 kr på att köpa kattmat på nätet per halvår. Kanske mer nu när han börjar bli vuxen och antagligen kommer minska ner ätandet. Köper jämt kattsand på rea så även om den kommer från djuraffär blir den billigare än från matvaruaffärens märken.

Å så vidare.

@MidnightSoul Oftast kan ju sådana utgifter löna sig i längden även om det kanske är en klumpsumma som ska ut en gång få gånger. Det är som de med kaniner som köper sågspån och hö i mataffären, rena rånet när du kan få så mycket mer för billig peng med inköp som en höbonde eller spån i storbal till hästarna. Men bor man trångt och i lägenhet kanske man inte har valmöjligheten..

Märker att man blir mer och mer vuxen för att man prioriterar och tänker till mer än en gång innan man handlar

@MidnightSoul Oftast kan ju sådana utgifter löna sig i längden även om det kanske är en klumpsumma som ska ut en gång få gånger. Det är som de med kaniner som köper sågspån och hö i mataffären, rena rånet när du kan få så mycket mer för billig peng med inköp som en höbonde eller spån i storbal till hästarna. Men bor man trångt och i lägenhet kanske man inte har valmöjligheten..

Märker att man blir mer och mer vuxen för att man prioriterar och tänker till mer än en gång innan man handlar

Sant sant. Jag tänker för det mesta i längden. Bor inte så stort men å andra sidan finns ett litet förråd och har rensat ut så det finns plats därnere + jag var smart när jag valde lägenhet har klädkammare här och det är guld värt för förvaring.

Kom på att jag sitter på en massa kurslitteratur jag kan göra mig av med! Har studieuppehåll sen en termin tillbaka, kommer vara borta minst två terminer till och frågan är om jag ens kommer hoppa på utbildningen någonsin. Skulle det ske så får jag köpa nya böcker då.
Här finns många pengar att håva in!:D Ska försöka göra mig av med några av hästens täcken också som ändå bara ligger och skräpar.

Japp, den frågan har jag fått. Öppet bland folk dessutom. Köpte en Louis Vuitton väska ny i Köpenhamn och hon undrade ifall jag hade råd med den.
Hur fan betalade jag den annars :banghead:
Har haft fem Louis Vuitton. Har numera kvar två, som jag köpt nya i butik. Resten tjänade jag pengar på på tradera :p

Som att jag skulle ta en kredit för att köpa en väska för flera tusen. Dom ska och har betalas kontant.

Avskyr att få såna frågor. Fick även frågan om jag har råd att ha häst förra året när jag skulle köpa Dunder. Där tar jag mig råd. Sen jag köpte honom har jag slutat köpa massa dyra kläder varje månad. Innan kunde jag lägga flera tusen på kläder varje månad. Nu går dom till min häst. Men köper såklart kläder med ;) :p

Jag tar mig råd att ha häst för att jag älskar honom och han gör mig lycklig. Dom säger man inte kom köpa lycka för pengar men det kan man :love:

@Matmissbrukaren Att hon frågar det efter du betalt den med känns ju lagom genomtänkt av henne :p sen tycker jag inte att folk har med det att göra egentligen :eek: alltså oavsett om du köpt väskan kontant, någon sponsrat dig, du tagit det på kredit eller använde upp dina sista pengar och får leva på nudlar ett par veckor, det är liksom fortfarande inte någon annans problem. Så länge det som sagt inte drabbar någon mer än en själv tycker jag det är störigt att folk frågar om man har råd :wtf:

En annan klassiker en del i min bekantskapskrets säger är: "Jag har inte råd". Många gånger har de råd men svaret är egentligen "Jag vill inte lägga pengar på detta" eller någon underliggande hint om att de vill få en att betala deras lunch tex. Personerna är gärna sådana som faktiskt jobbar och har en bra mycket högre inkomst än mig som student så jag blir lika förvånad varje gång det händer, hur så många försöker tjäna in det på andra. Jag har inga problem att bjuda. Vet jag att en vän är barskrapad och min ekonomi är ok bjuder jag gärna på bio, mat eller vad som nu vill göras och kräver absolut inte något sådant i gengäld eller går och räknar så att vi båda ger eller tar lika mycket. Kör någon och hämtar upp mig med bara några km omväg ger jag alltid bensinpengar eller bjuder på något som är minst likvärdigt eller mer. Har ni några sådana snålåkare bland er?

Fast det får man ju på jobbet också. Jag har ofta goda matlådor med mig (äter lunch när folket på jobbet har 9.30 fika) och folk blir ofta avundsjuka på mina lådor :D blir ju ett avbrott också när man får sitta i lugn och ro och läsa tidningen och slappna av!

beror kanske lite på var man jobbar och hur klimatet ser ut. Hos oss äter inte många låda och äter man i köket så känns det aldrig som man bara kan sitta där och läsa en tidning utan det kommer alltid folk och pratar jobb så man blir väldigt stressad. Äter jag låda så tar jag kanske femton min lunch istället för 45..

Japp, den frågan har jag fått. Öppet bland folk dessutom. Köpte en Louis Vuitton väska ny i Köpenhamn och hon undrade ifall jag hade råd med den.
Hur fan betalade jag den annars :banghead:
Har haft fem Louis Vuitton. Har numera kvar två, som jag köpt nya i butik. Resten tjänade jag pengar på på tradera :p

Som att jag skulle ta en kredit för att köpa en väska för flera tusen. Dom ska och har betalas kontant.

Avskyr att få såna frågor. Fick även frågan om jag har råd att ha häst förra året när jag skulle köpa Dunder. Där tar jag mig råd. Sen jag köpte honom har jag slutat köpa massa dyra kläder varje månad. Innan kunde jag lägga flera tusen på kläder varje månad. Nu går dom till min häst. Men köper såklart kläder med ;) :p

Jag tar mig råd att ha häst för att jag älskar honom och han gör mig lycklig. Dom säger man inte kom köpa lycka för pengar men det kan man :love:

Jag kan inte förstå varför man ska fråga något sånt..

Köper man ett par dyra skor exempelvis så kanske man kan ha dem i tre vintrar medan andra köper ett par skor per år i tre år så blir summan lika mkt.

Jahapp då har man 980 kr på kontot då. 2 weeks to go! Kan kanske gå, annars är det väl inte hela världen jag har lite spar att ta av, men ska snåla så gott det går. Köpte en höstjacka för 500 kr, det var ju nödvändigt så så fick det bli! ;)

Idag ryker 2000 kr på tandläkaren , det tar jag av spar.

Här går det helt okej :)

Betalade hästens räkningar på 4000 kr i veckan :wtf:
Men det är han värd :love:

Har inga fler räkningar att betala. Betalade min näst sista CSN förra veckan och har alltså bara en betalning kvar, vilket jag redan fått ihop hela summan till och med andra ord är CSN avbetalat! Så jävla skönt!!
Ska betala in sista räkningen till dom nästa vecka tänkte jag. Är så dumt. Kan inte betala två räkningar till dom samtidigt utan måste vänta tills den första gått iväg från kontot innan jag kan betala nästa. Så är därför jag inte redan betalat in sista.

Nuvarande lån - endast bostadslån med tillhörande renoveringslån.
Var på möte med banken förra veckan och allt är grönt för att baka in det lånet i bostadslånet så fort renoveringen är klar och en mäklare värderat om huset.

Känns väldigt konstigt att döpa om kontot som heter CSN på banken till något annat nu. Vet bara inte vad jag ska döpa det till. Semester kanske? Spara ihop och resa iväg nästa vinter eller nåt :)

Här går det helt okej :)

Betalade hästens räkningar på 4000 kr i veckan :wtf:
Men det är han värd :love:

Har inga fler räkningar att betala. Betalade min näst sista CSN förra veckan och har alltså bara en betalning kvar, vilket jag redan fått ihop hela summan till och med andra ord är CSN avbetalat! Så jävla skönt!!
Ska betala in sista räkningen till dom nästa vecka tänkte jag. Är så dumt. Kan inte betala två räkningar till dom samtidigt utan måste vänta tills den första gått iväg från kontot innan jag kan betala nästa. Så är därför jag inte redan betalat in sista.

Nuvarande lån - endast bostadslån med tillhörande renoveringslån.
Var på möte med banken förra veckan och allt är grönt för att baka in det lånet i bostadslånet så fort renoveringen är klar och en mäklare värderat om huset.

Känns väldigt konstigt att döpa om kontot som heter CSN på banken till något annat nu. Vet bara inte vad jag ska döpa det till. Semester kanske? Spara ihop och resa iväg nästa vinter eller nåt :)

Lyx kanske :D

Själv går det bra. Men kommer nog gå ännu bättre om 2 veckor, då ska jag vara på en annan arbetsplats och på den finns det inte fika att köpa. Kommer bli färre timmar på jobbet oxå för rasttiderna dras ner vilket nog kommer bli skönt har mycket onödig rast just nu.

ÅÅÅÅÅH vad mycket roligare att betala in till sin egen semester än till CSN :love: :up: :p Jag kan se fram emot det om ca 40 år eller nåt... (nä jag är inte bitter :p)

Ber om ursäkt om jag drar upp något som ni kanske redan diskuterat i tråden, men hänvisa gärna till ungefärlig sida då isf, men annars;

Tandvård!

Det är alldeles för länge sen jag var hos tandläkaren =( och skulle verkligen behöva/vilka gå dit. Har hört att det finns någon försäkring eller nåt så man betalar en viss summa i månaden? Hur betalar ni er tandvård och varför och vad kostar det?

//r

Ber om ursäkt om jag drar upp något som ni kanske redan diskuterat i tråden, men hänvisa gärna till ungefärlig sida då isf, men annars;

Tandvård!

Det är alldeles för länge sen jag var hos tandläkaren =( och skulle verkligen behöva/vilka gå dit. Har hört att det finns någon försäkring eller nåt så man betalar en viss summa i månaden? Hur betalar ni er tandvård och varför och vad kostar det?

//r

Kan det varit @nexxa som hade en sån typ av försäkring?

Själv är mina tänder inte försäkrade via något sånt. Jag betalar vackert vad det kostar. Svärmor har dock sina försäkrade och hon gav 2000 kr om året för det, premien kostade det. Så man betalar 2000 kr och allt över det är gratis.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 632
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV