Snålmånad?

@nexxa men eller hur! Det har slagit mig nu hur lite 1050 är, det är några kronor över 250:-i veckan! Yeez, hur överlevde man?! :laugh:

Det gjorde jag inte. Skaffade extrajobb :p
Men jag hade det faktiskt väldigt bra som gymnasiestudent så kände jag aldrig fattig, det var så man skämdes när alla andra fick snåla :o

Men jag gick på internatskola och fick 1600 kr i inackorderingsbidrag från kommunen, 1000 kr till mat av mamma varje månad, 105o kr i studiebidrag och så jobbade jag ihop allt mellan 5000-8000 kr varje månad. Så min inkomst låg på ca 9000 kr varav hyran låg på 1300 kr och stallhyran på 1600 kr. Skoningen var gratis av min chef om jag jobbade gratis en dag. Lätt att jag gjorde! Jobbade i travstall.

Sista året lånade jag ut hästen, tog CSN och fick ca 7500 kr i månaden därifrån, slutade på jobbet och träffade min man som skämde bort mig :D
Sen åkte jag några månader till Irland och jobbade och fick både CSN och lön därifrån. Så student med 17.000 kr i månaden efter skatt. Så jag fick ihop en sparad slant efter skolan slutat. Dock kom hästen tillbaka i samma veva.

Nä, jag var lyckligt lottad känner jag :)

Nu blir det att börja spara pengar igen. Det tar fan aldrig slut :meh:
Men vi fick erbjudande från mannens arbetskamrat att få låna hans lägenhet i Portugal pro bono när vi vill :)
Så får spara ihop till flygresan. Lägenheten ligger 5-10 min gångavstånd från havet :love:

Nu är ju sommarens planer redan bokade så antingen får vi åka till höstlovet eller om vi har lite tålamod att vänta till våren. Jag tror det blir det senare för vi har mycket kostnader med renoveringen nu i sommar/höst. Mannen räknade ut att plattorna till infarten skulle gå på 25.000 kr :crazy: Å sen badrummet på det.
Vi ska dock värdera upp huset rätt så snart och då fråga banken lite snällt om vi kan få plocka ut 50.000 kr i pant så vi kan renovera upp hela källarplanen direkt också. Tror inte det är några bekymmer eftersom vi har avbetalningsmöjlighet och det höjer värdet ytterligare på huset. Amorterar redan på alla tre huslånen. Annars får vi spara och ta ett rum i taget :)

Har för mig att jag har 700 kr kvar denna månad efter jag har lagt undan till katten och köpt det jag ska köpa så blir nog att beställa klösträdet denna månad tror jag så blir det ett-två hundra till på det. Kom på att jag behöver pengar på min semester när jag åker bort nästa månad. Men återkommer på måndag när alla räkningar är dragna och jag kan dubbelkolla siffrorna.

@Matmissbrukaren Det låter som du hade väldigt bra flyt! :D

Jag känner inte att jag hade det tight eller tufft med de 1050 kr. Hälften av summan gick till hästen och andra halvan täckte mina föräldrar upp med. De kvarvarande pengarna gick till bio en gång i månaden, lite godis i skolans kiosk, tanka moppen osv. Dock sköt mina föräldrar till och köpte kläder eller sponsrade mig med någon femhundring om något speciellt skulle göras. Annars var jag en hejare på att sälja saker och en period var jag hästvakt 1,5 månad mot betalning, så det löste sig smidigt ofta turligt nog ;)

@Matmissbrukaren Det låter som du hade väldigt bra flyt! :D

Jag känner inte att jag hade det tight eller tufft med de 1050 kr. Hälften av summan gick till hästen och andra halvan täckte mina föräldrar upp med. De kvarvarande pengarna gick till bio en gång i månaden, lite godis i skolans kiosk, tanka moppen osv. Dock sköt mina föräldrar till och köpte kläder eller sponsrade mig med någon femhundring om något speciellt skulle göras. Annars var jag en hejare på att sälja saker och en period var jag hästvakt 1,5 månad mot betalning, så det löste sig smidigt ofta turligt nog ;)

Mina stallkamrater betalade faktiskt min moppe :p
Alla skulle hem över vinterlovet men kunde inte ta med sina hästar. Slutade med att jag hade 7 hästar för 50 kr dagen/st i 3 veckor :D

Mamma sponsrade mig med kläder ibland och stallhyran när hästen stod hemma och även resan hem för honom. Bodde i Umeå den tiden så det kostade några tusenlappar att frakta hem honom över sommaren.

@Matmissbrukaren, inte skulle du ha skämts! Om man arbetar och är så duktig skall det väl ändå belönas. Du verkar ha haft både tur när din mamma skjutit till pengar och varit flitig med att arbeta. :) Jag hade nog haft svårt att kombinera skola och jobb med tanke på att jag inte klarade av skolan bra alls under den perioden! Och pluggade du på Umu? Visste inte att du bott här. :D

Så nu är allt betalt och jag har 650 kr kvar till övriga utgifter och fickpengar. Då ska jag å tjejen gå ut å äta nån dag.
Men då har jag köpt tangentbord, klösträd, tofflor, ljushållare 2 st och örhängen. Känns som en helt okej summa att ha kvar med allt som har köpts in :)

Jag som stoppade mig själv från Gekås har nu lovat att följa med två kompisar imorgon. Behöver dock inget så jag ska försöka se det som en utflykt, eller nått ;)

Inga pengar spenderade idag :)

Imorgon blir det dock en sjuhundra eller något sånt. Först 100 kr för psykologen (sen är det bara 2 ggr kvar till högkostnadsskyddet!), 85 kr eller vad det är för en spånbal jag behöver till hästen, typ en hundralapp till min medicin jag måste hämta ut och sen tror jag vaccinationen för hunden kostar typ 400 kr. Hon ska till veterinären imorgon.

Sen behöver jag väl hämta ut en medicin till. Får kolla hur mycket piller jag har kvar.
Har hämtat ut 900 kr till hovslagaren som kommer på torsdag och sen måste jag väl ta ut lite kontanter till hästutställningen jag ska på på söndag så jag kan köpa mat där.

@Matmissbrukaren Jag handlade för 389 kr. 80 kr fick jag dock tillbaka eftersom jag köpte saker åt min mamma och hennes sambo. Utöver det var det trosor, strumpor och hårfärg. Så kändes inte så hemskt ;)

Däremot har jag fått hälsporre så jag fick köpa inlägg för 179 kr. Hoppas de "duger" för annars måste jag lägga först 700-1000 kr. Och pga detta får jag inte gå utan skor ens hemma för att de förvärrar tillståndet. Så en stabil innesko + nya väl stötdämpande gympadojor är ganska aktuellt :nailbiting:

Blörk, 615 kr för medicinerna till mig idag :wtf:
Sen 100 kr för psykologen. Är bara en gång till jag betalar och sen har jag frikort igen!

Spånet hann jag inte köpa men gör det på fredag när jag ändå ska in till stan igen.
Å så plocka ut 400 kr till utställningen på söndag.

Vaccinera hunden om två timmar och så hovslagaren imorgon..

Mediciner är så förbaskat tråkiga pengar. Medicin och bensin/disel är absolut tråkigaste spenderingen man kan göra i min värld :p Är dock glad att det finns frikort både vad gäller vård och medicin. Hade inte skadat om de insåg att tandvård skall tillhöra vården, det sitter ju liksom på kroppen ;)

Det vart lite pengar på katten igår. Men förhoppningsvis fungerar det som godis, sysselsättning och tuggbehov. Ska se om magen tål det bara. Får hoppas på det iaf :)

Mediciner är så förbaskat tråkiga pengar. Medicin och bensin/disel är absolut tråkigaste spenderingen man kan göra i min värld :p Är dock glad att det finns frikort både vad gäller vård och medicin. Hade inte skadat om de insåg att tandvård skall tillhöra vården, det sitter ju liksom på kroppen ;)
Fast de har ju högkostnads skydd. ;)

Det går sådär här! Hade visst några utgifter jag förträngt. Hade t.ex helt glömt bort att det var hovslagare denna månaden. Passade även på att beställa billig kattsand från Tyskland, så jag hamstrar så det räcker till mitten av hösten. Blir ju en stor klumpsumma, men det är definitivt billigare än att köpa Everclean i djuraffären, plus smidare eftersom det levereras fram till dörren.

Har ni sett att det kommer ett program om folk som extrem-sparar? Tänkte på er när jag såg reklamen :D

Det går sådär här! Hade visst några utgifter jag förträngt. Hade t.ex helt glömt bort att det var hovslagare denna månaden. Passade även på att beställa billig kattsand från Tyskland, så jag hamstrar så det räcker till mitten av hösten. Blir ju en stor klumpsumma, men det är definitivt billigare än att köpa Everclean i djuraffären, plus smidare eftersom det levereras fram till dörren.

Har ni sett att det kommer ett program om folk som extrem-sparar? Tänkte på er när jag såg reklamen :D

Det ska jag försöka kolla på, hoppas det går i repris bara kan inte måndagar kl 9 på kvällen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 556
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 185
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar